Studiedator, begagnat eller nytt?

Permalänk

Studiedator, begagnat eller nytt?

Hej på er!

Har precis börjar plugga och märkte ganska snabbt att jag behöver en dator. Har inte haft någon dator privat tidigare, förutom familjens gemensamma stationära. Jag har klarat mig bra på mobil och surf platta. Så nu söker jag en hyffsat lätt och smidig dator att ta med till skolan. Är inte jätte kunnig på datorer så jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter. Ska man köpa nytt eller begagnat? Såg nu att netonnet säljer en lenovo 500s-13isk, i5-6200u, 8gb ram, 128gb ssd och ISP skärm för 5490 kr.

Kraven jag har på datorn är 13-15 tum stor skärm, gärna 13 för att hålla ner vikten.
Ssd disk.
Svenskt keyboard.
Bra batteritid.
Snabb.

Det är väl typ allt.. Problemet för mig är pengarna och jag kan inte lägga mycket mer än 5000kr.

Datorn kommer användas framför allt till att skriva i word, göra redovisningar i PowerPoint och skicka meddelanden till min studie grupp på facebook. Väldigt basic antar jag. Kommer även behöva titta på film och kunna lagra lite arbeten samt instruktionsvideos mm.

Ska man satsa på den på netonnet, eller finns bättre för den pengen? Har även tittat på dell e5570 med i5-6300u, 256gb ssd, 8gb ram osv, begagnad då förstås. Vad tror ni den är värd om skicket är bra?

Hoppas det inte blev allt för långt, rörigt och luddigt.. Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/lenovo...

Den där känns rätt prisvärd.
En i3a räcker fint samt med 8gb i ram och en ssd så bör den klara kontorsarbete mm utan problem.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/lenovo...

Den där känns rätt prisvärd.
En i3a räcker fint samt med 8gb i ram och en ssd så bör den klara kontorsarbete mm utan problem.

1366x768 Upplösning! rätt illa!

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/15-16tum/lenovo...

Den där känns rätt prisvärd.
En i3a räcker fint samt med 8gb i ram och en ssd så bör den klara kontorsarbete mm utan problem.

Tack för tipset! Har du någon egen erfarenhet?

Skrivet av 120hz:

1366x768 Upplösning! rätt illa!

Är det så illa? 1920x1080p kanske är att föredra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PcCrazyMods:

Det är väl typ allt.. Problemet för mig är pengarna och jag kan inte lägga mycket mer än 5000kr.

Datorn kommer användas framför allt till att skriva i word, göra redovisningar i PowerPoint och skicka meddelanden till min studie grupp på facebook. Väldigt basic antar jag. Kommer även behöva titta på film och kunna lagra lite arbeten samt instruktionsvideos mm.

För de sakerna så spelar det ingen större roll vilken du köper. Du kan säkert hitta en 13" för typ 3500kr i någon kampanj som klarar de ändamålen. Kanske bättre om du kollar i sådant fall på vikt och andra saker som kanske spelar mer roll.

Visst, du kan alltid köpa bättre, men du kommer inte precis dra nytta av vad den laptopen kan prestera. Vad jag skulle göra är att gå ut till elgiganten, siba eller någon typ av elektronik kedja och kolla på lite laptops, typ kolla bild kvalite på skärm och få en känsla av storleken på skärmen osv.

Vad gäller upplösning så brukar 1600x900 vara max på billigare laptops, typ 5000kr eller mindre. Och det spelar ofta inte så stor roll eftersom bild ytan på en laptop är mindre.

Permalänk

Jag var själv i samma position för ett år sedan och jag gick helt enkelt in på blocket och hittade en person som ville sälja sin så gott som nya laptop för 2000 spänn bara, ganska så prisvärt. Då du till större del ska ha den till word osv så behöver du bara en basic laptop, så gå in på blocket och ta dig en titt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PcCrazyMods:

Tack för tipset! Har du någon egen erfarenhet?

Är det så illa? 1920x1080p kanske är att föredra?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja man ska välja 1920x1080 jag har erfarenhet av båda! och jag höll på bli tokig på 1366x768!
Sålde den ganska så omgående!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PcCrazyMods:

Tack för tipset! Har du någon egen erfarenhet?

Är det så illa? 1920x1080p kanske är att föredra?

Skickades från m.sweclockers.com

1366x768

funkar alldeles utmärkt till skoldator. Har en själv som jag dessutom spelar lite på.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!