Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Får upp "Missing operating system" på W10

Permalänk
Medlem

Får upp "Missing operating system" på W10

Hej!

Köpte en ny MSI GE620 DX för ca 5 år sedan, mycket sporadiskt använd, men alltid funkat bra hittills. Nu har den dock börjat säga "Missing operating system", utan förvarning... OS uppgraderat till W10 för troligtvis över ett år sedan. Om man startar om den några gånger så kan det hända att den börjar fungera ibland, men det känns ju inte lovande ändå!... Låter som att det är något som "klickar" i den när man håller inne avstängningsknappen i 5 sec när problemet uppstår. Har aldrig hört ett sådant klickande ljud, om det nu kan ha något med saken att göra. Tacksam för tips!

Mvh Adam

Permalänk
Entusiast

Att 2.5" diskar klickar till när man forcerar en avstängning kan vara normalt. Disken akut-parkerar läs/skrivhuvudet på grund av den plötsliga avstängningen. Den fick ingen proper avstängnings-instruktion från operativsystemet.

Men att datorn beter sig som du beskriver det, är ett tecken på att disken inte "rapporterar in sig" vid POST. Det finns flera anledningar till detta.

Glappkontakt mellan disk och moderkort.
Fallerande disk.
Felaktig strömförsörjning.
Mekanisk nötning/påfrestning på chassit, som orsakar glappkontakt på diverse ställen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MT-Adam:

Hej!

Köpte en ny MSI GE620 DX för ca 5 år sedan, mycket sporadiskt använd, men alltid funkat bra hittills. Nu har den dock börjat säga "Missing operating system", utan förvarning... OS uppgraderat till W10 för troligtvis över ett år sedan. Om man startar om den några gånger så kan det hända att den börjar fungera ibland, men det känns ju inte lovande ändå!... Låter som att det är något som "klickar" i den när man håller inne avstängningsknappen i 5 sec när problemet uppstår. Har aldrig hört ett sådant klickande ljud, om det nu kan ha något med saken att göra. Tacksam för tips!

Mvh Adam

Tror nog på att disken håller på att ge sig helt.

Permalänk
Medlem

Aj då, låter ju inte lovande! Kan meddela att det har hänt både med och utan strömkabel i, och batteriet verkar inte alls dåligt på datorn i övrigt.

Har 2 diskar på datorn, är det garanterat C som är bekymret?

Kan jag köra något test eller liknande för att få en större hint om det är en disk som håller på att säga upp sig?

Permalänk
Medlem

Datorn fungerar just nu och är igång, vågar jag stänga av den, eller bör jag lämna den på konstant nu!? :S

Permalänk
Medlem

@MT-Adam:

Jag brukar använda ett program som heter CrystalDiskInfo för att se hur mina diskar mår, kolla bara så att du får med massa skräp när du installerar.

Hårddisken med C-partionen är det troligtvis som strular - baserat på felmeddelandet du ibland får när datorn startar. Hade det varit den andra disken hade operativsystemet fortfarande startat.

Med tanke på datorns ålder är det troligtvis hårddisken, även om den är lite använd.

EDIT: Hade samma fel på en dator på jobbet häromåret. En Pentium III som hade gått 12 timmar om dygnet, året om, i nästan 15 år... Vissa diskar håller längre än andra. Det gick inte ens att se hur många timmar disken hade snurrat, programmet kunde inte visa så höga nummer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@MT-Adam:

Jag brukar använda ett program som heter CrystalDiskInfo för att se hur mina diskar mår, kolla bara så att du får med massa skräp när du installerar.

Hårddisken med C-partionen är det troligtvis som strular - baserat på felmeddelandet du ibland får när datorn startar. Hade det varit den andra disken hade operativsystemet fortfarande startat.

Med tanke på datorns ålder är det troligtvis hårddisken, även om den är lite använd.

EDIT: Hade samma fel på en dator på jobbet häromåret. En Pentium III som hade gått 12 timmar om dygnet, året om, i nästan 15 år... Vissa diskar håller längre än andra. Det gick inte ens att se hur många timmar disken hade snurrat, programmet kunde inte visa så höga nummer.

Haha fi fan 15 år! RESPEKT till den datorn/disken haha.

Permalänk
Medlem

Kolla så att bios har boot-disk inställt rätt.
Det kan också helt enkelt vara så att bootloadern inte längre fungerar på disken (eller att den av misstag installerats på annan disk, som senare kopplats bort).
Möjligheterna är många, måste inte vara fallerande disk.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

@MT-Adam:

Jag brukar använda ett program som heter CrystalDiskInfo för att se hur mina diskar mår, kolla bara så att du får med massa skräp när du installerar.

Hårddisken med C-partionen är det troligtvis som strular - baserat på felmeddelandet du ibland får när datorn startar. Hade det varit den andra disken hade operativsystemet fortfarande startat.

Med tanke på datorns ålder är det troligtvis hårddisken, även om den är lite använd.

EDIT: Hade samma fel på en dator på jobbet häromåret. En Pentium III som hade gått 12 timmar om dygnet, året om, i nästan 15 år... Vissa diskar håller längre än andra. Det gick inte ens att se hur många timmar disken hade snurrat, programmet kunde inte visa så höga nummer.

Okej! Vad menar du med att kolla så man får med / inte får med skräp?

Ja precis, hade samma tanke också. Rensade C som var ganska full från 200gb igår, tycker hela datorn är snabbare nu iaf!

Tror du det? Kan man se driftstimmar på den någonstans?

Hahaha oj! Men den reklamerade ni? Tog Intel det på goodwill? ^^

Skrivet av JD:

Kolla så att bios har boot-disk inställt rätt.
Det kan också helt enkelt vara så att bootloadern inte längre fungerar på disken (eller att den av misstag installerats på annan disk, som senare kopplats bort).
Möjligheterna är många, måste inte vara fallerande disk.

Jag var inne och gjorde ett försök att kolla det, hade det bekymret på en annan dator att den bytte ordning på dem ibland! Förstod dock inte riktigt på den här datorn vilken rangordning de hade, för en HDD hade P0, och DVD-läsare P1 tror jag. Men som sagt, hade lite svårt att fatta vad det innebar... Men det kanske bara är att pröva nästa gång det händer, det kan väl inte gå åt skogen bara för det?

Har även kollat HDD på den, specen är "wdc wd7500bpkt-22pk4t0". Min C är på ca 400gb, och D på 270. Kan det alltså vara så att det är samma disk som är uppdelad eller liknande? Datorn köptes ny och är helt orörd.

Permalänk
Medlem

@MT-Adam:

I installationsprogrammet för CrystalDiskInfo kan man behöva välja bort så att inte något program som Ask eller typ McAfee inte installeras. Men det är inte säkert att det är så nu.
Det går att se driftstid och har man en SSD kan man se hur mycket data som är skrivet. Har över 11000 timmar driftstid på min Intel 330 och 2000 uppstarter. Ungefär 7TB är skrivet till den. Ganska kul att se.

Jobbdatorn, som var en katalog-dator som stått ute i bibliotekshallen på Gislaveds bibliotek, hade nog troligtvis cirka 500.000 timmar i driftstid, kanske mer. Blev utbytt förra året mot en tunn klient. Sista åren stod det "Missing operating system" ibland när man startade den för dagen, men ofta var det bara att starta om så laddades Windows XP utan knussel... Har för mig att det var en Maxtor på 60GB som satt i.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av saturday_sun:

@MT-Adam:

I installationsprogrammet för CrystalDiskInfo kan man behöva välja bort så att inte något program som Ask eller typ McAfee inte installeras. Men det är inte säkert att det är så nu.
Det går att se driftstid och har man en SSD kan man se hur mycket data som är skrivet. Har över 11000 timmar driftstid på min Intel 330 och 2000 uppstarter. Ungefär 7TB är skrivet till den. Ganska kul att se.

Jobbdatorn, som var en katalog-dator som stått ute i bibliotekshallen på Gislaveds bibliotek, hade nog troligtvis cirka 500.000 timmar i driftstid, kanske mer. Blev utbytt förra året mot en tunn klient. Sista åren stod det "Missing operating system" ibland när man startade den för dagen, men ofta var det bara att starta om så laddades Windows XP utan knussel... Har för mig att det var en Maxtor på 60GB som satt i.

500 000 timmar? OO

Det är lite mer än 57 år. Den har stått o tuffat på sedan 1959. Respekt!!!
60 GB på den tiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

500 000 timmar? OO

Det är lite mer än 57 år. Den har stått o tuffat på sedan 1959. Respekt!!!
60 GB på den tiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Det bidde en nolla för mycket...haha. Men 50.000 timmar är väl respekt det med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MT-Adam:

Jag var inne och gjorde ett försök att kolla det, hade det bekymret på en annan dator att den bytte ordning på dem ibland! Förstod dock inte riktigt på den här datorn vilken rangordning de hade, för en HDD hade P0, och DVD-läsare P1 tror jag. Men som sagt, hade lite svårt att fatta vad det innebar... Men det kanske bara är att pröva nästa gång det händer, det kan väl inte gå åt skogen bara för det?

Vissa bios är väldigt kinkiga när det gäller bootordning.
Om du byter händer inget speciellt (förutom att datorn kanske inte startar). Bara byta tillbaka i så fall.

Skrivet av MT-Adam:

Har även kollat HDD på den, specen är "wdc wd7500bpkt-22pk4t0". Min C är på ca 400gb, och D på 270. Kan det alltså vara så att det är samma disk som är uppdelad eller liknande? Datorn köptes ny och är helt orörd.

WD7500BK4T0 är en gammal 750GB disk från Western Digital. Om C: är på 400GB och D: är på 270GB är det ganska troligt att disken är är uppdelad i två partitioner.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB