Bästa lösning för längre räckvidd på wifi..?

Permalänk
Medlem

Bästa lösning för längre räckvidd på wifi..?

Sonen kom in på reserv' på högskola o bor tillfälligt på en camping.
De har ju internet men den når inte upp till de "bodar" där han nu hyr, några veckor framöver.
Vad är bästa lösningen om inte campingen vill investera..?
Köpa router - o hur funkar det mot deras då..? - eller köpa repeater..?
Han skapar musik, spelar, chattar o allt möjligt samtidigt hela em o kvällar. Räcker föga med ngt 40gb mobilt internet..!
Jag är alltså morsan o kan lite o ingenting om dessa teknikens under, så förklara så en idiot fattar!
Fråga gärna om jag är otydlig i min beskrivning - svårt att fråga om det man inte kan..

Permalänk
Medlem

https://www.ubnt.com/products/

Antingen en utomhusaccesspunkt ur Airmax-serien.
Eller Airfiber mellan någon punkt på campingen till någon av stugorna. I en av stugorna sätts då en Edgerouter och en accesspunkt.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska det bli bra behövs det troligen nått som sitter utomhus och har riktantenn, ev kanske inomhus med en större riktantenn men då blir det ofta klumpigt.
Tex en sån här som pekar mot campingens accesspunkt https://www.dustinhome.se/product/5010517426/nanostation-m2-2...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok.. Det är grejor jag aldrig sett förut i samband med dator o bredband. För dyrt alternativ också då det är tillfälligt.
Det går alltså inte med sk. repeater eller typ att jag skickar honom vår router som jag har här hemma? Alltså - om han sätter in vår router i stugan - kan den då ta upp campingens signal bättre än den trådlösa grunkan han har i datorn?
Kom ihåg att jag kan nada...

Permalänk

de e väl kanon om han inte har bredband , då kan han ju koncentrera sig på studierna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Loovis:

Ok.. Det är grejor jag aldrig sett förut i samband med dator o bredband. För dyrt alternativ också då det är tillfälligt.
Det går alltså inte med sk. repeater eller typ att jag skickar honom vår router som jag har här hemma? Alltså - om han sätter in vår router i stugan - kan den då ta upp campingens signal bättre än den trådlösa grunkan han har i datorn?
Kom ihåg att jag kan nada...

Om du inte menar nått externt nätverkskort i datorn så är den oftast rätt likvärdig med en normal hemmarouter, det går däremot antagligen att byta antenner på routern och kanske konfa om den så den kan agera klient eller brygga (det beror på modell) har man ett externt nätverkskort kan man också oftast byta antenn på det, antennen är det du kan påverka.
En riktantenn ger väldigt mycket bättre radioegenskaper men den måste peka åt rätt håll.
Det finns en del på Kjell, de har även något bättre rundstrålande typer men de ger ofta inte så mycket bättre egenskaper men lite bättre blir det.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@nullebulle: Jamenvisst! =D

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Har kollat länken men jag har ju ingen aning vad de olika grejorna GÖR, liksom. Det är 9dbi o 15dbi.... Grekiska för mig!
Vad gör de antennerna? Ska de monteras utanför/på taket på hans stuga o riktas eller..?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Loovis:

@mrqaffe: Har kollat länken men jag har ju ingen aning vad de olika grejorna GÖR, liksom. Det är 9dbi o 15dbi.... Grekiska för mig!
Vad gör de antennerna? Ska de monteras utanför/på taket på hans stuga o riktas eller..?

De kan monteras på ett nätverkskort eller nått annat som har externa antenner som sitter anslutna med kontakter, högre dBi ger starkare signal,
Antennerna i sig kan ofta monteras utomhus men den enhet de ansluts till måste i så fall också tåla det och det gör inte "vanliga" delar, Uniquitin jag länkade från början kan däremot sitta ute.
Man kan placera antenner inomhus också men det blir ofta ganska otympligt i praktiken men vill man så kan det gå att lösa men man tappar ju då lite signal pga väggarna.
Exakt vilka prylar har ni ? Är det bara en laptop med det inbyggda nätverkskortet är det inte mycket man kan förbättra där, är det däremot ett separat kort med externa antenner så är det lätt att byta antenner, man kan även köpa nått externt eller kanske göra om en "router" om den stödjer att köras som klient eller trådlös brygga men allt hänger på vad ni har för nätverksprylar idag.
Repeater bör man undvika och speciellt om det är på en camping, den kommer att förstöra för alla eftersom den halverar lanets totala kapacitet och dubblerar dess latens, att använda sånt i en miljö där man delar wifi är en dålig lösning som kanske förbättrar för en men förstör för alla andra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Japp, ok. Det där med att repeater saktar ner har jag fattat. Då får man skippa det.
Han har ju en speldator (be mig inte om spec'ar..) , där han även gör musik. Han har uppe massor av flikar samtidigt med onlinespel, chattrum mm mm. Sådana sidor som ex Skype står ju öppet hela tiden. Han är en "datorkille"...
Det är därför jag menar att några 40 gb i mobilt bredband inte räcker långt..
Det med inomhus- och utomhusgrejor förstår jag - det gäller ju för annan elektronik också.
Med hjälp av instruktioner monterade jag in ett trådlöst nätverkskort förra sommaren http://www.webhallen.com/157430.
Det var i stort sett bara att styra på plats - inget märkvärdigt.
Det med routern: Hur vet man "om den stödjer att köras som klient eller trådlös brygga"? ...O tack för ert tålamod...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Loovis:

@mrqaffe: Japp, ok. Det där med att repeater saktar ner har jag fattat. Då får man skippa det.
Han har ju en speldator (be mig inte om spec'ar..) , där han även gör musik. Han har uppe massor av flikar samtidigt med onlinespel, chattrum mm mm. Sådana sidor som ex Skype står ju öppet hela tiden. Han är en "datorkille"...
Det är därför jag menar att några 40 gb i mobilt bredband inte räcker långt..
Det med inomhus- och utomhusgrejor förstår jag - det gäller ju för annan elektronik också.
Med hjälp av instruktioner monterade jag in ett trådlöst nätverkskort förra sommaren http://www.webhallen.com/157430.
Det var i stort sett bara att styra på plats - inget märkvärdigt.
Det med routern: Hur vet man "om den stödjer att köras som klient eller trådlös brygga"? ...O tack för ert tålamod...

Eftersom det nätverkskortet har externa antenner så går det att byta ut dem mot nått med högre förstärkning, man skaffar den största antenn man får plats med och en så kort kabel som möjligt men som ändå räcker för att koppla ihop det och så byter man.
Antennen måste kunna riktas så den pekar mot accesspunkten och den ska inte röras så man kan få hitta på ett fäste som passar, standardfästena är tänkta för ett maströr men det brukar gå att få till nått att fästa på väggen eller nån bordsfot, det kan gå att sätta på pelaren på en golvlampa eller liknade också.
Har man tid så köper man en yagi från Ebay, de är billiga och bra (har man bråttom köper man nått i butik i Sverige.)
http://www.ebay.com/itm/RP-SMA-2-4GHz-25-DBi-Yagi-Wireless-Wi... Tänk bara på att den är en halvmeter lång.

För att veta vad routern stödjer läser man manualen/databladet.
Vill du ha hjälp med att tolka den så får du skriva ut exakt modell eller länka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ok. Kollar upp dessa olika saker. Suverän hjälp! Tack så länge!