IGN: "Nintendo NX använder kassetter och utrustas med pekskärm"

Permalänk
Melding Plague

IGN: "Nintendo NX använder kassetter och utrustas med pekskärm"

En av IGN:s medgrundare stärker tidigare uppgifter om spelkonsolen Nintendo NX, däribland att den får pekskärm och löstagbara kontroller med IR-sändare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

IR sändare? what? är vi tillbaka på 80 talet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

IR sändare? what? är vi tillbaka på 80 talet?

Tycker också att det låter väldigt konstigt, retro i all ära men vi vill väl inte ha tillbaka de dåliga sakerna? En tanke är att det rör sig om liknande funktion som Wii-motes där en IR-KAMERA läser av omgivningen, kanske blivit något missförstånd någonstans?

EDIT: Om de har IR-sändare kanske huvudenheten har IR-kameran och läser av hur man rör kontrollen? Känner att jag är ute och cyklar nu men en tanke ändå.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det handlar förmodligen om att kontrollhalvorna snäpper in på var sin sida av skärmen och sänder ir direkt in i plattan. Alltså inte till något på andra sidan rummet.

Permalänk
Avstängd

Typiskt Nintendo att använda proprietära kassetter.
Dom borde istället använda Internet för att ladda ner spel, eller åtminstone använda en standard som SD-kort eller UFS-kort.

Permalänk
Medlem

Inga jävla kassetter. Allt ska vara digitalt. Ett Nintendo steam med möjlighet att köpa/sälja begagnat vore perfekt. Sen att de tar en liten del av kakan vid beg köp ala traderas 10 procent.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Kassetter är det enda som intresserar mig så här långt med NX.

Helst skulle jag vilja tillbaka till Neo Geo tiden med massiva tegelstenar till spel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Inga jävla kassetter. Allt ska vara digitalt. Ett Nintendo steam med möjlighet att köpa/sälja begagnat vore perfekt. Sen att de tar en liten del av kakan vid beg köp ala traderas 10 procent.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast fördelen med kassetter är ju att du får ett fysiskt exemplar som du har kvar även om nintendo skulle försvinna och du kan själv bestämma vad du gör med det. Du är inte begränsad till att spela de spelen du har plats för på hårddisken. Snabbare byten mellan spelen kan vara möjligt. Du kan få snabbare läs och skrivhastigheter än på SD-kort. Du kan spela med kass uppkoppling i de delar av världen som inte har höghastighetsbredband (främst nedladdning av spelen).

Jag ser många fördelar som berättigar användandet av kassett. Men båda alternativen i samexistens vore ju trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tycker också att det låter väldigt konstigt, retro i all ära men vi vill väl inte ha tillbaka de dåliga sakerna? En tanke är att det rör sig om liknande funktion som Wii-motes där en IR-KAMERA läser av omgivningen, kanske blivit något missförstånd någonstans?

EDIT: Om de har IR-sändare kanske huvudenheten har IR-kameran och läser av hur man rör kontrollen? Känner att jag är ute och cyklar nu men en tanke ändå.

WiiU kontrollen har också IR-sändare för att kunna styra tvn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

IR känns ju märkligt. Om man jämför med de trådlösa kontrollerna i början av 90-talet som hade dålig räckvidd, riktningskänsliga, hög input-lag och dålig batteritid (har kanske inte med IR att göra).

Kanske är nån pensionär som vidarebefordrat info: "- Kontrollerna är sladdlösa, typ IR".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Fast fördelen med kassetter är ju att du får ett fysiskt exemplar som du har kvar även om nintendo skulle försvinna och du kan själv bestämma vad du gör med det. Du är inte begränsad till att spela de spelen du har plats för på hårddisken. Snabbare byten mellan spelen kan vara möjligt. Du kan få snabbare läs och skrivhastigheter än på SD-kort. Du kan spela med kass uppkoppling i de delar av världen som inte har höghastighetsbredband (främst nedladdning av spelen).

Jag ser många fördelar som berättigar användandet av kassett. Men båda alternativen i samexistens vore ju trevligt.

Ja, absolut. Tack för nyanseringen, du har rätt naturligtvis. Talade bara ur ett egoperspektiv. En samexistens är ju klokt och borde ju vara genomförbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Fast fördelen med kassetter är ju att du får ett fysiskt exemplar som du har kvar även om nintendo skulle försvinna och du kan själv bestämma vad du gör med det. Du är inte begränsad till att spela de spelen du har plats för på hårddisken. Snabbare byten mellan spelen kan vara möjligt. Du kan få snabbare läs och skrivhastigheter än på SD-kort. Du kan spela med kass uppkoppling i de delar av världen som inte har höghastighetsbredband (främst nedladdning av spelen).

Jag ser många fördelar som berättigar användandet av kassett. Men båda alternativen i samexistens vore ju trevligt.

Nja knappast snabbare hastighet än SD kort (flashminne) då detta är samma typ av lagring (flashminne) som på SD kort fast med en lite annan utformning för att fysiskt inte passa (motverka piratkopiering osv). Snarare samma hastighet som på SD kort.

Men absolut möjligt till snabbare läshastighet och svarstider än exempelvis optiska skivor.

Permalänk
Inaktiv

Upplösningen låter vettig med tanke på att det är en portabel konsoll. PS Vita är inte ens HD så fortfarande en förbättring. Upplösningen bör kunna bli högre inkopplad till en TV.

Kassetter är en vettig lösning idag när det finns bra möjligheter att använda (billiga) flashminnen. Tillverkaren som gör minnena till dessa kassetter ryktas ha en riktigt bra och villig lösning, även mot optiskt media.

Personligen tycker jag att ryktena om valet av Tegra samt att jag föredrar stationärt spelande är det enda som talar emot. Får hoppas det blir en riktigt bra produkt och att vi framöver får se en stationär konsoll som prestandamässigt ligger i nivå med Scorpio eller snabbare ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Nja knappast snabbare hastighet än SD kort (flashminne) då detta är samma typ av lagring (flashminne) som på SD kort fast med en lite annan utformning för att fysiskt inte passa (motverka piratkopiering osv). Snarare samma hastighet som på SD kort.

Men absolut möjligt till snabbare läshastighet och svarstider än exempelvis optiska skivor.

Jag skulle inte direkt förvånas om kassetterna bygger på m.2-kretsar då de börjar gå ner ordentligt i pris (ca. 10kr/gb inkl. moms), vilket skulle göra det otroligt mycket snabbare än SD-kort. Att säga att ett flashminne knappast är snabbare än ett SD-kort är långt från sant.

(Nu kanske jag har missat specifikation på kassetterna, så ovan påstående utgår från att vi inte har sett någon sådan ännu.)

Permalänk
Medlem

Något som jag tänkt på, men inte sett någon skriva om, är att den här Nintendo NX kanske är Nintendos nya 3DS, alltså Nintendos nya bärbara alternativ och inte en storkonsol. Visserligen har spelsläppen till Wii U nästan dött ut, så man kan ju tro att Nintendo planerar att släppa nästa storkonsol snart... men ändå. Det låter sjukt knäppt att Nintendo släpper en storkonsol med Tegra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Nja knappast snabbare hastighet än SD kort (flashminne) då detta är samma typ av lagring (flashminne) som på SD kort fast med en lite annan utformning för att fysiskt inte passa (motverka piratkopiering osv). Snarare samma hastighet som på SD kort.

Men absolut möjligt till snabbare läshastighet och svarstider än exempelvis optiska skivor.

Nästa generation minneskort som heter UFS har en teoretisk läshastighet på 500MB/s.

Källa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Universal_Flash_Storage

Permalänk
Medlem

Ju mer jag läser, desto mindre intresserad blir jag, men samtidigt som folk säger låter det mer som en bärbar förutom en sak. IR... när ska man ha ir trådlöst? IR är ju en signal som har en mottagare som tex en tv. Jag har Wii U till skillnad från många här kanske. Jag gillar inte att man blir tvingad att använda den, jag gillar inte peka, upplösningen är sämre, allt känns tråkigare att titta på. Det låter mer och mer om en kombination av Wii, Wii U och 3DS... i min mening låter det som de tagit sig vatten över huvudet. Jag vill inte bli tvingad att spela med en stor platta som jämt måste stå på. Nintendo borde inte konkurrera med mobil och surfplattemarknaden. Den är för stor. Enda jag kan godkänna är att den funkar som en docka, men man ska inte tvunget behöva använda den, utan mer om man vill ta med sig sina spel, men vi får se.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Varför väljer man alltid att referera till kassetter? Det som det mest troligt kommer att röra sig om är ju vad man brukar kalla flashminnen eller liknande. Kasetter får en ju alltid att tänka på gamla kasettband och andra gamla utdöda saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Typiskt Nintendo att använda proprietära kassetter.
Dom borde istället använda Internet för att ladda ner spel, eller åtminstone använda en standard som SD-kort eller UFS-kort.

Det kan man tycka, men så länge Nintendos online infrastruktur ligger så långt bakom konkurrenterna föredrar jag nog fysisk media med dem

Annars så blir 720p på skärmen nog bra, ett ganska rejält steg uppåt från 3ds.

Permalänk
Inaktiv

Förstår att många vill ha internetbaserat ekosystem för spel. Men som många har påpekat är det att föredra fysisk media med Nintendos produkter. Helt enkelt för att deras onlinetjänster är undermåligt. Sen är det enligt mig stiligt och nostalgiskt med fysisk media. Har aldrig scrollat genom mitt steamkonto och känt att, det vill jag spela! Däremot när man gått förbi hyllan med spel så

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Typiskt Nintendo att använda proprietära kassetter.
Dom borde istället använda Internet för att ladda ner spel, eller åtminstone använda en standard som SD-kort eller UFS-kort.

Istället? Både Wii U och Nintendo 3Ds har dessa funktioner, dvs ladda ner och ha en SD-slot. Dessa funktioner lär ju behållas och ligga i samexistens med deras "nya" kassett (som säkert är en vidareutveckling av 3DS-kassetten).

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Avstängd

720p, meanwhile kör alla telefoner 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

720p, meanwhile kör alla telefoner 1080p.

Fast på en platta av den storleken är det ju värt mer att kunna pusha 2gånger så dyra effekter/ljussättning etc jämfört med skillnaden i du får i "crispness" 720 vs 1080.

Alltså jämför att köra ett spel med grafiksettings på "high" i 720 vs "low" i 1080, är ju nästan inte värt det på en 40" skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Fast på en platta av den storleken är det ju värt mer att kunna pusha 2gånger så dyra effekter/ljussättning etc jämfört med skillnaden i du får i "crispness" 720 vs 1080.

Alltså jämför att köra ett spel med grafiksettings på "high" i 720 vs "low" i 1080, är ju nästan inte värt det på en 40" skärm.

Batteritid spelar även roll. Med spel som huvudsyfte räknar man med att det ska köras med prestandaintensiv aktivitet hela tiden, och då är det ju inte så kul om den dör efter ~2 timmar ifrån full laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

720p, meanwhile kör alla telefoner 1080p.

Hur bra är spelen på telefonerna... Att jämföra tv-spel med mobiler är inte rätt.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dannesthlm:

Varför väljer man alltid att referera till kassetter? Det som det mest troligt kommer att röra sig om är ju vad man brukar kalla flashminnen eller liknande. Kasetter får en ju alltid att tänka på gamla kasettband och andra gamla utdöda saker...

Detta kom upp i förra nyhetstråden också.

Skilj på kassettband och spelkassett. Det är ett svenskt problem, i Engelskspråkiga länder heter det Compact cassette respektive cart/cartridge. Inte ens samma ord där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Ja, absolut. Tack för nyanseringen, du har rätt naturligtvis. Talade bara ur ett egoperspektiv. En samexistens är ju klokt och borde ju vara genomförbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att tolka om du är ironisk eller om jag faktiskt vann en argumentation på internet...;)

Med det sagt så tycker jag också att steams modell är bra, bara att jag förstår att man kan vilja ha kassetter:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Typiskt Nintendo att använda proprietära kassetter.
Dom borde istället använda Internet för att ladda ner spel, eller åtminstone använda en standard som SD-kort eller UFS-kort.

Skrivet av pi:

Inga jävla kassetter. Allt ska vara digitalt. Ett Nintendo steam med möjlighet att köpa/sälja begagnat vore perfekt. Sen att de tar en liten del av kakan vid beg köp ala traderas 10 procent.

Skickades från m.sweclockers.com

Ni har inte spelat på bärbara spelkonsoler på ett bra tag va? Har funnits både och i samma maskin i åratal.

Skrivet av dannesthlm:

Varför väljer man alltid att referera till kassetter? Det som det mest troligt kommer att röra sig om är ju vad man brukar kalla flashminnen eller liknande. Kasetter får en ju alltid att tänka på gamla kasettband och andra gamla utdöda saker...

Jag tror att det är en PR-kupp från Nintendos sida just för att anspela på retroådran och Nintendos storhetstid.

Skrivet av anon5930:

Detta kom upp i förra nyhetstråden också.

Skilj på kassettband och spelkassett. Det är ett svenskt problem, i Engelskspråkiga länder heter det Compact cassette respektive cart/cartridge. Inte ens samma ord där.

Cassette kan referera till spelkassett på engelska också även om cartridge är det vedertagna bruket.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Svårt att tolka om du är ironisk eller om jag faktiskt vann en argumentation på internet...;)

Med det sagt så tycker jag också att steams modell är bra, bara att jag förstår att man kan vilja ha kassetter:)

Var faktiskt inte ironisk! Du vann! Och, det där lät ju ironiskt. Men det var det inte. Oh god... 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Jahapp, varför ska man köpa en sån som ungarna kommer att paja på tre röda? Man har väl WiiU etc för att lira Mario, Mario kart och Zelda. Den där lär dyka i golvet på tre sekunder mest troligt. Jag fattar inte poängen med en bärbar/stationär kombo som det där verkar vara?