Mystika "krascher" när jag startar fullscreen-spel

Permalänk
Medlem

Mystika "krascher" när jag startar fullscreen-spel

Hej, får konstiga krascher ibland när jag startar spel/fullscreen-program. Det börjar med att andraskrämen börjar blinka svart, blinkar i regel 5-7 ggr. Mainscreenen är under tiden svart, kan blinka till en in-game bild ibland. Ibland så slutar det där, spelet startar som det ska. Men ibland (framförallt när man trycker med musen) så spelas ljudet upp som kommer när man sätter i en enhet, sedan får ja en svart skärm samt en mus som går att röra, men inget annat går att göra. Musen går endast röra över mainscreenen, som om bara den satt i.

Har testat dra ut alla skärmar och sätta tillbaka dem, alt-f4, alt-ctrl-del, alt-shift-esc, dra ur USB-enheter. Inget gör någon skillnad.

Specs:

GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 4GB
CPU: Intel Core i5 4690K 3.5 GHz, 6MB
CPU Cooling: Stock
MOBO: MSI H97 PC Mate
SSD: Crucial M500 240GB
HDD: HGST MegaScale DC 4TB and an unknown from my old PC 1TB
CASE: Crosair Carbide 330R Black Out
RAM: Crosair Vengeance DDR3 16 GB (2x8)
PSU: Fractal Design 650W
OP: Windows 10 64bit
Fans: Fractal Design fans (140mm x 4 and one 120 mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currabo:

Hej, får konstiga krascher ibland när jag startar spel/fullscreen-program. Det börjar med att andraskrämen börjar blinka svart, blinkar i regel 5-7 ggr. Mainscreenen är under tiden svart, kan blinka till en in-game bild ibland. Ibland så slutar det där, spelet startar som det ska. Men ibland (framförallt när man trycker med musen) så spelas ljudet upp som kommer när man sätter i en enhet, sedan får ja en svart skärm samt en mus som går att röra, men inget annat går att göra. Musen går endast röra över mainscreenen, som om bara den satt i.

Har testat dra ut alla skärmar och sätta tillbaka dem, alt-f4, alt-ctrl-del, alt-shift-esc, dra ur USB-enheter. Inget gör någon skillnad.

Specs:

GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 4GB
CPU: Intel Core i5 4690K 3.5 GHz, 6MB
CPU Cooling: Stock
MOBO: MSI H97 PC Mate
SSD: Crucial M500 240GB
HDD: HGST MegaScale DC 4TB and an unknown from my old PC 1TB
CASE: Crosair Carbide 330R Black Out
RAM: Crosair Vengeance DDR3 16 GB (2x8)
PSU: Fractal Design 650W
OP: Windows 10 64bit
Fans: Fractal Design fans (140mm x 4 and one 120 mm)

Vet inte vad det beror på men jag fick samma problem när jag hade Crossfire och två skärmar. Om jag stängde av Crossfire så funkade det men mest fick jag köra spelen i windowed eller borderless window för att det skulle fungera. Du har ju bara ett grafikkort så borde inte vara samma fel. Men kolla om det går att få till så du får windowed, ibland kan man trycka Alt-Enter för att hoppa ur fullscreen.

EDIT: Du kan ju stänga av ena skärmen i kontrollpanelen, starta spelet och välja windowed (gärna borderless så blir det typ fullskärm) och sen koppla in den andra skärmen igen.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Videoapan: Vill inte gå runt problemet, vill ju lösa det. Och det blir mycket arbete med att göra de så varje gång jag startar ett spel

EDIT: Kan ju tillägga att det även händer när jag alt-tabar in i spelet igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currabo:

@Videoapan: Vill inte gå runt problemet, vill ju lösa det. Och det blir mycket arbete med att göra de så varje gång jag startar ett spel

EDIT: Kan ju tillägga att det även händer när jag alt-tabar in i spelet igen

För mig var lösningen borderless window, det blir som fullskärm rent utseendemässigt. Eller måste du ha just fullskärmsläge? Samma vid alt-tab för mig också.
Letade runt på forum utan att hitta någon annan lösning. Får hoppas någon med en förklaring ser den här tråden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

@Videoapan: Ja, bara jag som är seg, tänkte mest på att stänga av skärmen, starta, sätta på. Men skulle ju funka å köra "Windowed Borderless Gaming" http://westechsolutions.net/sites/WindowedBorderlessGaming/

EDIT: Eller något som faktiskt funkar, så som detta: http://store.steampowered.com/app/388080/?