Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Han matchar i princip mitt nuvarande avtal men att jag byter bort övertidsersättningen mot en vecka extra semester. I och med att det mycket sällan blir övertid tycker jag att det blir värt det.

Värt att veta: Att förhandla bort övertidsersättning brukar ha ett värde på ungefär 10% lönepåslag + 1 veckas semester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det enda jag hävdat hela tiden är att det är väldigt mycket subjektivitet inblandat i vad som kan anses vara en hög eller låg lön och att det inte riktigt finns någon objektiv sanning. Jag tycker t.ex. att jämföra med hela Sveriges population är lika "rätt" som att jämföra med hela världens när man säger "X är en hög lön", på samma vis som det lika gärna kan vara "rätt" att jämföra med säg den yrkeskategorin, andra med den personens utbildning, den personens IQ eller vad som. Inget är det korrekta sättet att göra det på utan det enda vi kan göra är att säga vilka vi inkluderat och varför vi gjort det valet.

Fast om man inte säger något annat så är det ganska självklart att man har den mest rimliga avgränsningen givet contexten, vilket i detta fall är att jämföra inom landet eller möjligtvis inom staden (eftersom det är faktan som vi har att gå efter).

Detta är smärtsamt uppenbart vilket är varför ditt uttalande om att 55k inte är någon hög lön framstår mest som skryt/översitteri. Och om du menade "55K är inte hög lön i mina cirklar" (eller liknande, vilket det verkar som du gjorde?) så är det kanske nu sant, men fortfarande ett tämligen menings- och innehållslöst uttalande. I annat fall vad är det du vill ha sagt? att 55K inte är en hög lön i alla samhällsgrupper? No shit?

Och om man tänker spinna det på ditt vis med statistiken så kan man inte ha ett samtal utan att först definiera alla faktorer som kan existera, men som du nog inser är det inte så diskussioner förs, vissa saker är underförstått fram tills att någon väljer att begränsa detta.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Fast om man inte säger något annat så är det ganska självklart att man har den mest rimliga avgränsningen givet contexten, vilket i detta fall är att jämföra inom landet eller möjligtvis inom staden (eftersom det är faktan som vi har att gå efter).

Om du ser var jag gick in i diskussionen ser du att det mest handlade om en person som svarade någon som fått 55k i lön efter en forskarkarriär och dessutom på olika platser i världen att det var en hög lön som möjliggjorde mycket lyxinköp. Tycker du då att det är så naturligt att den enda objektiva måttstocken för om lönen är hög/låg är att jämföra den med hela Sveriges population? Jag tycker helt klart det finns utrymme för att överväga andra val av population och man kan föra en rätt bra argumentation för flera av dem.

Att då försöka hävda att ett av dessa alternativ är det enda sanna och objektiva sättet att jämföra på bara för att det passar med det man vill argumentera för är inte på något vis ett godtagbart sätt att sätta upp sin analys på (jag skulle helt klart fått sparken vid det här laget om det var så jag gjorde).

Skrivet av Triffid:

Detta är smärtsamt uppenbart vilket är varför ditt uttalande om att 55k inte är någon hög lön framstår mest som skryt/översitteri. Och om du menade "55K är inte hög lön i mina cirklar" (eller liknande, vilket det verkar som du gjorde?) så är det kanske nu sant, men fortfarande ett tämligen menings- och innehållslöst uttalande. I annat fall vad är det du vill ha sagt? att 55K inte är en hög lön i alla samhällsgrupper? No shit?

Jag har nog aldrig sagt att det inte är en hög lön, jag har sagt att jag inte tycker det är en hög lön vilket är en stor skillnad (jag försöker alltså inte hävda att min åsikt skulle vara någon enda "sanning" utan endast min åsikt). Mitt argument för att välja en annan population är som sagt att en person med en internationell forskarkarriär bakom sig inte bör jämföras med alla personer och yrkeskategorier i Sverige. Visst kan vi säga att jämfört med alla svenskar och komma fram till att ja det är en hög lön men det säger ju ingenting egentligen om huruvida han har fått en rättvis lön för sin kompetens i den del av marknaden hans jobb finns. Om det är det enda vi är ute efter är den här tråden bara en meningslös listtråd och borde låsas, ser vi det däremot som möjligheter för folk att jämföra sig med andra personer som är liknande dem själva har ju tråden ett mycket större värde.

Skrivet av Triffid:

Och om man tänker spinna det på ditt vis med statistiken så kan man inte ha ett samtal utan att först definiera alla faktorer som kan existera, men som du nog inser är det inte så diskussioner förs, vissa saker är underförstått fram tills att någon väljer att begränsa detta.

Klart man kan, däremot kan man inte tro att man kommer med en tvärsäker objektiv sanning när man faktiskt gjort egna val som leder fram till slutsatsen. Jag har alltså inga problem med att man för en diskussion men jag har något emot tron att statistik är någon objektiv sanning man alltid ska tro på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Värt att veta: Att förhandla bort övertidsersättning brukar ha ett värde på ungefär 10% lönepåslag + 1 veckas semester.

Bra att veta. Hos nuvarande arbetsgivaren fanns möjligheten till samma upplägg med att stryka övertiden för att få mer semester, dock utan extra lönepåslag. Blivande arbetsgivaren är väldigt flexibel och värdesätter mina tankar och idéer så det är möjligt att kanske fixa fram en höjning redan i april även om jag då bara hunnit jobba i 5 månader.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du ser var jag gick in i diskussionen ser du att det mest handlade om en person som svarade någon som fått 55k i lön efter en forskarkarriär och dessutom på olika platser i världen att det var en hög lön som möjliggjorde mycket lyxinköp. Tycker du då att det är så naturligt att den enda objektiva måttstocken för om lönen är hög/låg är att jämföra den med hela Sveriges population? Jag tycker helt klart det finns utrymme för att överväga andra val av population och man kan föra en rätt bra argumentation för flera av dem.

Att då försöka hävda att ett av dessa alternativ är det enda sanna och objektiva sättet att jämföra på bara för att det passar med det man vill argumentera för är inte på något vis ett godtagbart sätt att sätta upp sin analys på (jag skulle helt klart fått sparken vid det här laget om det var så jag gjorde).

Tror ingen hävdar att det är det enda sanna och objektiva sättet att jämföra, bara det mest uppenbara, vilket inte är samma sak.

Skrivet av Aktsu:

Jag har nog aldrig sagt att det inte är en hög lön, jag har sagt att jag inte tycker det är en hög lön vilket är en stor skillnad (jag försöker alltså inte hävda att min åsikt skulle vara någon enda "sanning" utan endast min åsikt). Mitt argument för att välja en annan population är som sagt att en person med en internationell forskarkarriär bakom sig inte bör jämföras med alla personer och yrkeskategorier i Sverige. Visst kan vi säga att jämfört med alla svenskar och komma fram till att ja det är en hög lön men det säger ju ingenting egentligen om huruvida han har fått en rättvis lön för sin kompetens i den del av marknaden hans jobb finns. Om det är det enda vi är ute efter är den här tråden bara en meningslös listtråd och borde låsas, ser vi det däremot som möjligheter för folk att jämföra sig med andra personer som är liknande dem själva har ju tråden ett mycket större värde.

Well, om din mening var att påpeka att hans lön är låg i förhållande till utbildning/yrke så har jag missuppfattat dig helt enkelt. Kanske var uppenbart för dig att det var vad du sa/menade, men det är inte alltid fallet för åhörarna

Skrivet av Aktsu:

Jag har alltså inga problem med att man för en diskussion men jag har något emot tron att statistik är någon objektiv sanning man alltid ska tro på.

Att statistik kan vridas och vinklas för att få fram nästan vad som helst presenterat för någon som inte sitter på hela bilden (vilket inte alltid ens är möjligt) håller jag och jag tror en majoritet av användare här helt med dig om.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, beroende på syftet.

Och generellt sett i världen är 15k att anse vara en hög lön. Du kan inte på något vis säga att det är objektivitet som säger att när man säger "X kr är en hög lön" endast är en jämförelse med hela Sveriges population som är den korrekta jämförelsen. Så fort du säger att det är vad som skall jämföras med så gör du en subjektiv bedömning att så är fallet. Se nedan för mitt råd.

Jag släppte det för att det framgått att du inte riktigt förstod, den delen av posten gjordes för att se om du kopplade till resten av min post. Du tror att du väljer ett "objektivt" jämförelsesätt men du förstår inte att det inte finns något sådant. Jag rekommenderar lite introducerande kurser i mat.stat. faktiskt, bland det första de präntar in hos eleverna är just att man kan "bevisa" det mesta bara man väljer sin hypotes, population, intervall eller vad som "rätt". Historierna man sedan för höra under åren brukar även dem hjälpa till med att få än att inse hur mycket subjektivitet man kan få in i sin analys enkom på att man tror man väljer "det objektiva måttet".

Det enda jag hävdat hela tiden är att det är väldigt mycket subjektivitet inblandat i vad som kan anses vara en hög eller låg lön och att det inte riktigt finns någon objektiv sanning. Jag tycker t.ex. att jämföra med hela Sveriges population är lika "rätt" som att jämföra med hela världens när man säger "X är en hög lön", på samma vis som det lika gärna kan vara "rätt" att jämföra med säg den yrkeskategorin, andra med den personens utbildning, den personens IQ eller vad som. Inget är det korrekta sättet att göra det på utan det enda vi kan göra är att säga vilka vi inkluderat och varför vi gjort det valet.

Bland det farligaste som finns när man kollar på statistik är just att tro att man sitter och tar fram "sanningen".

Nej, självfallet finns det flera sätt man kan göra en objektiv jämförelse. Dock är att utgå från sig själv inte en av dem, för det om något är ju subjektivt. Du kan absolut jämföra globalt, nationellt, ålder, kön, yrkesgrupp etc. Alla dessa jämförelser kan vara en objektiv jämförelse. Att jämföra lönen inom en viss yrkeskår eller med en viss ålder är väl knappast en subjektiv bedömning per definition?

Jo tack, jag har läst mat.stat. Så när jag uttalar mig om vad som är lågt respektive högt så gör jag inte det med mig själv som utgångspunkt, det är inte vad jag tycker är högt eller jag tycker är lågt. Man måste göra urvalet ur en lämplig kontext, i detta fall kan urvalet lämpligen vara personerna som skriver i den här tråden, närmast till hands är då att kolla på statistik för svenska befolkningen, då de skribenterna här antas kunna passa bra in i det urvalet.

Du tar ju en siffra, helt utan att veta de här andra parametrarna man kan använda sig av, och ger ut utlåtande om siffran är låg eller hög. Självklart får din åsikt vara att du inte tycker lönen är hög. Men vissa åsikter gör man kanske bäst i att hålla för sig själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Well, om din mening var att påpeka att hans lön är låg i förhållande till utbildning/yrke så har jag missuppfattat dig helt enkelt. Kanske var uppenbart för dig att det var vad du sa/menade, men det är inte alltid fallet för åhörarna

Jag sa aldrig att den var låg, sa mest att jag inte tycker den var så fantastiskt hög som ursprungspersonen verkade tycka. Och det då i förhållande till vad personen med lönen skrev om sin situation såklart.

Jag tycker inte en tråd som denna syftar till att bara lista sin lön, gör man det så blir det som du säger mest skryt om man tjänar mer än de flesta i landet. Jag tycker ett utmärkt syfte är att se hur man tjänar jämfört med andra personer inom ett visst yrke/en viss kompetens osv.

Skrivet av Blomman90:

Jo tack, jag har läst mat.stat. ...

Vad bra, då borde du suttit med i ganska många diskussioner som handlar just om hur en analytikers/statistikers val av population, uppsättning av hypotes med mera mycket väl kan styra resultatet, och således förstår vad jag menar. Kändes som det togs upp mycket ofta i de första kurserna. Så om vi frågar oss "är X en hög lön?" så finns det många sätt att undersöka frågan på där alla sätt i sig mycket riktigt är objektiva, vilket sätt du väljer är dock var subjektiviteten kommer in i bilden.

Du vill jämföra med hela Sveriges befolkning och kommer då fram till att 55k är en hög lön, du har självklart argument för varför du väljer den populationen och analysen i sig är ju rent objektivt korrekt. Det är ditt val av den populationen som ger subjektiviteten, du har gjort en bedömning om vad du anser passar bäst. Jag förordar som sagt att vi inte jämför med alla i Sverige utan snarare jämför med personer som har liknande kompetens eller erfarenheter som den personen, detta då jag anser att det tillför mer information till tråden. Jag säger inte att något av sätten skulle vara sämre att använda här än det andra, det är det du som försöker dig på.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Varför har du accepterat de små löneökningarna? Du borde ju helt klart ha möjlighet till att byta arbetsgivare och få upp lönen så om man klargör att man vet sitt värde under löneförhandlingen så brukar de oftast öppna plånboken, och om de inte gör de så byter man helt enkelt.

Skrivet av PuMaH:

@CebitZeros:

Byt jobb? Bor du i en storstad?

Skrivet av SupakmeGusta:

@CebitZeros:

Jag tycker du ska byta jobb ASAP! Jag jobbar i en mindre stad, har 1års längre erfarenhet än du men examen från en lite sämre skola. (förutsatt att du gick på Chalmers) Jag får ut 32 Brutto (fjolårslön). Vill tillägga att jag gick upp mer än 1000kr iår på löneförhandlingen. Jobbar inte heller som konsult utan inom privat sektor. Anser att jag har en Svensson lön.

Vi söker dock en ny konstruktör inom maskin/bygg här.

Bor i Göteborg och jobbar som Rörkonstruktör. Branschen har varit på nedgång. Och vi har fått sparka 5-6 pers detta året.
Öppnar det upp sig en möjlighet att byta kommer jag inte tveka. Men som det ser ut nu får man rida ut det. Hoppas på en uppgång nästa år.

Visa signatur

SSD 970 EVO 500GB, Samsung 850 evo, MODERKORT Asus x370 Prime Pro CPU Ryzen 7 3700x RAM Corsair 16GB 3200Mhz GRAFIKKORTRTX 2080 Kylning Be Quiet Pure Rock Chassi Fractal Design Define R5 Nättagregat Corsair 1000 W|

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Ja att jämföra mot andra människor är väl ändå den bästa måttstocken på ifall man har hög eller låg lön.
En jämförelse är ju att man anses som lång när man är längre än majoriteten och kort när man är kortare.

Får man fråga vilken butik det är?
För jag tror att både lidl och netto betalar ut högre lön än det där, sett till hur många timmar du jobbar.

Det är ett ICA nära, öppnades för två månader sedan. För att uppnå handelsavtal måste man redovisa en godkänd omsättning efter ett halvår.Jag visste om risken vid jobbintervjun och kunde inte säga nej till heltidserbjudandet eftersom inga butiker har öppna heltidspositioner längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Lät väldigt lågt. Inget helgjobb eller? Jag jobbar 30h veckan och har ut 17-18ish efter skatt på Ica. Jobbar varannan helg dock.

Inga helger, bara vardagar morgon till eftermiddag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För lite om man ser till vad jag gör och vilket ansvar jag har...

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Det är ett ICA nära, öppnades för två månader sedan. För att uppnå handelsavtal måste man redovisa en godkänd omsättning efter ett halvår.Jag visste om risken vid jobbintervjun och kunde inte säga nej till heltidserbjudandet eftersom inga butiker har öppna heltidspositioner längre.

Är din lön exlusive ob?

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Är din lön exlusive ob?

Jobbar dagtid, ingen OB. Har ingen lust att jobba helger.
Lönespeccen kom idag, 23700:- på 190 timmar. Fick en lönehöjning från 115 till 125kr timmen. Ligger fortfarande 10kr/tim under vad jag ska ha från kollektiv, inget problem för min del. Så länge jag trivs så är det lugnt för min del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så länge jag trivs så är det lugnt för min del.

*Tummen upp*

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Föredetting

I år, absolut noll och ingenting genom förvärvsarbete, men jag skattedeklarerade i Taiwan för förra året och insåg att man har det rätt hyfsat här borta. Nettoinkomstskatt var 5.4%.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jobbar dagtid, ingen OB. Har ingen lust att jobba helger.
Lönespeccen kom idag, 23700:- på 190 timmar. Fick en lönehöjning från 115 till 125kr timmen. Ligger fortfarande 10kr/tim under vad jag ska ha från kollektiv, inget problem för min del. Så länge jag trivs så är det lugnt för min del.

Grattis till löneökningen
Själv ligger jag på 127kr/h efter 2 år inom handel plus 3kr lönetillägg.
Så nu ligger vi rätt nära varandra lönemässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

OnTopic: Fick en tusing i årets lönerevision så nu har jag 36k i månadslön. Redovisningsekonom medelstort företag. Övertid ml/94 enkel ml/72 övrig tid... men ska försöka förhandla bort det mot högre fast lön då jag helst undviker övertid.

Apropå det där med att förhandla bort övertidsersättning. Said and done. Fick 11% högre lön samt 5 extra dagars semester. Så nu har jag 40k i månadslön och 30 dagars semester. Detta är jag glad över och för stunden faktiskt nöjd med

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Tjänsteman inom logistik.
ca 29000 innan skatt, inklusive OB-tilläg. Brukar sedan tillkomma någon eller några tusenlappar i övertid varje månad.

Sparar ca 40-50% av min lön som går till sparkonton (buffert, resor, framtida räkningar), fonder, aktier, pension

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad bra, då borde du suttit med i ganska många diskussioner som handlar just om hur en analytikers/statistikers val av population, uppsättning av hypotes med mera mycket väl kan styra resultatet, och således förstår vad jag menar. Kändes som det togs upp mycket ofta i de första kurserna. Så om vi frågar oss "är X en hög lön?" så finns det många sätt att undersöka frågan på där alla sätt i sig mycket riktigt är objektiva, vilket sätt du väljer är dock var subjektiviteten kommer in i bilden.

Du vill jämföra med hela Sveriges befolkning och kommer då fram till att 55k är en hög lön, du har självklart argument för varför du väljer den populationen och analysen i sig är ju rent objektivt korrekt. Det är ditt val av den populationen som ger subjektiviteten, du har gjort en bedömning om vad du anser passar bäst. Jag förordar som sagt att vi inte jämför med alla i Sverige utan snarare jämför med personer som har liknande kompetens eller erfarenheter som den personen, detta då jag anser att det tillför mer information till tråden. Jag säger inte att något av sätten skulle vara sämre att använda här än det andra, det är det du som försöker dig på.

Absolut finns det flera sätt att välja ut populationen. Men eftersom den specifika informationen (yrke, erfarenhet, kompetens, etc) som krävs för att kunna göra en mer detaljerad jämförelse, helt och hållet saknades, så är ju det enda man kan göra att generalisera baserat på det vi faktiskt vet. Jag håller med om att detta inte säger lika mycket som att jämföra med en mer specifik population.

Det jag vänt mig emot är att du utan någon som helst motivering och utan att ha tillgång till någon detaljerad information dömt detta som en "inte så hög lön". Det är klart att lönen kanske inte hade varit lika hög för till exempel ett forum för högavlönade läkare. Men då är ju motiveringen till varför det inte är en hög lön att den inte är "så hög i jämförelse med de andra läkarna". I detta fall är lönen i fråga bland de högsta (åtminstone jag sett) i tråden, en väldigt hög lön jämfört med övriga svenska folket samt en väldigt hög lön sett globalt. Hur lönen står sig inom vederbörandes yrkesgrupp och erfarenhet är som sagt okänt. Men det du alltså har gjort är ju att jämfört den angivna lönen med dig själv, vilket inte ens är vad du själv förordar...

Permalänk
Medlem

Tjänar ca 36600 kr brutto, hushållets inkomst är 71000 kr brutto, ca 35% av nettot går till sparanden som Barn, buffert, pension och nöje.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Grattis till löneökningen
Själv ligger jag på 127kr/h efter 2 år inom handel plus 3kr lönetillägg.
Så nu ligger vi rätt nära varandra lönemässigt.

147.04 kr/tim ligger jag som Lastbilschaufför och började i början av sommaren.

Dock jobbat 5-6 år i branschen förrut och återkommit.

Sista lönen fick jag ut 24 000 kr Netto, Förra månaden 26 700 kr men en del övertid och traktamente för att nå dit.

Brutto lönen är inget jag räknar på för är det som hamnar i plånboken som räknas för min del.

Jobbar aldrig helg men välidgt långa dagar på veckan från tidig morgon.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

147.04 kr/tim ligger jag som Lastbilschaufför och började i början av sommaren.

Dock jobbat 5-6 år i branschen förrut och återkommit.

Sista lönen fick jag ut 24 000 kr Netto, Förra månaden 26 700 kr men en del övertid och traktamente för att nå dit.

Brutto lönen är inget jag räknar på för är det som hamnar i plånboken som räknas för min del.

Jobbar aldrig helg men välidgt långa dagar på veckan från tidig morgon.

Det är inte fy skam. Vi har tur inom handel att vi t.ex. har 100% ob på söndagar som lyfter lönen en del.
Annars tjänade jag mer inom industri förut men jag tycker att det är roligare det som jag gör nu, sen kör jag 4 arbetspass i veckan och har ett annat jobb vid sidan som lyfter lönen lite totalt sett.

Jag skulle väl kunna tänka mig något annat jobb framöver men jag vet inte riktigt vad det skulle vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Absolut finns det flera sätt att välja ut populationen. Men eftersom den specifika informationen (yrke, erfarenhet, kompetens, etc) som krävs för att kunna göra en mer detaljerad jämförelse, helt och hållet saknades, så är ju det enda man kan göra att generalisera baserat på det vi faktiskt vet. Jag håller med om att detta inte säger lika mycket som att jämföra med en mer specifik population.

Vi har alltså en person med en högre utbildningsnivå än de flesta som gått över till ett företag och har relativt lång erfarenhet ("en herrans massa år") från forskning, dessutom har personen erfarenhet från andra länder. Jag tycker detta är information nog för att begränsa populationen relativt mycket ja.

Skrivet av Blomman90:

Det jag vänt mig emot är att du utan någon som helst motivering och utan att ha tillgång till någon detaljerad information dömt detta som en "inte så hög lön". Det är klart att lönen kanske inte hade varit lika hög för till exempel ett forum för högavlönade läkare. Men då är ju motiveringen till varför det inte är en hög lön att den inte är "så hög i jämförelse med de andra läkarna". I detta fall är lönen i fråga bland de högsta (åtminstone jag sett) i tråden, en väldigt hög lön jämfört med övriga svenska folket samt en väldigt hög lön sett globalt. Hur lönen står sig inom vederbörandes yrkesgrupp och erfarenhet är som sagt okänt. Men det du alltså har gjort är ju att jämfört den angivna lönen med dig själv, vilket inte ens är vad du själv förordar...

Jag har alltid bara utgått från vad vi vet:

1) Personen har hög utbildningsnivå relativt andra svenskar
2) Personen har många års erfarenhet från forskning
3) Personen har erfarenhet från andra länder (vilket uppskattas av många arbetsgivare)
4) Personens arbete är inom den privata sfären

Detta har jag tyckt var tillräckligt med information för att begränsa oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vi har alltså en person med en högre utbildningsnivå än de flesta som gått över till ett företag och har relativt lång erfarenhet ("en herrans massa år") från forskning, dessutom har personen erfarenhet från andra länder. Jag tycker detta är information nog för att begränsa populationen relativt mycket ja.

Jag har alltid bara utgått från vad vi vet:

1) Personen har hög utbildningsnivå relativt andra svenskar
2) Personen har många års erfarenhet från forskning
3) Personen har erfarenhet från andra länder (vilket uppskattas av många arbetsgivare)
4) Personens arbete är inom den privata sfären

Detta har jag tyckt var tillräckligt med information för att begränsa oss.

Fast nu gör du ju en herrans massa antaganden bara. Baserat på den tillgängliga informationen skulle 3 av dina 4 påståenden kunna vara helt felaktiga (jag säger inte att de är felaktiga, men de skulle kunna vara det). I informationen framgår egentligen inget om någon högre utbildningsnivå (även om man skulle kunna anta att det finns universitetsstudier). Vad det är för typ av forskning, på vilken nivå eller under hur lång tid detta har bedrivits framgår inte heller. Att det nya jobbet skulle vara inom privat sektor är också ett eget antagande som saknar faktiska belägg.

Det vi däremot vet är att det är det första "riktiga" jobbet. Alltså pratar vi om en ingångslön. Jag har aldrig sett en yrkesgrupp där ingångslönen ens ligger i närheten av 55K (så i min mening verkar det fantastiskt bra!). Det nämns också ett branschbyte, det skulle kunna vara från offentlig till privat sektor, skulle kunna vara tvärt om. Men det skulle även kunna vara från ett område till ett annat.

För att komma upp i en lön av 55K i Sverige, även om du är välutbildad, behöver du i stort sett vara någon typ av chef/säljare med stort ansvar/provision alternativt någon typ av ägare/delägare. Självklart finns det några yrkesgrupper som passar denna nivå utan det nyss nämnda (läkare, jurister etc.), men de är väldigt få. Medellönen för till exempel civilingenjörer är cirka 50K (privat sektor, chefer och dylikt inräknat), medelingångslönen är för samma grupp är strax över 30K.

Så även om vi nu förutsätter att du har rätt i alla dina antaganden, så självklart är forskning på universitetsnivå väldigt meriterande. Men trots det är 55K en väldigt bra ingångslön för första jobb (återigen baserat på den informationen som finns). Det kanske finns någon enstaka bransch där det är mer vanligt än andra (eller rent av standard) med sådan lön, men du verkar tro att det gäller alla grupper med högre utbildning eller alla som har bedrivit någon form av forskning/doktorerat. Du måste ju inse att du läser in på tok för mycket i inlägget och har verkar ha en väldigt skev bild över löneläget i det här landet.

Har du någon form av statistik som styrker dina påståenden får du gladeligen dela med dig!

(Jag vill samtidigt också be om ursäkt till Nidnus och säga att jag absolut inte på något sätt försöker värdera, förminska eller egentligen ha någon som helst åsikt om din utbildning/kompetens/bakgrund, jag använder endast ditt ursprungsinlägg för att påvisa att Aktsu i min mening har en väldigt skev verklighetsbild alternativt vill framstå som en översittare)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Fast nu gör du ju en herrans massa antaganden bara. Baserat på den tillgängliga informationen skulle 3 av dina 4 påståenden kunna vara helt felaktiga (jag säger inte att de är felaktiga, men de skulle kunna vara det). I informationen framgår egentligen inget om någon högre utbildningsnivå (även om man skulle kunna anta att det finns universitetsstudier). Vad det är för typ av forskning, på vilken nivå eller under hur lång tid detta har bedrivits framgår inte heller. Att det nya jobbet skulle vara inom privat sektor är också ett eget antagande som saknar faktiska belägg.

Det vi däremot vet är att det är det första "riktiga" jobbet. Alltså pratar vi om en ingångslön. Jag har aldrig sett en yrkesgrupp där ingångslönen ens ligger i närheten av 55K (så i min mening verkar det fantastiskt bra!). Det nämns också ett branschbyte, det skulle kunna vara från offentlig till privat sektor, skulle kunna vara tvärt om. Men det skulle även kunna vara från ett område till ett annat.

För att komma upp i en lön av 55K i Sverige, även om du är välutbildad, behöver du i stort sett vara någon typ av chef/säljare med stort ansvar/provision alternativt någon typ av ägare/delägare. Självklart finns det några yrkesgrupper som passar denna nivå utan det nyss nämnda (läkare, jurister etc.), men de är väldigt få. Medellönen för till exempel civilingenjörer är cirka 50K (privat sektor, chefer och dylikt inräknat), medelingångslönen är för samma grupp är strax över 30K.

Så även om vi nu förutsätter att du har rätt i alla dina antaganden, så självklart är forskning på universitetsnivå väldigt meriterande. Men trots det är 55K en väldigt bra ingångslön för första jobb (återigen baserat på den informationen som finns). Det kanske finns någon enstaka bransch där det är mer vanligt än andra (eller rent av standard) med sådan lön, men du verkar tro att det gäller alla grupper med högre utbildning eller alla som har bedrivit någon form av forskning/doktorerat. Du måste ju inse att du läser in på tok för mycket i inlägget och har verkar ha en väldigt skev bild över löneläget i det här landet.

Har du någon form av statistik som styrker dina påståenden får du gladeligen dela med dig!

(Jag vill samtidigt också be om ursäkt till Nidnus och säga att jag absolut inte på något sätt försöker värdera, förminska eller egentligen ha någon som helst åsikt om din utbildning/kompetens/bakgrund, jag använder endast ditt ursprungsinlägg för att påvisa att Aktsu i min mening har en väldigt skev verklighetsbild alternativt vill framstå som en översittare)

Att tjäna 55K/mån i Sverige är inget att eftersträva, det är rent av ganska så dumt med tanke på att regeringen gör alla för att utbildning inte ska löna sig i detta land.

Om du istället har vunnit pengar så är det jättebra men att arbeta och tjäna pengar är fult

</socialisternas handbok>

Permalänk
Medlem

Nu får ni fan lägga ner.

/hobbymod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Nu får ni fan lägga ner.

/hobbymod

Insåg att jag lät det gå för långt, ber om ursäkt. Som man brukar säga, man blir inte aktuarie utan att ha många diagnoser ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Det finns inget att ursäkta. Jag har följt den här lite oväntade tangenten med stort nöje

Om det hjälper kan jag förtydliga min situation. Jag har alltså jobbat som forskare i teoretisk fysik och byter nu till den privata sektorn. Det nya jobbet är som senior kvantitativ analytiker på stort finansiellt företag. Så även om det är mitt första jobb i branschen så är rollen alltså senior och där min forskarerfarenhet räknas med som erfarenhet (dock inte 1 till 1).

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

I år, absolut noll och ingenting genom förvärvsarbete, men jag skattedeklarerade i Taiwan för förra året och insåg att man har det rätt hyfsat här borta. Nettoinkomstskatt var 5.4%.

Har "cykelkomponenter i kolfiber" gått i konkurs? Beklagar detta i så fall. Eller menar du att du har eget företag? Begreppet "förvärvsarbete" innebär nämligen också eget företag...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Spännande att medianlönen i den här tråden ligger långt långt över medianlönen för Sverige.

Övferklassforum!