Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

@AppendixSE: grejen är att det är dom med bra lön som skriver sin lön i tråden, dom som har normal/under normal skriver ju inte.

Hur tänker du nu? Är ju många med "normal" lön som skriver.

Jag har rapporterat min lön i tråden flera gånger. Nu senast 24 000Kr/31 år IT-tekniker. Det är knappast någon hög lön när man ser till Unionens normallön för yrket.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Väldigt många osannolika löner i denna tråd... Speciellt städare/lagerpersonal/kassapersonal som tjänar mer än de IT-anställda med 4årig utbildning.

Jag känner flera personer som arbetar inom vården och handeln och som tjänar väldigt bra med pengar eftersom de planerar sina jobbpass efter vad som ger bäst betalt. Grundlönen är säkert kass men sitter man i kassan eller arbetar inom vården är 400kr/h inte särskilt ovanligt om man arbetar mycket helger och/eller väljer rätt arbetsgivare.

Jag tror faktiskt att det finns lika goda kålsupare på bägge sidor av spektrat. Att man automatiskt skulle få högre lön efter fyra års utbildning förstår jag inte heller vad du menar med, man utbildar sig väl ändå efter intresse och inte efter lön? Sjuksköterskor är ett utmärkt exempel på detta eftersom det är en treårig (?) höskoleutbildning som ger en av de lägsta löner man kan få inom landstinget.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackki:

har jobbat 1 år för samma företag som industri lackerare och tjänar 22500 kr brutto.
40 timmar i veckan, 5 veckor semester
har gymnasieutbildning (som bilmekaniker)
ålder 22

ingen aning om det är mkt/lite men tycker lönen får duga just nu.
Edit: någon som vet om det är bra? googlar runt lite nu av intresse men hittar inte så mkt

kan uppdatera jag med, tjänar 23071 brutto nu men snittar ungefär 30000-33000 beroende på hur mkt övertid jag jobbar. jobbar kvar på samma ställe (2år nu). 40 timmars vecka 5 veckor semester.
och något nytt i år är friskvårdsbidrag som vi har rätt till (1500kr, ganska lite enligt mig men får dugga, bättre än inget)

Permalänk
Skrivet av ågren:

Jag känner flera personer som arbetar inom vården och handeln och som tjänar väldigt bra med pengar eftersom de planerar sina jobbpass efter vad som ger bäst betalt. Grundlönen är säkert kass men sitter man i kassan eller arbetar inom vården är 400kr/h inte särskilt ovanligt om man arbetar mycket helger och/eller väljer rätt arbetsgivare.

Jag tror faktiskt att det finns lika goda kålsupare på bägge sidor av spektrat. Att man automatiskt skulle få högre lön efter fyra års utbildning förstår jag inte heller vad du menar med, man utbildar sig väl ändå efter intresse och inte efter lön? Sjuksköterskor är ett utmärkt exempel på detta eftersom det är en treårig (?) höskoleutbildning som ger en av de lägsta löner man kan få inom landstinget.

Jag blir nyfiken vilka kassamedarbetare och yrken inom vården (exkl. läkare) som tjänar 400kr i timmen?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Jag blir nyfiken vilka kassamedarbetare och yrken inom vården (exkl. läkare) som tjänar 400kr i timmen?

Jobbar som säljare inom sporthandeln, tjänar cirkus 130/h med 100% ob helger. 400 lät orimligt högt men kan tänka mig att butikscheferna/säljledare etc kan landa kring den siffran med ob. Blev också nyfiken att höra vilka som hamnar på 400

Permalänk
Medlem

Försörjer mig själv, min fru (som inte har någon inkomst), och min dotter och jag tjänar bara 17000kr innan skatt. Så kan bara drömma om de där nya fräscha 1080 grafikkorten.

Gått 5 år på universitetet men bytt riktning flera gånger då jag inte lyckades hitta vad jag var intresserad av så har bara flera halvklara saker så inget som leder till jobb så man får ta vad man har. Levde på CSN så länge man hade det och nu får man betala för det. Skulle haft mer pengar om jag började jobba direkt efter gymnasiet istället men i min familj var universitet en självklarhet plus att jag fick stipendium för att studera utomlands för mina betyg var bra men hjälper inte när allt jag ville var spela TV/dator-spel och inte hade någon aning om vad jag ville jobba med eller vad jag egentligen ville studera.

Men jag är lycklig ändå, mår bättre nu än vad jag gjorde som singel även om det betyder att jag inte kan köpa vad jag vill då jag ansvarar för mer liv än mitt eget. När dottern är gammal nog att gå på dagis ska frugan söka jobb igen men hon hade inte mycket lycka innan med några städjobb på timlön och då har hon ändå journalistexamen men finns inga jobb för en som inte är flytande i svenska, hon är bra för att ha bott här i 3 år men inte för att jobba på tidning.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Stör mig på att vänsterpolitiken bygger upp ideologin på att det skall bli rättvist.

SKATT är ett begrepp som i mitt huvud förknippas med orättvisa! De som jobbar och sliter hårt ska ge bort pengar till dom som inte jobbar. Att låta någon annan slösa bort sina surt förvärvade slantar.

Permalänk
Medlem

Sopgubbe
25.000kr Grund
Får ut mellan 21-31 beroende på antalet rödar dagar i månaden.
Fördelar
Friskvårdsbidrag 1800kr
Plockar pant och hittar massa roliga saker

Men de som har friskvårdsbidrag på 6000-7000kr? Låter absurt mycket

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

400*160 timmar = 64000kr/mån.

Vart hittar man dessa jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Men de som har friskvårdsbidrag på 6000-7000kr? Låter absurt mycket

Efter att ha läst lite vad andra har i friskvård så är jag riktigt glad över hur mycket vi har på mitt jobb. Pengar är inget problem på vårat företag och jag är glad att de slänger det över oss anställda

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Känner du dessa personer genom internet?

Med en månadslön på 35000:- kommer man upp i 400kr/tim på helger.

Knappast troligt.

Permalänk
Medlem

Började att jobba på industri direkt efter studenten (förra året) genom ett bemanningsföretag, får ut cirka 26000kr i månaden, brukar ligga mellan 24-26k. Men ska sluta om en vecka och till hösten börja att studera igen!

Personer som var fastanställda hade en betydligt lägre lön än vad personalen som kom ifrån bemanningsföretaget fick, någon som känner till andra företag som har det på samma sätt? Eftersom att det är skillnad på lönen så blev det även diskussioner på arbetsplatsen eftersom att man som helt okunnig inom området får en lön på cirka 26k direkt och sedan finns det människor som har arbetat där i 40 år och tjänar betydligt mindre.
De fastanställda snittar mellan 20 till 22 medans alla ifrån bemanningsföretaget får några tusen extra.

(Självklart har bemanningsföretaget egna löner till sina "konsulter", men vore intressant ifall någon har varit/är med om något liknande fall)

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Jag har ingen vidare koll på handelsanställda men de har väl ganska bra OB vid helger? Jag känner en person som arbetar inom vården och på den arbetsplatsen har de runt 350-400kr/h vid storhelg ('röda dagar'). Det är naturligtvis inte 400kr/h i snitt, det trodde jag var ganska uppenbart.

Skrivet av burner1:

400*160 timmar = 64000kr/mån.

Vart hittar man dessa jobb

Jag tyckte att jag var ganska tydlig med att det gäller specifika dagar och tider men du verkar ändå ha missförstått...kanske med flit?

Skrivet av SUMITOMO:

Knappast troligt.

Nej, det är en vän till mig som arbetar som sjuksköterska via ett bemanningsföretag. Jag tror inte riktigt att hon är uppe i heltid men hon har i alla fall runt 40K/månad brutto. Visserligen väldigt mycket tillägg inräknat men det var bara ett exempel på att det går att tjäna ganska bra med pengar även utanför IT-sektorn vilket AppendixSE verkade ha svårt att tro.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Avstängd

@noob:

19300:- (Innan skatt) jobbar i ett projekt i en kommun med finansiering från statliga medel som testar välfärdsteknologi. Har ingen utbildning riktat inom området men lämpar mig för arbetet som jag dels utvecklat själv att lära äldre bl.a hur man använder en iPad, både undervisar, inspirerar och håller dem flytande.

Önskar jag tjänade mer, men just på det jag gör idag kommer jag inte bli miljonär men trivs oerhört med arbetet så hoppas kunna utveckla det i framtiden.

På lönen klarar jag skulder från mitt tidigare (lr nuvarande?) spelberoende som ligger på ca 140000kr ca 3000kr/mån en nyrenoverad lägenhet på 6300kr mån, mat, cigg, pepsi max, klarar mig.

Där fick du ditt icke "skryt" inlägg med

Som tidigare nämnt tycker jag det är bra med öppenhet, har inga problem att nämna löner med kollegor och bekanta och diskutera i ämnet, många är skygga.

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergvan:

Personer som var fastanställda hade en betydligt lägre lön än vad personalen som kom ifrån bemanningsföretaget fick, någon som känner till andra företag som har det på samma sätt?

Yes, Volvo när dom tar in från Lernia. Kramar ur några tusen mer även om dom inte har en susning om vad dom gör

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielsan123:

Liknande min situation. 32900, IT-tekniker, kommun.

Vad har ni för arbetsuppgifter när ni jobbar som it-tekniker i kommun?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

@dalledalle: Ingen som sitter med i kassan har 400 kr i timmen, jag som har ett års erfarenhet inom butik sitter på ca 285 kr i timmen under söndagar och lördagar efter 12. Vilket är långt ifrån dåligt men det är inga 400kr i timmen

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av iskalle:

Yes, Volvo när dom tar in från Lernia. Kramar ur några tusen mer även om dom inte har en susning om vad dom gör

Haha okej!
För jag märkte själv att det var lite irritationer angående löner gentemot kunskaper

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Stör mig på att vänsterpolitiken bygger upp ideologin på att det skall bli rättvist.

SKATT är ett begrepp som i mitt huvud förknippas med orättvisa! De som jobbar och sliter hårt ska ge bort pengar till dom som inte jobbar. Att låta någon annan slösa bort sina surt förvärvade slantar.

Den värsta orättvisa i samma område är när vissa skall betala mer i skatt procentuellt sett bara för att de tjänar mer. Dock så får dom inga skattefinansierade fördelar gentemot dom som betalar mindre mängd skatt på lön.

Antingen så betalar man lika mycket i skatt absolut eller relativt och det skall vara lika för alla. Annars tycker jag att det handlar om sanktionerad stöld.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Den värsta orättvisa i samma område är när vissa skall betala mer i skatt procentuellt sett bara för att de tjänar mer. Dock så får dom inga skattefinansierade fördelar gentemot dom som betalar mindre mängd skatt på lön.

Antingen så betalar man lika mycket i skatt absolut eller relativt och det skall vara lika för alla. Annars tycker jag att det handlar om sanktionerad stöld.

Det är tom att man får sämre fördelar pga att det finns tak på allt, föräldrapenning, sjukpenning osv.. Skitland...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Det är tom att man får sämre fördelar pga att det finns tak på allt, föräldrapenning, sjukpenning osv.. Skitland...

Ja, konstaterade att jag får lite över 60% av lönen vid VAB.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Ja, konstaterade att jag får lite över 60% av lönen vid VAB.

För mig är det typ under 20% :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaeger90:

@noob:

19300:- (Innan skatt) jobbar i ett projekt i en kommun med finansiering från statliga medel som testar välfärdsteknologi. Har ingen utbildning riktat inom området men lämpar mig för arbetet som jag dels utvecklat själv att lära äldre bl.a hur man använder en iPad, både undervisar, inspirerar och håller dem flytande.

Önskar jag tjänade mer, men just på det jag gör idag kommer jag inte bli miljonär men trivs oerhört med arbetet så hoppas kunna utveckla det i framtiden.

På lönen klarar jag skulder från mitt tidigare (lr nuvarande?) spelberoende som ligger på ca 140000kr ca 3000kr/mån en nyrenoverad lägenhet på 6300kr mån, mat, cigg, pepsi max, klarar mig.

Där fick du ditt icke "skryt" inlägg med

Som tidigare nämnt tycker jag det är bra med öppenhet, har inga problem att nämna löner med kollegor och bekanta och diskutera i ämnet, många är skygga.

Hoppas att arbetet går bra, det behövs verkligen folk som kan hjälpa äldre med teknik. Hoppas att den tidigare skulden växer bort och inte återuppstår igen.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenKenny:

Hoppas att arbetet går bra, det behövs verkligen folk som kan hjälpa äldre med teknik. Hoppas att den tidigare skulden växer bort och inte återuppstår igen.

Helt klart, försöker utveckla det hela och har en bra projektledare så hoppas kunna utveckla det vidare (y). Hoppas med man kan få ordning på spelandet och skulden inget roligt att ha skiten.
Lön är inte allt men visst skulle det vara trevligare att tjäna mer

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är enbart en fråga om synsätt och vilket samhälle man vill ha. Du ser folk som inte jobbar, jag ser kollegor som jobbar fulltid på mitt jobb, går vidare till ett kvällsjobb och ändå inte får ekonomin att gå ihop. De av mina kollegor som jobbar kontorstid får ut 11-14k per månad efter skatt (beroende på röda dagar). Största delen av dessa har små barn hemma.

Problemet är att klyftorna har blivit såpass stora i samhället att det inte finns någon förståelse för hur det är att befinna sig längre ner i lönestegen.

På ett nationalekonomiskt plan finns det inte heller någonting som visar att en plattare skatt skulle ge några som helst fördelar i samhället. Enda effekten blir att de som redan har pengar får mer i plånboken och att de som är mer utsatta hamnar i en än mer utsatt situation.

Välskriven artikel om detta ämne:
http://viharraknatpadethar.se/2016/06/hur-hoga-ska-skatterna-...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Får ut mellan 21-30k beroende på hur mycket OB timmar jag gör.
Bevaknings branschen.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3D | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RX 7900 XT | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M | Noctua NH-U12S PnP

Permalänk
Medlem

Varför skriver så många sin lön EFTER skatt? Vad är poängen med det?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

En produkt från någon röd-grön "tankesmedja".
Gillar hur de i artikeln argumenterar för progressiv beskattning genom att referera till "de rekordrika", precis som om det skulle motivera hög marginalbeskattning på 50k månadslöner
Källorna de refererar till är ju folk på vänsterkanten också. Nåja lite off topic detta...

OnTopic: Fick en tusing i årets lönerevision så nu har jag 36k i månadslön. Redovisningsekonom medelstort företag. Övertid ml/94 enkel ml/72 övrig tid... men ska försöka förhandla bort det mot högre fast lön då jag helst undviker övertid.

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Det är enbart en fråga om synsätt och vilket samhälle man vill ha. Du ser folk som inte jobbar, jag ser kollegor som jobbar fulltid på mitt jobb, går vidare till ett kvällsjobb och ändå inte får ekonomin att gå ihop. De av mina kollegor som jobbar kontorstid får ut 11-14k per månad efter skatt (beroende på röda dagar). Största delen av dessa har små barn hemma.

Problemet är att klyftorna har blivit såpass stora i samhället att det inte finns någon förståelse för hur det är att befinna sig längre ner i lönestegen.

På ett nationalekonomiskt plan finns det inte heller någonting som visar att en plattare skatt skulle ge några som helst fördelar i samhället. Enda effekten blir att de som redan har pengar får mer i plånboken och att de som är mer utsatta hamnar i en än mer utsatt situation.

Välskriven artikel om detta ämne:
http://viharraknatpadethar.se/2016/06/hur-hoga-ska-skatterna-...

Fast de enda som hjälps av att de på de högre lönenivåerna subventionerar de på de lägre/utan inkomst är ju vårt lands politiker. Utan det hade det ju absolut inte varit hållbart som landet ser ut, och politikerna hade tvingats skapa reformer och förbättra situationen. Som det är nu sitter svetsministern i rosenbad för hundrafemtio papp i månaden och försöker behålla status quo så mycket det bara går och håller tummarna att konjukturen förbättras så han har någonting att slå sig på bröstet för i SVT forum på lördag morgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Knappast troligt.

Känner en kille som jobbar natt på Statoil samtidigt som han plockar ut aktivitetsstöd (tydligen räknades inte nattjobb som jobb, utan aktivitetsstödet fick han behålla enligt arbetsförmedlingen/försäkringskassan eller vad det nu är). Ganska säker att han når 400kr/h då han i stort sett jobbar heltid och får ut helt ok bidrag.

Personligen tycker jag att det inte låter OK, men säger myndigheten att det är det, så why not.