Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mogwaii:

Lås Ts köpa Titan Gtx 12gb då så slipper hen byta kort nästa år enligt dig.
Ts spelar 1080p och nämner att hen kanske ska köra 1440p och enligt mig så räcker 4gb vram om hen inte kör moddade spel.
Sen att du helt plötsligt nämner 4k för att säga varför amd fury x inte räcker heller är bara roligt.Lönt o ha denna diskutionen.

Jag gillar inte amd nej , helt rätt. har ägt 3st och kommer inte äga amd igen. Dom är för varma och drar för mycket ström vs Nvidia.
Plus det strul jag hade innan med drivrutiner gör att jag undviker amd ett bra tag framöver.

Kört Nvidia nu sen gtx 580 kom och är väldigt nöjd med vad de presterar och framförallt bekymmer fritt ägande.

Hoppas Ts blir nöjd oavsett vad hen köper.

Bra sätt att försöka avväpna mina argument genom att likna dem med löjliga påståenden som att TS måste ha 12GB enligt mig helt plötsligt. Sluta fjanta dig nu.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Seriöst. Kan ni blir lite seriösa tack?

Inte mycket hjälp man får när ni har dessa diskussioner för er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Seriöst. Kan ni blir lite seriösa tack?

Inte mycket hjälp man får när ni har dessa diskussioner för er

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Bra pris och top of the line cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

Var en annan som skrev att jag skulle satsa på det kortet. Men det är långt och jag får ta bort en hårddiskbur men det ska nog gå utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Var en annan som skrev att jag skulle satsa på det kortet. Men det är långt och jag får ta bort en hårddiskbur men det ska nog gå utan problem

Att ta bort en hårddiskbur är precis som du sa, inget svårt alls. Kortet är ungefär lika snabbt som ett 980 men drar ca 100w mer. Dock tjänar du lite mer än en tusenlapp om du väljer 390X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlexGear:

Att ta bort en hårddiskbur är precis som du sa, inget svårt alls. Kortet är ungefär lika snabbt som ett 980 men drar ca 100w mer. Dock tjänar du lite mer än en tusenlapp om du väljer 390X.

Ok

Blir ett EVGA Supernova G2 750 Watt nätdel samtidigt eller 850 watt beror på om jag vill ha ett kort till senare

Mitt 550 Watt verkar inte räcka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ok

Blir ett EVGA Supernova G2 750 Watt nätdel samtidigt eller 850 watt beror på om jag vill ha ett kort till senare

Mitt 550 Watt verkar inte räcka till

550W blir för tight med 390X och FX-8350, speciellt om man vill överklocka. Då är det lika bra att uppgradera nätagget i samma veva och ändå ligga ett par hundralappar under ett 980 med eftermarknadskylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag gillar inte amd nej , helt rätt. har ägt 3st och kommer inte äga amd igen. Dom är för varma och drar för mycket ström vs Nvidia.

Du missade uppenbarligen Fermi och Tesla... Nvidia har bara haft rejält övertag i energi effektivitet sedan Maxwell, alltså i cirka ett år. Jag tror inte dina 3 AMD kort alla inköptes under Maxwell generationen. Kepler var något mer energi effektivt men inte mycket mer än GCN 1.1. Varma är deras referens kylare men inte eftermarknads, vilket är det som egentligen bör övervägas mest.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Ok

Blir ett EVGA Supernova G2 750 Watt nätdel samtidigt eller 850 watt beror på om jag vill ha ett kort till senare

Mitt 550 Watt verkar inte räcka till

Tittar du i SweCs senaster recensioner så finns 390X med i strömförbrukning, hela systemet drar skyhöga 475W från väggen som mest vilket motsvarar 430W från nätagget ungefär (deras har ungefär 90% verkningsgrad vid den lasten), detta är alltså 135W mer från nätaggregatet än 280X i samma test (150W - 10%). Ett 550W skulle alltså fungera men då behöva gå varmt om det pressades hårt. Med en överklockad FX-8350 skulle det bli väldigt tajt dock så nytt nätaggregat känns som bra inriktning.
Nu missade jag kanske något om att slippa CrossFire men varför inte uppgradera med ett till 280X?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tittar du i SweCs senaster recensioner så finns 390X med i strömförbrukning, hela systemet drar skyhöga 475W från väggen som mest vilket motsvarar 430W från nätagget ungefär (deras har ungefär 90% verkningsgrad vid den lasten), detta är alltså 135W mer från nätaggregatet än 280X i samma test (150W - 10%). Ett 550W skulle alltså fungera men då behöva gå varmt om det pressades hårt. Med en överklockad FX-8350 skulle det bli väldigt tajt dock så nytt nätaggregat känns som bra inriktning.
Nu missade jag kanske något om att slippa CrossFire men varför inte uppgradera med ett till 280X?

Går det bra att köra 2 st 280x från MSI som det är Tredjepartskylare på?

Hur kommer det bli med värmen på korten?

Inte så många butiker som har det längre.

Men wehallen har i lager idag

EDIT: På Postorder på Webhallen var dom slut

Permalänk
Medlem

@Bazisten:

280x finns ju kvar fast med nytt namn 3xx vet ej exakt vad det heter men ska vara samma krets men nytt namn bara! Som jag förstått det går det bra att köra med tredjeparts men kan kräva en sidofläkt som antingen suger ut eller blåser in luft mellan korten, vad för chassi har du? Dock kommer du nog behöva skaffa ett nytt nätaggregat om du ska skaffa psu och ett starkt singelkort föredras ju alltid framför crossfire/sli.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Bazisten:

280x finns ju kvar fast med nytt namn 3xx vet ej exakt vad det heter men ska vara samma krets men nytt namn bara! Som jag förstått det går det bra att köra med tredjeparts men kan kräva en sidofläkt som antingen suger ut eller blåser in luft mellan korten, vad för chassi har du? Dock kommer du nog behöva skaffa ett nytt nätaggregat om du ska skaffa psu och ett starkt singelkort föredras ju alltid framför crossfire/sli.

Jag har ett Fractal Design Arc Midi R2 Chassi och det finns inte så man kan ha en fläkt där på det chassit då jag har med fönster

Såg att det finns så man kan ha en fläkt i sidan om man inte har fönster versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Bazisten:

280x finns ju kvar fast med nytt namn 3xx vet ej exakt vad det heter men ska vara samma krets men nytt namn bara! Som jag förstått det går det bra att köra med tredjeparts men kan kräva en sidofläkt som antingen suger ut eller blåser in luft mellan korten, vad för chassi har du? Dock kommer du nog behöva skaffa ett nytt nätaggregat om du ska skaffa psu och ett starkt singelkort föredras ju alltid framför crossfire/sli.

280x finns inte i 3xx-serien, ersätts av 285 som är en annan krets. Ett tips är att köpa ett begagnat, brukar gå att få bra pris och det är ett väldigt bra kort fortfarande.

Går bra med tredjepartskylare men du måste då tänka lite på luftflöde i chassit så det blir bra. Brukar inte vara några större problem i moderna chassin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Bazisten:

280x finns ju kvar fast med nytt namn 3xx vet ej exakt vad det heter men ska vara samma krets men nytt namn bara! Som jag förstått det går det bra att köra med tredjeparts men kan kräva en sidofläkt som antingen suger ut eller blåser in luft mellan korten, vad för chassi har du? Dock kommer du nog behöva skaffa ett nytt nätaggregat om du ska skaffa psu och ett starkt singelkort föredras ju alltid framför crossfire/sli.

Nej, 280X och 280 finns inte i 3xx-serien. R9 380 är rebrandade R9 285 och de är Tonga, inte Tahiti.

@Bazisten
280X CF drar ännu mera än ett 390X och du har dessutom bara 3GB.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Nej, 280X och 280 finns inte i 3xx-serien. R9 380 är rebrandade R9 285 och de är Tonga, inte Tahiti.

@Bazisten
280X CF drar ännu mera än ett 390X och du har dessutom bara 3GB.

Kollade på en recension om 290x och 390x Verkar vara helt lika fast 390x har 8GB Ram

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-r9-390x-r9-380...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bazisten:

Kollade på en recension om 290x och 390x Verkar vara helt lika fast 390x har 8GB Ram

http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-r9-390x-r9-380...

Verkar som att du blandar ihop namnen. 280X som du har presterar inte som 390X, 290X presterar däremot väldigt likt 390X, det stämmer.

Kolla här, tänk på att det är index så du får räkna förändringsfaktor om du vill ha skillnaderna i procent. http://www.sweclockers.com/test/20792-amd-radeon-r9-fury-fran...

390X är 12% snabbare än 290X, och 390X är 51% snabbare än 280X. Kör själv crossfire och jag är nöjd, men att spela spel på release är bara att glömma ofta och överlag kan jag inte rekommendera det om man bara vill att allt ska funka. (Samma med SLI, även om profiler brukar komma lite tidigare)

Dessutom är det ju massor med GPU-kraft men bara 3GB, inte heller att rekommendera.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Verkar som att du blandar ihop namnen. 280X som du har presterar inte som 390X, 290X presterar däremot väldigt likt 390X, det stämmer.

Kolla här, tänk på att det är index så du får räkna förändringsfaktor om du vill ha skillnaderna i procent. http://www.sweclockers.com/test/20792-amd-radeon-r9-fury-fran...

390X är 12% snabbare än 290X, och 390X är 51% snabbare än 280X. Kör själv crossfire och jag är nöjd, men att spela spel på release är bara att glömma ofta och överlag kan jag inte rekommendera det om man bara vill att allt ska funka. (Samma med SLI, även om profiler brukar komma lite tidigare)

Dessutom är det ju massor med GPU-kraft men bara 3GB, inte heller att rekommendera.

Jag blandar ej ihop. Jag gick utifrån ett 290x om jag skulle kunna få tag i ett sådant kort eller om jag skulle välja 390x som är likvärdig ett 290x

390x kortet som några har rekommenderat i tråden är för lång för mitt chassi. Tar jag bort en av mina lagringsburar så jag får plats med det så måste jag skruva bort moderkortet och sätta min SSD bakom moderkortsplåten eller skippa en av mina mekaniska diskar för att få plats med dom då jag bara får 3st hårddiskplatser i buren längs ner. Jag har 4 hårddiskar totalt nu

Permalänk
Entusiast

SSD:er behöver inte vara fastskruvade, sätt fast med tejp eller något!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

SSD:er behöver inte vara fastskruvade, sätt fast med tejp eller något!

Silvertejp bakom moderkortsplåten? haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Silvertejp bakom moderkortsplåten? haha

Bokstavligen talat hur min SSD sitter monterad. Inga problem.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Bokstavligen talat hur min SSD sitter monterad. Inga problem.

Då var det problemet löst.

Nyare chassin så har dom fixat så att man kan skruva fast en SSD bakom moderkortsplåten efter moderkortet sitter där.

Permalänk
Medlem

Update: Angående nätdelen så rekommenderar ni flesta en Supernova G2? 750 Watt till ett 390x?

https://www.inet.se/produkt/6909975/evga-supernova-g2-750w-80...

Eller funkar det med 650 Watt? https://www.inet.se/produkt/6910118/evga-supernova-g2-650w

Permalänk
Medlem

@Bazisten:

För den lilla prisskillnaden så tycker jag du ska ta det på 750Watt.
En mindre belastad nätdel är även tystare samt kan vara bra ifall du vill uppgradera till kraftigare saker med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

@Bazisten:

För den lilla prisskillnaden så tycker jag du ska ta det på 750Watt.
En mindre belastad nätdel är även tystare samt kan vara bra ifall du vill uppgradera till kraftigare saker med tiden.

Tänker ta Supernova g2 750

Men har väntat länge nu på att Swec ska lägga ut test på 390x men det verkar komma efter semestern.

Vet dom sa i sista fredagspanelen att dom skulle föröka hinna ut med det innan någon av dom gick på semester

Permalänk
Medlem

Startar denna tråden igen. Är fortf ute efter nytt grafikkort då jag har väntat.

Så vad har ni för förslag på nytt grafikkort då det finns nya ute nu?

AMD eller NVIDIA?

Budget runt 5000kr

Spelar i 1080p

Permalänk

Jag kör på ett R9 390 just nu och är skit nöjd :3
Planerar att kanske köpa ett till och köra crossfire

Visa signatur

MSI Z97 - G45 / Asus R9 390 8gb / i5-4670K @ 4.5Ghz
Ljud: JBL 305p MkII, B&o H6, B&o H3 ANC/ Fiio Q1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Startar denna tråden igen. Är fortf ute efter nytt grafikkort då jag har väntat.

Så vad har ni för förslag på nytt grafikkort då det finns nya ute nu?

AMD eller NVIDIA?

Budget runt 5000kr

Spelar i 1080p

Rätt enkelt Asus Strix 1070 såklart. AMD har inget som är jämförbart i nuläget.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk

Köpte ett 390X för ett par månader sen är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Startar denna tråden igen. Är fortf ute efter nytt grafikkort då jag har väntat.

Så vad har ni för förslag på nytt grafikkort då det finns nya ute nu?

AMD eller NVIDIA?

Budget runt 5000kr

Spelar i 1080p

Med din CPU. Helt klart GTX 1070.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Med din CPU. Helt klart GTX 1070.

Tack

Är det någon ide att köpa Gaming X eller Gaming Z versionen av MSI?

Är det bara bortkastade pengar?