Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Headset för min del körs i USB 3, sensorn var inkompatibel med alla mina USB3 portar, även ett extra pci-e kort men funkar på mina USB2 portar, med det sagt så har jag inte precis noterat något problem med att köra så här.

Läst runt när det gäller PCI-E kort och så vitt jag vet så säljs inga i Sverige som är kompatibla med Riften så behöver du skaffa ett behöver du importera, har redan testat 2 men inga av de funkar med sensorn. Vet att en vän använder sig av https://www.amazon.com/gp/product/B00B6ZCNGM som ska funka.

Har det kortet och jo de fungerar. Men undrar om inte usb 2.0 är tillförlitligare ändå. Hade någon sväng där jag tvärt tappa kontakten men behöver mer hårdtestning för att avgöra om usb 3.0 är att lita på eller ej.

Jag kan inte påstå att jag lyckats märka någon skillnad mellan usb 2.0 och usb 3.0. Ska man föra över video ala vivens kamera men att bara skicka sensorposition kan ju inte kräva någon monsterbandbredd kan man tycka.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Du kanske kunde testa att köra med USB 2.0 och se om du märker någon skillnad och om det ens drar igång riktigt? Om inte annat skulle jag bli väldigt tacksam!

Om det nu inte är så att @oqvist faktiskt kör på USB 2.0 för i så fall verkar det ju funka bra. Som jag förstått kör du mycket bilsimulatorer och där borde det absolut märkas om det säckar efter.

Har testat att köra både sensor samt headset i 2.0-portar och flygit runt i ED, men märker ingen skillnad. Gjorde hastiga rörelser för att se att roll/pitch-indikatorn inte släpar efter men det kändes ganska exakt och fint. Men men, de rekommenderar att man använder 3.0-portar av någon anledningen. Det kanske är en fråga om bandbredd trots allt.

Håller med, man tål väldigt lite latency i bilsimar. Dirt Rally var det nog sista jag lirade, men det var ett tag sen nu. Borde nog installera det och försöka mig på att få Riften att lira där.

Permalänk
Medlem

SDV VR experience var rätt snyggt gjort ändå. bara 5 minuter långt tyvärr men grafiken var imponerande tydlig och lättlästa instrument.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Lite smidigare lösning än dator på ryggen? https://www.youtube.com/watch?v=LIUYDUlGJzM

Lekt lite med steam link intressant hur bra det kan fungera. Alltid drygt med input lag dock

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Lite smidigare lösning än dator på ryggen? https://www.youtube.com/watch?v=LIUYDUlGJzM

Lekt lite med steam link intressant hur bra det kan fungera. Alltid drygt med input lag dock

Mmm, sweclockers gjorde en egen nyhet om detta:
http://www.sweclockers.com/nyhet/22768-oculus-visar-upp-tradl...

... men det är ju som sagt inte "trådlöst" rent praktiskt. Datorn är istället inbyggd i headsetet i detta fall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Oculus Touch går nu att beställa för er som är intresserad av den

https://www.oculus.com/cart/

199€, samt ser ut som frakten ingår i det här priset, men lite olika åsikter som går där.

Edit: Frakten ingår i 199€ enligt poster från Oculus själva på reddit, blir lite billigare en vad jag trodde det skulle gå på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Oculus Touch går nu att beställa för er som är intresserad av den

https://www.oculus.com/cart/

199€, samt ser ut som frakten ingår i det här priset, men lite olika åsikter som går där.

Edit: Frakten ingår i 199€ enligt poster från Oculus själva på reddit, blir lite billigare en vad jag trodde det skulle gå på.

Men då undrar jag vad blir tullen?? För tänkte boka men vill ju inte betalla tull åå sk*t..
Har googlat lite och det verkar skilja sig lite mellan EU länderna.. Ni som har beställt vad har ni fått betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Men då undrar jag vad blir tullen?? För tänkte boka men vill ju inte betalla tull åå sk*t..
Har googlat lite och det verkar skilja sig lite mellan EU länderna.. Ni som har beställt vad har ni fått betala?

Den största poängen med hela EU är just att vi är inom en och samma marknad, dvs det finns ingen tull inom EU. Dessutom skulle du köpa datorhårdvara ( förutom skärmar ) utanför Eu så har dessa produkter 0% tull.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Den största poängen med hela EU är just att vi är inom en och samma marknad, dvs det finns ingen tull inom EU. Dessutom skulle du köpa datorhårdvara ( förutom skärmar ) utanför Eu så har dessa produkter 0% tull.

Jo det är sant, men tänkte mest på att man beställer via usa..? eller har de lager i EU ngnstans?? Trög?? ja jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Jo det är sant, men tänkte mest på att man beställer via usa..? eller har de lager i EU ngnstans?? Trög?? ja jag vet

Deras shipment center o.s.v för EU ligger i Holland, i alla fall därifrån mitt Headset skickades ifrån.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Deras shipment center o.s.v för EU ligger i Holland, i alla fall därifrån mitt Headset skickades ifrån.

Ok nice, såg btw nu att det blir euro när man väl är i checkout.. sorry..

Aja men då är det ju bara att boka då.. 8700:- är saftigt dock.. plus nytt gtx1070 för 4500:-.. men men, kostar att ligga på topp.
Jag tänker även på en till kamera för att få bra room-scale.. men har läst lite överallt att det inte är nödvändigt, utan att du får 360 room-scale ändå.. men lite mindre yta bara..

Permalänk
Medlem

Min skickades från Tjeckien. Rekommenderar Senzo Peso mini operan. Kort men mycket gott

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Till er som har Rift, finns det några spel där du faktiskt kan gå runt i..?? alltså att du ex trycker joysticken fram och man går. Har bara sett spel där man teleporterar sig runt och spel som egentligen inte är VR spel utan bara lagt till stöd för VR så att säga..

Provade Vive idag i butik.. och de demon jag provade hade "bara" teleportera grejjen.. men wow säger jag bara.. det var riktigt coolt alltså.. hade inte provat VR förut.. men som många säger du måste prova för att fatta hur kul det är.. blir en beställning på rift+touch så snart det går..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Till er som har Rift, finns det några spel där du faktiskt kan gå runt i..?? alltså att du ex trycker joysticken fram och man går. Har bara sett spel där man teleporterar sig runt och spel som egentligen inte är VR spel utan bara lagt till stöd för VR så att säga..

Jag har inte provat än, men jag tror att i tex "the Vanishing of Ethan Carter" så kan man välja att antingen gå med "joystick" eller via teleportering.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag har inte provat än, men jag tror att i tex "the Vanishing of Ethan Carter" så kan man välja att antingen gå med "joystick" eller via teleportering.

Ok, nice gott att höra. Jag var lite orolig att det skulle vara en "limit" av vad dagens VR klarar av, fråga inte varför.. Var bara en tanke eftersom många väljer att utveckla med teleportering framför vanlig gång..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Ok, nice gott att höra. Jag var lite orolig att det skulle vara en "limit" av vad dagens VR klarar av, fråga inte varför.. Var bara en tanke eftersom många väljer att utveckla med teleportering framför vanlig gång..

Det är helt enkelt så att joystick-gång ökar risken för åksjuka en hel del...
Det är ingen slump att många kör med teleportering. Det är lite hoppigt, men håller nere illamåendet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hittade att man kunde beställa från amazon istället:
https://www.amazon.co.uk/gp/product/B01MCRY3Q7/ref=pd_sbs_107...

Vilket blir ca 1200:- billigare.. men dessa skickar inte Amazon till sverige tydligen.. men kör man på bara riften går det.. riktigt irriterande.. varför är det så då..? Blev så snål när jag såg detta.. kanske ska man bara köra på riften först och sedan ta touch när de kommer..?

Eller boka touch på oculus och ta riften från amazon.. då blir totalen på ca 8000:- mot ca 9200:- från oculus..

Permalänk
Medlem

Bokade ett par touch hos oculus precis och totalpriset blev 199€.. Men så står detta i bekräftelse mailet:
"Taxes, Surcharges and Fees: Applicable shipping, taxes and duties will be added to and charged in your payment upon shipment of the unit."

Vad menar dom med det?? Trodde inte det skulle bli mer.. eller? Så de kan ta ex 20€ i frakt oxå..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Bokade ett par touch hos oculus precis och totalpriset blev 199€.. Men så står detta i bekräftelse mailet:
"Taxes, Surcharges and Fees: Applicable shipping, taxes and duties will be added to and charged in your payment upon shipment of the unit."

Vad menar dom med det?? Trodde inte det skulle bli mer.. eller? Så de kan ta ex 20€ i frakt oxå..

Skickades från m.sweclockers.com

Stod något liknande för riften men den skickades ju via EU så inga extra avgifter.

Windlands kan jag rekommendera apropå gående roomscale ej nerfad av dålig teleportering. Det är bättre med gamepad än med vives handkontroller pga att de senare kör touch pads. Ser fram emot att svinga mig fram i touch. Apropå trackingen så märkte jag inte av någon skillnad direkt riften klarar sig förvånansvärt bra med en kamera.

Att spåra handkontrollerna rätt konstant är ju en större challenge blir spännande att se hur de lyckas.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Stod något liknande för riften men den skickades ju via EU så inga extra avgifter.

Windlands kan jag rekommendera apropå gående roomscale ej nerfad av dålig teleportering. Det är bättre med gamepad än med vives handkontroller pga att de senare kör touch pads. Ser fram emot att svinga mig fram i touch. Apropå trackingen så märkte jag inte av någon skillnad direkt riften klarar sig förvånansvärt bra med en kamera.

Att spåra handkontrollerna rätt konstant är ju en större challenge blir spännande att se hur de lyckas.

Ok, tack för tipset :). Gott att höra med extra avgifter också!

Tänkte på en annan sak.. kör ju 16gb ram, snart köpt ett gtx 1070, och har en i5 4570 (haswell).

Men funderar på processorn där, har googlat lite och det skiljer ju bara 0.1ghz och som jag fattar det så ska det vara lugnt.
För att processorn är inte det viktigaste utan det är GPU:n, ni som kör Rift med något "sämre" riggar märker ni några problem i spel eller så?? För man vill ju inte lägga 8k på VR och så är datorn för dålig...

Men jag bör väll kunna köra alla VR-spel med höga inställningar med denna rigg utan problem eller??

Edit:
Det jag vill/undrar egentligen är om jag klarar mig på denna dator fram till nästa generations VR utan att behöva kompromissa på en massa saker.. känns ju som att det inte ska vara några problem.. men då jag inte är lika insatt i datorkomponenter som för några(läs många) år sedan. Har googlat en del.. men som sagt ni som kan detta bättre får gärna ge er åsikt..

Permalänk
Medlem

Datorn bör räcka till. Kör en i7 4770K haswell i 3,9 ghz och X 1080. Maxar inte alla lir men kan få allt spelbart och har råd med en hel del supersampling.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Datorn bör räcka till. Kör en i7 4770K haswell i 3,9 ghz och X 1080. Maxar inte alla lir men kan få allt spelbart och har råd med en hel del supersampling.

Wow det var ingen dålig uppsättning.. men du har ändå problem att maxa alltså.. känns ju inte bra för min del... Vill inte ha en VR-upplevelse där saker blir dåligt.. att det typ hackar eller så... men om jag fattat rätt så är 1070 mer än kapabelt att köra alla VR-spel som finns idag.. utom Nvidia FunHouse eller vad det hette, då bör ju 1080 äta upp allt som finns..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Wow det var ingen dålig uppsättning.. men du har ändå problem att maxa alltså.. känns ju inte bra för min del... Vill inte ha en VR-upplevelse där saker blir dåligt.. att det typ hackar eller så... men om jag fattat rätt så är 1070 mer än kapabelt att köra alla VR-spel som finns idag.. utom Nvidia FunHouse eller vad det hette, då bör ju 1080 äta upp allt som finns..

Dåligt blir de nog inte. Jag har kunnat köra en del VR med ett 7970. Tror du kommer köra på den ett bra tag framöver.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag tror jag ger upp USB 3.0 totalt på den här burken. I går fick jag felmeddelanden om att riftens hdmi kabel inte hittades. Sen fick jag meddelande om att sensorn inte hittades... Alla gånger jag får dylikt strul så har jag försökt koppla in dem på Inatech usb 3.0 kortet. Är det någon always on inställning någonstans jag missar specifikt för usb 3.0?

Drog också igång Alien Isolation igen. Det liret växer verkligen mycket trots att om de fortsatt optimeringen hade de kunnat fungera än bättre. Sanslös tragik egentligen att de droppades men går att rädda mycket med vorpx. Trots detta så är det nog det bästa spelet för VR utanför bords/cockpitsimulationerna.

Mörka mysiga miljöer med enkel avskalad 80-talsgrafik. Långsamt tempo så ev gå åksjuka hålls på en rimlig nivå trots fel i 3Dn emellanåt och lite egenheter med foven.

Går att köra cinemaläge med vorpx där man bevarar huvudtrackingen tappar lite immersion då bilden inte fyller ut helt men då finns det 0,0 % möjlighet till obehag längre och är fortfarande ett gigantiskt steg upp i immersion över 2D.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag tror jag ger upp USB 3.0 totalt på den här burken. I går fick jag felmeddelanden om att riftens hdmi kabel inte hittades. Sen fick jag meddelande om att sensorn inte hittades... Alla gånger jag får dylikt strul så har jag försökt koppla in dem på Inatech usb 3.0 kortet. Är det någon always on inställning någonstans jag missar specifikt för usb 3.0?

Drog också igång Alien Isolation igen. Det liret växer verkligen mycket trots att om de fortsatt optimeringen hade de kunnat fungera än bättre. Sanslös tragik egentligen att de droppades men går att rädda mycket med vorpx. Trots detta så är det nog det bästa spelet för VR utanför bords/cockpitsimulationerna.

Mörka mysiga miljöer med enkel avskalad 80-talsgrafik. Långsamt tempo så ev gå åksjuka hålls på en rimlig nivå trots fel i 3Dn emellanåt och lite egenheter med foven.

Går att köra cinemaläge med vorpx där man bevarar huvudtrackingen tappar lite immersion då bilden inte fyller ut helt men då finns det 0,0 % möjlighet till obehag längre och är fortfarande ett gigantiskt steg upp i immersion över 2D.

Nice med Alien där.. :D!! Älskade det till mitt X1..

Vad det gäller usb där så läste jag ngnstans om att man ska ändra powersavemode på dem till off.. på 2st ställen tror jag..

"Have you gone into your advanced power options settings in windows and made sure the "usb selective suspend" is disabled? I had frequent tracking drops until I disabled that. (There's a whole thread on here somewhere talking about it)
Ah I forgot to disable that option, I just did it now.
Also in Device Manager, under Oculus VR Devices > Rift Sensor > Properties > Power Management I have disabled "Allow the computer to turn off this device to save power" and I did the same for all my USB 3 Hubs.
"

Källa:
https://forums.oculus.com/community/discussion/43983/update-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Nice med Alien där.. :D!! Älskade det till mitt X1..

Vad det gäller usb där så läste jag ngnstans om att man ska ändra powersavemode på dem till off.. på 2st ställen tror jag..

"Have you gone into your advanced power options settings in windows and made sure the "usb selective suspend" is disabled? I had frequent tracking drops until I disabled that. (There's a whole thread on here somewhere talking about it)
Ah I forgot to disable that option, I just did it now.
Also in Device Manager, under Oculus VR Devices > Rift Sensor > Properties > Power Management I have disabled "Allow the computer to turn off this device to save power" and I did the same for all my USB 3 Hubs.
"

Källa:
https://forums.oculus.com/community/discussion/43983/update-t...

Gått igenom alla. Hittat ett nav där de var aktiverat så får ge de en sista chans

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Eagle flight släpptes idag för Oculus Rift! Enkelt koncept som fungerar ypperligt. Problem med kabeltrassel och nacken får lätt arbeta väl hårt är de minus jag kan hitta.

De senare tycker jag de lätt skulle kunna lindra med implementering av rörelsekontroller simulerande Släpps på PSVR och Vive senare.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst lite ang. "light rays" och "light leak" på Rift blev jag väldigt orolig.. jag har bara provat Vive och blev mäkta imponerad och såg då inget av de sakerna.. Ni här hur "illa" är det..?? Det är synd att vi i Sverige inte kan prova Riften i butik.. :/..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Efter att ha läst lite ang. "light rays" och "light leak" på Rift blev jag väldigt orolig.. jag har bara provat Vive och blev mäkta imponerad och såg då inget av de sakerna.. Ni här hur "illa" är det..?? Det är synd att vi i Sverige inte kan prova Riften i butik.. :/..

Du behöver inte va särdeles orolig. Vive gör minst lika mycket linsfel

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x