Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du behöver inte va särdeles orolig. Vive gör minst lika mycket linsfel

Ok då så.. på Vive tänkte jag då inte på något sådant alls..:). Tänker att det är de som klagar som hörs mest.. men man blir ju ändå lite fundersamt.. speciellt när folk har lagt upp guider på hur du kan plocka sönder Rift´s mjuka del för att byta den så det inte ska läka in ljus.. eller folk som gör som Shuhei Yoshida:

Permalänk
Medlem

Tja, varför inte släcka ner mer om du tycker ljuset utifrån är ett problem, inte som du behöver sitta i ett precis fult ljust rum när du har headsetet på dig.

När det gäller god rays så lider både Rift och Vive om dom, de har båda lite olika stil dock men överlag så är det inte något jag precis tänker på oftast, oftast är man helt inne i spelen så man har inte tid att fokusera på det, men vist sitter du och letar efter dom kommer du finna dom.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Många gillar ju att modda. Själv har jag så pass stor näsa den täcker nästan hela glipan. Förhoppningsvis täcks hela av vrcovers nya facial inserts hur man nu översätter de.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja, varför inte släcka ner mer om du tycker ljuset utifrån är ett problem, inte som du behöver sitta i ett precis fult ljust rum när du har headsetet på dig.

När det gäller god rays så lider både Rift och Vive om dom, de har båda lite olika stil dock men överlag så är det inte något jag precis tänker på oftast, oftast är man helt inne i spelen så man har inte tid att fokusera på det, men vist sitter du och letar efter dom kommer du finna dom.

Tänkte oxå på det faktiskt.. kommer bli kanon detta.. :).

Skrivet av oqvist:

Många gillar ju att modda. Själv har jag så pass stor näsa den täcker nästan hela glipan. Förhoppningsvis täcks hela av vrcovers nya facial inserts hur man nu översätter de.

hehe ok jag har liten näsa så det får bli att släcka ljuset..

Verkar dock som att vrcovers inte täcker näspartiet..
https://vrcover.com/product/oculus-rift-vr-cover-nosefree/

Permalänk
Medlem

De där är de gamla de har nya på G om två veckor. Hur som glipan går ju hyfsat lätt att meka bort och när jag mörklägger är jag osäker om jag ser någon skillnad. En sak uppskattar jag att i Riften är svart/svart de är de inte i Viven fullt ut.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att temporärt inaktivera automatisk start av oculus home?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har redan postats men verka nu blir också så att återförsäljarna kommer att sälja Riften.

https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/rattar...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

Vet inte om det har redan postats men verka nu blir också så att återförsäljarna kommer att sälja Riften.

https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/rattar...

Jäklarns vad dyr den var.
Den där plus handkontroller och man är över vad viven kostar...

Jag förstår inte hur man kan välja riften före viven idag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Jäklarns vad dyr den var.
Den där plus handkontroller och man är över vad viven kostar...

Jag förstår inte hur man kan välja riften före viven idag...

Sjukt dyr.. men Viven kostar ju ffs närmare 10k här i Sverige...
https://www.inet.se/produkt/1999813/htc-vive#merinfo

Men köper man Rift på Amazon och Touch på Oculus hemsida ligger totalen på strax över 8k.. Viven via Amazon närmare 9k
Sen vilken man föredrar är en annan sak.. men rent prismässigt ligger de väldigt lika..

Permalänk
Medlem

Du får köpa Riften direkt via deras hemsida helt enkelt. De skeppar ju via europa så importkostnaderna är redan inräknade. Märkligt prispåslag dock så hade jag nog betalt lite mer för Rift+touch än för Viven

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

uj...med touch snackar vi 11k+, med extra kamera för roomscale ytterligare 1...
alltså samma upplevelse för 12k???
Förstår inte hur dom tänker med prissättningen i butik, hur ska man nå ut till en bred massa med det överpriset?

nä behåller min Vive och dk2a...

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Ja det är verkligen märkligt hur svenskabutiker översätter priser.. men tur att vi kan beställa på annat sätt som sagt och "tjäna" tuuusenlappar..

Permalänk

Ja viven är ju mycket mer komplett, man slipper facebook, och man har steam som sin bästa vän...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Ja viven är ju mycket mer komplett, man slipper facebook, och man har steam som sin bästa vän...

SteamVR är bra mycket mer rörigt än oculus home och buggar ut oftare fortfarande och facebook har jag inte sett röken av ännu.
Får helt enkelt beställa oculus direkt från deras hemsida om de nu inte kommer köra price hike där med

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

SteamVR är bra mycket mer rörigt än oculus home och buggar ut oftare fortfarande och facebook har jag inte sett röken av ännu.
Får helt enkelt beställa oculus direkt från deras hemsida om de nu inte kommer köra price hike där med

Jämför vivecraft och officiella oculus minecraft. Vivecraft är ju mycket coolare.
Sen att bethesda håller på att bygga in stöd för viven för tex fallout 4 (hoppas på skyrim SE också)
Oculusen/facebook försöker köpa upp spel och göra dom exklusiva för deras headset, vilket känns riktigt B...
Varför väljer du oculus före Viven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundanceKid:

Jämför vivecraft och officiella oculus minecraft. Vivecraft är ju mycket coolare.
Sen att bethesda håller på att bygga in stöd för viven för tex fallout 4 (hoppas på skyrim SE också)
Oculusen/facebook försöker köpa upp spel och göra dom exklusiva för deras headset, vilket känns riktigt B...
Varför väljer du oculus före Viven?

Jag har ju bägge så jag har valt att inte välja

Fallout 4 släpps nog för bägge plattformarna plus psvr spekulerar jag. Experimenterar just nu med vorpx finns potential. Om spelutvecklare behöver stöd för att ge ut spel så är jag inte emot att oculus finansierar och får spel på sin plattform därigenom. Jag gillar trippel A produktioner det är svårt för någon ensamsnickrare i ett garage att bygga Half Life 3 på egen hand. Tråkigt att Valve inte ens kommer på tanken att supporta VR genom att släppa spel men de lever ju mycket bra på steam så de behöver inte hålla på med jobbig spelutveckling.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ser dock inte ut att bara vara överprisat. https://www.proshop.se/VR-Gamer-Glasoegon/Oculus-Rift-VR/2572...

Verkar mer som att butikerna försöker ta vara på att inte så många andra butiker har fått in oculusen än. Tror/Hoppas att dom börjar prispressa snart.

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Jag har ju bägge så jag har valt att inte välja

Fallout 4 släpps nog för bägge plattformarna plus psvr spekulerar jag. Experimenterar just nu med vorpx finns potential. Om spelutvecklare behöver stöd för att ge ut spel så är jag inte emot att oculus finansierar och får spel på sin plattform därigenom. Jag gillar trippel A produktioner det är svårt för någon ensamsnickrare i ett garage att bygga Half Life 3 på egen hand. Tråkigt att Valve inte ens kommer på tanken att supporta VR genom att släppa spel men de lever ju mycket bra på steam så de behöver inte hålla på med jobbig spelutveckling.

Det senaste var väl att oculus ville köpa Serious sam till att bli plattformslåst till just oculus, men dom tackade nej till det...
Håller med om att steam borde släppa sina befintliga spel + nya till viven...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gått igenom alla. Hittat ett nav där de var aktiverat så får ge de en sista chans

Tänkte på dig oqvist när jag läste detta:
Men du kanske inte har problem längre..??
https://forums.oculus.com/community/discussion/44134/usb3-woe...

Permalänk
Medlem

Händer väldigt sällan och måhända begränsat till vissa lir men ska testa köra så sen blir det hundra procent bojkott av usb 3 kortet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Borde inte riften komma idag till svenska butiker? inte sett något av det än :/

Den verkar finnas i svenska butiker nu trots att ingen brytt sig om att rapportera om det.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3471153

Permalänk
Medlem

Prissättningen i svenska butiker är dock sådan att man kan säga att den fortfarande inte "går" köpa här.

Permalänk

Nu får man testa deras support.

Vänstra ögat är nästan helt täckt med svarta prickar. Tror det är fel på panelen bakom linsen.

Supporten håller på med att jag skall köra compatibilitetstest, tvätta linsen etc.

Snart borde dom komma fram till att det verkligen är ett hårdvarufel.

Jag är alltså inte så imponerad av supporten än så länge.

Undrar var man skall skicka det trasiga headsetet? Time will tell.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Permalänk
Medlem

Blandade känslor efter mitt köp av CV1.
Riften var tänkt som enbart simracing HMD och Vive för resten.
Men onekligen har Steam börjat hinna ikapp på mjukvarufronten, och efter mkt testande vet jag inte längre ifall jag gjorde rätt beslut.
Jag kanske klarade mig med enbart Vive trots allt.

Ergonomi och komfort, klart bättre, likaså ovanligt bra hörlurar, men Fov ,tracking och inlevelse(kan det ha med ljusare skärm att göra?) sämre?
SDE är knappast ett dragplåster, men kanske(?) till fördel för Rift, men är så marginella skillnader att jag ärligt inte vet om det är placebo efter att läst andras artiklar.
Trodde mjukvaran skulle göra att jag kunde tjäna lite prestanda, men nja...vissa spel får en liten boost, andra tappar prestanda.
Nu till frågan jag har...
Kan man, likt SteamVR, stänga av mjukvaru lösningar?
Såsom ASW/ATW osv...dom käkar onekligen lite resurser och vill ligga på "rena" 90fps när jag lirar simulatorer.
I steamVR kan jag stänga av reprojection och pilla med andra funktioner för att se vad som funkar bäst för respektive spel, men verkar inte gå med Oculus Home, eller så missar jag nåt?

ATW är fortfarande en grym lösning, mkt bättre än asynchronous reprojection(steamVR), men inget slår riktiga 90fps.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Någon här som bokat touch på oculus hemsida och fått mejl om att de snart kommer skicka??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Någon här som bokat touch på oculus hemsida och fått mejl om att de snart kommer skicka??

Fick mitt mail idag att den skulle skickas idag

Citat:

Hi Fredrik,

Oculus Touch is finally here, and your purchase ships today!

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av shampo:

Fick mitt mail idag att den skulle skickas idag

Nice!! 😀
Jag väntar fortfarande.. Men bokade dessvärre inte förrän 15okt.. Men har iaf estimated 6-15dec..

Men gött då vet jag iaf att de skickat hit oxå snart.. 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

SteamVR beta har nu hapticstöd för Touch, nice, ska prova ikväll. Som det ser ut nu kommer Virtual Warfighter ha fullt rift stöd 6 dec

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har fått mail om att den snart skickas och pengarna har dragits. Fick det i fredags. Hoppas den skickas snart ;D Men den 6 december blir det nog inte hehe

Vad har folk för användarnamn i Oculus? Har inga vänner där ännu =/
Mitt är MrKudden. Lägg gärna till så kan man köra lite multiplayer spel.