Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

I expect you to die. Trevlig mission impossible stämning och mysig problemlösning.

Chess VR. 2,5 euro eller något men de var de knappast värt. Väldigt svårt se skillnad på vit/svart och ful grafik och bökig kamera. "Battle chess" pjäser men samma spelregler som traditinell schack.

Thumper inhandlades också. Skönt med rytmerna men inte så mycket mervärde i VR. Särskilt intensivt tycker jag inte det var. Ska framkalla åksjuka vad jag förstått men de kanske kör en mjukstart

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Arizona Sunshine är ett spel som verkligen nyttjar VR, rekomenderas starkt!

Permalänk
Medlem

Köpte en Rift begagnad igår och fick mina Touch idag.

Busenkelt att installera och en hel del att spela som inte kostar något... Avslutade kvällen med att drämma min vänstra kontroller stenhårt i mitt källartak (betong), vilket fick mig att panikavsluta spelet. Spelade Dead and buried och skulle slänga en dynamit över ett tåg. Visst kontrollen funkar fortfarande, men blev lite skrapad. Surt, men jag visste att det skulle hända. Har bara 2,0 m i takhöjd i källaren...
Undrar ni något är det bara att fråga på.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk
Medlem

Mmm det gäller ha koll på sina omgivningar som Hitman 47 skulle sagt

Åkte på en galleriskjutare under oculus rean. Virtual Ex. Riktigt mysig må jag säga. Jag är inte mycket av en high score jägare så får se hur länge de håller men mina 50 spänn har jag fått tillbaks. Bra ha stol med recline och vaggfunktion för att lättare hitta vinklarna. Den roligaste galleriskjutaren jag testat hittills iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tja blev att man till slut fixade en support ticket till Occulus då mina disconnect problem har bara blivit vanligare och vanligare, samtidigt som de flesta touch spel inte ens hanterar det och kraschar när det sker så har jag typ inte lyckats spela igenom något senaste veckorna.

I dag funkar mitt headset typ i 5-10 minuter om jag har tur, ibland disconnection den så fort jag bara tar på mig den eller av o.s.v.

Testade till sist den officiellt rekommandere USB kortet idag också, denna även med senaste drivarna funkar sämst av alla jag testat, då när headsetet börjar krascha så slutar den inte krascha till omstart. Orsakade till slut en BSOD också, min första i Windows 10 på 1,5 år.

Aja för stunden så kan jag använda headsetet i par minuter, eller oculus egna spel då de flesta som stödjer rift egna API brukar klara av att det sker, men de flesta spel är mer eller mindre ospelbara för stunden.

Har inte hört det bästa från support med folk som haft liknande problem så tja lär väl aldrig bli fixat.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Händer det oftare när du rör på dig än när du sitter stilla. Låter som kabelglapp i såna fall speciellt om de blir värre och värre och inte är ett statiskt problem. För min del så gäller det att inte köra det rekommenderade usb 3.0 kortet som skulle fungera med Oculus rift ironiskt nog. Om det är någon dold sleep funktion jag missar eller vad fasen de är. Med usb 2.0 portar Då är de stabilt peppar peppar även med förlängningssladdarna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tror det inte är glapp i kabeln, eller anslutningen till kabeln, om det finns något fel så är det i själva headsetet i sig då det oftast sker när jag rör den, t.ex. rör och flyttar den så den sitter bättre ibland, kabeln kan jag dock lätt röra runt utan att något sker.

Förutom tids beroende problem så sker det så got som alltid efter par minuter, kan låta den ligga på bordet med något som aktiverar sensorn, och det sker till slut också.

Men vem vet, får se hur supporten svarar

Edit: Tja de svarade ganska kvikt och ville ha mer info. Lite av informationen de gav så kanske jag redan hittat problemet.

Ser ut som att HDMI kontakten för min del är skadad, måste ha varit från start men tja blivit mer bänd över tiden och blivit sämre, samt yttligare sämre när jag bytte GPU för en månad sedan då första gången jag flyttat kabeln.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tror det inte är glapp i kabeln, eller anslutningen till kabeln, om det finns något fel så är det i själva headsetet i sig då det oftast sker när jag rör den, t.ex. rör och flyttar den så den sitter bättre ibland, kabeln kan jag dock lätt röra runt utan att något sker.

Förutom tids beroende problem så sker det så got som alltid efter par minuter, kan låta den ligga på bordet med något som aktiverar sensorn, och det sker till slut också.

Men vem vet, får se hur supporten svarar

Edit: Tja de svarade ganska kvikt och ville ha mer info. Lite av informationen de gav så kanske jag redan hittat problemet.

Ser ut som att HDMI kontakten för min del är skadad, måste ha varit från start men tja blivit mer bänd över tiden och blivit sämre, samt yttligare sämre när jag bytte GPU för en månad sedan då första gången jag flyttat kabeln.

http://www.mugimugi.org/DSC_1914.JPG

Tjena,

Använder du en förlängningskabel? Isf, sätt en hdmi repeater mellan headsetet och förlängningen. Hade hdmi disconnects innan jag gjorde detta och min hdmi kontakt ser ut som din. (https://www.amazon.co.uk/XCSOURCE-Functional-Repeater-Amplifi...)

Om du kör inateck kortet och windows 10 så ska du inte använda 3rd party drivers. Utan du ska köra de som följer med windows 10. Dvs inte ladda ner och installera några. Detta på rekommendation från tillverkaren.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Tjena,

Använder du en förlängningskabel? Isf, sätt en hdmi repeater mellan headsetet och förlängningen. Hade hdmi disconnects innan jag gjorde detta och min hdmi kontakt ser ut som din. (https://www.amazon.co.uk/XCSOURCE-Functional-Repeater-Amplifi...)

Om du kör inateck kortet och windows 10 så ska du inte använda 3rd party drivers. Utan du ska köra de som följer med windows 10. Dvs inte ladda ner och installera några. Detta på rekommendation från tillverkaren.

Har testat med drivare och utan och beter sig lika för min del, ingen skillnad oavsett vad, samma gäller tracking, faktim är att mitt förra PCI-e kort funkade bättre ironiskt nog

Men när det gäller kabel så nej, använder ingen förlängningskabel, kabeln är direkt kopplat till mitt 1070 kort.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Har testat med drivare och utan och beter sig lika för min del, ingen skillnad oavsett vad, samma gäller tracking, faktim är att mitt förra PCI-e kort funkade bättre ironiskt nog

Men när det gäller kabel så nej, använder ingen förlängningskabel, kabeln är direkt kopplat till mitt 1070 kort.

Använder du någon dvi-hdmi adapter?

Håller med gällande usb kortet, skulle gått direkt på ett usb 3.1 kort med högre bandwidth.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Använder du någon dvi-hdmi adapter?

Håller med gällande usb kortet, skulle gått direkt på ett usb 3.1 kort med högre bandwidth.

Nop direkt i en av mina 2 HDMI portar på mitt gkort, ( har ändå HDMI 2 på gkortet så inte för att det har stor betydelse för oculus rift )

Det sagt fick äntligen svar från Oculus självt, de tror inte det har med kabeln att göra, de vill att jag ska testa lite små saker samt spela in video när det bland annat sker, men det låter som de tror mitt headset självt är defekt, något jag trodde till att börja med själv då det oftast sker när jag tar på mig enheten eller tar av mig den, rör vid den o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Precis fått mina Oculus. Nu gäller det att hitta ett bra tjejspel så man kan få frugan att övergå från att tycka *onödigt köp* till att det är magiskt, för det är det ju.

Några tips på bra spel(motsv) som kan passa för det ?

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Avstängd

The lab gillar min sambo iaf (Om du har Touch dvs)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tackar, ska kika på det !

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Spel till Oculus Rift utan handkontrollerna

Söker bra spel att demonterar VR upplevelsen dock ska de vara spel utan handkontrollerna

Spel jag redan har är

Dirt Rally
Assetto Corsa
Projekt Cars
Combat Air Patrol 2
Aerofly FS 2 Flight Simulator
F1 2015

så söker lite andra spel man kan visa upp för polare etc

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Moderator
Forumledare

@sokar: Nu var det ett tag sedan jag testade men Elite: Dangerous hade/har ett bra inbyggt stöd.
Samma gäller Alien isolation som fungerade riktigt bra men där mina nerver inte klarade av det hela vägen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

Söker bra spel att demonterar VR upplevelsen dock ska de vara spel utan handkontrollerna

Spel jag redan har är

Dirt Rally
Assetto Corsa
Projekt Cars
Combat Air Patrol 2
Aerofly FS 2 Flight Simulator
F1 2015

så söker lite andra spel man kan visa upp för polare etc

Hej !

Kör DCS (Digital Combat simulator) och den är outstanding i att upplevas VR. Alla som testat har försökt greppa ngt i cockpit och slagit i handen i skrivbordet, inklusive jag själv. Lite pinigt, men så är det Har inte så många flygplan men det är Mirage 2000 som har upplevts sådär verklig. Flygning sätter på riktigt fart på gyrona i skallen(eller, får hjärnan att vänta på signalerna från rollrörelser och upptagningar.
Är egentligen mer intresserad av bilkörning(jobbar som pilot), och har köpt Asetto Corsa. Verkar helt ok, men grafiken och upplevelsen kommer inte nära DCS.

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Håller på att bli galen! Min sensor har bestämt sig för att disconnecta sig varje minut, men den återansluter sig igen efter 1 sekund. Slutar med att datorn plingar hela tiden. Någon med liknande problem?

Permalänk
Medlem

Vad använder du för sorts USB-port ? (märket, inte om det är en USB2 eller 3)

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Vad använder du för sorts USB-port ? (märket, inte om det är en USB2 eller 3)

Har haft svårt att hitta det. Använder usb 3.0 på mitt msi z97 moderkort. Men hittar inte vilket märke det är på den tyvärr

Permalänk
Medlem

Testa usb 2.0. Jag ger inte mycket för Oculus rekommendationer av usb 3

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Har haft svårt att hitta det. Använder usb 3.0 på mitt msi z97 moderkort. Men hittar inte vilket märke det är på den tyvärr

Kolla i moderkortsmanualen. Det kan vara så att vissa 3.0 portar drivs av ett separat chip. Dessa är ofta sämre än de inbyggda.

Pluggar du direkt in i moderkortet i bak, eller kopplar du via en intern header?
Jag körde min sensor via en intern header till en pci-bracket med 2xUSB 3.0 portar, men den strulade som som 17 med nedkopplingar osv. Nu när jag kopplar direkt in i moderkortet så verkar det funka bättre.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Mass Effect 2. Grafiken är så avskalad det fungerar klockrent i projektor läge. Vorpx har ju ett fullt VR läge men då blir de lite blurrigt då liret inte är optimalt optimerat. Gratis på origin ifall ni inte har det redan.

Kan tipsa om Deus Ex Mankind divided demot där de demar några av lokalerna i VR om man vill se hur moderna lir kan fungera.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kolla i moderkortsmanualen. Det kan vara så att vissa 3.0 portar drivs av ett separat chip.

Försökte hjälpa, men manualen var inte informativ.

Föreslår antingen enhetshanteraren under USB-enheter eller att köra det "kompabilitetsprogrammet" som oculus har, det detekterar hårdvara som är bekräftat inkompatibel. Eller mest troligt, gör både okk

( lite dåligt skrivet för min dator är absolut kompatibel, men den har även inkompatibla ASMedia USB3-portar så det tänder en flagga och texten "Your computer does not meet the minimum requirements..." )

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem

Har någon koll på en hdmi till displayport-adapter som funkar till dk2?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tja inte testat min Rift på någon månad nu men tänkte att det var dags att see hur den fungerade, tja idag så funkar den ungefär i 2 sekunder innan den konstant dör.

Så testade en ny vända med supporten, för tredje gången och för en gång skull så accepterade de att jag skickar tillbaka den och får en ny, tja tog bara 5 månader samt att min situation vart tvungen att bli värre.... jippi not. Förvisso läst att många fler än bara jag börjar få dessa problem med sina äldre enheter, mitt problem har dock varit sedan dag 1, bara blivit betydligt värre, samt de första spelen som kom hanterade att enheten disconnection och klarade återuppta efteråt, inget något av de nyare spelen gör eller ett enda steamworks spel o.s.v.

Aja får se hur lång tid det tar innan man får en ny enhet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Ser att det inte går att editera mycket äldre inlägg men aja men här är en uppdatering på hur det gick.

Fick min nya headset idag, de bytte ut exakt allt konstigt nog, allt från gamepads till headset, aja jag klagar inte utan bara mer förvånad.

Allt ser ut att funka klockrent för en gång skull, förvisso hade lite drivar krångel för att få audio att fungera igen antar på grund av att jag haft en annan headset innan så blev det strul, men efter lite pill så funkar även det, men efter jag avinstallerade äldre Rift audio drivaren och startade om löste det sig.

Det enda jag riktigt har att klaga på är att det tog 3 försök med support... och 5 månader, sedan tog de en halv dag på att testa av enheten och skicka en ny...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Det enda jag riktigt har att klaga på är att det tog 3 försök med support... och 5 månader, sedan tog de en halv dag på att testa av enheten och skicka en ny...

Ja, det är inte konstigt att de inte säljer några jättevolymer. Hade man kunnat köpa det i butik så hade den här typen av ärenden förmodligen blivit enklare. Själv har jag inte ens haft möjlighet att testa Riften.

Permalänk

Så nu har jag äntligen fått ihop till en Oculus. Det var lite problem att installera och så (knaster i ljudet mm) men nu funkar det perfekt. Men en skum sak hände som oroar mig lite. Jag satt och spelade, tankade ner demos, grejade runt med oculus, kontrollen, fjärrkontrollen och sensorn. Sedan efter flera timmar när jag skulle ge mig för dagen så låg det helt plötsligt en liten o-ring på skrivbordet. En sån liten svart gummi-ring då. Och den låg inte där innan jag började så den måste ha kommit från någon av oculusprylarna. Allting funkar fint men man blir ändå lite orolig. Var kan den kommit ifrån?

Någon som varit med om liknande?

Permalänk
Medlem

Absurd brist på tid har gjort att man knappt rört Vr headseten senaste månaderna. Dammade av serious sam som man köpte för ett bra tag sen. Otroligt uppfriskande att få ett fps där de inte kör plattform och teleport. Även om de lite oförklarligt har de äckliga lägena aktiverat som default. Jag kör hellre i 2D än att ha sånt aktiverat det förstör immersionen så mycket och är sjukt störande när man går till nyckelhål till full bild till nyckelhål igen. Funderar på om det är någon som tycker det är värt att lira i VR med de här premisserna? Och lirar åksjukskänsliga personer verkligen fps i VR oavsett dessa hjälpmedel eller ej?

Att utvecklare går till såna längder för att totalförstöra sina spel för att tillgodose en målgrupp som nog knappast någonsin kommer va komfortabel med VR känns märkligt.

Serious Sam visar med all tydlighet att alla dessa komforthjälpmedel inte behövs om man inte har tendenser till åksjuka.

Det enda störande är att man fortfarande kan sikta med huvudet men nu är ju grundspelen designade så men hade vart kul om de kunde fila bort det. Efter många försök så lyckas jag aldrig få det att kännas naturligt att sikta med huvudet även om precisionen är smått fenomenal. Man sitter där och lirar och bara accepterar att man inte har någon y-axel med mus och tangentbord istället för att tilta nacken då det känns så avigt. Kan ju hoppas de har något annat rörelseschema med touch inte testat än.

Har ett problem med oculusen. I vissa spel åtminstone så måste jag använda rift hörlurarna den fattar inte om jag vill använda windows default eller annan ljudenhet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x