Tips på OS för användning av torrent+streaming

Permalänk
Medlem

Tips på OS för användning av torrent+streaming

Tjena!
Jag har i dagsläget en Synology DS212j som börjar sjunga på sista versen, så fort man ger den lite nedladdning att jobba med så antingen dör nätverkskortet eller hela burken. Så min tanken är att migrera dess tjänster till min Dell T20. Vissa grejer är redan fixade men torrent+streaming kvarstår.

Läget idag: NASen laddar hem allt och har en SQL-databas där all info om tillgängliga prylar finns. Sen har jag två HTPCs med Kodi på som kollar mot den databasen. Så jag kan pausa på nedervåningen och sedan fortsätta titta där uppe.

Hur skulle jag lägga upp detta i en VM på servern? Har tittat lite på Openmediavault och det ser rätt lovande ut. Där finns ju exempelvis uTorrent att använda. Dock osäker på om jag kan sätta upp en liknande lösning i övrigt?

Ubuntu+rutorrent(?) har jag också sett. Men då känns det som att man får jobba mer med kommandon i ssh.

Det vore även gött om jag, likt nu, kunde lägga in nya torrents för nedladdning även när jag inte är hemma. Så att olika saker hamnar i olika mappar med mera. Slänga allt i en mapp är inte min grej.

Fler tips på lösningar mottages gärna. FreeNAS och Nas4Free tror jag går bort. Bara testat dem som hastigast men blev inte så impad. Men om någon har bra argument för det ena eller det andra så är jag inte sämre än att jag kan ändra mig. Huvudsaken är att jag får tillgång till samma funktioner som idag sitter i min NAS.

Permalänk
Medlem

@enoch85: Tack för svaret.
Snackar Plex bra med Kodi sen då el måste jag byta progamvara i mina HTPCs?

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu server med deluge som torrentclient. Den kan du fjärrstyra från vilken annan maskin som helst, samma upplägg som dig med kodi och mysql.

Är lite meck innan man får igång allt via kommando tolken men sen rullar det på riktigt bra.

Permalänk
Medlem

@caleco: Ok det låter ju bra. Det är just riggandet av databasen som jag känner blir den svåra nöten att knäcka. Du minns inte om du hade några guider el så att ta hjälp av?

Permalänk
Medlem

@nortish: Var ett tag sen jag gjorde det men har för mig att det var ganska simpelt, tror det var denna guiden jag följde http://kodi.wiki/view/MySQL/Setting_up_MySQL.

Är som sagt lite meck, speciellt om man inte är van vid ubuntu eller Linux. Tog mig ett tag innan jag fick ordning på det.

Den här är för deluge clienten http://www.havetheknowhow.com/Install-the-software/Install-Deluge-Headless.html

Permalänk
Medlem

@nortish: Har aldrig använt Kodi så jag vet inte tyvärr, men fäljer du den guiden så har du precis vad du frågar efter och lite till...

Prova på en VM först.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@caleco: Man kan inte köra RSS i Deluge Web GUI AFAIK.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Kör en kodi variant av Ubuntu server med transmission med webinterface och flexget (för auto downloads via RSS), men linux i vilket form som helst funkar typ tillsammans med någon torrent klient.

Skrivet av enoch85:

@caleco: Man kan inte köra RSS i Deluge Web GUI AFAIK.

Deluge funkar med Flexget precis som transmission och de flesta andra stora torrent clients på linux

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Kör en kodi variant av Ubuntu server med transmission med webinterface och flexget (för auto downloads via RSS), men linux i vilket form som helst funkar typ tillsammans med någon torrent klient.

Deluge funkar med Flexget precis som transmission och de flesta andra stora torrent clients på linux

Det jag menade är att du slipper Flexget med ruTorrent. Den har RSS inbyggt i WebUI.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Det jag menade är att du slipper Flexget med ruTorrent. Den har RSS inbyggt i WebUI.

Ah nice Visste jag inte

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Jag kör sickrage/deluged/plex/chromecast. På min mediaserver. Allt virtualiserat på en ubuntu 16.04LTS.

Denna agerar också filserver för min del.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Jag har precis införskaffat en T20 själv och så här ser min setup ut i dagsläget:

En VM med WS2016R2 som har en RDM-mappning mot den medföljande 1TB-disken
Denna delar sedan via NFS ut hela disken
Jag har sedan en RPi2 i sovrummet som kör LibreElec och som kan spela allt från servern

Är inte helt nöjd med denna lösning. Jag försökte till en början att köra OpenMediaVault som VM men fick konstiga låsningar ihop med denna (så allvarliga låsningar att omstart av ESXi krävdes för att komma vidare). Vet inte om det kan ha något med SMART-avläsningen att göra från HDDn att göra.

Jag har ännu inte satt upp en torrent-funktion på min server, men har kört en headless deluge(d) server tidigare och varit mycket nöjd med detta. Har dock aldrig pysslat med RSS-feeds så denna funktion kan jag inte uttala mig om.

Min nuvarande konfig är högst temporär, jag hade hellre kört alltihop i nån go linux-dist då det känns fruktansvärt slösaktigt att köra en hel Windows-server för att åstadkomma det jag gör och vill göra på den.

Vad exakt är det du ämnar nyttja SQL-servern till förresten? Verkade vara nån funktion i Kodi men jag är rätt ny på detta så hade gärna fått lite mer koll

Permalänk
Medlem

ni som ska köra headless torrent server så är ju couchpotato och sickrage att rekommendera istället för ren RSS.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla tips. Det lutar åt att prova Ubuntu med deluge och kanske även sickrage och plex. Jag börjar där iaf och ser om jag blir nöjd.

@iDEOT SQLen håller reda på vad som finns på hårddisken. Så man lägger in infon om den i en fil i kodi. "advancedsettings.xml" har jag för mig att den heter. Då vet kodi vad som finns, visats och vad som är halv-tittat så att säga. Har man sen samma info i en annan Kodi så går det är fortsätta titta där man slutat på den andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok några frågor.
Har installerat Deluge och Sickrage. Det fungerar men jag hajar inte riktigt hur man ska konfa det hela. Post-processing i Sickrage tex, vad rekommenderar ni där? Måste man hålla på och packa upp osv? Det slipper man ju helst. När nedladdningen är klar så vill man ju att Sickrage ska ta avsnittet och lägga in det i rätt mapp (utan att packa upp) så att Kodi sen kan läsa in det. Men någon form av databas ska ju också hålla reda på vilka avsnitt som är visade och hur länge. Är det där Plex kommer in?

Sen angående Plex. Vad skulle jag tjäna på att köra det också? Kan man ha det bara som ett bibliotek som håller ordning och reda? Transcoding sköter ju Kodi idag så det behöver jag inte flytta.

Permalänk

Kodi läser packat material, men vill du börja använda plex måste du börja packa upp. I deluge finns det ett plugin som kan packa upp när torrenten är färdig laddad, inte testat detta själv dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidodbro:

Kodi läser packat material, men vill du börja använda plex måste du börja packa upp. I deluge finns det ett plugin som kan packa upp när torrenten är färdig laddad, inte testat detta själv dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Så jag bör kunna skippa Plex. Låta deluge ladda hem, sickrage flytta allt till mappar efter den strukturen som Kodi behöver och sedan se till så att de mapparna ligger på en nfs-share?

Permalänk
Medlem

Ja kör Freenas + Sickrage/Couchpotato/Transmission/Plex-server.. Funkar ypperligt, o kommer åt plexen var som helst i världen..
Allting är automatiserat så inte speciellt ofta ja behöver rota nånting i operativ/plugins..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Skrivet av nortish:

Ok. Så jag bör kunna skippa Plex. Låta deluge ladda hem, sickrage flytta allt till mappar efter den strukturen som Kodi behöver och sedan se till så att de mapparna ligger på en nfs-share?

Jag har gjort några mappar på nfs sharen redan tex Filmer Serier Musik Ovrigt mm. När du startar torrenten så för du möjlighet att välja nedladdnings plats. Jag har filmer som default, mer än så behöver jag inte göra för att kodi ska läsa och ladda ner info och covers.

Min steup ser ut så här:

Ubuntu med deluge > freenas < Kodi x4 > mysql

Du var även inne på delad mysql för kodi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidodbro:

Jag har gjort några mappar på nfs sharen redan tex Filmer Serier Musik Ovrigt mm. När du startar torrenten så för du möjlighet att välja nedladdnings plats. Jag har filmer som default, mer än så behöver jag inte göra för att kodi ska läsa och ladda ner info och covers.

Min steup ser ut så här:

Ubuntu med deluge > freenas < Kodi x4 > mysql

Du var även inne på delad mysql för kodi?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu fungerar själv nedladdningen och flytten till rätt mappar som det ska. Kodi kan scrapa och plocka in rätt info.

Så nu är det väl egentligen bara mysql som fattas för att båda kodi-enheterna ska se samma info. Några tips på det @davidodbro?

Permalänk
Skrivet av nortish:

Nu fungerar själv nedladdningen och flytten till rätt mappar som det ska. Kodi kan scrapa och plocka in rätt info.

Så nu är det väl egentligen bara mysql som fattas för att båda kodi-enheterna ska se samma info. Några tips på det @davidodbro?

Vilken kodi dist kör du? Osmc har stöd för delad mysql i menyn vilket underlättar en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Nu fungerar själv nedladdningen och flytten till rätt mappar som det ska. Kodi kan scrapa och plocka in rätt info.

Så nu är det väl egentligen bara mysql som fattas för att båda kodi-enheterna ska se samma info. Några tips på det @davidodbro?

Svaret har du här
http://kodi.wiki/view/MySQL/Setting_up_MySQL
Som även postades lite längre upp i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidodbro:

Vilken kodi dist kör du? Osmc har stöd för delad mysql i menyn vilket underlättar en del.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör Openelec 15 på båda.

Skrivet av theailer:

Svaret har du här
http://kodi.wiki/view/MySQL/Setting_up_MySQL
Som även postades lite längre upp i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, hade missat det inlägget. Har inte riktigt fått det att fungera tror jag. Lyckades exportera biblioteket på den ena maskinen igår men vet inte om det hjälpte. Får titta mer på det i dagarna som kommer. Säkert några rättigheter som stökar, det är det ju alltid.

Permalänk
Skrivet av nortish:

Kör Openelec 15 på båda.

Tack, hade missat det inlägget. Har inte riktigt fått det att fungera tror jag. Lyckades exportera biblioteket på den ena maskinen igår men vet inte om det hjälpte. Får titta mer på det i dagarna som kommer. Säkert några rättigheter som stökar, det är det ju alltid.

Jag startar båda när mysql är fixad, fixar anslutningar, fixar så båda har en share med samma namn till samma plats.

Sen söker jag info med en på sharen, startar om båda när den sökt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidodbro:

Jag startar båda när mysql är fixad, fixar anslutningar, fixar så båda har en share med samma namn till samma plats.

Sen söker jag info med en på sharen, startar om båda när den sökt klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Ska prova det. Kan vara så att det stökar lite för att jag har shares och databaser på två platser just nu. Har inte tagit bort den gamla NASen ut ekvationen ännu.

På tal om någon annat men ändå relaterat, någon som har en bra Usenet-leverantör att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Ok. Ska prova det. Kan vara så att det stökar lite för att jag har shares och databaser på två platser just nu. Har inte tagit bort den gamla NASen ut ekvationen ännu.

På tal om någon annat men ändå relaterat, någon som har en bra Usenet-leverantör att rekommendera?

Tror tyvärr att svaret på din fråga strider mot forumreglerna här på sweclockers...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Tror tyvärr att svaret på din fråga strider mot forumreglerna här på sweclockers...

Skickades från m.sweclockers.com

Åh fan. Sorry. Då pratar vi om något annat istället.
Det verkar inte riktigt som att jag fått till det helt med SABnzbd. När saker hamnar i kön så startar de inte automatiskt sen. Jag måste klicka på den lilla pilen och ändra från Default till någon annan kategori, då kör den igång. Någon som vet vad jag gjort för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nortish:

Åh fan. Sorry. Då pratar vi om något annat istället.
Det verkar inte riktigt som att jag fått till det helt med SABnzbd. När saker hamnar i kön så startar de inte automatiskt sen. Jag måste klicka på den lilla pilen och ändra från Default till någon annan kategori, då kör den igång. Någon som vet vad jag gjort för fel?

Edit. Det löste sig genom att jag plockade bort kategorierna och la in dem igen. Hade inte riktigt fatta hur det hängde ihop. Men nu verkar det som att Sickrage och Couchpotato lägger till rätt kategorier automagiskt.

Permalänk
Medlem

@nortish: Mkt märkligt, man ska inte förstå allt