Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaBone:

Hur kommer det sig..? Två priser hos samma företag...

Var så billigt i länken du angav, så jag slog till fast jag inte behövde en för tillfället..

Hade lätt köpt en om det inte vore för att mitt mobo endast har <= m.2 2260 >_<

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Hade lätt köpt en om det inte vore för att mitt mobo endast har <= m.2 2260 >_<

Du kan ju köpa en tills du uppgraderar...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockjet:

Via denna länk kan man köpa samma SSD (Intel 600P Series 512GB) för 1299 kr: https://www.dustinhome.se/product/5010978209/600p-series-512g...

NVMe för 2.54 kr/GB.

Är denna kompatibel med ett ASUS Z97I-Plus moderkort?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Är denna kompatibel med ett ASUS Z97I-Plus moderkort?

Verkar som den är kompatibel enligt ASUS. https://www.asus.com/se/Motherboards/Z97IPLUS/specifications/
SSDn är en M.2 2280.

Visa signatur

R5 7600 | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Verkar som den är kompatibel enligt ASUS. https://www.asus.com/se/Motherboards/Z97IPLUS/specifications/
SSDn är en M.2 2280.

Yes, det står:

1 x M.2 Socket 3 for M Key, type 2260/2280 devices

men inget om PCIe..

Men om vi säger nu att det är kompatibelt - hur blir det med prestandan med tanke på att moderkortet annars endast har en PCIe x16? Kommer det att bli någon flaskhals av någon typ när man även har ett grafikkort installerat (d.v.s. kommer denna SSD att påverka grafikkortets prestanda eller vice versa)?

EDIT: Hittade detta:

"With two native PCI Express 2.0 bandwidth, M.2 supports up to 10Gbit/s data-transfer speeds."

http://www.asus.com/us/Motherboards/Z97IPLUS/

Är då en NVMe SSD bra att ha till detta moderkort eller är det att kasta pengar i sjön?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

SIBA har utförsäljning med upp till 70% på Svågertorp i Malmö, någon som har varit på någon av SIBA's utförsäljning i andra butiker i Sverige? är det värt att åka och kolla in och hur mycket var verkligen för utförsäljning?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Palit GeForce GTX 1070 GameRock - 8GB 4090Kr inkl frakt.

https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1070-Game...

Alt 1080 för 6000kr. Betala med Ikano och sälja gears of war. 300kr tillbaka från Ikano och ca 400kr för gears of war. Ett 1080 kort för typ 5300k. Ganska så billigt. Jag kommer vänta men det här är ju rätt lockande ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Yes, det står:

1 x M.2 Socket 3 for M Key, type 2260/2280 devices

men inget om PCIe..

Men om vi säger nu att det är kompatibelt - hur blir det med prestandan med tanke på att moderkortet annars endast har en PCIe x16? Kommer det att bli någon flaskhals av någon typ när man även har ett grafikkort installerat (d.v.s. kommer denna SSD att påverka grafikkortets prestanda eller vice versa)?

EDIT: Hittade detta:

"With two native PCI Express 2.0 bandwidth, M.2 supports up to 10Gbit/s data-transfer speeds."

http://www.asus.com/us/Motherboards/Z97IPLUS/

Är då en NVMe SSD bra att ha till detta moderkort eller är det att kasta pengar i sjön?

Bara en heads up. "
The 600p is NVMe based AFAIK so definitely faster than your SATA 3 M.2's but seriously underwhelming for an NVMe/PCIex4 drive..."

Men ja rätt bra pris för en ssd hur som helst.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Satte in 256GB-versionen i ett sådant moderkort häromdagen, fungerade alldeles utmärkt.

Visa signatur

Apple Mac Mini - M4 | 16GB | 256GB
ASUS 27" ROG Strix XG27AQDMG OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

då har produkten utgått :/ precis när man kommerhem från träningen och ska lägga beställningen, hann inte med det innan.. tur att man klarar sig ändå!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Bara en heads up. "
The 600p is NVMe based AFAIK so definitely faster than your SATA 3 M.2's but seriously underwhelming for an NVMe/PCIex4 drive..."

Men ja rätt bra pris för en ssd hur som helst.

Sant, har läst att den är långsammare än t.ex. Samsung 950 Pro men ändå mycket snabbare än SATA SSD:er! Får väl se hur pass bra den är!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Sant, har läst att den är långsammare än t.ex. Samsung 950 Pro men ändå mycket snabbare än SATA SSD:er! Får väl se hur pass bra den är!

Långsammaste av pcie är fortfarande snabbare än alla sata och till ett billigare pris än satadiskar. Detta var ett bra köp för er som köpte. Jag valde att inte köpa för att jag vill ha en 960 evo men alla som köpte detta ska nog vara nöjda.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att det är slut på 600p:orna, men jag hann norpa en tidigare under kvällen i alla fall. Inte någon monster-SSD kanske, men min nuvarande Crucial m4 256GB börjar kännas lite trång så frestelsen blev för stor

Skrivet av Icte:

Grafikkortet påverkas inte av M.2, se diagram över Z97. Grafikkortet kopplas direkt till processorns 16 PCIe-linor, medan M.2 använder 2 av de 8 PCIe 2.0-linorna från Z97-kretsen.

Skrivet av Icte:

Ditt moderkort kommer som du märkt flaskhalsa rätt rejält, men lite snabbare än SATA blir det ju eftersom SATA är 6 Gb/s. Och priset ligger ju ändå i nivå med många SATA-SSDer med samma kapacitet.

Permalänk
Medlem

Kikade lite på mobilen ID2ME ID1: http://cdon.se/hemelektronik/id2me-id-1-svart-p36463075

http://www.mobilsiden.dk/anmeldelser/id1-mobil-til-test-en-sn...
http://www.swedroid.se/danska-telefonen-id2me-id1-lanseras-sv...

Ska man ha en mobil så är den nog inte så dum för priset, men som jag misstänkte så verkar företaget vara mer "hippt" och inte bry sig eller ens kunna mjukvara. Jag tror man får förvänta sig lite problem med luren, nån skrev att devicen av vissa appar ansågs vara rootad.

Tror jag behåller min spruckna Samsung s4.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Alt 1080 för 6000kr. Betala med Ikano och sälja gears of war. 300kr tillbaka från Ikano och ca 400kr för gears of war. Ett 1080 kort för typ 5300k. Ganska så billigt. Jag kommer vänta men det här är ju rätt lockande ändå.

300 kr tillbaks från Ikano? Hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nu verkar det som att det är slut på 600p:orna, men jag hann norpa en tidigare under kvällen i alla fall. Inte någon monster-SSD kanske, men min nuvarande Crucial m4 256GB börjar kännas lite trång så frestelsen blev för stor

Grafikkortet påverkas inte av M.2, se diagram över Z97. Grafikkortet kopplas direkt till processorns 16 PCIe-linor, medan M.2 använder 2 av de 8 PCIe 2.0-linorna från Z97-kretsen.

Ditt moderkort kommer som du märkt flaskhalsa rätt rejält, men lite snabbare än SATA blir det ju eftersom SATA är 6 Gb/s. Och priset ligger ju ändå i nivå med många SATA-SSDer med samma kapacitet.

Precis, och det är nästan guldvärt att slippa alla SATA kablar + få snabbare hastighet än med SATA SSD med denna lilla rackare! Mycket nöjd med köpet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Tack för tipset, men hur menar du med 300kr tillbaka från Ikano? Måste man ha Ikano som bank? Och varför vänta?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

300 kr tillbaks från Ikano? Hur kommer det sig?

Varje månad får man rabatt inom en särskilt bransch om man har Ikano kreditkort. Just nu får du 5% rabatt som dras direkt på all elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Varje månad får man rabatt inom en särskilt bransch om man har Ikano kreditkort. Just nu får du 5% rabatt som dras direkt på all elektronik.

Tittade lite snabbt och det verkar vara ett intressant kreditkort. Ikano sager "0 kr" och utan årsavgift, finns det andra kostnader med kortet dom inte skyltar med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

ID2ME ID-1 Svart

Intressant android-lur med annorlunda, men helt klart intressant upplägg!
Octacore 1.7GHZ, 2GB RAM, 13mpx, 5tum 1080p, android 5.1 - 1190:-. Hade själv köpt om jag inte hade en iPhone intågande
Ordinariepris 3690:-

http://cdon.se/hemelektronik/id2me-id-1-svart-p36463075

Skrivet av DeluxXxe:

Kikade lite på mobilen ID2ME ID1: http://cdon.se/hemelektronik/id2me-id-1-svart-p36463075

http://www.mobilsiden.dk/anmeldelser/id1-mobil-til-test-en-sn...
http://www.swedroid.se/danska-telefonen-id2me-id1-lanseras-sv...

Ska man ha en mobil så är den nog inte så dum för priset, men som jag misstänkte så verkar företaget vara mer "hippt" och inte bry sig eller ens kunna mjukvara. Jag tror man får förvänta sig lite problem med luren, nån skrev att devicen av vissa appar ansågs vara rootad.

Tror jag behåller min spruckna Samsung s4.

Har inte riktigt hängt med på Androidfronten på sistone. Är det hårdvaran kontra pris som är intressant här eller något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Tack för tipset, men hur menar du med 300kr tillbaka från Ikano? Måste man ha Ikano som bank? Och varför vänta?

Mvh

Jag kan inte detaljerna men Ikano ger 5% tillbaka på all köpt elektronik i Oktober med deras kreditkort. Men som sagt. Jag har inte läst det finstilta.

Väntar på Black Friday.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

Tittade lite snabbt och det verkar vara ett intressant kreditkort. Ikano sager "0 kr" och utan årsavgift, finns det andra kostnader med kortet dom inte skyltar med?

Ja jag ser att du fick svaret. Nej jag undrar det också. Du kan säkert bara ringa dem. De vill nog bara att du ska bli deras kund och använda deras kreditkort så det är säkert inga dolda avgifter i det här, mer än att det är extremt hög ränta om du inte betalar inom en månad.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Jag kan inte detaljerna men Ikano ger 5% tillbaka på all köpt elektronik i Oktober med deras kreditkort. Men som sagt. Jag har inte läst det finstilta.

Väntar på Black Friday.

BF är ju inte förrän i November.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

Kolla tråden http://www.sweclockers.com/forum/trad/1436250-kreditkort-vilk...

Kostnaden kan bli om man utnyttjar kortet för att låna pengar över under längre tid. Då är räntan hög.
Sen säljer de säkert dina uppgifter etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Väntar på Black Friday.

Av vad jag förstått finns det inget finstilt förutom att man max kan få 5000kr "rabatt" under ett kalenderår. Kan vara bra att bekräfta med de att butiken registreras som elektronik innan köp, om de säljer diverse andra grejer. T ex räknas byggmax som bygghandel medan buildor inte gör det.

Skrivet av Banco:

Ja jag ser att du fick svaret. Nej jag undrar det också. Du kan säkert bara ringa dem. De vill nog bara att du ska bli deras kund och använda deras kreditkort så det är säkert inga dolda avgifter i det här, mer än att det är extremt hög ränta om du inte betalar inom en månad.

Aviavgift på 29kr tillkommer varje månad, du måste se till att betala i förskott annars blir det i princip ett kort med en årskostnad på 348kr. Kortet är separat, och inte kopplat till deras bank/konton du har hos de.

Har inte kortet själv men ovan är den uppfattning jag har fått av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

BF är ju inte förrän i November.

Mycket riktigt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Av vad jag förstått finns det inget finstilt förutom att man max kan få 5000kr "rabatt" under ett kalenderår. Kan vara bra att bekräfta med de att butiken registreras som elektronik innan köp, om de säljer diverse andra grejer. T ex räknas byggmax som bygghandel medan buildor inte gör det.

Aviavgift på 29kr tillkommer varje månad, du måste se till att betala i förskott annars blir det i princip ett kort med en årskostnad på 348kr. Kortet är separat, och inte kopplat till deras bank/konton du har hos de.

Har inte kortet själv men ovan är den uppfattning jag har fått av det.

Tack för infon. Uppskattat!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

Ok, jag ångrade mitt köp med Netonnet för dual 1070 kortet och körde på Proshops Gamerock 1070. Är det nån som vet hur lång tid det tar innan man får tillbaka pengarna på sitt kort om man handlat online men går till butiken för att lämna tillbaks det? Jag gjorde det på elgiganten för nån månad sen, de sa att det skulle ta 3 bankdagar men det gick på direkten.

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem

@timpaatkins: Jobbar i butik, vi säger oftast 3 bankdagar men det är helt upp till din bank hur lång tid det tar.