Permalänk
Medlem

OVPN+äldre router

Har precis börjat använda ovpn med deras mjukvaru klient på en separat server/dator där jag hanterar downloads etc. När jag kör ovpn på denna och torrent downloads så får jag hög ms efter en liten stund. Detta ser jag t.ex i WoW att det börjar lagga och ms indikatorn går på rött, även i discord när jag pratar med folk få laggar jag och ser att discord identifierar problem.

Har comhem som isp och använder deras CG3100 som nu har några år på nacken.

Jag misstänker att det blir för mycket för routern att hantera när jag kör med vpn klienten, är det fler som har upplevt samma sak? Och har ni då löst det t.ex med en nyare router?

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bOfInK3n:

Har precis börjat använda ovpn med deras mjukvaru klient på en separat server/dator där jag hanterar downloads etc. När jag kör ovpn på denna och torrent downloads så får jag hög ms efter en liten stund. Detta ser jag t.ex i WoW att det börjar lagga och ms indikatorn går på rött, även i discord när jag pratar med folk få laggar jag och ser att discord identifierar problem.

Har comhem som isp och använder deras CG3100 som nu har några år på nacken.

Jag misstänker att det blir för mycket för routern att hantera när jag kör med vpn klienten, är det fler som har upplevt samma sak? Och har ni då löst det t.ex med en nyare router?

Du kanske fyller din länk?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du kanske fyller din länk?

Nu är jag inte helt hemma i all terminologi men länk är det bandbredden jag har tilldelats av min ISP?

Har 100 ner 10 upp.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bOfInK3n:

Nu är jag inte helt hemma i all terminologi men länk är det bandbredden jag har tilldelats av min ISP?

Har 100 ner 10 upp.

Om startar nedladdning utan en begränsning på hur mycket av bandbredden den får ta upp så kommer
nedladdning att ta upp allt. Om du kör med torrent så kommer din dator att ladda upp samtidigt vilket fyller
din upplänk också. Då får du lagg eftersom länken går fullt.

Jag antar att det fungerar bra när du inte laddar ned något?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Om startar nedladdning utan en begränsning på hur mycket av bandbredden den får ta upp så kommer
nedladdning att ta upp allt. Om du kör med torrent så kommer din dator att ladda upp samtidigt vilket fyller
din upplänk också. Då får du lagg eftersom länken går fullt.

Jag antar att det fungerar bra när du inte laddar ned något?

Har fri hastighet ner i torrent programmet men kommer upp i typ 100 kB/s när jag laddar ner o har satt limit till 50 kB/s upp med ovpn igång utan går nyttja jag bandbredden.

Har missat o testa med bara vpn igång så de får jag göra o se hur de funkar.

Visa signatur

App-v, msi packaging, Application deployment, AZ-900
Main: Core i5-4670 K, 12 GB RAM, GTX780, OS Win 10 Pro
Server: Core i5-4590, 32 GB RAM, Lagring: SSD Diskar, OS ESXI 6, 2xNIC
Jobbdator: HP Zbook 15 G2