Windows 10 uppgraderar till Windows 10

Permalänk
Medlem

Windows 10 uppgraderar till Windows 10

Jag har en ren installation av Windows 10 och vid 2 tillfällen har den lilla vita Windowsflaggan dykt upp längst ned till höger i aktivitetsfältet. När jag klickar på den så uppmanas jag att uppgradera till Windows 10. Det går inte att avbryta på något vis utan "uppgraderingen" ska helt enkelt göras vare sig jag vill eller inte. Detta innebär omstart och installation av operativsystemet. Har någon annan varit med om detta?

Permalänk
Medlem

@codegear:

Är det "Anniversary Update" du syftar på?
Den stora uppdateringen som släpptes i aug, Win 10 installeras om men dina program och filer behålls.
Vet inte hur man undviker den.

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@codegear:

Är det "Anniversary Update" du syftar på?
Den stora uppdateringen som släpptes i aug, Win 10 installeras om men dina program och filer behålls.
Vet inte hur man undviker den.

Det verkar inte vara någon vanlig Windows uppdatering utan enligt informationen så uppmanas jag att uppgradera till Windows 10 vilket jag redan har och installationen görs efter att Windows har avslutats likt en ren Windows installation. Därför verkar det hela mycket konstigt.

Permalänk
Medlem

@codegear:
Du kan prova stänga av Windows updaterings tjänst (wuauserv), för att se om det är en uppdatering eller något annat.

I kör skriv services.msc sedan i det fönster som öppnas leta upp Windows Update höger klicka på den och välj egenskaper, sätt "startup type" till "disabled", sedan klickar du på "stop" och sedan "apply" och ok.

Du har nu stoppat Windows från att leta/installera uppdateringar (var dock medveten om att Windows Store kommer att sluta fungera i och med att Windows Update tjänsten har stängts av).

Försvinner ditt problem då så är det en uppdatering. Försvinner det inte är det något annat.

Jag har haft flera gånger uppdateringar som bara loopar (d.v.s uppdateringen installeras med nödvändig omstart som följd, sedan vill Windows hämta & installera samma uppdatering igen..), vilket har fått mig att stänga av tjänsten.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack

Tack för svaren. Jag får se om samma sak händer igen.