Permalänk
Medlem

dator + skärm & windows max 13k

Hej alla!

Jag spillde läsk rakt över min bärbara dator och behöver nu en ny. Eftersom det inte är första gången (tredje som dör drunkningsdöden) så tänkte jag återgå till en stationär.

Jag spelar mest strategispel och fallout och liknande. Jag har de senaste åren som sagt använt bärbara datorer, så jag är inte van med att ha spel på höga grafikinställningar.

Jag har en ganska tight budget och vill inte ge mer än 13k inklusive windows och en skärm.

Jag har lusläst de senare trådarna och plockat lite hit och dit.
Jag tänker att det kanske är värt att spendera mer på processorn än grafikkortet, då man iallafall förr behöll den längre.
Jag har svårt att se hur jag ska få in mer än en 250gb ssd, men jag tänker att det står jag ut med. Eller är det värt att gå ner till ett 1060 3gb och öka på ssd'n?

Gällande skärm har jag bara tagit någon på måfå. Jag har ingen aning om vad allt betyder... Senast jag hade en så var det en gammal tjockis... Så det är ett tag sedan.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9770970/

Permalänk
Jubileumsmästare

@B18: Du borde ju nicka SpillarN^ eller nått haha. Men nej, de där e inte roligt asså. Här e mitt förslag iaf. Var tvungen att spräcka budgeten lite för att få plats med både i7an och gaming skärmen (144 Hz).

Permalänk
Medlem

@HolyDuFF: 6700k och ett moderkort som inte stöder överklockning? Hur tänkte du nu?

Med OS och skärm inkluderat så ligger ju TS budget på ca 10k, för den slanten så får du lov att kompromissa. Antingen får du börja med en 60Hz skärm och använda denna som 2'a skärm när du köper en 144Hz till nästa lön eller så går du ner i pris för bygget.

i7 6700k med OS - 11 603:- + skärm 1190:- = 12 793 :-

Alternativt om du inte kan vara utan en 144hz skärm, men har du inte börjat använda en så borde du klara dig till du får råd med en.

i5 6600k med OS - 10 659:- + 144Hz budgetskärm 2590 :- = 13 249 :-

Tycker det smartaste i längden är att du satsar på en kraftigare rigg och sparar till en bättre skärm. Alternativt utökar budgeten med en tusenlapp för skärmen.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad är det på en 60hz och en 144hz egentligen?

Är det värt en örfil från frugan för att jag spräcker budgeten? För det är vad som väntar...
Och då kan jag ju lika gärna slänga in en 500gb ssd istället med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@B18: Man säger väl att det känns på liknande sätt som att gå från 30 till 60 fps.
Om det är värt att spräcka budgeten på det är ju bara du som bestämmer, men blir ju som sagt "billigare" att köra på en 144Hz direkt med ökad budget istället för att köpa en extra skärm.

Jag skulle lätt ta en örfil för att få spräcka budgeten om jag vore du, bara att lägga is på och sedan njuta av bygget!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

@B18: Man säger väl att det känns på liknande sätt som att gå från 30 till 60 fps.
Om det är värt att spräcka budgeten på det är ju bara du som bestämmer, men blir ju som sagt "billigare" att köra på en 144Hz direkt med ökad budget istället för att köpa en extra skärm.

Jag skulle lätt ta en örfil för att få spräcka budgeten om jag vore du, bara att lägga is på och sedan njuta av bygget!

Jag går från halvbilliga bärbara datorer till en stationär.
Jag har aldrig upplevt 60fps... Sällan över 25.

Då är saken klar. Beställt för ca 15k. 144hz skärm och 500gb ssd.
Det jobbigaste blir att jag riskerar ett par timmars klädshoppande på min bekostnad utöver örfilen.
Och då måste ju dotter kompenseras för att stå ut med det... S då blir det badhus eller liknande.

Suck, jag får inte mycket tid över att njuta... Men sen så!

Tack för assistansen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Jubileumsmästare

@Subiray: Jag tänkte att ett Z170 moderkort inte får plats i budgeten och att 4.0 GHz är bättre än 3.6 GHz då detta är quad-core turbon för i7-6700K/i7-6700. Samt att processorn redan är på plats om han vill överklocka i framtiden.

@B18: Vad exakt beställde du? Kundvagn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyDuFF:

@B18: Vad exakt beställde du? Kundvagn?

Produkt
- Innehåll i Uppgraderingspaket - Z170A KRAIT GAMING + Intel Core i5 6
Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB
MSI Z170A KRAIT GAMING 3X
-
Fractal Design Define R4 Svart
EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming
Samsung 750-Series EVO 500GB
Cooler Master Hyper 212 EVO
be quiet! Pure Power 9 500W
Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance
BenQ ZOWIE XL2411 24" 144Hz e-Sports Monitor
Windows 10 Home Svensk
ASUS PCE-AC56 AC1300

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte få mig 16gb ram i julklapp av frugan.

Jag har inte förstått det där med hastigheten tror jag... Kan man sätta dit 3000mhz om man fipplar i bios, eller hur fungerar det?

Permalänk
Jubileumsmästare

@B18: Aha okej det ser ju rätt så bra ut så du blir säkert nöjd med det Ja ditt moderkort ska stödja upp till 3600 MHz minne vid överklockning. Allt över 2133 MHz räknas som överklockning då processorerna är specificerade för 2133 MHz. När du sätter i snabbare minne så kommer de att köras i 2133 MHz. Så du går bara in i BIOS och slår på XMP (Extreme Memory Profile) så går de i 3000 MHz eller vad man nu har. Det ger en liten fps boost max 10% kanske i vissa spel och i väldigt få så kan det göra sjukt stor skillnad. Det är för att processorn hinner få mer gjort för att den inte måste vänta på minnet lika länge för att det är snabbare nu. Tänk på att processorn även blir lite varmare p.g.a detta. Om du mixar 2133/3000 MHz minnen så kommer alla att köras i 2133 MHz så det är ingen bra idé om du menade så.

Permalänk
Medlem

Ha!
Då hade jag förstått rätt.

Nä, att man inte ska blanda fick jag lära mig tidigt.

Tanken är att jag får 16 nya gb snabbare minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Jubileumsmästare

@B18: Aha, det blir säkert jätte bra