Tjej med personlighetsstörning, råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Eh. Nä. Diagnosen inebär inte överhuvudtaget att rättspsyk, eller kriminalvården kopplas in. Rättspsyk kopplas som sagt in vid förundersökningar, eller för eftervård, i samarbete med kriminalvården, efter dom. Brottslighet är inte överhuvudtaget ett krav för diagnosen "anti-social personlighetsstörning", varför kriminalvård, och rättspsyk, inte överhuvudtaget hör till någon standardbehandling av diagnosticerade.

Skrivet av anon179444:

Det här kan stämma på enskilda personer, men som generell uppdelning är det fel och saknar grund.
Så kom gärna med en källa på det eftersom jag menar att det du skriver här är rena påhittet.

Exakt vad är det du menar är "påhitt" ? Att borderline och anti-socialpersonlighetstörning på pappret delar attribut, men att de i verkligheten är fundamentalt olika i det att borderline ger uttryck i självdestruktivt beteende, allt från att bara skapa drama, till självskadebeteende, och självmordsförsök, medan anti-sociala oftast inte har något problem med bristande självkänsla, sällan begår självmord, eller skär sig i armarna? Borderline diagnosticerade agerar väldigt mycket på rena känslor, det handlar om vad de känner just nu, ofta helt utan hänsyn till sin omgivning, medan anti-sociala på ett helt annat sätt kallt kan planera, ta hänsyn till andras reaktioner för att uppnå sina egna syften, och planerar långsiktigt på ett annat sätt?

Titta gärna under "Signs and symptoms" här nedan, och förklara vad det är jag har "hittat på".
Borderline/Anti-social
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eh. Nä. Diagnosen inebär inte överhuvudtaget att rättspsyk, eller kriminalvården kopplas in. Rättspsyk kopplas som sagt in vid förundersökningar, eller för eftervård, i samarbete med kriminalvården, efter dom.

Vill du missförstå *** raderat ***?
Polis, kriminalvård och rättspsyk blir inte inkopplade från psyk för att de får diagnosen.
Polisen blir inkopplade när de begår brott, är våldsamma, bryter mot rådande normer, har ett bedrägligt beteende, använder falska namnuppgifter, försöker lura andra för nöje eller vinnings skull, osv.
I DSM görs en stark koppling mellan brottslighet och antisocial personlighetsstörning och polisen börjar lagföra de flesta redan som tonåringar.

§ 1.2
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Vill du missförstå eller är du autistisk?

Personangrepp? Spännande taktik. Inte helt ny förstås, men i alla fall. Och om vi låtsas att det var en riktig fråga, nä, jag är inte autistisk, jag har en anti-social personlighetsstörning, och känner mig förbannat förolämpad när du påstår att rättspsyk, eller kriminalvården skulle vara det minsta intresserade av mig. Inte för att jag är speciellt säker på att de kunde ha erbjudit någon hjälp överhuvudtaget, men i verkligheten, som den ser ut i dag, så kan du inte få någon hjälp, med en anti-social personlighetsstörning. Ingen instans, ingen hjälp. På sätt och vis praktiskt, eftersom jag får sköta mig själv, utan en massa inhopp och åsikter från andra.

Skrivet av anon179444:

Polis, kriminalvård och rättspsyk blir inte inkopplade från psyk för att de får diagnosen.

Strålande. Du medger alltså att du har haft fel. Här:

Skrivet av anon179444:

Män med samma problem brukar istället få stämpeln anti-social personlighetsstörnning / psykopat och får behandling från kriminalvården/rättspsyk.

skriver du nämligen att män med borderline "brukar" få diagnosen anti-social personlighetsstörning, och ofelbart får hjälp av rättspsyk, och kriminalvården.
Något som helt enkelt är tvärfel, och vad jag vänt mig mot från början. Borderline och anti-social personlighetsstörning är inte samma sak, man "förväxlar" inte det ena med det andra, och "behandling" för anti-social personlighetsstörning, finns inte. Möjligen kan du erbjudas någon att prata med, men mer än så kan inte psykvården erbjuda, eftersom lobotomering har bedömts som... nå, inhumant.

Skrivet av anon179444:

Polisen blir inkopplade när de begår brott, är våldsamma, bryter mot rådande normer, har ett bedrägligt beteende, använder falska namnuppgifter, försöker lura andra för nöje eller vinnings skull, osv.

Fast den typen av beteende är som sagt inte ett krav för diagnosen. Det är en möjlig konsekvens, men inte på något sätt ett krav. Och, exakt samma intresse blir man föremål för, helt utan diagnos, eller om man har en annan diagnos. Det är med andra ord handlingarna, och inte diagnosen som är relevant.

Skrivet av anon179444:

I DSM görs en stark koppling mellan brottslighet och antisocial personlighetsstörning och polisen börjar lagföra de flesta redan som tonåringar.

Jaha, och? Det är fortfarande inte detsamma som att någon med antisocial personlighetsstörning får, eller ens kan begära att få, hjälp av rättspsyk, och / eller kriminalvården. Rättspsyk får man möjligen kontakt med, om det bedöms aktuellt, vid en förundersökning. Kriminalvården, efter en dom. Något som, inte har någon som helst exklusivitetsklausul som förbehållen anti-socialt diagnosticerade, utan alla inblandade i ett brottsmål "kan" råka ut för. Och pratar vi just "anti-social personlighetsstörning" så har rimligtvis kriminalvård, och rättspsyk precis lika stora möjligheter att erbjuda "hjälp" och behandling, som det civila sjukvårdssystemet. Med andra ord... Det finns ingen hjälp att få, ens om du vill ha det.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar ej att man går In I en relation med någon som är diagnostiserad något utav Kluster B personlighetsstörningar. https://en.wikipedia.org/wiki/Cluster_B_personality_disorders

Som DSM-V själv säger är detta "dramatiska" klustret, är du redo för ett förhållande med extrem drama så why not, annars håll dig borta.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frux:

Det är lugnt, förstår hur du menar. När jag var 20 år så hade jag reagerat mer som du på den här tråden. Det har varit några barnsliga och nedsättande inlägg men själv så bara filtrerar jag bort dem och läser de som faktiskt har något att berätta.

Ja fast nu är jag prick 34år, samt så har även jag råkat ut för en borderline galning. Har även "råkat" ut för en jättefin tjej med borderline, samt känner ett par med borderline. Därför har jag den inställningen jag har.
Därav varför jag reagerade på din post då du är mer mogen och seriös med ditt inlägg. Förstår helt varför du vill varna någon vad som kan hända om man råkar ut för någon med allvarlig borderline.

Hursomhelst hoppas jag det går bra för TS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Ingen idé att prata med CJ1. Han är som en krokodil, stor käft & inga öron..

Permalänk
Inaktiv

Jag kollar igenom tråden lite. Och ser

Skrivet av anon179444:

Till TS: Jag har och har haft relationer med borderlinepersoner i snart fyrtio år. Hur det går beror väldigt mycket på dig.

Och när man trycker på din profil så står det att du är 29. Har du också drag av nånting eller en diagnos också? Eller är det så lätt att du skrivit i fel födelseår?

Bara undrar liksom..

Permalänk

Jag har inte läst hela tråden och jag har inte full koll på vad borderline är för något men om du gillar henne kan det vara värt att göra ett försök. Ni kanske kunde prova med någon form av kodord som ni kommer överens om innan som om någon säger det betyder att det är dags att backa tillbaka.

Funkar det inte så funkar det inte men man vet inte om man inte provat dock antar jag att det inte blir en dans på rosor direkt.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Jag kollar igenom tråden lite. Och ser

Och när man trycker på din profil så står det att du är 29. Har du också drag av nånting eller en diagnos också? Eller är det så lätt att du skrivit i fel födelseår?

Bara undrar liksom..

Jag är 76:a. Inte 86:a. Måste ha snubblat när jag skrev det.
Jag ber samtliga diagnosticerade personer i tråden om ursäkt ifall jag trampat er på tårna.
Det var inte min mening att göra er upprörda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det var specifikt erfarenhet av ett förhållande med en sådan person som jag ville ha råd om. Ren kunskapsmässigt så går det att hitta en del annars på nätet.

Förstår givetvis att det inte finns ett exempel som kan tala för alla med borderline, men ville få råd för att kunna hantera situationen rätt, hade inga tankar om att bara "springa" alls men det blev en del kommentarer om det vilket är lite tråkigt. Det hjälper inte mig att bli visare om saken att skriva så. Tycker det är bra att många har svarat och man ser ju att dom som faktiskt lagt ner tid på att skriva vettiga inlägg har sagt både bra och dåliga saker.

Tja det verkar ju som att du svängt från att vara tveksam till eventuell relation till att ha börjat seriöst överväga att ge dig in i en sådan. Lycka till och hoppas du kommer helskinad undan.

Uppdatera gärna på denna tråden. Kan vara skoj att läsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nocebo:

Tja det verkar ju som att du svängt från att vara tveksam till eventuell relation till att ha börjat seriöst överväga att ge dig in i en sådan. Lycka till och hoppas du kommer helskinad undan.

Uppdatera gärna på denna tråden. Kan vara skoj att läsa.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, vissa har ju inte nånting bättre för sig än att lägga ner sin tid på hur andra har det.

Permalänk

Från någon som har både erfarenhet av förhållande med någon som har borderline och har vänner som har det. Så kan jag bara säga att det är det extremt utmattande. Nu ska man inte kamma alla som är borderline under samma tak, för jag har vänner som är borderline som har någorlunda fungerande liv och relationer. Men man måste vara medveten om att det är någonting som kommer skapa någon form av drama eller intriger för eller senare. Det krävs en speciell form av person för att orka med det i längden, att en person inte alltid reagerar på ett rationellt sätt. Det finns alltid en underbar person där inne någonstans, men som sagt, det är fruktansvärt utmattande.

Det är lite synd, jag är personligen helt utmattad av bara en av mina relationer med min vän som är borderline. Till den grad att jag från och till hamnat i personliga deppressioner. Man ska inte ta saker personligen med någon som är borderline, men ingen orkar i längden att enbart bli anklagad och kritiserad för i praktiken allting.

Tycker ändå det är faktiskt värt att lära känna personen innan man dömer ut det helt. Men som sagt, läs på om det så du får lite insikt och inte blir helt överraskad av olika sorters situationer som troligen kommer uppstå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Tjenare alla Sweclockare! Nyligen så kom jag i kontakt med en fin tjej online (vi har en gemensam vän) hon verkade intresserad av mig och vi började snacka lite. Vet inte om jag gillar henne ännu mer än ren fysisk attraktion. Men jag vill definitivt lära känna henne mer. När vi pratade så fick jag reda på lite om hur hon har någon form av personlighetsstörning, kallat borderline tydligen, som har med instabila känslor att göra. Googlat lite på det men hoppas på bättre svar här. Är det någon som har erfarenhet av detta? Rent hypotetiskt att det skulle bli något, hur hanterar man en sådan person? Har bara lite erfarenhet av folk med personlighetsstörningar, och dom är inte roliga i längden tyvärr. En väldigt gammal vän till mig som har en diagnos, vilket tyvärr har lett till att jag inte umgås riktigt med honom som förr eftersom det är väldigt jobbigt att ha och göra med i längden. Beror ju helt på vad det är för störning också. Att notera är ju också att vi inte träffats i verkligheten ännu.

Är det allvarligare sortens borderline så går det inte att hantera, det är bara mild form av borderline som umgänge fungerar är mina erfarenheter med personer som har borderline. Givetvis förstår jag att du är intresserad eftersom hon är fysiskt attraktiv, men det brukar kosta mer än det smakar med sådana personer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera med att jag inte tänker gå vidare med henne. Fick reda på att hon tar droger, dricker väldigt mycket dessutom. Känner man mig så vet man att det är ingenting jag vill ha att göra med.

Permalänk
Medlem

Låter som helt rätt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tänkte bara uppdatera med att jag inte tänker gå vidare med henne. Fick reda på att hon tar droger, dricker väldigt mycket dessutom. Känner man mig så vet man att det är ingenting jag vill ha att göra med.

Alkohol och droger är ingenting att gnälla över. Jämförelsevis!

Lär känna människan bakom substansberoendet. (inget jag menar på riktigt, är bara ironisk, men trots det så är det väl sant)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Borderline eller EJ?

@DwarF: Som sagts i en del inlägg här så är nog en av de viktigaste egenskaperna samt förhållningssätt, empati och förståelse just;
-tålamod och stabil egen personlighet.
Det kan gå åt vilket håll och helt fel om du inte är klar med dig själv.
Dels för att kunna hålla isär vad som inte är bra för dig och att kunna kliva åt sidan om det inte "fungerar".
Så första rådet innan någon går medvetet in i relation alls med person och psykiska diagnoser, var stark i dig själv, var beredd på
problem.
Lycka till, alla är ändock värda en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Borderline? spring spring spring.
Det går inte att hantera en person med borderline ditt liv kommer att bli ett helvete, vad du än gör så kommer du få skit för det.

Detta påminner mig om en kompis till mig som var i samma stadium som du fast med en tjej som tror på gudarna och att änglar finns högt troende kristen.

Usch. Blä.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Detta påminner mig om en kompis till mig som var i samma stadium som du fast med en tjej som tror på gudarna och att änglar finns högt troende kristen.

Usch. Blä.

Det är förstås personligt, men jag är helt klart mer brydd över att någon tror på sagofigurer, än någon som vet att de är sjuka, har en diagnos, och lever med det...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är så olika. Exet har borderline, adhd, antisocial personlighetsstörning samt blandmissbruk.
Borderline delen fick henne söka uppmärksamhet där det ej fanns någon, vilket ledde till otroheter på löpande band och självskadebeteende. Men ingenting var hennes fel, fanns en ursäkt för allt. Nu är det så olika från individ till individ. Men ur mitt perspektiv med den erfarenheten jag har så skulle jag bara vända och aldrig mer ens sätta foten i en sådan relation. Man slösar energi och tid medans den andra rättfärdigar allt den gör för att den har ursäkter för sitt beteende.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker många diagnoser är baserade på flum och det handlar mycket om att den som gapar mest kan få den diagnosen som den önskar. Jag känner t.ex. till folk som är sjukskriva utbrända och under sjukskrivningen åker på semester utomlands, dessa utbrända skulle bara veta hur det känns att vara riktig utbränd. -Inte f-n är det att resa iallafall utan bara sova och koppla av.

I alla fall så är vi alla människor lite instabila och felaktiga och jag tycker det är fel att behandla personer utifrån efter vilken "diagnos" de har fått. Däremot bör såklart läkarvården ge folk personer mediciner utifrån de diagnoser som de kan ställa.

Men i dagens sverige så tilldelar vi dock inte folk diagnoser utan att de själva, föräldrar eller rättsväsendet begär denna kontroll. Vilket innebär att en person som har en viss diagnos på något sätt har utmärkt sig mycket negativt kring något. Vilket är en helt annan sak om det skulle vara en obligatorisk kontroll som staten gjorde på all. Undra vilka märkliga diagnoser en själv skulle få på en sådan kontroll?

Min åsikt är om man ska ingå relation mot någon så bör man kolla upp referenser, alltså vad säger folk i personens närhet. Sedan ska man ej ta relationer för allvarligt, utan man umgås med någon så länge som man tycker det är roligt och deltar på det samma. Att delta på andras släktkalas etc, visst om man tycker det är skoj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Personangrepp? Spännande taktik. Inte helt ny förstås, men i alla fall. Och om vi låtsas att det var en riktig fråga, nä, jag är inte autistisk, jag har en anti-social personlighetsstörning, och känner mig förbannat förolämpad när du påstår att rättspsyk, eller kriminalvården skulle vara det minsta intresserade av mig. Inte för att jag är speciellt säker på att de kunde ha erbjudit någon hjälp överhuvudtaget, men i verkligheten, som den ser ut i dag, så kan du inte få någon hjälp, med en anti-social personlighetsstörning. Ingen instans, ingen hjälp. På sätt och vis praktiskt, eftersom jag får sköta mig själv, utan en massa inhopp och åsikter från andra.

Strålande. Du medger alltså att du har haft fel. Här:
skriver du nämligen att män med borderline "brukar" få diagnosen anti-social personlighetsstörning, och ofelbart får hjälp av rättspsyk, och kriminalvården.
Något som helt enkelt är tvärfel, och vad jag vänt mig mot från början. Borderline och anti-social personlighetsstörning är inte samma sak, man "förväxlar" inte det ena med det andra, och "behandling" för anti-social personlighetsstörning, finns inte. Möjligen kan du erbjudas någon att prata med, men mer än så kan inte psykvården erbjuda, eftersom lobotomering har bedömts som... nå, inhumant.

Fast den typen av beteende är som sagt inte ett krav för diagnosen. Det är en möjlig konsekvens, men inte på något sätt ett krav. Och, exakt samma intresse blir man föremål för, helt utan diagnos, eller om man har en annan diagnos. Det är med andra ord handlingarna, och inte diagnosen som är relevant.

Jaha, och? Det är fortfarande inte detsamma som att någon med antisocial personlighetsstörning får, eller ens kan begära att få, hjälp av rättspsyk, och / eller kriminalvården. Rättspsyk får man möjligen kontakt med, om det bedöms aktuellt, vid en förundersökning. Kriminalvården, efter en dom. Något som, inte har någon som helst exklusivitetsklausul som förbehållen anti-socialt diagnosticerade, utan alla inblandade i ett brottsmål "kan" råka ut för. Och pratar vi just "anti-social personlighetsstörning" så har rimligtvis kriminalvård, och rättspsyk precis lika stora möjligheter att erbjuda "hjälp" och behandling, som det civila sjukvårdssystemet. Med andra ord... Det finns ingen hjälp att få, ens om du vill ha det.

B!

Inte för att vara den som är den men människor som faktiskt är diagnoserade med anti-social personlighetsstörning går inte runt och säger att dom är psykiskt störda/ev hävdar att dom är psykopater.

Samma princip gäller narcissister och mytomaner för övrigt.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tänkte bara uppdatera med att jag inte tänker gå vidare med henne. Fick reda på att hon tar droger, dricker väldigt mycket dessutom. Känner man mig så vet man att det är ingenting jag vill ha att göra med.

Din hjärna fungerar som den ska åtminstone, det kan du tacka Gudarna för!
Jag spendera mina senaste två nätter hos en mycket trevlig kvinna, givetvis mycket störd (som hon hävdade själv dessutom).
Men jag hade det grymt trevligt i hennes sällskap.

Människor med drogrelaterade problem är ingen hit.

Du tar rätt beslut min vän.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Avstängd

Skönt att mina hemska spekulationer och personangrepp gällande personer med fastställd diagnos inte var helt fel då.

Ni som blint hävdar att människor ska få en chans och diagnoser inte alls är facit på hur en person beter sig kan be om ursäkt nu.

Fick reda på att hon tar droger, dricker väldigt mycket dessutom.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tänkte bara uppdatera med att jag inte tänker gå vidare med henne. Fick reda på att hon tar droger, dricker väldigt mycket dessutom. Känner man mig så vet man att det är ingenting jag vill ha att göra med.

DET låter som en mycket bättre anledning till att inte gå in i en relation med henne än hennes diagnos imo.
Dessutom låter det som att hon självmedicinerar och inte vill ta tag i sitt liv, vilket absolut inte är en bra kombination med den diagnosen :/

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Skönt att mina hemska spekulationer och personangrepp gällande personer med fastställd diagnos inte var helt fel då.

Ni som blint hävdar att människor ska få en chans och diagnoser inte alls är facit på hur en person beter sig kan be om ursäkt nu.

Fick reda på att hon tar droger, dricker väldigt mycket dessutom.

Annars så kan ju du läsa på lite och faktiskt få reda på att nästan alla personer du träffas skulle kunna ges en diagnos. Det låter lite på ditt extrema svart-vita tänkande att du själv skulle kunna få en inte alls speciellt rolig diagnos, om vi nu skulle vara oresonliga och inte fördjupa oss i vem du faktiskt är.

Sätter du dig in i och läser lite om psykologi så skulle du nog förstå att världen inte är svartvit och att det inte går att ge någon en sådan stämpel som du gör, bara för att man vill.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Tjenare alla Sweclockare! Nyligen så kom jag i kontakt med en fin tjej online (vi har en gemensam vän) hon verkade intresserad av mig och vi började snacka lite. Vet inte om jag gillar henne ännu mer än ren fysisk attraktion. Men jag vill definitivt lära känna henne mer. När vi pratade så fick jag reda på lite om hur hon har någon form av personlighetsstörning, kallat borderline tydligen, som har med instabila känslor att göra. Googlat lite på det men hoppas på bättre svar här. Är det någon som har erfarenhet av detta? Rent hypotetiskt att det skulle bli något, hur hanterar man en sådan person? Har bara lite erfarenhet av folk med personlighetsstörningar, och dom är inte roliga i längden tyvärr. En väldigt gammal vän till mig som har en diagnos, vilket tyvärr har lett till att jag inte umgås riktigt med honom som förr eftersom det är väldigt jobbigt att ha och göra med i längden. Beror ju helt på vad det är för störning också. Att notera är ju också att vi inte träffats i verkligheten ännu.

Min tjej har borderline, och även om det kommer plötsliga, starka och irrationella känslor då och då så är hon väl medveten om det själv, och kan ta kontroll över det innan jag ens märker av det för det mesta, och alla våra problem löser sig väldigt fort, mycket snabbare än det brukar vara i tidigare förhållanden, så jag skulle säga att man inte bara kan få namnet på personens bokstavskombination och avgöra om den passar för en relation från det. Vissa kan hantera sina problem, och ta över kontrollen, andra inte.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Inte för att vara den som är den men människor som faktiskt är diagnoserade med anti-social personlighetsstörning går inte runt och säger att dom är psykiskt störda/ev hävdar att dom är psykopater.

Samma princip gäller narcissister och mytomaner för övrigt.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Antisocial personlighetsstörning gör inte individen per automatik till psykopat/sociopat. Man kan uppfylla vissa kriterier under diagnosen och därför få diagnosen, betyder inte att man uppfyller samtliga kriterier och därmed stämplas som fullblod psykopat, trotts att en fullblod psykopat även den eventuellt endast går under "antisocial personlighetsstörning" diagnosen.

Däremot kanske man kan se det som en fingervisning när en individ har en diagnos, som blivit satt med hjälp av psykolog/psykiatriker och grundlig utvärdering. Vet flertal personer som har ADHD men även med diagnosen på papper så skiljer det sig mycket åt mellan dem. Så en diagnos är inte en person.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Avstängd

@Pan.Pan: Har läst psykologi och har en hel säck med egna erfarenheter. Men tack för omtanken.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Inte för att vara den som är den men människor som faktiskt är diagnoserade med anti-social personlighetsstörning går inte runt och säger att dom är psykiskt störda/ev hävdar att dom är psykopater.

Samma princip gäller narcissister och mytomaner för övrigt.

Spännande, Eftersom jag har papper på det. Extra kul att du nämner narcissister... Du är välkommen att se underlaget till min sjukpensionering vilken dag som helst. Anti-social, narcissistisk, personlighetsstörning, och något spännande de kallar intermittent explosivitet disorder. Du bjuder på fika, jag tar med papperna, vilket fik i Helsingborg väljer du?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.