Taurus Laptop i5 8GB 240GB SSD GTX 980M

Permalänk
Medlem

Taurus Laptop i5 8GB 240GB SSD GTX 980M

Hej alla experter!

Jag är lite spekulant på en taurus laptop för att arbeta med GIS/CAD samt spela lite på. Jag vill ha en laptop som jag kan bära med mig så helst ingen predikan om att jag bör skaffa stationär.

Den har stora uppgraderingsmöjligheter samt att garantin gäller i 3 år även om man öppnar den.

Min fråga är vad ni tycker om den? Prisvärt, prestanda osv.

https://www.inet.se/produkt/1520001/taurus-laptop-i5-8gb-240g...

17,3 tum full HD IPS med G-sync
Processortyp: Core i5, 6600K 3.5 GHz, (Turbo upp till 3.9GHz), 6MB Cache
Grafikkort: GeForce GTX 980M 8 GB, GDDR5
m.m se länk

mvh

Permalänk
Medlem

Finns laptops med 1060 för det priset vilket är en bättre gpu än 980m

Permalänk
Medlem

@Friterad: Har du någon länk?

Hur stor betydelse har grafikminne? och att det är en desktop processor?

Har grafikkortet störst betydelse här?

mvh

Permalänk
Medlem

Budget? 10.000, 15.000, 20.000 eller 50.000kr?
4k skärm?
32GB ram?
Bara SSD:er?
En så kallad "Släpbar" eller bärbar?
120Hz panel?
Använda musplattan 90% av tiden?

Sitter och gissar här...

Om du är ute efter Stationär Prestanda (~18.000-25.000+, du bygger själv ihop med eller utan windows 10).
15 tum PC konsulten
17 tum PC konsulten

Om du inte orkar bygga datorerna och har en stramare budget (gissar på 16.000) (va inte dumsnål bara). Du får vad du betalar för.
ASUS ROG GL502VM-FY022T 15,6
MSI GE72VR 6RF-004NE Apache 17,3
Webhallen Config L16-0301 15,6
HP Omen 17 tum med GTX 1070 för 19.000

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem

@Leafo: Tack!

Ja det känns som om den kommer vara släpbar, 17 tum för det verkar vara billigare om man jämför prestanda

mer 90% mus och SSD. Gärna möjlighet att uppgradera efter hand eller köpa till mer minne och lagring.
Hade väl tänkt c:a 15.000 vilket bruka betyda runt 16.500.

Panel har jag inte så stor koll på. Verkar som 4k är ganska ovanligt än sålänge men borde väl bli standard snart?

ska kolla igenom länkarna och fundera lite till, men ska jag glömma den från inet eller?

mvh

Permalänk
Medlem

Hur stor betydelse har processorn i detta syfte?

Webhallen Config verkar ju lovande faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av diegojr:

Hur stor betydelse har processorn i detta syfte?

Webhallen Config verkar ju lovande faktiskt

Skillnaden är att du slipper vänta länge på saker och ting ska hända om du går efter en Stationär modell av processor istället för en mobil variant. Vissa spel (Strategi t.ex ) får lite högre fps eftersom dessa använder sig med mera CPU än GPU kraft, eller, med applikationerna om du vill köra CPU+GPU för att det skall rendera snabbare.
Mobil varianten har dock lägre watt och hastighet och avger mindre värme, du kan se 6700HQ ungefär som en stationär fyrkärnig Core i5 (45 Watt och 3.5 GHz max) i jämförelse.
Eftersom du vill göra lite av allt så blir det en soppa, du får offra lite av vissa komponenter för att komma till ett pris på 16.500 som max, och du får nånting som är "Ok" i slutändan.

6700HQ vs 6700 Stationär.
26% kan låta lite, i själva användningsområdet just i det programmet eller spelet så känns siffran större.

Du kan gå efter en Bas modell och uppgradera ram om det skulle tryta där senare. Vissa Clevo modeller (inte just den webhallen som jag länkade t.ex) har möjligheten att uppgradera Processor och GPU om det skulle önskas, om moderkortet stöder det med sin nuvarande eller framtida bios uppdatering. Jag har möjligheten att byta ut till en nyare processor om jag vill på min bärbara som ett exempel.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av diegojr:

@Friterad: Har du någon länk?

Hur stor betydelse har grafikminne? och att det är en desktop processor?

Har grafikkortet störst betydelse här?

mvh

Skulle säga att så länge du sitter med minst en quad Intel cpu (dvs i5 och uppåt) så får du tillräckligt med cpu prestanda utan att det blir en flaskhals, förutsatt att klockfrekvenserna ligger på över 3GHz (laptops brukar ha det som turbo-läge och har en lägre basklock). Om processorn är "desktop" eller en bärbar variant spelar ingen roll, det man ska se till är modellen, vissa i5 modeller kan exempelvis vara 2-kärniga när det gäller bärbart så det gäller att hålla ett öga öppet för det. VRAM har ingen stor betydelse om du minst har 6GB vilket du får för priset, 4GB hade säkert varit tillräckligt också, men nu finns bara 1060 i 3GB och 6GB varianter.

@Leafo Nu är det dock så att stationära modellen av 6700 har en högre klockfrekvens, mobila versionen kan dock gå upp via turbo till 3.5GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Skulle säga att så länge du sitter med minst en quad Intel cpu (dvs i5 och uppåt) så får du tillräckligt med cpu prestanda utan att det blir en flaskhals, förutsatt att klockfrekvenserna ligger på över 3GHz (laptops brukar ha det som turbo-läge och har en lägre basklock). Om processorn är "desktop" eller en bärbar variant spelar ingen roll, det man ska se till är modellen, vissa i5 modeller kan exempelvis vara 2-kärniga när det gäller bärbart så det gäller att hålla ett öga öppet för det. VRAM har ingen stor betydelse om du minst har 6GB vilket du får för priset, 4GB hade säkert varit tillräckligt också, men nu finns bara 1060 i 3GB och 6GB varianter.

@Leafo Nu är det dock så att stationära modellen av 6700 har en högre klockfrekvens, mobila versionen kan dock gå upp via turbo till 3.5GHz.

Japp, därav min jämförelse med en i5:a (för 6700HQ) i föregående inlägg.

Jag lärde mig tidigt att aldrig snåla (vara dumsnål) när det handlar om prylar och saker generellt om jag planerar att ha dessa i min ägo i flera år (funkar det så behåller jag det), min gamla bärbara sten dog nu en månad efter jag fick min nya i sign. Att försöka hjälpa att hitta det som personer är ute efter, vad behovet säger och upplysa att det folk köper inte kanske reflekterar deras upplevelse som de söker eftersom beloppet är lägre och förväntningarna är ganska höga.

Därav jag tjatar om att skaffa Stationär prestanda (på alla fronter) i en bärbar (när det är huvuddatorn) och ändå vara så nära priset de är ute efter som möjligt medan vi har möjligheten nu.

Det är allt.

Visa signatur

💻GPD WIN 1 Portable "3DFX" | 💻 CATICORN (22")Lappy | 💻Compaq Armada 1592 DT | 💻Thinkpad x240 Linux Mint |
🖥️Desktop | i9 10850k | Kraken X53 CPU |Trident Z 4000MHz 32GB RAM | PALIT RTX 3090 | BYKSKI AIO WC GPU | 3x NVME | 2x SSD | Kolink Stronghold Overseer |
💻IBM Thinkpad T42 | 32GB IDE SSD | 128MB RAM | Radeon 7500 | 14" |
Länk till över 20 års Egenkomponerad Musik

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips. Det lutar åt en taurus laptop ändå.

mvh

Permalänk
Medlem

@diegojr:

Hej!

Du kan få en mycket bättre laptop för ca 15 000 i dagläget via Alienwares hemsida då de har 10% rabatt fram till måndag.

Du kan för ca 15000 få:

* Intel® Core™ i7-6700HQ (fyra kärnor, 6 MB cacheminne, upp till 3,5 GHz med Turbo Boost)
* NVIDIA(R) GeForce(R) GTX 1070 med 8 GB GDDR5-minne
* 15,6-tums IPS-skärm med full HD (1 920 x 1 080), antireflexbehandling och 300 nit
* 16 GB DDR4-minne på 2400 MHz (2 x 8 GB)
* 256 GB PCIe SSD (startdisk) + 1 TB SATA-disk på 7 200 v/min med 6 Gbit/s (lagring)
* Killer 1435 802.11ac 2 x 2 Wi-Fi och Bluetooth 4.1

Du får alltså otroligt mycket mer för pengarna i dagsläget om du undviker Taurusen och köper en egen konfigurerar Alienware. Lycka till!

Permalänk
Medlem

@Lofstrom: Tack! Det lät väldigt bra ska kolla upp det närmare

Permalänk
Medlem
Skrivet av diegojr:

@Lofstrom: Tack! Det lät väldigt bra ska kolla upp det närmare

Ingen orsak, hemsidan är lite buggad för tillfället och du kommer märka att priset går ner när du väljer att lägga till SSD på hårddisk-specsen, det gör att när du lägger till t.ex. en 256 gig SSD så kommer priset på 15" att gå ner, sedan får du ytterligare 10% på det när du använder kampanjkoden som står på deras sida. Lycka till med köpet!