Snabbtest: Grafikprestanda i Mafia III

Permalänk
Medlem

Wtf? Har man gjort spelmotorn i visual basic 6?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Man undrar ju hur måndagsmötet var på Hangar 13 idag. Lär vara lätt panik på PC-avdelningen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Tur att man bara behöver köpa grafikkort för 26 000kr för att spela i 60fps@1080p.
Detta är framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Wtf? Har man gjort spelmotorn i visual basic 6?

Nope, PowerPoint, därav att det känns slideshow....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Enligt andra tester så kan SLI ge ~90% FPS ökning i spelet

Andra tester? Spelet har inte stöd för SLI alls som det är nu och inga profiler som folk har prövat fungerar vad jag läst. Antingen blir de mindre fps eller otrolig flickering.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt,hoppas dessa sopor till spelutvecklare försätts i konkurs.Har ingenting i denna branch att göra.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Vad jag läst så missar man inget:
- Katastrofal AI
- Skjuta med vapen fungerar på nära håll men på långt håll är det lotteri om du träffar eller inte
- Stor variation i texturkvalitet, ena byggnaden ser bra ut men andra är superful
- Många buggar av alla dess slag
- Repetitiva uppdrag
- Väldigt många mellansekvenser de första 2 timmarna

Det som är bra med spelet är:
- Grym voice acting och nästan perfekt lip sync
- Bra story
- Coolt soundtrack
- Välgjort ljud

Riktigt trist. Nu är jag inget fan av serien personligen så ingen större förlust men fler GTA-"kloner" hade ju inte skadat. Är ju rätt många år mellan spelen idag.

Första Mafia gillade jag hyffsat när det kom även om jag tycker det åldrats väldigt dåligt. Mafia 2 var mest usel. Blev en andra genomspelning för 1-2 år sedan och gillade det ännu mindre då. Innehållslöst, ganska ointressant story, irritationen över att staden enbart fanns till som en transportsträcka då man ändå inte kan göra något utanför uppdragen. Och så fort man skulle åka någonstans så var det i 9/10 fall alltid längsta möjliga sträckan. Dvs, målet är alltid andra sidan av staden, oavsett vart man börjar.

Får se iallafall. Intressant miljö i Mafia 3 men jag har inte sett så mycket som intresserar. Spelet såg rätt bra ut på förhandsinfon men verkar inte stämma så bra in på lanserad produkt. Inget direkt ovanligt förstås, men fortfarande en nackdel. Förhoppningsvis rasar priset på spelet om någon vecka också, har svårt att se att detta spel på PC lär kunna säljas till fullpris efter två månader. Finns så mycket andra bättre spel som lär locka kunderna.

Permalänk
Medlem

riktigt tråkigt att dom missat optimera, fast det klassas väll tyvärr som en dålig konsol port och då blir det såhär. får nog vänta på en patch eller liknande.

EDIT: vad är det för spelmotor? är det deras egen så borde dom slopat den och kört på en som istället fungerar OCH ser bra ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Dessutom använder dom enbart 8Gb ram, vilket borde vara IG för en testrigg. Vet att vissa spel, som senaste Tomb Raider tex, använder ram när grafikkortets vram inte är tillräckligt stort. Totalt 13,5 Gb ram användes om man lade ihop vram samt ram för optimal prestanda i maxade inställningar. Detta gällde alla grafikkort, Amd och nvidia.

Edit.. JONAS OCH KENNETH.. Please guys, kan ni prova samma testslinga med ett fury-x fast med minimum 16Gb ram.. då ser vi om det klättrar upp en bit som hos dom andra mafia III benchmarks, alltså ungefär till samma nivå som ett gtx 1070.

Spelet verkar inte använda speciellt mycket vram. Runt 3GB.
http://www.guru3d.com/articles_pages/mafia_iii_vga_graphics_p...

Dessutom skiljer det ju rätt mycket mellan olika benchmarks eftersom det inte finns någon "standardslinga" att mäta på och som dom säger på guru3d så varierar fps rätt kraftigt. Även i guru3d's benchmark kom t.ex. ett 980 GTX inte upp i mer än 35fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Damn, det där spelet är verkligen inte optimerat.

Skrivet av mortelsson:

1080p, 60 fps med Titan X? Det här bara skriker sketen konsolport.

Förstår nu varför de valde "30fps" släpp... de visste att det inte ens klarade 60 FPS bra på high-end kort. :=/

Permalänk
Master of Overkill

Älskar folk klagar på optimering när spelet är tung drivet

Samma skit när crysis släpptes...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om det ändå vore så väl...

PC-spelare: *!#¤ spel, varför kan jag inte köra 100 FPS på "ultra" med min 20k maskin? ¤!¤" slöa programmerare och må alla konsoler brinna i helvetet!

Konsol-spelare: lägger tid på bra spel, skippar dåliga spel och kunde inte bry sig mindre om det är 60 FPS, 30 FPS eller 0,5 FPS bara det är kul att köra. De flesta vet nog inte ens vad FPS är en förkortning av.

Förbenta Playstation Spelare?

Det är lite som ens förälder som bara köper en bil för att köra från A->B, vf som helst duger bara den lastar, startar och fungerar. Dock är det verkligen inte något att sätta som krav på en bil som ska vara bra...

Att gå till sitt jobb som utvecklare och tänka... nu ska jag göra ett "hyfsat jobb", är inte direkt bra heller. Men visst, hellre ett roligt spel, än perfekt grafik, varje dag. Problemet här verkar vara att det är både dåligt optimerat, och verkar tråkigt :=/

Skrivet av Sisyfos:

Olika processorer kan bete sig olika med olika grafikkort.
Sweclockers är ganska unika som kör med en relativt lågt klockad i5 6600K i testet.

Skickades från m.sweclockers.com

4,2Ghz lågt klockat, när stock är 3,5, med 1 kärnas turbo till 3,9... skulle säga att den är helt okej klockad, utan att behöva värsting kylare.

Skylake är dessutom väldigt optimal för spel idag (enligt @Yoshman iaf), så att det krävs mer än 4 kärnor är "special fall" tydligen

Permalänk
Medlem

Jag får MYCKET högre fps samma sträcka och inställningar som testats med ett 1070 och en gammal 2700k-processor på 1080p. Snarare runt 50 som minimum och en bra bit över 60 som medel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Älskar folk klagar på optimering när spelet är tung drivet

Samma skit när crysis släpptes...

Crysis var brutalt snyggt för sin tid. Lite skillnad...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

4,2Ghz lågt klockat, när stock är 3,5, med 1 kärnas turbo till 3,9... skulle säga att den är helt okej klockad, utan att behöva värsting kylare.

Skylake är dessutom väldigt optimal för spel idag (enligt @Yoshman iaf), så att det krävs mer än 4 kärnor är "special fall" tydligen

Relativt lågt klockad.
Med rätt kylning når de flesta i5 6600K 4.5GHz+

Och huruvida i5 är "optimal" för spel i dess stockfrekvens kan ju helt klart diskuteras när det kan se ut såhär: https://www.youtube.com/watch?v=EhaB1dqYv_I

Prisvärd - Så in i Norden
Optimal - Långt ifrån

En klockad i7 6700K är det som gäller

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Relativt lågt klockad.
Med rätt kylning når de flesta i5 6600K 4.5GHz+

Och huruvida i5 är "optimal" för spel i dess stockfrekvens kan ju helt klart diskuteras när det kan se ut såhär: https://www.youtube.com/watch?v=EhaB1dqYv_I

Prisvärd - Så in i Norden
Optimal - Långt ifrån

En klockad i7 6700K är det som gäller

Visst, men du förutsätter då att alla Svenson kan klocka... de flesta kan stätta igång auto OC på moderkortet som tar en till typ 4,2-4,3Ghz på en 6600k.

Håller dock med att 3,5Ghz är löjligt lågt som stock... Därför jag rekommenderade 2 pers i Skylakes tidiga liv att skaffa 4790k istället, då de på den tiden med RAM minnespris mm var typ samma. Bara i stock får du där 4,2Ghz med Turbon på 4 kärnor, och de går ofta att dra till 4,7-4,8 (senare gen) med bra kylning.

Tittandes på videon dock så borde 4,5Ghz 6600k hänga med relativt okej. Inte lika bra som en 6700k i alla spel, men ändå inte dåligt.

Men att kräva en av marknadens kraftigaste CPUer, OCad av en kunnig person, samt ett 10kkr+ GPU för att ens kunna spela 1080p @ 60FPS är minst sagt löjligt...
Detta spel är uselt optimerat, så som referens kan jag inte ser det som vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Varför får swec så dåliga resultat med amd kort? Har sett många test där fury x är snabbare än 1070.

Jag skulle gissa på att det ligger i variansen av FPS i mätningarna.

Som de sa på guru3d så kan aldrig exakt samma slinga återrepas vilket gör att man inte kan få ut någon vettig mätdata i spelet. Medelvärdet på FPS är ett ganska värdelöst mått som inte säger särskilt mycket utan att veta variansen i mätdatan. Gissningsvis är den så stor så att de kort som ligger nära varandra presterar lika rent statistiskt sett.

Däremot kan vi dra slutsatsen att de har en hel del att jobba på gällande motorn med tanke på att alla kort får usla resultat.

Skrivet av tvelander:

Älskar folk klagar på optimering när spelet är tung drivet

Samma skit när crysis släpptes...

Sjukt tungdrivet utan att vara exeptionellt snyggt är definitionen av uselt optimerat.

Permalänk
Avstängd

Usch.. :'(

Permalänk
Medlem

Man undrar ju lite vart i kedjan det går såhär fel. Någonstans är det någon som totalt vägrar att lyssna.

Har de redan sprängt budgeten så hårt att de inte får att göra den sista poleringen?

Vem i dagens marknad tänker "äh, vi släpper det fullt med brister, ingen som märker det ändå."?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Älskar folk klagar på optimering när spelet är tung drivet

Samma skit när crysis släpptes...

Jämför man med GTA V, ett spel som på de flesta(/alla?) punkter är ett bättre spel som ändå är betydligt mer lättdrivet så är det uppenbart något fel med detta spel.

Skrivet av TuHack:

Man undrar ju lite vart i kedjan det går såhär fel. Någonstans är det någon som totalt vägrar att lyssna.

Har de redan sprängt budgeten så hårt att de inte får att göra den sista poleringen?

Vem i dagens marknad tänker "äh, vi släpper det fullt med brister, ingen som märker det ändå."?

Vid lansering ligger nog utgivarens och utvecklarnas intresse mer på konsolutgåvorna som når en större och bredare marknad. Det är dessutom vid lanseringen de kan få tillbaks mest av utgifterna för utvecklingen och lanseringen av spelet.

Det sagt så verkar inte detta spel vara helt färdigt på konsoll heller. Frågan är vad som går att patchas. Sånt är inte gratis och med ett ständigt sjunkande värde för sitt spel så kommer motiveringen också sjunka.

Vi har troligen nått en punkt där kostnaden för utveckling av AAA-spel blivit så pass dyrt att det blir svårare att motivera en "perfekt" produkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

...Och så fort man skulle åka någonstans så var det i 9/10 fall alltid längsta möjliga sträckan. Dvs, målet är alltid andra sidan av staden, oavsett vart man börjar.

Trodde först du beskrev Far Cry 2

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Frågan är väl är det så snyggt för att leverera en sån sunkig FPS?
annars är det dåligt optimerat och har inget med grafikkorten att göra

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Verkar främst vara dåligt optimerat. GTA 5 ser snyggare ut och flyter mycket bättre.
Dock är ju konsolerna betydligt mindre kraftfulla än ens mid-range PC-grafikkort, men de kanske kör i medium-low...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Trodde först du beskrev Far Cry 2

Stämmer bra in där med haha.

Fy fan vad jag hatade det spelet vid lanseringen. Men gillade det rätt skarpt när jag återvände innan lanseringen av Far Cry 3. De eviga vaktzonerna, att man alltid behövde åka långt och döda 50 vakter för att ta sig dit ihop med malaria-problematiken var lite väl...

Dock älskar jag 3an, 4an, Blood Dragon och Primal skarpt så jag tycker att Ubisoft fick till det skarpt.

Vilket påminner mig, börjar bli dags för en ny genomspelning av 3an och 4an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WEBRUNNER:

Andra tester? Spelet har inte stöd för SLI alls som det är nu och inga profiler som folk har prövat fungerar vad jag läst. Antingen blir de mindre fps eller otrolig flickering.

Du har rätt, det var jag som mindes fel...

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Känns som grafikmotorn är optimerad för att ligga låst på 30fps. Kommer nog hoppar över detta spelet dock, finns mycket annat kul att spela just nu Och snart släpps BF1 också.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Förstår nu varför de valde "30fps" släpp... de visste att det inte ens klarade 60 FPS bra på high-end kort. :=/

Precis vad jag tänkte direkt. Hehe

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Nästan en Batman-historia detta. Åtminstone en AC:Unity-historia.
Dåliga porteringar är en dörr till piracy, folk betalar ju inte för trasiga produkter.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Med mina delar i sign så ligger jag runt 46 FPS och dippar ibland under 30.
Detta på HIGH och på 3440x1440. Spelar heller ingen större roll om jag går ner till LOW. Ingen större prestanda vinst. Snarare tvärtom. Då jag ligger på 42 på LOW.

Verkar helt galet optimerat.. Nått skumt måste det ju vara om spelet inte skalar alls. Och verkar inte tyda på att den skalar om jag jämför med SweC tester.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Älskar folk klagar på optimering när spelet är tung drivet

Samma skit när crysis släpptes...

Och varför är det tungdrivet tror du?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)