Hyfsad speldator? Lite input önskas före ordern läggs :)

Permalänk
Medlem

Nu har jag tänkt om lite och rensat om bland hårddiskarna också :D. Ska kolla Komplett i helgen men vet inte hur de har det med kontantbutik heller? Har ju mormors arv i kontanter som ska spenderas...

Ledsen att jag "bråkar" så mycket med er. Jag har tänkt så här:

Samsung 750 EVO Series 250GB - Till Windows 10, program och systemfiler.

WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB - Till spel och torrents mm. Jobbdisk slit och släng typ :P.

WD Red WD40EFRX 64MB 4TB - Till lagring av video, bilder och musik mm. Långtidsförvaring.

Vad tror ni om det? Lite spännande med en stor NAS-disk som förvaring tycker jag.

Hela paketet av datordelar ser ut som följande just nu:

ASUS Z170 PRO GAMING + Intel Core i7-6700K 4,0Ghz Paket 4690:-
Corsair Carbide Series 200R 649:-
ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB 4190:-
Be-Quiet Pure Rock 359:-
Samsung 750 EVO Series 250GB 799:-
WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB 549:-
WD Red WD40EFRX 64MB 4TB 1690:-
EVGA 600W White 599:-
Corsair Vengeance LPX Black 2666mhz 2x8 888:-
(Eller Corsair Vengeance LPX Red 2x8GB 3200mhz 1149:-)
(Eller Corsair Vengeance LPX Red 2x8GB 2666mhz 929:-)

Totalpris: 14 413 kr eller 14 674 kr eller 14 454 kr beroende på val av internminne

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).

Permalänk
Medlem

@SwedeMac: Låter som att du har tänkt igenom det.

Personligen skulle jag skippat 1 TB-hårddisken då den i min mening tar upp en SATA-ingång som senare kan fyllas med större hårddiskar eller SSD's. Du kan lika gärna partionera av en del av 4 TB-disken, säg 500-1000 GB, att ha som slit och släng. Dom flesta spel skulle jag lagt på SSD. Finns så klart spel som funkar på hdd men många laddar in levels och sånt och då är en SSD enligt mig helt nödvändigt (eftersom jag vant mig). Men det är inte fel att köpa 1 terabytarn heller. Den är ju lite snabbare så att säga.

Bra att du lämnade Seagate för WD. Jag är en Toshiba-fan själv men WD duger väl.

Hur som så blir du nog nöjd ska du se!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Jubileumsmästare

@SwedeMac: Sist jag var på Kompletts Pick-up-Point i Malmö för några år sen så tog de kontanter. Beklagar... Tycker fortfarande inte om att du inte har minst ett 80+ Bronze agg. Fast hårddiskarna ser mycket bättre ut nu!

Permalänk
Medlem

@HolyDuFF:

He he, jag har i alla fall lyckats jobba ner det till att det bara är nätagget du retar dig på iaf ;). Ska kolla upp det för jag känner mig lite tveksam själv till att snåla in på just nätagget egentligen. Är nog dumsnålt som kanske straffar sig i längden...

Ska kolla med Komplett pick-up här i Stockholm och hålla koll i helgen. Sen får det vara nog med tvekande :D.

Återigen tack och bock för bra och trevliga svar.

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).

Permalänk
Medlem

@Seunlau:

Hej, jag förstår dig och håller med lite. Jag kommer kanske inte utnyttja full potential av alla delar jag siktar på att köpa in men värderar ändå alla input som jag fått. Jag hoppas verkligen inte att jag har slösat med andra människors tid. De flesta av oss vill ju ha det bästa vi kan få till så bra pris som vi kan fixa det till :P. Min förhoppning är att det kanske kan hjälpa några andra som kommer hit med samma läge som mig och på så sätt slippa fråga samma saker igen :).

Jag började med en dator i cirka 10-12 K men sen sprang det iväg och hamnade nu på 14-15 K istället. Behöver jag det? Troligen inte för de spel jag tänkt köra men att då istället hoppa upp till 20 K som du föreslår är ju lite väl overkill.

Att överklocka och modda är ju spännande och kul för vissa men rätt skrämmande för andra som inte riktigt har erfarenheten och/eller kunskapen. Visst går det att läsa sig till mycket och pröva sig fram men det kan ta tid/pengar det också och lite tur för att få det rätt. Har man otur så blåser man hela paketet eller får en väldigt ostabil dator med blåskärm mm och då sitter man ju med skägget i brevlådan och måste köpa nytt i alla fall.

Mitt sätt att se på det är att köpa in en dator för rimliga pengar och sen köra stabilt i 5 år. Utan att överklocka och testa gränserna. Olika sätt att se på det bara :).

Detta kanske blev lite off topic så tillbaka till det viktiga.
Det blir för min del att kolla in vad Komplett har att erbjuda i helgen. Förhoppningsvis så har de ett grymt 80 plus gold nätagg till bra pris och kanske lite annat smått och gott i delar som behövs. Resten blir nog NetOnNet till veckan.

Edit:
Nu svarade jag på lite saker som verkar ha redigerats i ditt inlägg men poängen kvarstår tycker jag :).

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).

Permalänk
Medlem

@SwedeMac: När är Black Friday? Det är ju annars en perfekt dag att sitta och köpa delar på. Man får ju ofta fri frakt och är man öppen för lite olika delar så kan det vara en idé iaf.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@SwedeMac: När är Black Friday? Det är ju annars en perfekt dag att sitta och köpa delar på. Man får ju ofta fri frakt och är man öppen för lite olika delar så kan det vara en idé iaf.

25:e november, så det är ett tag kvar. Och väntar man på erbjudanden kan man vänta i en evighet, eller så har man "otur" och just det man köpte kommer i något supererbjudande.

Men såklart är det upp till och var och en hur bråttom man har och om man kan tänka sig att vänta. Om jag talar för egen del så blir man så jäkla sugen på att skaffa det och skulle aldrig kunna vänta Har dock en vän som tänkt vänta på nästa generation gfx och cpu och han har fortfarande inte uppgraderat burken nu på 3 år. Så då hade han kanske inte behov av det ändå...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

@Gling:

Usch ja, jobbigt att vänta på godsaker. Det är som du säger, lika bra att bestämma sig och göra slag i saken. Har också en kompis som väntade på "de rätta delarna" som alltid skulle komma om en månad eller två. Problemet var ju just att när de till sist dök upp så fanns där ju nånting ännu bättre på gång om en månad eller två...

Har man däremot en tight budget och kanske inte är så noga med att få exakt de specifika delar man hoppas på så är det definitivt värt att vänta till Black Friday. En hel del galna rabatter just den dagen.

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedeMac:

@Gling:

Usch ja, jobbigt att vänta på godsaker. Det är som du säger, lika bra att bestämma sig och göra slag i saken. Har också en kompis som väntade på "de rätta delarna" som alltid skulle komma om en månad eller två. Problemet var ju just att när de till sist dök upp så fanns där ju nånting ännu bättre på gång om en månad eller två...

Har man däremot en tight budget och kanske inte är så noga med att få exakt de specifika delar man hoppas på så är det definitivt värt att vänta till Black Friday. En hel del galna rabatter just den dagen.

Yeap, så är det
Jag köpte mitt 980Ti för 6500kr på black friday förra året. (istället för typ 8000). Men nu har ju GTX 1080 kommit, som både kostar mindre och är bättre. Men inte kan jag gå runt att gräma mig över det, så är det bara

Only you can decidde how to do it

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedeMac:

@Seunlau:

Hej, jag förstår dig och håller med lite. Jag kommer kanske inte utnyttja full potential av alla delar jag siktar på att köpa in men värderar ändå alla input som jag fått. Jag hoppas verkligen inte att jag har slösat med andra människors tid. De flesta av oss vill ju ha det bästa vi kan få till så bra pris som vi kan fixa det till :P. Min förhoppning är att det kanske kan hjälpa några andra som kommer hit med samma läge som mig och på så sätt slippa fråga samma saker igen :).

Jag började med en dator i cirka 10-12 K men sen sprang det iväg och hamnade nu på 14-15 K istället. Behöver jag det? Troligen inte för de spel jag tänkt köra men att då istället hoppa upp till 20 K som du föreslår är ju lite väl overkill.

Att överklocka och modda är ju spännande och kul för vissa men rätt skrämmande för andra som inte riktigt har erfarenheten och/eller kunskapen. Visst går det att läsa sig till mycket och pröva sig fram men det kan ta tid/pengar det också och lite tur för att få det rätt. Har man otur så blåser man hela paketet eller får en väldigt ostabil dator med blåskärm mm och då sitter man ju med skägget i brevlådan och måste köpa nytt i alla fall.

Mitt sätt att se på det är att köpa in en dator för rimliga pengar och sen köra stabilt i 5 år. Utan att överklocka och testa gränserna. Olika sätt att se på det bara :).

Detta kanske blev lite off topic så tillbaka till det viktiga.
Det blir för min del att kolla in vad Komplett har att erbjuda i helgen. Förhoppningsvis så har de ett grymt 80 plus gold nätagg till bra pris och kanske lite annat smått och gott i delar som behövs. Resten blir nog NetOnNet till veckan.

Edit:
Nu svarade jag på lite saker som verkar ha redigerats i ditt inlägg men poängen kvarstår tycker jag :).

Hur går det min vän? Blev det ett köp?

Permalänk
Medlem

@anon152135:

Det blir av imorrn :). Men jag ska dela upp det lite på både Webhallen och NetOnNet för de är billigare på olika saker och vissa av sakerna finns inte på den ena butiken osv.

WEBHALLEN:
---------------------
Corsair Carbide 200R - Svart - 599:-
EVGA PowerSupply (PSU) Gold 650W Modular - 849:-
WD Intern Hårddisk Blue 1TB SATA III - 569:-
Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 - 887:-
Samsung SSD 750 EVO 250GB - 799:-
WD Intern Hårddisk Blue 4TB - 1549:-

TOTALT: 5252:-

NetOnNet:
------------------
ASUS Z170 PRO GAMING+ i7-6700K 4690:-
ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB 4190:-

TOTALT: 8880:-

Totalt båda: 14.132 kr

Visa signatur

Datorinfo kommer snart :).