Borde Sverige gå med i nato?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Sverige har deltagit, och deltar, i väpnade konflikter. Sverige deltog i den NATO-ledda missionen i mer än 10 år. Svenska soldater har dödad, och tyvärr även dött, i väpnade konfilkter utomlands. Den sk "neutraliteten" ger jag inte mycket för.

Jo..Tycker väl dock inte att fredsbevarande internationella insatser där bla skyddande av civilbefolkning mot terror ingår ska klassas som något som påverkar svenska utrikespolitiska intressen då det sker med FN-mandat i ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tappi:

Då jag inte själv har tid att skriva en massa här nu så kommer jag helt enkelt länka till en av de mest insatta och vettiga röster i debatten.

Personen som driver bloggen är officer och pilot i flygvapnet, har tar i denna artikel upp fakta kring beslutsprocessen samt förpliktelser inom NATO.

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2015/09/nato-debatten-ett-...

Med tanke på att han inte på något sätt förklarar varför vi har behovet att ett medlemskap i Nato blir det svårt att värdera hans ståndpunkt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att vi ska skaffa tillbaka vårt försvar vi hade under Kallakriget och gå göra en egen alians med Finland.

Jag säger nej till nato. Då jag ser det att vi kommer att trycka in Ryssland ändå mer in ett hörn.

Om man trycker in en hund in i ett hörn så kommer den tillslut att attackerar för att komma ut. Det är just det som NATO(USA) gör mot Ryssland tränger in dom i ett hörn. NATO flyttar allt närmare Ryssland och sen klagar på att Ryssland har militär nära NATO gränser.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Inaktiv

Allt som skrivits hittills verkar anta att vi kommer stå inför krigsföring som gällde förra århundradet.

Blir vi attackerade i nutid, så kommer internet, elförsörjning, vatten och radio/tv slås ut. Då kan vi ha Nato eller stridsberedskap upp över öronen, det kommer inte hjälpa ändå.

Tror att landet kan fullständigt neutraliseras på mindre än en vecka utan att en enda kula avfyrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Jag skulle säga att vi ska skaffa tillbaka vårt försvar vi hade under Kallakriget och gå göra en egen alians med Finland.

Jag säger nej till nato. Då jag ser det att vi kommer att trycka in Ryssland ändå mer in ett hörn.

Om man trycker in en hund in i ett hörn så kommer den tillslut att attackerar för att komma ut. Det är just det som NATO(USA) gör mot Ryssland tränger in dom i ett hörn. NATO flyttar allt närmare Ryssland och sen klagar på att Ryssland har militär nära NATO gränser.

Trevligt med någon som verkar förstå hur det ser ut i världen

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De som har missilsköldar klarar sig bättre dock.

https://www.brookings.edu/opinions/the-limits-of-u-s-missile-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det är problematiskt då den andra parten (Ryssland) ser det som ett problem.
Det lär inte vara något problematiskt för oss i Sverige tills Ryssland väljer att agera på det.

Vad spelar det för roll hur många man det finns i Europa?
Tror du på fullaste allvar att det skulle bli ett krig på samma sätt som fördes under andra världskriget?

Det spelar roll därför att du överdriver amerikansk närvaro. Vi vet inte hur ett framtida, storskaligt krig ser ut, det är det vi ska undvika genom att gå med i NATO.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror du att Ryssarna bygger en enorm gasledning för ruskiga summor pengar för att i nästa steg invadera europeiska länder och därmed inte kunna leverera någon gas inom en överskådlig framtid?

Det finns historiska betydelser gällande Krim och Georgien, även om det inte på något vis ursäktar framryckningen. Men så länge det är isolerade händelser inom den Ryska intressesfären har vi ingen som helst anledning att vara oroliga. På samma vis som att vi inte heller behöver vara oroliga för vår nationella säkerhet när USA och Nato attackerar Libyen eller Irak.

Sedan skulle det vara intressant att veta varför du tycker att Rysslands aggression gällande Krim eller Georgien är av större magnitud än när USA och Nato invaderar länder betydligt mer fullskaligt?

Tja, vad händer i en situation där vi får ett mindre behov av rysk gas och olja? Eller där priserna är fortsatt låga när ingen är beredd att minska produktionen?

Samma historiska betydelser finns i Baltikum och andra delar av Europa. För att inte tala om att Ryssland, precis som Kina, har en intressesfär som sträcker sig långt utanför det egna territoriet.

Så länge USA krigar nere i mellanöstern och Ryssland krigar i Europa så vet jag vad jag - i egenskap av svensk - är mest orolig över. Krig och konflikter som sker tusentals mil bort är inte min prioritet. USA över inte bombanfall mot Sverige heller. Det är ett plus i kanten.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Trevligt med någon som verkar förstå hur det ser ut i världen

Jag gillar att få min egna uppfattning och inte lyssna på vad median säger. Så jag följer krigen som pågor just nu. Och vem tror USA att dom är att kunna sätta upp en No flyzone över syrien dom äger inte ens stället. Jag såg upp för USA förut men när min kusins sambo berättade om bosninen. (Han kommer där ifrån.) Så sa han att Rysslan gick in i bosnien och det var vapenvila men sen var väst värden där och skrek till Ryssland och sa att lämna dom ifred. Och Ryssland backa ur. strax efter så gick USA in och började skjuta hejvillt. Det fick mig att sluta lyssna på vad alla media säger och försöka få information från folket som kommer från just det drabbade länder.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

NATO flyttar allt närmare Ryssland och sen klagar på att Ryssland har militär nära NATO gränser.

Så det är NATOs fel att Ryssland annekterade Krim? Se där...

Antar att det var Englands och Frankrikes fel att Nazityskland annekterade Sudetlandet i Tjeckoslovakien och anföll Polen också - de var ju allierade med respektive land, så tyskarna kände sig väl lite inträngda? (Inte för att varken Tjeckoslovakien eller Polen hade mycket nytta av det.)
Den som gör första slaget är skyldig, oavsett hur trängd personen (eller nationen) känner sig. Det spelar ingen roll att en stor stöddig kille står brevid dig och spänner musklerna, om du tar fram en pistol och skjuter honom i benet är det faktiskt du själv som startade den riktiga konflikten.

Jag kan förstå och ursäkta att Ryssland känner sig inträngda, den dag Nato faktiskt inkräktar millitärt på ryskt vatten/luftrum/territorium. Tills dess borde ryssarna läsa en historiebok om europas historia under de senaste 80 åren, så kanske dom förstår varför forna sovjetstater så gärna går med i Nato, och därmed flyttar fram "Natos gränser" - tyvärr så är väl alla historieböckerna i Ryssland omskrivna vid det här laget...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Crockett:

Allt som skrivits hittills verkar anta att vi kommer stå inför krigsföring som gällde förra århundradet.

Blir vi attackerade i nutid, så kommer internet, elförsörjning, vatten och radio/tv slås ut. Då kan vi ha Nato eller stridsberedskap upp över öronen, det kommer inte hjälpa ändå.

Tror att landet kan fullständigt neutraliseras på mindre än en vecka utan att en enda kula avfyrats.

Frågan är just om vi inte redan är i ett krigsscenario i dagsläget. Det du nämner är sådant som förekommer i någon form redan. Om det verkligen är del av verklig aggression från Ryssland, sabotage eller något annat är en svårare fråga. Jag förutsätter att även NATO-länderna testar Sveriges förmågor. Men det verkliga hotet finns på andra sidan Östersjön.

I närliggande länder går det säkert att utföra ungefär så. Det var trots allt så ryssarna invaderade Krim. Även om det förekom en del våld så var det, vad jag förstått, relativt våldsbefriat. Samma metod går förmodligen att använda i Baltikum, kanske även i delar av Finland med. Och Polen förstås.

Jag skulle verkligen bli förvånad om det skulle börja talas ryska på Gotland, påhittade val om självständighet ordnas med kort varsel och Rysslands strax efter utropar Gotland som del av det Ryssland. Det kommer bli betydligt blodigare om ryssarna försöker invadera vårt land.

Permalänk
Medlem

Dessa videor där Putin svarar på frågor är riktigt intressant:
https://youtu.be/kqD8lIdIMRo
https://youtu.be/-KHCNk9BYy4
https://youtu.be/932K6tZ5Ea4

Så nej till NATO. Ett nordiskt nära militärt samarbete däremot, det hade varit fint.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Intressant och kul att läsa alla tankar

Jag är för ett Nato-medlemskap, kan väl beskriva det som att jag ser det som en försäkring ungefär.
Ser att vissa tycker att Finland borde gå med i Nato, men de behöver inte det, de har faktiskt ett väldigt starkt försvar sett till mängden befolkning, mycket tack vare att de inte rustade ner sitt försvar efter kalla kriget som Sverige gjorde.

Att vi skulle kunna återgå till att ha samma försvar som vi hade under 70-talet är inte ens att tänka på, tanken då var att det skulle bli för dyrt för en främmande makt att invadera våran landgräns, detta löste vi med ett extremt starkt flygvapen och kustartilleri.
Nu är kustartilleriet nerlagt och skrotat samt flygvapnet väldigt nerbantat jämfört med hur det såg ut på 70-talet.
Våran krigsberedskap är tyvärr nästan obefintlig idag.

Sen att ett medlemskap skulle visa att vi bjuder in oss till krig tror jag inte på, vi har varit inblandade i konflikter ändå (t.ex. Kongo med vårat luftvapen under 50-talet) samt våra fredsbevarande styrkor i Afghanistan. Lägg där till våra FN-soldater.
Så att vi skulle stå utan "konflikter" även utan ett medlemskap i Nato kommer aldrig hända.
Vi bör göra som både Norge och Danmark gjorde 1946 och gå med i Nato.

Nu bör inte ett medlemskap i Nato enbart baseras på rädsla från Ryssland, det kan vara andra länder också. Bara för att vi har varit i fred i över 200 år behöver inte betyda att vi kan utsättas för en attack, jag tror att rätt många länder resonerade så under mellankrigstiden.. att någon liknande som första världskriget aldrig skulle hända igen, men det tog bara drygt 20 år innan nästa var igång.

Likaså som jag sa om försäkring, inte går jag och tror att min lägenhet ska brinna ner, drabbas av en stor vattenläcka eller inbrott, men jag väljer att ha en hemförsäkring ändå, för tänk om det väl händer någon gång?

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Det spelar roll därför att du överdriver amerikansk närvaro. Vi vet inte hur ett framtida, storskaligt krig ser ut, det är det vi ska undvika genom att gå med i NATO.

Jag har inte talat om amerikansk närvaro i form utav trupper, men NATO styrs utav USA.

Och går vi med i NATO så tar vi order från NATO om vi nu inte ingår i något speciellt avtal där vi får välja vad vi vill likt ett smörgåsbord, ett avtal du ska övertala ryssarna att vi har ingått i.

Hur ett framtida storskaligt krig mellan två eller flera stormakter kommer se ut är ganska uppenbart.
Antingen så används atombomber direkt eller så används det utav den förlorande parten som en sista utväg.
Antimissil försvar fungerar bara till viss del, det är inget 100% system.

Vad jag hellre hade sett är att man håller gränserna och att USA och Ryssland håller sig på varsin sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det spelar roll därför att du överdriver amerikansk närvaro. Vi vet inte hur ett framtida, storskaligt krig ser ut, det är det vi ska undvika genom att gå med i NATO.

Tja, vad händer i en situation där vi får ett mindre behov av rysk gas och olja? Eller där priserna är fortsatt låga när ingen är beredd att minska produktionen?

Samma historiska betydelser finns i Baltikum och andra delar av Europa. För att inte tala om att Ryssland, precis som Kina, har en intressesfär som sträcker sig långt utanför det egna territoriet.

Så länge USA krigar nere i mellanöstern och Ryssland krigar i Europa så vet jag vad jag - i egenskap av svensk - är mest orolig över. Krig och konflikter som sker tusentals mil bort är inte min prioritet. USA över inte bombanfall mot Sverige heller. Det är ett plus i kanten.

Ser man enbart allt utifrån en parts synvinkel blir allt väldigt enkelt. Jag är inget större fan av varken Ryssland eller USA men man får verkligen se världen i svart eller vitt om man inte inser att Ryssarna självklart övar utifrån många olika scenarier när de är så pass inträngda som de är.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ser man enbart allt utifrån en parts synvinkel blir allt väldigt enkelt. Jag är inget större fan av varken Ryssland eller USA men man får verkligen se världen i svart eller vitt om man inte inser att Ryssarna självklart övar utifrån många olika scenarier när de är så pass inträngda som de är.

Inträngda hur? Har något europeiskt land eller USA för den delen gjort anspråk på ryskt territorium? Ryssarna är väl inte mer inträngda än vad vi är i dagsläget sett till deras överlägsna militära förmåga?

Skrivet av Bassen87:

Jag har inte talat om amerikansk närvaro i form utav trupper, men NATO styrs utav USA.

Och går vi med i NATO så tar vi order från NATO om vi nu inte ingår i något speciellt avtal där vi får välja vad vi vill likt ett smörgåsbord, ett avtal du ska övertala ryssarna att vi har ingått i.

Hur ett framtida storskaligt krig mellan två eller flera stormakter kommer se ut är ganska uppenbart.
Antingen så används atombomber direkt eller så används det utav den förlorande parten som en sista utväg.
Antimissil försvar fungerar bara till viss del, det är inget 100% system.

Vad jag hellre hade sett är att man håller gränserna och att USA och Ryssland håller sig på varsin sida.

Hur styr USA NATO i praktiken menar du? Vi skulle inte ta mer order av NATO än vad norrmännen och danskarna gör. I NATO tas beslut gemensamt, även om olika medlemsländer givetvis inte är överens i alla aspekter så är det inte så att USA sitter och bestämmer vad som är bäst för NATO och vad som gäller. Man sitter inte och röstar fram en majoritet för eller emot ett beslut.

Nej, det är inte alls någon säkerhet att kärnvapen används. Ditt antagande att en större väpnad konflikt skulle innebära en all-in-situation där man antingen utrotar eller blir utrotad är alldeles för simpel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk

Tycker inte heller vi bör gå med,dels för att det finns inget att hämta i sverige, sen för att det nog retar upp ryssen mfl mer än det skyddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Skulle säga att många vill gå med p g a rädsla för terrorister också.
Dock är det riktigt ledsamt att se människor vara så rädda för ryssarna. Med tanke på all propaganda mot ryssarna i media är det dock inte så konstigt.
Tycker att folk borde vara rädda för USA då dom aldrig slänger fram bevis för sina anklagelser. Det enda man hör från dom är;
"We are ceratain that russians.."
"We are positive that russians.."
"We are sure that russians have done this.."
"We believe that the russians..." etc etc

Sen att dom anklagar ryssarna för allt är också ganska roligt trots att dom aldrig visar något bevis.
Sedan gör media allt 10000 ggr större för att driva vidare på skiten.

Utan ryssland så hade Syrien varit som Libyen. Tack vare NATO så är Libyen katastrofalt.

Håller fullständigt med. USA är den absolut största skitstöveln genom tiderna.när vi sedan kommer till NATO så anser jag att vi borde ha ett samarbete med finland och inget mer.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ser man enbart allt utifrån en parts synvinkel blir allt väldigt enkelt. Jag är inget större fan av varken Ryssland eller USA men man får verkligen se världen i svart eller vitt om man inte inser att Ryssarna självklart övar utifrån många olika scenarier när de är så pass inträngda som de är.

Varför övar man sig på att anfalla andra nationer om man först och främst är rädd för att bli anfallen?
Sorry, köper inte den logiken, i synnerhet inte när man övar mot Sverige som inte ens är ett hot om vi så försökte.
Om man övade mot Nato-mål i syfte att snabbt så ut dessa så att man på så sätt indirekt kan skydda sig själv så hade det varit en sak.

Och om man nu är rädd för att bli anfallen, borde ens högsta prioriteringar då inte vara 1) öva försvar 2) försöka bättra på de diplomatiska relationerna med de länder som man oroar sig över? I ärlighetens namn vet jag inte hur mycket försvar ryssarna övar, men jag kan ju inte påstå att den ryska utrikespolitiken går hand i hand med punkt två iallafall.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Inträngda hur? Har något europeiskt land eller USA för den delen gjort anspråk på ryskt territorium? Ryssarna är väl inte mer inträngda än vad vi är i dagsläget sett till deras överlägsna militära förmåga?

Hur styr USA NATO i praktiken menar du? Vi skulle inte ta mer order av NATO än vad norrmännen och danskarna gör. I NATO tas beslut gemensamt, även om olika medlemsländer givetvis inte är överens i alla aspekter så är det inte så att USA sitter och bestämmer vad som är bäst för NATO och vad som gäller. Man sitter inte och röstar fram en majoritet för eller emot ett beslut.

Nej, det är inte alls någon säkerhet att kärnvapen används. Ditt antagande att en större väpnad konflikt skulle innebära en all-in-situation där man antingen utrotar eller blir utrotad är alldeles för simpel.

Kika på en världskarta med militära baser utpekade så bör du förstå vad jag menar. Det duger inte att se saker och ting ur ett perspektiv och sedan spela dum när någon lägger fram argument för motsatsen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Ryssarna är inte rumsrena på något vis. Men Amerika ÄR den stora boven. Och Amerika gör det under flaggan att de är "den goda". Men om ni börjar lägga ihop deras interventioner, inte bara de senaste 20 åren, så ser vilken människa som helst att de ligger bakom dagens oroshärdar. Många av oss minns inte Korea, Kongo, Kuba, Contras os.v.

Nato är nato, utan Amerika så vore det bättre.

Sen ligger Sverige där det ligger, det kan vi inte ändra på. Antingen ockuperas vi och bildar front mot Nato, Norge. Eller så läggs den fronten i Finland, och då kan vi åtminstone på pappret vara neutrala.

Jag är ingen expert. Jag tror att pengarna gör mest nytta i andra samhällsgrenar än en massa fantasier om krig som aldrig kommit, men kan komma.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Det spelar roll därför att du överdriver amerikansk närvaro. Vi vet inte hur ett framtida, storskaligt krig ser ut, det är det vi ska undvika genom att gå med i NATO.

Så länge USA krigar nere i mellanöstern och Ryssland krigar i Europa så vet jag vad jag - i egenskap av svensk - är mest orolig över. Krig och konflikter som sker tusentals mil bort är inte min prioritet. USA över inte bombanfall mot Sverige heller. Det är ett plus i kanten.

När NATO slänger upp baser runt om Ryssland så är det klart att dom känner sig hotade.
Eller har du missat det?
Du och alla andra borde bry sig om vad som händer i mellanöstern då det påverkar oss vare sig du vill eller inte.
Den stora ökningen i invandringen har satt stor press på många länder.
Fler terrorbrott. Terrorister hänger med flyktingströmmarna.
Syriska legitima regeringen har velat samarbete med flera länder o byta information då dom har mycket information kring många av dessa men i stort sett alla länder (inkl Sverige) vägrar samarbeta med dom då president assad "dödar sin egen befolkning".
Logiken i det?
Saddam hade "massförstörelsevapen" vilket han inte hade men ändå gick USA in.
Logiken i det?
Khaddaffi dödade sin egen befolkning o då bombade NATO sönder Libyen o sedan stack dom för att låta terrorister härja fritt i landet.
Logiken i det?

Skrivet av Valiumballong:

Inträngda hur? Har något europeiskt land eller USA för den delen gjort anspråk på ryskt territorium? Ryssarna är väl inte mer inträngda än vad vi är i dagsläget sett till deras överlägsna militära förmåga?

Varför all denna hysteri kring ryssarna då? Dom får väl rusta upp hur mycket dom vill o göra övningar om dom vill det så länge inget sker. Likadant gäller USA.

Fast i verkligheten så har dom flesta länderna någon form av agenda och där har iaf USA visat sin agenda.
Afghanistan, Irak, Libyen och även nu Syrien. Ska vi slå vad om att Iran står näst på tur?

Edit:
Det har ju varit lite tjafs mellan Turkiet och Irak där Irak är arga på Turkiet för att dom har gått in i landet utan tillåtelse.
USA har sagt att det är för dom att reda ut det då Irak är en sovereign country.
Men tydligen var inte Libyen det. Man tog hjälp av NATO o bombade sönder dom. Inte heller Syrien. Mao är dom där olagligt till skillnad ifrån Ryssland som har blivit inbjudna av Syriska regeringen.
Istället ger man vapen, pengar o annan hjälp till terrorister. JA faktiska terrorister.
USA kallar dom rebeller, moderata rebeller, moderata oppositionen, fria syriska armen etc. Trots att det är en blandning av massa olika terrorgrupper.
USA har inte rent mjöl i påsen någonstans. Att vi skulle gå in i något som helst samarbete med dom är så skamligt o stört.
Tror inte folk förstår hur nära det ändå är att det blir ett world war 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Varför all denna hysteri kring ryssarna då? Dom får väl rusta upp hur mycket dom vill o göra övningar om dom vill det så länge inget sker. Likadant gäller USA.

Klart ryssarna får öva och rusta upp, som du säger så länge inget sker.
Problemet är ju dock att det redan har skett saker; annekteringen av Krim och kränkning av andra länders luftrum och vatten t.ex.

Om ryssarna just hade skött sig själva och fortsatt i den utvecklingen som skedde under 1995-2010 (ca) så hade vi inte haft den här försvarsdebatten som vi har idag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Nej, det är inte alls någon säkerhet att kärnvapen används. Ditt antagande att en större väpnad konflikt skulle innebära en all-in-situation där man antingen utrotar eller blir utrotad är alldeles för simpel.

Ok, vad är kärnvapen till för då?
Om de inte tänkts användas i krig emot stora nationer?
Vågar du chansa på att ingen utav sidorna använder dom?

Om du hade legat i militärt underläge med trupper/flygplan etc och du hade en utav världens största kärnvapen arsenaler, hade du inte använt detta?

Det är alldeles för simpelt att tro att kärnvapen bara är prydnader som aldrig kommer att användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Varför övar man sig på att anfalla andra nationer om man först och främst är rädd för att bli anfallen?
Sorry, köper inte den logiken, i synnerhet inte när man övar mot Sverige som inte ens är ett hot om vi så försökte.
Om man övade mot Nato-mål i syfte att snabbt så ut dessa så att man på så sätt indirekt kan skydda sig själv så hade det varit en sak.

Och om man nu är rädd för att bli anfallen, borde ens högsta prioriteringar då inte vara 1) öva försvar 2) försöka bättra på de diplomatiska relationerna med de länder som man oroar sig över? I ärlighetens namn vet jag inte hur mycket försvar ryssarna övar, men jag kan ju inte påstå att den ryska utrikespolitiken går hand i hand med punkt två iallafall.

De militära övningar mot Sverige är en parentes i sammanhanget. Givetvis har man olika scenarier gällande sin försvarsstrategi om det skulle bli krig mellan Ryssland och Nato.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Jag skulle säga att vi ska skaffa tillbaka vårt försvar vi hade under Kallakriget och gå göra en egen alians med Finland.

Jag säger nej till nato. Då jag ser det att vi kommer att trycka in Ryssland ändå mer in ett hörn.

Om man trycker in en hund in i ett hörn så kommer den tillslut att attackerar för att komma ut. Det är just det som NATO(USA) gör mot Ryssland tränger in dom i ett hörn. NATO flyttar allt närmare Ryssland och sen klagar på att Ryssland har militär nära NATO gränser.

Den överväldigande majoriteten av Ryssland gränsar inte till Nato-länder. Ryssland jobbar hårt för att sprida just den bilden som du målar upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De som har missilsköldar klarar sig bättre dock.

Antimissilvapen kontras av ännu fler missiler. Om det hade varit fullskaligt krig så skulle det inte hjälpa så mycket.

Permalänk
Medlem

Kan ju känna att så länge Turkiet är med i NATO så är jag emot.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Klart ryssarna får öva och rusta upp, som du säger så länge inget sker.
Problemet är ju dock att det redan har skett saker; annekteringen av Krim och kränkning av andra länders luftrum och vatten t.ex.

Om ryssarna just hade skött sig själva och fortsatt i den utvecklingen som skedde under 1995-2010 (ca) så hade vi inte haft den här försvarsdebatten som vi har idag.

Jag är inte helt insatt i vad som har skett med det så jag kan inte uttala mig om det egentligen.
Tror att det var ett strategiskt move av ryssarna för att dom ansåg att det behövdes.
Fast var det inte någon röstning där om dom skulle tillhöra Ryssland eller Ukraina? Eller fick jag det om bakfoten nu?
Det har ju varit massa nyheter om vad som händer i Ukraina men har inte följt det tyvärr. Följer i stort sett bara det som hänt/händer i mellanöstern.

Ex cia chef. Att gå ut i en intervju o säga rakt ut att man döda folk från Iran och Ryssland o göra det "covertly", alltså i hemligt som dom brukar göra. USAs regering/politiker/högt uppsatta människor är rakt av onda o för sig egen agenda trots vad andra säger.
Speciellt när man har en media man kan för propaganda med.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Kan ju känna att så länge Turkiet är med i NATO så är jag emot.

Man får ju hoppas att Erdogan ersätts av en annan efterträdare vid nästa val. Dock tänker jag inte ändra min åsikt angående vårat lands säkerhet pga av att en medlem i Nato är en skitstövel. Men låt oss hålla tummarna för att han inte blir omvald vid nästa val.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinscS2:

Klart ryssarna får öva och rusta upp, som du säger så länge inget sker.
Problemet är ju dock att det redan har skett saker; annekteringen av Krim och kränkning av andra länders luftrum och vatten t.ex.

Om ryssarna just hade skött sig själva och fortsatt i den utvecklingen som skedde under 1995-2010 (ca) så hade vi inte haft den här försvarsdebatten som vi har idag.

Att ryssarna många gånger blir påkomna med att störa civilflyg är något som irriterar mig väldigt mycket, varit nära olyckor ett par gånger. Deras militära flyg ska öht inte syssla med sådant av självklara anledningar.

Sedan har vi ju det passagerarplanet ryssarna sköt ner för något år sedan.

Ryssland visar inget som helst intresse av att fredligt vilja leva med resten av oss i europa. Istället ska det övas kärnvapenanfall mot neutrala länder i närområdet och ständiga hot mot oss och Finland. En sak om vi varit ett NATO-land men nu är vi inte det och är nog det sista landet man bör göra sig ovän med.

Ryssland har få vänner och de vänner de har hör till de sämsta i hela världen.

Helt och hållet ryssarnas fel och specifikt Putin och hans gäng. Att landet inte har något vettigt att erbjuda och att deras folk åter har det dåligt ställt för att Putin försöker leka supermakt. Världen behöver inte fler konflikter och världen har blivit betydligt oroligare sedan ryssarna invaderade Krim.

Skickades från m.sweclockers.com