Router går i viloläge och nekar alla anslutningar?

Permalänk
Medlem

Router går i viloläge och nekar alla anslutningar?

Har dykt upp ett något frustrerande problem, började för ett par veckor sedan.

För enheter via wifi: rätt som det är tappar man anslutningen och man kan inte ansluta igen. SSIDn dyker alltså upp men någon anslutning accepteras inte.

För de som sitter via kabel: samma sak, anslutningen mot nätet försvinner och man får ingen kontakt med routern (192.168.1.1). ingen ip tilldelas heller om man försöker få en ny, enbart 169.x.x.x.

Går jag fram till routern så har alla lampor utom PWR-lampan slocknat. Det enda man kan göra är att bryta strömmen några sekunder. Sen går det i 10-15 minuter innan samma saker händer igen.

Vad är det som händer? Har gått hur bra som helst i en massa år innan detta.

Har telias uppkoppling via fiber-switch sedan en TL-WR1043ND med DD-WRT v24-sp2 (12/22/14)

Är inte jätteinsatt i dd-wrt har inte behövt pilla så mycket däri eftersom allt fungerat felfritt förr. Kan det vara någon inställning?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Udihow:

Har dykt upp ett något frustrerande problem, började för ett par veckor sedan.

För enheter via wifi: rätt som det är tappar man anslutningen och man kan inte ansluta igen. SSIDn dyker alltså upp men någon anslutning accepteras inte.

För de som sitter via kabel: samma sak, anslutningen mot nätet försvinner och man får ingen kontakt med routern (192.168.1.1). ingen ip tilldelas heller om man försöker få en ny, enbart 169.x.x.x.

Går jag fram till routern så har alla lampor utom PWR-lampan slocknat. Det enda man kan göra är att bryta strömmen några sekunder. Sen går det i 10-15 minuter innan samma saker händer igen.

Vad är det som händer? Har gått hur bra som helst i en massa år innan detta.

Har telias uppkoppling via fiber-switch sedan en TL-WR1043ND med DD-WRT v24-sp2 (12/22/14)

Är inte jätteinsatt i dd-wrt har inte behövt pilla så mycket däri eftersom allt fungerat felfritt förr. Kan det vara någon inställning?

Det är knappast nån inställning men kanske en dålig nätdel eller överhettning eller nått annat riktigt fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ändrade om, bara för att testa, från "Wide HT40" till "Full"

Nu har det gått i 1 timme och 20 minuter utan problem. Men då får jag ju bara ut 130 Mbit över wifi, som i verkligheten blir cirka 40..

Nätadaptern är specad till 12V och 2.5A.
Kan HT40 göra så att den blir varmare och/eller drar mer ström än vad nätadaptern kan leverera?
Ska leta reda på en annan nätadapter imorgon och testa med.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Udihow:

Ändrade om, bara för att testa, från "Wide HT40" till "Full"

http://zufall.nu/upload/ddwrt231016.jpg

Nu har det gått i 1 timme och 20 minuter utan problem. Men då får jag ju bara ut 130 Mbit över wifi, som i verkligheten blir cirka 40..

Nätadaptern är specad till 12V och 2.5A.
Kan HT40 göra så att den blir varmare och/eller drar mer ström än vad nätadaptern kan leverera?
Ska leta reda på en annan nätadapter imorgon och testa med.

Kanalbredden kan indirekt påverka effektbehovet, ökar man kanalbredden kan det bli mer störningar som ger mer omsändningar och på så sätt ökar tiden radiodelen behöver jobba men det beror på de lokala förhållandena, är det bra förhållanden så ökar ju troughput per tidenhet och effektbehovet kan då sjunka i stället.
Det är alltså svårt att säga nått om hur det påverkar men ja det kan påverka både upp och ner och på så sätt även påverka temperaturen.
Nätdelar åldras och ripplet ökar oftast i dem pga slitna kondensatorer så de tål mindre last än när de var nya om de ska hålla samma rippelnivå, många får problem med routernätdelar så det kan vara värt att kolla upp det om man kan tex byta mot en annan passande nätdel eller om man kan mäta att den är stabil.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bytte nätdel till en Delta 12v 3.33A. Satte även in två kylflänsar, en på processorn och en på någon realtek-krets. Nu har den gått i över 14 timmar utan att koppla ner.

Men hastigheten över wifi är inget att hurra över längre, ~30 Mbit..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Vad är det som händer? Har gått hur bra som helst i en massa år innan detta.

Du svarar nog själv på orsaken, se fetstil ovan. Det är en 7 år gammal modell iaf, hur länge har du haft din? Den är nog helt enkelt utsliten (dvs HW-fel). Det är ju vanlig budgetrouter, och TP-Link har inte det bästa ryktet vad gäller kvalite.
Fundera på dina behov och budget och leta en ny router istället.

Permalänk
Medlem

Den är ju ganska ny, inte mer än 5 år i vart fall. Ganska dyr var den också, tror jag gav runt 1000kr.
Köpte den just för att den skulle hålla ett längre tag och för att den klarade 100 Mbit.
Räknar med att den ska hålla i minst 5 år till..

Hade den vart 20 år gammal kunde jag förstå om den började bli dålig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Den är ju ganska ny, inte mer än 5 år i vart fall. Ganska dyr var den också, tror jag gav runt 1000kr.
Köpte den just för att den skulle hålla ett längre tag och för att den klarade 100 Mbit.
Räknar med att den ska hålla i minst 5 år till..

Hade den vart 20 år gammal kunde jag förstå om den började bli dålig.

Förväntar du dig att konsumentprylar håller i 20 år? Det låter som att du t o m är äldre än mig (har passerat 40...)

Funkar konsumentgrejer i 5-10 år så får du vara hyfsat nöjd.

Räkna med att varenda liten komponent i din router är det absolut billigaste som ändå får den att fungera acceptabelt.

Permalänk
Medlem

När en router kostar såpass mycket bör den hålla absolut minst 10 år. Hade jag betalat 199kr så hade jag nog haft andra förväntningar.

Jag har inte passerat 40 men när jag köper någon ny elektronikpryl så tänker jag mig inte att jag ska ha den i 5 år och sen slänga bort, tänker mig längre än så.

Har heller aldrig vart med om en statisk pryl som pajar av ålder? Det låter för osannolikt. Annat än sånt som har haft fel i sig från början då.

Några exempel.. har 2st WRT54GL liggandes och dessa fungerar fortfarande felfritt. Tror de är från 2005 eller 2006?
För något år sedan hade jag en dell-server från 2002 för lagring och backup, gick hur bra som helst när jag bytte ut den.
Har även en commodore 128 från 1987 och en ibm thinkpad från 1999 liggandes, även dessa fungerar felfritt än idag..

För att gå tillbaka till ämnet så är det inget fel på routerns wifi, det ligger någon annanstans. Mäter jag med min bärbara så får jag 110-115Mbit/s. Det är bara den stationära som har svårt att få över 30.

Visa signatur