Optimera/defragmentera diskar i RAID1 - Bra eller dåligt?

Permalänk

Optimera/defragmentera diskar i RAID1 - Bra eller dåligt?

Jag har installerat två hårddiskar i RAID1 för första gången. Nu undrar jag kort och enkelt, kan jag optimera dem genom Windows egna defragmentationsprogram utan problem, eller bör det undvikas helt?

En status bild (ifall det skulle behövas): http://puu.sh/rPAmJ/ef1b8da6a2.png

OS: Windows 10

Permalänk
Vila i frid

Låt windows sköta om det eller kör Piriforms Defraggler på ett schema.

Vad är din idé med RAID1 i din windows 10 dator? Som exempel, i begynnelsen körde jag snarlikt och när nätaggregatet pajade tog den alla diskar med sig.. Raid1 är uptime. Raid1 är inte backup. Fundera lite.

Permalänk
Medlem

Håller med @hasenfrasen att antingen låt Windows sköta det, eller skaffa ett bra 3:e part program. Auslogic Disk Defrag är bra det också (var noga med att tacka nej till alla "gratis erbjudande" vid installationen bara). Men om båda är "HDD" så är defrag inget farligt alls.

Och RAID1 är inte backup, så du inser det. Det är i så fall bättre att ta ena disken från RAID 1 och använda den som backupdisk, som är offline när den inte behövs. Det är så mycket mer problem som kan ske (spänningsspik pga åska/PSU, virus, fysisk stöt osv). Inget av detta hjälper RAID 1 mot... men samma disk som backup disk på säkert ställe hjälper.

Permalänk
Medlem

Fast RAID 1 skyddar mot disk haveri vilket kan vara orsak i många fall.

för att återgå till Topic så tror jag inte på att du kommer vinna så mycket på att defragmnetera diskarna

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Okej, låter windows sköta det.

Ja, jag fattar det här med att RAID1 är uptime och inte backup. Har en extern hårddisk som backup ifall det skulle hända nåt med båda diskarna.

Permalänk
Vila i frid

Istället för att svara på PM privat svarar jag här istället. Utöver inet har även kjell.com har usb3-kabinet som funkar för den disk du tagit bort från raid1'an. Använd alltid datorns "säker borttagning" annars är risken stor att diskens logiska data blir skadat. Min USB3-disk skyfflar i snitt 180 MB/s så prestandan är snarlik mot att sitta direkt SATA-monterad på moderkortet.

Permalänk
Medlem

NTFS är känd att inte hantera vissa skrivmönster som torrent-nedladdningar speciellt bra och det blir väldig fragmenterat, så känt fragmenterat att folk som skrivit på filsystem som ext3, 4, btrfs mm. studerat det noga för att inte upprepa samma misstag vid den typen av skrivmönster.

Märker man att disken jobba väldigt mycket och det går långsammare än förväntat när man läser filer som rimligen borde ligga hyffsat linjärt på disken som stora mediafiler så kan en defragmentering förbättra situationen.

Detta innebär dock inte att man skall defragmentera bara för saken skull eller schemalagt utan först när man tycker att prestandan brister.

Ligger datat på SSD skall man inte defragmentera alls.

Permalänk

Ok, tack för hjälpen!