Agumented reality - hur startar man?

Permalänk

Agumented reality - hur startar man?

Hej!

Jag har en idé om att använda AR till att se status på objekt hemma. Till exempel att peka på värmepumpen för att se inställningar och status.
Hur går man tillväga för att börja programmera något sådant? Har inte hittat något speciellt när jag googlat runt. Nån som kan peka mig i rätt riktning?

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Svårigheten med AR är att det krävs ordentlig bildbehandling. Du måste bearbeta bilder för att kunna känna igen till exempel värmepumpen. Här tror jag inte det finns någon öppen kod men någon får gärna motbevisa mig. För det är vad du kommer behöva. Det är inget du slänger ihop själv.

Du måste såklart även få någon information ifrån värmepumpen. Har du någon sådan möjlighet idag?

Superenkelt sagt är du ju "bara" att känna igen värmepumpen med kameran och rita ut informationen på något snitsigt sätt med all den färg och text som du vill.

Permalänk

borde det inte gå att använda QR koder eller liknande för att kameran ska känna igen värmepumpen, då slipper den känna igen "pumpen" utan bara en bild, som sen man kan på något sätt visa upp informationen "flytande" i luften?

lekte med en app som kunde använda förutbestämda simpla bilder för att visa upp en 3D bild av ett objekt i augmented reality.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex_farnstrom:

borde det inte gå att använda QR koder eller liknande för att kameran ska känna igen värmepumpen, då slipper den känna igen "pumpen" utan bara en bild, som sen man kan på något sätt visa upp informationen "flytande" i luften?

lekte med en app som kunde använda förutbestämda simpla bilder för att visa upp en 3D bild av ett objekt i augmented reality.

Ja, det är nog ett bra alternativ. Jag vet inte om det är vad jag tänker på när någon säger augmented reality men det kan absolut lösa TS problem.

Permalänk

Tack för svaren!
Det vore ju trevligt om det gick att lösa utan en gigantisk QR-kod på väggen.

Det är just en öppen källkod jag söker, något man skulle kunna bygga vidare på.

Jag borde kunna få ut information från pumpen via deras app, har en Nibe F750. Men det är ett senare problem! Jag skulle vilja få igång något bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gjorde ett projekt med augmented reality i universitetet. Vi använde QR-koder. Kolla på Metaio SDK.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv

Vision system och Machine vision är för mig den korrekta orden TSs söker efter. Detta programmerar man på mängder av olika skolor och är obligatoriska ämnen. https://en.wikipedia.org/wiki/Machine_vision

Som inom allt finns det mängder av färdiga verktyg och jag har dålig status på hur bra de är idag. T.ex har matlab en toolbox: https://se.mathworks.com/help/vision/examples.html

Jag själv typ några år innan Jesus födelse gjorde ett system i C++ och det finns som sagt mängder av gratis bibliotek, det är bara att söka.

Angående svårighet så är min erfarenhet av visionsystem att det är lätt att göra något som nästan fungerar, att däremot gå från nästan fungera till att fungera så kommer arbetsbördan öka exponentiellt och det är nästan som om man kämpar för att bryta ljushastigheten.

Jag vill dock minnas att det finns någon på forumet som har gjort en enkel visionlösning men jag kommer ej på vem. Jag tror det typ enbart var att se om en röd lampa lyser, vilket kan jämföras med att göra ett hello world program eller ett spelbart spel..

Nå lycka till och googla på visionsystem, när jag innan Jesus födelse gjorde detsamma fanns det fler exempelprogram att testa. Beroende på hur bra färdiga program du hittar så kan jobbet gå från ett bra hobbyprojekt som många kan testa, till att vara något för de mest ambitiösa personerna som verkligen brinner för ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackheim:

Tack för svaren!
Det vore ju trevligt om det gick att lösa utan en gigantisk QR-kod på väggen.

Ett sätt är att ha IR-dioder i en lättigenkänd konfiguration. Du ser inte att dom lyser men kameran gör det.
Nackdelen är ju naturligtvis att dessa måste ha strömmatning.

Edit : Lysdioderna/Lysdioden kan ju pulsera ut sitt ID och då räcker det ju med en enda men då behövs det någon "intelligens" bakom den (mikrokontroller). Och tillsammans med sitt ID så kan den ju lika gärna skicka ut datan också. Iofs lär det ju vara lättare att göra anrop via TCP/IP än parsa "morsekod". Men det är bara lite tankar jag slänger ur mig.

Permalänk
Medlem

Utan att göra något som beskrivs ovan, alltså ett sätt att "identifiera" vad kameran "ser" som qr kod eller lysdioder så tror jag det är nästan omöjligt. Många av de mest avancerade "seende" programmen behöver ändå stöd av sådant för att veta "vad" de ser. Alternativt om du kunde få pumpen att skicka ut någon signal som berättar "här är jag och jag är en xxxxxxx" Men det är ju väldig komplicerat jämfört med att klistra på en klisterlapp.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv

En annan sak är att kolla om ens system hemifrån har något kommunikation utåt som modbus eller liknande, men min känsla är att de mindre ej har detta utan man får gå upp i storlek.
Nu finns det såklart mindre värmesystem på större byggnader som hör tillsammans, men då är det kanske ändå inte konsumentversionen. Om det är modbus (rtu), så finns det gott om gateways som gör om det till modbus tcp.

Sedan är det en fråga kring vad man behöver veta, om man minska vad man är ute efter minskas arbetsbördan. -hur ser till exempel det ut när värmepumpen har stoppat, finns det någon speciellt som en röd lampa som slocknar/tänds? Sånt är betydligt enklare att se med ett visionsystem.

Permalänk

Får jag fråga om du har programmeringskunskap sedan innan?

Kan också rekommendera Metaio SDK, gjorde ett spel med det för något år sedan och är skönt att arbeta med. Men som med allt man inte bygger själv från grunden kan man ibland känna sig låst vilket gör att man kan behöva arbeta runt vissa problem, men att bygga ett sådant SDK själv är nog inget alternativ.