Permalänk

@Tängman: tack som fan tror jag går för den! Hade du kunnat skicka hela länken? På ett helt packet. Och är det allt som man behöver till en dator du har nu?

Permalänk
Avstängd

Det är inget fel på 480 heller så går bra vilket som och jag hade kört på billigaste av dom med vettig dual fan då prestandan är väldigt lika men vill helst ha en modell med dual fan som oftast går att få tystare så 480 är absolut en bra kandidat till bang for the buck dator

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos: kan jag byta i3 mot en i5?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanintesåmycket:

@lord_vasagos: kan jag byta i3 mot en i5?

absolut då i3ans fördel är främst i spel som inte kan hantera en i5 fullt ut då i3an är en halv i7 så är den snabbare i vissa saker och når ungefär samma prestanda som 6600k i många av dom spelen och kanske får lite sämre fps i vissa spel som gtaiv men tror inte den flaskar ett 1060 eller 480 där heller men med ett titan x

http://siftd.net/#!/content/13480/intel-core-i3-6100-vs-core-i5-6600k-vs-core-i7-6700k-cpu-gaming-benchmarks

eller nått värre grafikkort blir dom lite flaskhals men med ett 1060 är i3an rätt lagom även om i5an är snabbare med alla cores rullande kan man spela på en i3 och annat är ett lass med skitsnack och framraten i typ alla spel kommer vara nära identisk för grafikkortet orkar inte mer fps och i5an är bäst man skillnaden är liten på billigare kort så vist kan man ha i5an med men i3an är underskattad och billig

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos: okey så om jag har uppfattat det rätt så är i3 bra men i5 bättre men med det grafikkortet så blir det endå inte mycket bättre?

Permalänk

är så jäkla osäker för alla skriver olika :/ kanske ska man bara köpa en ny från komplett eller ska man bygga själv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanintesåmycket:

@lord_vasagos: okey så om jag har uppfattat det rätt så är i3 bra men i5 bättre men med det grafikkortet så blir det endå inte mycket bättre?

Exakt så är det och fördelarna med i3 är billig presterar ok strömsnål så man kan köra billig agg och moderkort behöver ingen extra kylning så blir bra pris på dom i5an är mer framtidssäker men 6600k kostar dubbla z170 dubbla mot billiga kort sen vill man ha extra kylning för oc så kostar ganska mycket mer för liten till ingen skillnad

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos: okey tack! men hade du kunnat skicka en som du fixat? vet att du skickade en innan men det var väl något som saknades?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanintesåmycket:

@lord_vasagos: okey tack! men hade du kunnat skicka en som du fixat? vet att du skickade en innan men det var väl något som saknades?

den var komplett jag skickade och enda är om man ska ha 8gb vilket är i minsta laget eller 16gb ram minne och helst ska man ha 16gb men kan snåla lite om man kör väldigt stram budget
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224717-corsai... och kan vara värt med sånna i stället för minnena i listan det är enda jag pratade om

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Jag känner att det finns alldeles för mycket folk här som inte vet ett piss om datorer.
Är det inte ganska värdelöst att länka listor på inet om ts inte vet hur man bygger en dator?
Bara några noteringar:
6600k kommer inte med kylare.
Ett 3gb 1060 borde räcka gott till alla de spelen du spelar (inte helt säker på gta dock) jag har ett i min dator med i5 6500 och jag lirar overwatch på 120 fps o cs på 300.
Kände bara att jag var tvungen att lägga till detta.

Visa signatur

feting dator

Permalänk

@Hjärnsläpp: okej men hur ska jag göra? vet ingeting atm alla säger olika hehe

Permalänk
Avstängd

Vi ger dig bara åsikter vi har och finns hyfsade färdiga alternativ men jag har bara köpt en färdig vilket var första datorn och byggt alla mina själv och är ett bra sätt att lära sig på och är så pass enkelt att jag tycker det är ett bra alternativ när det är ganska enkelt om man läser på lite annars kan ju t.e.x inet bygga dom med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

@lord_vasagos: mm sant! men veti itne vad som är bra eller dåligt det är de som är problemet...

Permalänk

@Tängman: så du har fixat all där ? finns kylare och windows o de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanintesåmycket:

@tangman: så du har fixat all där ? finns kylare och windows o de?

Japp det är en komplett dator. Är du osäker på montering kan du ju låta tex inet göra det och istället ta ett billigare grafikkort.

Visa signatur

NR200P. SF600 V2. 5600X. Asus B550-I. 32GB 3600 CL16. RTX 3070. PG278QR. Oculus Rift S.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanintesåmycket:

@lord_vasagos: mm sant! men veti itne vad som är bra eller dåligt det är de som är problemet...

nä är alltid ångest att köpa dator tom för mig som byggt säkert 200 datorer men vill du komma billigast undan och få en hyfsad dator är i3an minst 8gb minne 1060 kort en förbannat bra grund och tror det är bästa köpet och får se det som du spar kan läggas lite på en uppgradering när det är aktuellt i framtiden och är en dator bra nog att spela allt som finns i dag vilket är en bra deal för dom pengarna

sen att det blir rörigt är att det är många variabler man kan vrida på och olika åsikter men man kommer helt enkelt inte undan på en prisvärdare dator som samtidigt är strömsnål så den är lätt att kyla vilket kostar extra annars och samtidigt slits prylarna mindre och ett billigt moderkort håller lika bra som ett för 2000kr under sånna bra förhållanden så är det många fördelar att köra en snikdator sen prestandan är på väldigt hög nivå för pengarna sen strömsnåla prylar är generellt tystare för dom är enkla att kyla och är väldigt bra full HD 1080p gamer för ska man upp en nivå så är det dubbla pengarna för en spel dator som har kanske 25% mer spel prestanda eller så och släpper man lite på antiallising till 4-8x i spel från 16 är fps´ganska nära varann vilket är bra för en så billig dator

Hur man än väljer så blir det vettig dator men hade jag köpt till mig idag hade det var så vilket är ungefär vad jag har med men 950 då 1060 inte var släppt när jag köpte min

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fantgrenen:

i3 till en speldator är inget att ha, har aldrig sett eller hört att den presterar bättre än en i5. ifall den inte har högre klock vilket den ofta inte har. Och i GTA som han nämnde lär i3an ha svårt att hänga med i. I5an presterar mycket bättre.

Skulle hellre gått för en amd processor.

oj såg att jag missade svara dig ..en amd duger bra att spela på och är starka multitrådat men dom flesta spel har man bättre fps med en i3 och i tripple a kan amd´n vinna lite och tidigare gen hade jag hållit med dig men nu börjar fx bli för gamla att köpa nya och dom blir dyrare då cpu är dyrare moderkort är dyrare kylning blir dyrare och dom fasas ut p.g.a ålder så sitter man med en x4 kan en 8350 eller nått vara värd att köpa men annars är dom för dyr idag och vill man ha en bra oc så bör man 990 bräda vettig kylning och kan komma undan på 970 men blir ändå rätt dyrt

skulle möjligen vara fm2+ med 845 som är ett bra budget alternativ men är så mycket krångel med moderkort som inte har stöd för 845 out of the box så jag tycker i3an är ett helt ok val och i gta är det några få fps skillnad mot i5 med ett 1060 vilket är worstcase scenario och i3an är en bra gamer cpu då dom har 2 cores med HT vilket gör att singeltråds prestandan som motsvarar en 6600k ungefär och alla spel på marknaden idag kan köras utan problem på den och är ett mycket bra budget val som kan slå i5or av lägre kaliber som 6400/6500 i dåligt trådade spel som mmo´s/cs o.s.v men är bra nog att "maxxa" ett 1060 eller liknande kort och är en cpu som har medföljande kylning som duger bra är tyst kostar 1000kr och moderkort kan man få för runt femhundringen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

oj såg att jag missade svara dig ..en amd duger bra att spela på och är starka multitrådat men dom flesta spel har man bättre fps med en i3 och i tripple a kan amd´n vinna lite och tidigare gen hade jag hållit med dig men nu börjar fx bli för gamla att köpa nya och dom blir dyrare då cpu är dyrare moderkort är dyrare kylning blir dyrare och dom fasas ut p.g.a ålder så sitter man med en x4 kan en 8350 eller nått vara värd att köpa men annars är dom för dyr idag och vill man ha en bra oc så bör man 990 bräda vettig kylning och kan komma undan på 970 men blir ändå rätt dyrt

skulle möjligen vara fm2+ med 845 som är ett bra budget alternativ men är så mycket krångel med moderkort som inte har stöd för 845 out of the box så jag tycker i3an är ett helt ok val och i gta är det några få fps skillnad mot i5 med ett 1060 vilket är worstcase scenario och i3an är en bra gamer cpu då dom har 2 cores med HT vilket gör att singeltråds prestandan som motsvarar en 6600k ungefär och alla spel på marknaden idag kan köras utan problem på den och är ett mycket bra budget val som kan slå i5or av lägre kaliber som 6400/6500 i dåligt trådade spel som mmo´s/cs o.s.v men är bra nog att "maxxa" ett 1060 eller liknande kort och är en cpu som har medföljande kylning som duger bra är tyst kostar 1000kr och moderkort kan man få för runt femhundringen

Inte sant, skillnaden i de mer krävande spelen är enorm. Bla i Gta lär den förlora ganska många fps jämfört med i5/i7. I spel som cs och lol visst, där bör den hålla ungefär lika. Men inte ifall han tänkt spela spel som inte går att köra på vilken dator som helst.

Du verkar överskatta i3, men nu för tiden kommer man inte långt på i3, ifall du inte bara ska ha en surfdator där den funkar utmärkt.

Amd rekomenderar jag nästan aldrig gjorde de nu bara pågrund av de extra cores.

Permalänk

haha förlåt om jag är trög men jag fattar inte riktigt, alla skirver olika om att man ska ta i5 och andra i3 vet inte.. snart köper jag en klar dator från komplett x)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fantgrenen:

Inte sant, skillnaden i de mer krävande spelen är enorm. Bla i Gta lär den förlora ganska många fps jämfört med i5/i7. I spel som cs och lol visst, där bör den hålla ungefär lika. Men inte ifall han tänkt spela spel som inte går att köra på vilken dator som helst.

Du verkar överskatta i3, men nu för tiden kommer man inte långt på i3, ifall du inte bara ska ha en surfdator där den funkar utmärkt.

Amd rekomenderar jag nästan aldrig gjorde de nu bara pågrund av de extra cores.

i gta iv är det lite drop men är fortfarande ok fps rätt nära gpu´ns max och typ enda spelet där man ser en skillnad kör du doom 2016, fallout 4, battlefield 4, assasins creed unity, witcher 3, farcry 4 så är i3an inte ett problem även battlefield 1 har jag sett spelats med den combon och kört mafia 3 på min egen dator

det är ett bra exempel för att se i3ans svaghet men det är med ett klockat titan x som är snabbare än 1060 så skillnaden skulle bli ganska mycket mindre på ett 1060

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w