Nintendo Switch får 4 GB primärminne och 32 GB lagringsutrymme

Permalänk
Medlem

Tja de har stött SD/MicroSD på deras 3DS för lagring så hoppas att denna kommer med stöd också, i så fall gör nog 32GB lagring inte så mycket då det är lätt att slänga in 64-128GB till utan större kostnad om man behöver.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

För en portabel konsol är det väl "ok". Men för en stationär konsol är det riktigt dåligt, framförallt lagringsutrymmet.

För en hybrid? Ingen aning

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

32gb är lite om man ska handla sina spel på Eshop.

Finns det inte möjligheten att koppla in en USB disk? Fanns det på WiiU?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt basutrymme men det var väl en SD-slot bakom kickstanden i Switch-trailern?

4GB RAM i en ARM-tablet är ändå biffigt för klassen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Som pendlare är det här konsolen jag mest vill ha. Att spela Zelda och förhoppningsvis Metroid under resorna vore fantastiskt. Prestandan tycker jag verkar räcka och bli över, Tegra är väldigt spännande dessutom

Tills du varvat dem?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

32gb är lite om man ska handla sina spel på Eshop.

NES-spel är typ 1mb/styck. De nya kommer på cartridge.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Skulle väl inte vara allt för komplext att göra så att stationära delen får kanske 500GB medan surfplattan stödjer SD-kort för att på så sätt kunna resa runt med spelen?

Är väl därför de ska ha spelen på flashmedia antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Tyckte att 720p var ett klokt beslut, men det här valet förstår jag inte. Stämmer det lär man ju glömma att kunna ladda ner spel utan måste dras med kassetterna överallt. Även om jag gillar spel i fysisk form är det inte speciellt praktiskt till en bärbar konsol.

Det var inga problem när "GameBoy" användes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

NES-spel är typ 1mb/styck. De nya kommer på cartridge.

Nya spel finns även på Eshop. Nya Wii U spel finns på Eshop.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

Det handlar också vad Nintendo kommer ta för denna konsol. Specsen är OK om priset är OK. Skulle dom ta överpris för konsolen, låt oss säga 5k, för att det är en "unikt" produkt på marknaden så skulle dom medvetna kunderna som vet vad man får för pengarna, och inte köpa den tror jag.
Specs, grafik, fps sprids på youtube och olika sidor på nätet, folk blir mer medvetna på vad dom köper. Kommer dom ta orimligt överpris för konsolen så kommer den nog floppa, som Wii U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast vem orkar asa med sig massa kassetter vart man än ska? Jag har 64gb lagring på min 2,5 år gamla oneplus one som kostade 3000kr. :/

Troligen alla som är intresserade av denna konsol kommer att asa med sig dessa "tunga minneskort", vart de än går, precis som på gameboy tiden (dock mindre kassetter).

Och ja, din 3 år gamla high-end telefon har 64GB minne, men vi pratar 512GB... alltså 8 gånger så stort. Och om varje spel är på 16-32GB SD-kort, så hjälper 64GB ingenting. Om high-end NANDet i den telefonen kostade säg 250kr..., så blir det ändå 2000kr. Tittar vi bara på vad billigt SD-flash kostar för 128GB så är det ändå ca 300kr, vilket ändå ger ca 1200kr, bara i NAND kostnad, vilket är ungefär vad en 512GB SSD kostar idag ändå.

Så antingen får vi vänta 10 år på att SSDer ska sjunka så pass i pris att 500GB är vettigt för en bärbar konsol, eller så levererar vi med 32GB high-end NAND för själva enheten, och enklare/billigare flashminne för varje spel på 16-32GB, som borde ha mer än nog med läsprestanda, och speciellt låg nog läs-latency för att snabba upp inladdningen av spelen vs tex en HDD/DVD många gånger om, och de behöver inte skrivas.

Mao.. jag asar hellre med mig kassetter, än att behöva betala 1000-1500kr mer för en billig bärbar konsol, när jag ändå måste köpa dessa kassetter/media någonstans och långt från alltid har internettillgång.

Permalänk
Medlem

Man får ta det med en nypa salt. Switch har ju USB på dockan, så man kan ju säkert ha mer lagring där, 32gb kanske är just för bärbara enheten och man kanske måste flytta vissa spel mellan enheterna för att spela eller något om man laddat ner spel. Ja förvisso känns 32gb litet, speciellt idag när vi pratar om att lagring sjunker i priser, speciellt minnesbaserade, lika väl som man berömde de för kassetter borde de köra mer lagring när priserna är lägre.

Jag själv har väl kommit till en ålder där jag gärna betalar mer för att få en bra konsol än en som inte prestandan räcker till, barnfamiljer kanske hellre köper något inte så dyrt för de inte bryr sig om prestandan. Så 8gb ram hade ju inte varit fel, men då får man betala mer så är det. Sen som vissa säger, 4gb räcker väl till 720. Läste något ryckte om att Switch skulle ha en terraflop.

Det man inte ska glömma om Nintendo är att de faktiskt värderar 60fps före upplösning.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

32gb är lite om man ska handla sina spel på Eshop.

Både Wii U och 3DS hade stöd för extern storage just för att lösa problemet för dem som vill betala 30% mer för sina spel. Så troligen går det att peta i ett fett micro-SD.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Tror ni missar poängen.

Om nu varje minneskort kommer att ha snabb läs/access tid (som NAND har) så är det inga problem att köra spel direkt från dessa källor, med systemet på interna 32GB disken. Och det är enkelt system, med 720p vi pratar om... 4GB räcker låååångt. Hur många telefoner som kör helt OS, + spel + appar + telefon mm klarar sig inte på tom 2GB?

Det enda mer lagring och mer RAM gör är att öka priset på konsolen.

Och jag tar hellre kassetter som är små och flyttbara än en spinnande HDD i enheten som dör efter 1 år pga vibrationer och skakningar. Och SSD må bli billigare med tiden, men att ha 500GB för att kunna lagra alla spelen är trots allt lätt 1000kr+ på konsol priset. Inte direkt... kul.

Jag var ironisk, när processorn, grafikkortet och hdn inte är superslö, så är det bara dumt med mer ram på alla sätt och vis, blir dyrare, varmare, mer batterikrävande etc.

Angående inbyggt utrymme, så har jag ej granskat Switchen så ofta, jag tror dock att nintendo ser en fördel med att man måste spela direkt på kassetter för att försvåra olaglig kopiering.

Nå som sagt jag lär köpa denna konsol när den nu kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Det man inte ska glömma om Nintendo är att de faktiskt värderar 60fps före upplösning.

Metroid trilogin på Wii...mmm so silky smooth Inte en enda framedrop.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det var inga problem när "GameBoy" användes.

Synd att min gamla game boy väska med kassetthållare inte kommer passa :/ men kommet det ett vettigt fodral/väska och priset är rätt kan jag acceptera det. Eller att kassetterna har riktigt bra laddtider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Metroid trilogin på Wii...mmm so silky smooth Inte en enda framedrop.

Ja, precis. Tom GC-versionen hade inga framedrops. Var visserligen utvecklat av Retro Studios.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Både Wii U och 3DS hade stöd för extern storage just för att lösa problemet för dem som vill betala 30% mer för sina spel. Så troligen går det att peta i ett fett micro-SD.

https://www.vg247.com/2016/10/27/nintendos-switch-console-sup...

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Ja, precis. Tom GC-versionen hade inga framedrops. Var visserligen utvecklat av Retro Studios.

Jag är i alla fall mer sugen på Switch än på t.ex. PS4 pro. Har ju redan datorn för mitt high-end spelande. Sen har jag även N64, GameboyColor, Wii, PS3. Hoppade över Wii U då jag inte kände att det var så mycket nytt där, nya spel men ändå i princip samma som sina Wii-föregångare, visst hade jag gärna spelat att par spel men inte tillräckligt många för att motivera ett inköp av konsolen.
PS3an köpte jag begagnad nyligen för 900kr med 15 spel, har spelat typ allt jag hade missat under dess år så det är nog dags att göra sig av med den. Wii ligger bara och dammar nu, samma med N64 största nackdelen med Wii och N64 är inte grafiken utan att de inte kan mata ut naitive upplösning till LCDn, så bilden ser ut som skit oftast. De hade gärna fått dra ner på ögongiset och kört ut en 1080p eller iaf 720p signal på Wii men gjort är gjort. Väntar på UltraHDMI mod för n64 men den är så sjukt dyr.

Hos mig har HTPC:n tagit över mer och mer av vardagsrumsspelandet, och då känner jag att switch vore egentligen ett perfekt komplement då den inte nödvändigtvis måste spelas på stora skärmen utan man kan plocka med sig den och sätta sig ute på balkongen eller vad man nu känner för.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Mm precis.

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Varit SD kort till alla andra nintendo maskiner och lär vara det även här. Så bara köpa så mkt man vill ha.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Hur mycket utrymme kräver "nya" Skyrim samt nya Zelda på Switch tro? Känns rätt snålt med 32gb?

Jag har nya skyrim med några modar och de ligger på 12gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Nya spel finns även på Eshop. Nya Wii U spel finns på Eshop.

Om WiiU-spel stöds senare via emulering så får du nog köpa om dem på cartridges igen, om de är större än 32gb. Alternativt ha dem på något annat kort.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Suck, hade helst sluppit veta detta. Räknar med att lagringsutrymmet går att expandera, men arbetsminnes känns lite snålt. Liksom 4 år senare kunde de väl klämma in 8GB i en bärbar, de behöver ju inte köra GDDR5. Fast om det är 4GB primärminne och ytterligare minne för grafiken så är det bra. Jag tänker framför allt på att den ska matcha PS4 och Xbone så att NX får multiplattformspel.

Skrivet av Tea42BBS:

Känner mig hyggligt Nintendo-bränd... hade ett Wii, det var QL länge. WII U började fint med deras paradtitlar, för att sen helt dö. O spelen är ju inte billiga! Men nu är det typ värdelösa...

O väntar man ett tag, säg 1 år efter releasen av den nya Switch, ja då är det 50% chans att man hoppar på den när den är på G att bli dö-förklarad.

Men, uppsidan är ju att de är en av de få som kan göra riktigt bra spel, som inte är FPS...

Suck

// Lazze

Värdelösa? Allt som det står Nintendo på är mer eller mindre dyrt. Tänkte häromåret jag skulle fynda några Gamceube-spel. Finns ju inte ett spel att få tag på för under 300, är det ovanligt så blir det nära nypris. Jag har Twilight princess till GC som jag aldrig kom till att spela innan jag tog en lång spelpaus i livet, det ligger fortfarande inplastat. Går för 2000 riksdaler numer.

Skrivet av confusedcake:

Tycker det ser bra ut faktiskt. 4gb ram är mer än tillräckligt. Spelen läses på flash diskar och inte cd skivor så vi kan räkna med snabbare laddningstider + mindre ram behövs då mindre läggs på ram jämfört med om spelen skulle vara på blueray diskar osv. Även glöm inte att xbox och ps3 inte har 8gb ram kvar för spelen , det är mycket mindre då dom har rekord funktioner och annat som tar ram minnet(cirka 3gb ram är sparat för OS på ps4/xbox)

Men ja lite synd om ryktet är sant om lagringsplatsen. Är väl inga problem om man inte laddar ner spel men men

Skrivet av Alpha77:

Blir väl som Gameboy med kasetter/minneskort för spelen.
SSD är fortfarande dyrt även om det ska bli billigare 2017 (förhoppningsvis).

Alltså det är inte ROM-chipp de ska använda, utan vanligt flashminne, och det är dels en bit från processorn, dels inte tillräckligt snabbt för att kunna funka som fast minne.

Skrivet av Baxtex:

Fast vem orkar asa med sig massa kassetter vart man än ska? Jag har 64gb lagring på min 2,5 år gamla oneplus one som kostade 3000kr. :/

Måste du ha hela ditt spelbibliotek med dig exakt hela tiden?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Suck, hade helst sluppit veta detta. Räknar med att lagringsutrymmet går att expandera, men arbetsminnes känns lite snålt. Liksom 4 år senare kunde de väl klämma in 8GB i en bärbar, de behöver ju inte köra GDDR5. Fast om det är 4GB primärminne och ytterligare minne för grafiken så är det bra.

PS3 hade 256MB systemminne och 256MB VRAM, och den körde The Last Of Us utan problem. 4GB för 720p tror jag räcker gott och väl faktiskt.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Bara den stödjer SD kort så är det väl inget problem? Tar hellre en billigare konsol och själv välja hur mycket lagring som behövs än att betala +1000Kr för utrymme som jag kanske aldrig kommer att använda. 4Gb tror jag kommer att räcka utan problem...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Alltså kan vi en gång för alla glömma att Switch konkurrerar i samma klass som PS4 och XB1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aminn127:

Jag funderar faktiskt på att köpa en, men min fråga är ifall man kan lägga in mer minne eller koppla någon from av hårddisk till konsolen?

Gick med usb och SD-kort på Wii, känns som att det även kommer gå på Switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ramlösa:

Fortfarande Epic fail, speciellt om Nintendo vill sälja spel. Betydligt lättare att sälja spel på en "online shop" som är öppen 24h/7, minsta motståndetslag ska aldrig föraktas.
Har ca 200spel på Steam, gissar att siffran hade varit ca10st om jag hade köpt dem fysiskt.

Jag håller med om att framtiden är nedladdning.. även om jag föredrar fysisk media pga nostalgisk ritual. MEN! Det är inte alla länder som har kapaciteten för att kunna hantera onlinetjänster. Ta Australien som exempel där de fortfarande har ratio på nättrafiken. Spel som GTA hade kostat 450:-(pc) och sen 300:- i utökad ratiokostnad.

Permalänk
Medlem

Nu är det ett rykte, men en teori är just att Switch inte bara inflikar på själva kontrollerna utan kanske konsolen i sig. Det ryktas faktiskt om att de kanske lanserar en kraftfullare variant. Vilket för mig hade känts logiskt då docka är en docka precis som datorer. Nintendo släppte ju New Nintendo 3DS vilket hade snabbare processor. Så vi kanske får bättre konsol med spel till den.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S