Fråga ang. märken på speldatorer

Permalänk

Fråga ang. märken på speldatorer

Hejsan. Jag är förälder till två spelande ungar. Tänker att jag ska investera i en ny speldator(18k-20k) och jag undrar om det finns "märken" som är coola/töntiga? Jag förstår att i första hand är det prestanda som gäller, men behöver lite tips om hur spelare ser på olika märken på tillverkare när det kommer till gaming? Förstår att det verkar lite konstigt men skulle verkligen behöva lite vägledning här, då märken i ungdomarnas värld verkar betyda massor i alla andra sammanhang.

Tack på förhand och är väldigt tacksam om någon kan svara på detta!

Permalänk
Medlem

Ingenting är väll coolare än att bygga sin egen dator?? får bättre prestanda för samma pengar.. mvh

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

Bygg egen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Ingenting är väll coolare än att bygga sin egen dator?? får bättre prestanda för samma pengar.. mvh

Håller med kommer ihåg när jag såg min kompis brorsa bygga ihop en dator, jag var väl kanske 10-12 år, var så sjukt imponerad. Iofs var jag väl lite av en nörd redan då

Edit: Jag hade helt klart satsat på att bygga ihop en egen dator tillsammans, beroende på ålder på barnen så får man anpassa hur mycket hjälp de ska få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristovic:

Hejsan. Jag är förälder till två spelande ungar. Tänker att jag ska investera i en ny speldator(18k-20k) och jag undrar om det finns "märken" som är coola/töntiga? Jag förstår att i första hand är det prestanda som gäller, men behöver lite tips om hur spelare ser på olika märken på tillverkare när det kommer till gaming? Förstår att det verkar lite konstigt men skulle verkligen behöva lite vägledning här, då märken i ungdomarnas värld verkar betyda massor i alla andra sammanhang.

Tack på förhand och är väldigt tacksam om någon kan svara på detta!

Hur gamla är barnen och är det en stationär eller en bärbar dator du tänker på?

Bästa du kan göra är att be folk på forumet sätter ihop en bra dator för den budgeten, antar att du vill ha skärm, tangentbord, mus och headset med?

Vad gäller framförallt mus och tangentbord så är ju det bästa att känna på grejerna och bestämma sig utifrån det.
Vid skärmvalet så har du alternativen på om det ska vara en 144 hz skärm, eller en 60 hz. Samt/eller vilken upplösning, om det ska vara 1080p, 1440p eller 4k.
Vi kan göra ett ganska bra avvägt val vad som skulle passa bäst om du vet vad dom spelar.

Köp inget färdigbyggt från tex asus eller webhallen eller så. Välj komponenter och chassi själv, du kan däremot betala butiken att sätta ihop datorn, då fixar dom garanti och sånt om något skulle strula med.
Skulle själv rekommendera Alina, Inet eller Webhallen, men beroende på var du bor kanske det finns någon som är mer smidig.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Märkesdatorer är och har alltid varit "ute/töntigt". Det gäller att bygga själv och då är det egentligen inte så viktigt vilket märke och fabrikat, bara det är bra kvalitet och rätt/balanserad prestanda.

Kolla runt på forumet och i galleriet, läs recensioner m.m. så får du snart koll på det. Vanliga märken på chassin är Fractal Design, Corsair, Silverstone, Bitfenix, CoolerMaster mfl. Moderkort/grafikkort - MSI, Asus, Gigabyte. etc.

När du väl valt komponenter så kan du låta t.ex. Inet bygga ihop datorn, det kostar 700-800 kronor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Administrativ avgift

@Kristovic: Låt dom bygga sin egna dator så kan de skryta runt om det istället och säga att jag har 100000fps i CS:GO

@Purrfected Butiken fixar garantin även om de inte bygger ihop datorn , skriv om o gör rätt Så många som tror att bara för de köper lösa komponenter så har de ingen garanti....

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Har du två kids vore det väll coolt med två gamingdatorer i ett torn.
Men jag kan inte lova att detta fungerar inom budgeten.
https://www.youtube.com/watch?v=LuJYMCbIbPk

Ang vad som är coolt är väll om dom får välja chassi själva så bygger du/ni en själva.
Alternativt kan ni få hjälpt med byggandet av t.ex Inet eller

Permalänk
Medlem

Att bygga egen dator är inte så svårt som man kan tro. Se till att sätta ihop en inköpslista som är godkänd av folket här på forumet så kan du sätta ihop den enkelt på 2-3 timmar om du gör det i lugn o fin takt. Mer än så ska det inte ta. Runt 40-60 minuter om du vet vad du gör.

Du sparar mycket pengar, och det är väldigt kul. Framförallt känns det väldigt tillfredställande att bygga ihop sin egenbyggda första dator.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk

Bästa tipset för dig, som jag tolkar inte är en van dator-byggare i första hand är nog att be medlemmar här sätta ihop en lista på komponenterna för 10-19k på Inet t.ex. Sista tusingen betalar du Inet för att sätta ihop burken. Då får du en proffsburk, med garanti etc.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Purrfected Butiken fixar garantin även om de inte bygger ihop datorn , skriv om o gör rätt Så många som tror att bara för de köper lösa komponenter så har de ingen garanti....

Så många som tror att alla har tid och framför allt komponenter så man kan felsöka ordentligt om den strular.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Tack så mycket alla för snabba svar, och inser nu att bygga själv är det coolaste.

Dock så har jag ingen möjlighet att göra det, jag uppskattar verkligen era svar som hjälp på vägen, men vi bor i en liten lya och jag har svårt att se att jag kommer kunna bygga ihop en dator på ett vettigt sätt med mitt livschema med dessa kids! jag får leta vidare. Har sett att vissa sajter bygger ihop dem åt en när man beställer. kanske kan vara något för oss!

Tack igen för era tips! Guld!

Permalänk
Administrativ avgift

@Kristovic: Ska du ha 2st datorer för den budgeten med skärmar osv? Finns OS?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristovic:

Tack så mycket alla för snabba svar, och inser nu att bygga själv är det coolaste.

Dock så har jag ingen möjlighet att göra det, jag uppskattar verkligen era svar som hjälp på vägen, men vi bor i en liten lya och jag har svårt att se att jag kommer kunna bygga ihop en dator på ett vettigt sätt med mitt livschema med dessa kids! jag får leta vidare. Har sett att vissa sajter bygger ihop dem åt en när man beställer. kanske kan vara något för oss!

Tack igen för era tips! Guld!

Jag har köpt inets taurus datorer de senaste gångerna.
Visst blir det några kronor dyrare än att bygga själv men får 3 års garanti på hela datorn.
Om de inte ändrat något får man "bara" 2 år om man väljer delar och låter dem montera.
Perfekt om man inte orkar lusläsa om komponenter och inte vill behöva felsöka själv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av EsoxLucius:

Bästa tipset för dig, som jag tolkar inte är en van dator-byggare i första hand är nog att be medlemmar här sätta ihop en lista på komponenterna för 10-19k på Inet t.ex. Sista tusingen betalar du Inet för att sätta ihop burken. Då får du en proffsburk, med garanti etc.....

Tack, missade ditt svar där medans jag skrev mitt förra. Du tolkar rätt att jag inte är en van dator-byggare. Tänk att det märks?!
jag tar hemskt gärna emot hjälp att sätta ihop en lista på datordelar till Inet.

Min budget ligger på runt 20k. Kravet är väl att kunna spela de senaste spelet så det "flyter" med hög FPS, vet inte vad som är högt men 120fps är det för mycket begärt? Jag vet inte.

Jag vill ju helst att det ska funka allting från början, och att den är "stabil". Själv arbetar jag med 2D grafik och mina program kräver inte så mycket. Vill gärna att det ska gå att redigera videos och fungera att använda 3d program då mina killars hjältar är inte rockstjärnor utan spelutvecklare, Youtubare och Twitchare.

Vet inte riktigt mer vad jag ska säga men vad är liksom det bästa man kan få för 20 tuss? + skärm, mus och tangentbord?

phew, tack på förhand hörni. Lifesavers.

Permalänk
Skrivet av andra94:

@Kristovic: Ska du ha 2st datorer för den budgeten med skärmar osv? Finns OS?

Hej, nej en dator är det, vi får dela på den! (kanske får jag använda den nattetid med lite tur. )

Permalänk
Skrivet av Kristovic:

Tack, missade ditt svar där medans jag skrev mitt förra. Du tolkar rätt att jag inte är en van dator-byggare. Tänk att det märks?!
jag tar hemskt gärna emot hjälp att sätta ihop en lista på datordelar till Inet.

Min budget ligger på runt 20k. Kravet är väl att kunna spela de senaste spelet så det "flyter" med hög FPS, vet inte vad som är högt men 120fps är det för mycket begärt? Jag vet inte.

Jag vill ju helst att det ska funka allting från början, och att den är "stabil". Själv arbetar jag med 2D grafik och mina program kräver inte så mycket. Vill gärna att det ska gå att redigera videos och fungera att använda 3d program då mina killars hjältar är inte rockstjärnor utan spelutvecklare, Youtubare och Twitchare.

Vet inte riktigt mer vad jag ska säga men vad är liksom det bästa man kan få för 20 tuss? + skärm, mus och tangentbord?

phew, tack på förhand hörni. Lifesavers.

OK
@Sweclockare: en utmaning att hjälpa Kristovic med en Inet setup för 20k enligt ovan.
And the race is on......

Permalänk
Administrativ avgift

@Kristovic: Så bara dator? Storleksmässigt spelar det någon roll? Skärm? tangentbord? Windows?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av andra94:

@Kristovic: Så bara dator? Storleksmässigt spelar det någon roll? Skärm? tangentbord? Windows?

Nja behöver nog inkluderat skärm, tangentbord och mus, och ja windows. Sorry att det inte framgick, tänkte inte på det. Skärmen får vara som störst 24" annars får den inte plats

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Purrfected:

Hur gamla är barnen och är det en stationär eller en bärbar dator du tänker på?

Bästa du kan göra är att be folk på forumet sätter ihop en bra dator för den budgeten, antar att du vill ha skärm, tangentbord, mus och headset med?

Vad gäller framförallt mus och tangentbord så är ju det bästa att känna på grejerna och bestämma sig utifrån det.
Vid skärmvalet så har du alternativen på om det ska vara en 144 hz skärm, eller en 60 hz. Samt/eller vilken upplösning, om det ska vara 1080p, 1440p eller 4k.
Vi kan göra ett ganska bra avvägt val vad som skulle passa bäst om du vet vad dom spelar.

Köp inget färdigbyggt från tex asus eller webhallen eller så. Välj komponenter och chassi själv, du kan däremot betala butiken att sätta ihop datorn, då fixar dom garanti och sånt om något skulle strula med. (För det mesta gör de det även om du köper enskilda produkter, vissa mindre seriösa hänvisar dock till tillverkaren dock)
Skulle själv rekommendera Alina, Inet eller Webhallen, men beroende på var du bor kanske det finns någon som är mer smidig.

Skrivet av andra94:

@Kristovic: Låt dom bygga sin egna dator så kan de skryta runt om det istället och säga att jag har 100000fps i CS:GO

@Purrfected Butiken fixar garantin även om de inte bygger ihop datorn , skriv om o gör rätt Så många som tror att bara för de köper lösa komponenter så har de ingen garanti....

Nej komponentsgaranti får man om man bygger själv.

Bygger butiken så kan man komma in om något odefinerat strular, lämna in hela burken och få felsökning och garanti löst.
Har man byggt själv och vill lämna in en komplett dator men köpt separata delar får man pröjsa för felsökningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kanske två datorer med i5 6600k o rx 480? 16 gb ram o ssd bör gå in i budgeten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Administrativ avgift

@DavidtheDoom: Nästan rätt Om det är något du har orsakat så får du fortfarande pröjsa för det (DVS om du råkat göra något med mjukvaran osv

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9851363/

Permalänk
Medlem

Har slängt ihop en dator enligt dina preferenser, tvivlar på att du kommer behöva nyttja hela budgeten faktiskt! Där finns utrymme för att göra den tystare, genom att addera en bättre processorkylare.
Tangentbord och mus valde jag inte för det kan ni kanske vilja välja ut gemensamt. Vilken som är "häftigast" eller ligger bäst i handen. Valde en storlek mindre för att det kändes som något du kunde tänkas uppskatta. Den är dock inte mindre kompetent för det

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9851357/

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9851382/

Köp två stycken så får de varsin, går över någon tusenlapp på budgeten. Men tänk hur många bråk ni kommer slippa om de får varsin, hade aldrig klarat av att dela dator med någon av mina syskon

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk

Nu börjar förslagen ramla in
Nedan länk leder till ett "färdigt" förslag på gaming-burk, samt med tillägg för skärm.
Denna dator är byggd på kraftfulla/dyrare komponenter ( framför allt CPU och GPU), och dator+skräm+mus+tangentbord kommer äta upp hela budgeten - +lite till kanske.
Men, ett förslag är det iaf - upp till dig
https://www.inet.se/produkt/1517096/taurus-overkill-gtx-1070#...

Permalänk
Skrivet av eribo01:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9851382/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9851382/

Köp två stycken så får de varsin, går över någon tusenlapp på budgeten. Men tänk hur många bråk ni kommer slippa om de får varsin, hade aldrig klarat av att dela dator med någon av mina syskon

Sen har ju eribo01 en poäng i sitt resonnemang.....

Permalänk

Jag tackar ödmjukast av era tips, men det kan inte bli två datorer, den ena killen är lite för ung för en egen dator och den äldre sonen kommer spela och jag kommer arbeta på datorn. Den äldre och hans kompisar pratar inte om något annat än gaming, youtubare och spelskapare därför vill jag att han ska få så mycket som det går. Vi har inte så mycket grejer i övrigt, typ bil och annat "normalt", så jag vill verkligen att den här datorn ska sopa mattan om ni förstår mig, jag tycker killarna kan få det nu jag vill ju att de ska ha tillgång till det där extra och inte "just enough-nivån som så mycket annat annars hamnar på.

Men det är super att det inte blir fullt så dyrt som jag trodde men det är viktigt också att den håller ett tag framöver och klarar "allt" som finns idag, vi har en laptop som den yngre killen ska få till sina spel så länge tills han växer till sig lite.

Permalänk
Medlem

Satsa på ett bra chassi, ser att det är riktiga lågbudgetchassin i förslagen ovan. Komponenter uppgraderar man och byter ut men chassit kan bestå ett bra tag.

För en dator på 20k är det självklart med ett bra chassi, t.ex.
https://www.inet.se/produkt/6912038/corsair-carbide-600c#spec...

Stil för dig, coolt för dina kids.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av Kristovic:

Jag tackar ödmjukast av era tips, men det kan inte bli två datorer, den ena killen är lite för ung för en egen dator och den äldre sonen kommer spela och jag kommer arbeta på datorn. Den äldre och hans kompisar pratar inte om något annat än gaming, youtubare och spelskapare därför vill jag att han ska få så mycket som det går. Vi har inte så mycket grejer i övrigt, typ bil och annat "normalt", så jag vill verkligen att den här datorn ska sopa mattan om ni förstår mig, jag tycker killarna kan få det nu jag vill ju att de ska ha tillgång till det där extra och inte "just enough-nivån som så mycket annat annars hamnar på.

Men det är super att det inte blir fullt så dyrt som jag trodde men det är viktigt också att den håller ett tag framöver och klarar "allt" som finns idag, vi har en laptop som den yngre killen ska få till sina spel så länge tills han växer till sig lite.

Det svåra (läs omöjliga) i denna lilla värld med Gaming/datorer/komponenter är just - att få till den perfekta datorn, som är så billig som möjlig, har de bästa mest framtidssäkra komponenterna, klarar framtida spel på högsta inställning (helst spel vi inte ens vet kommer ännu) etc etc. Då spelindustrin och komponenttillverkarna går hand i hand och hela tiden utvecklar mer kraftfulla(re) komponenter till mer krävande spel - och det går fort. inget konstigt med det egentligen - dom vill sälja typ!

Vet inte hur många tonåringar jag hjälp med att rekommendera - köpa delar, bygga datorer baserade på frågan "Vad vill du kunna göra på datorn". Ofta fått svaret spela CS, LOL, surfa, lyssna musik etc. 1 år senare får man veta att datorn fetsuger - klarar ju ingenting - e mycket sämre än polarens etc. varför då undrar man - jo tonåringen/barnet har ju naturligtvis upptäckt andra mycket mer krävande/häftigare spel som datorn inte är specad för egentligen Så numera börjar jag med att förklara detta när jag får frågan.

I alla fall tycker jag att de finns några delar/komponenter som är "viktigare" att lägga pengar på - för att få viss framtidssäkran - det är processor, grafikkort, Nätagg, skärm