Nvidia samlar in användardata med ny drivrutin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimman:

De flesta program hämtar _inte_ in användardata...

Om man tar av sig foliehatten och kliver in i verkligheten så är den absoluta majoriteten av all datainsamling till för att skapa bättre tjänster, för att förstå användningen av en produkt och därmed ha underlag för att ta fram bättre produkter som är baserade på vad folk faktiskt vill ha eller har behov av.

Om man vill ha verkligheten så ifrågasätter man och inte bara antar att världen liknar en påse gummibjörnar.

Majoriteten av program samlar in användardata, det är liksom en trend. Och vad dom samlar in och hur dom använder den informationen vet ju ingen exakt förutom företagen själva.

Om du vet att nvidia enbart samlar in användardata för att förbättra sina produkter, kan du då tala om vad det är för information dom samlar in så jag kan ta av mig "foliehatten"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror ärligt att de som bryr sig om detta, dvs de som är rädda om sin personliga integritet borde läsa igenom alla avtal. De som inte bryr sig att läsa om dem kan omöjligt bry sig om det heller, eller så är man rent av dum...

Tror ärligt att de som installerar en nVidia drivrutin,
har förtroende för företaget och är förvissade om att de har installerat just en
drivrutin, och inte en avancerad key-logger, trojan eller dylikt.

Tror ärligt att du lyckades dumförklara en stor del av mänskligheten...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Köp AMD Radeon kort, enkelt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Yep

"When you use our Services, we may collect "Personal information," which is any information that can be used to identify a particular individual which can include traditional identifiers such as name, address, e-mail address, telephone number and non-traditional identifiers such as unique device identifiers and Internet Protocol (IP) addresses.

We may collect personal information that you or other users give us (e.g. your contact details or your comments or opinions), allow us to receive either through your preferences in your devices (e.g. location data) or browser or from third parties such as social networks (e.g. your public profile information) or through use of our Services (e.g. the pages you visit)."

punk 2 i deras privacy policy: https://www2.nvidia.com/en-us/privacy_policy/

name, address, e-mail address, telephone number

Visste inte att mitt telefonummer och e-post hjälpte till att debugga deras drivrutiner....
Nvidia gör alltså som så många andra. Riktigt fullt. Även om jag inte har något alls att dölja så gillar jag verkligen inte sådant här.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

name, address, e-mail address, telephone number

Visste inte att mitt telefonummer och e-post hjälpte till att debugga deras drivrutiner....
Nvidia gör alltså som så många andra. Riktigt fullt. Även om jag inte har något alls att dölja så gillar jag verkligen inte sådant här.

Det som är kanske mest skrämmande är att dom kan lagra all den informationen tillsammans med webbhistorik. Oftast brukar sådan information lagras anonymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Woho! Fram med foliehattarna och konspirationsteorierna.

Woho! Ännu ett företag som tar ett steg i fel riktning.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Avstängd

Blir väl att blocka skiten på min brandväg.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av BoneZ87:

Att folk inte lär sig hur man ska skapa ögon vänliga hemsidor...

Eh, va? I telefonen ser den helt okej ut vad det gäller kontraster.

Kan du utveckla?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att du tror allmänheten läser avtalen för grafikkorts drivrutiner och dess mjukvara förvånar mig.

Hoppas flera lär sig en läxa och i framtiden läser vad dom accepterar, annars får man skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vulpix:

Hoppas flera lär sig en läxa och i framtiden läser vad dom accepterar, annars får man skylla sig själv.

Frågan är bara då vad för teknik du kan använda?
ALLT verkar ju mer eller mindre vara kopplad till storebror.

Permalänk
Medlem

*loggar in på min windowsmaskin*

*skriver hur upprörd jag är på Nvidia*

*kilar vidare och berättar allt om mig själv på Facebook*

*googlar om den där 'vårtan' som jag fått i mitt underliv*

*skriver lite mer arga saker om Nvidia och deras uppsamling av information*

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ms håller koll på en i Windows, Google i chrome, facebook, Apple, nvidia nu också. Förr i tiden var man rädd för spyware men nu går det inte undvika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Man undrar ju om de tror att ingen skulle märka detta? Är de så här dumma?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Och där försvann garantin för alla överklockade Nvidia grafikkort i hela världen. Förutom möjligtvis Evga

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem

Många verkar ha vant sig vid att vara övervakade och ser inga problem med det, men jag anser att min dator och dess innehåll tillhör mitt privatliv och det är jag som ska ha bestämmanderätt vad som går in och ut ur den. Själv tycker jag att ALL datainsamling skall vara obligatoriskt opt-in, även kraschrapporter o dyl. och att det tydligt och ärligt anges vad de samlar in. Sen kan människor själv få välja om de vill vara med eller inte. Företagen kommer förstås att fortsätta med svineriet om inte tvingande lagstiftning kommer på plats. Var är EU-lagstiftning när man behöver den?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ola33:

Och där försvann garantin för alla överklockade Nvidia grafikkort i hela världen. Förutom möjligtvis Evga

Hur kom överklockning in i bilden?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Är dom så intresserade av att kartlägga mitt porrsurfande så varågoda.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Alla som är rädda för att dela med sig av lite information borde kasta ut sin dator genom fönstret genast. Släng ut mobil och klipp alla kontokort och be chefen ge dig pengarna direkt i handen.

Det där är inte ett rimligt argument på några som helst plan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur kom överklockning in i bilden?

Nu föresatte jag att det finns unika identitetsnummer nu eller i framtiden inbakade i BIOS.

Vilket jag inte vet.

Och då blir det ju inga problem för Nvidia att kolla om man har överklockat någon gång

Visa signatur

ola33

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ola33:

Nu föresatte jag att det finns unika identitetsnummer nu eller i framtiden inbakade i BIOS.

Vilket jag inte vet.

Och då blir det ju inga problem för Nvidia att kolla om man har överklockat någon gång

Jag har sagt det förut och får nog säga det igen. Med tanke på den riktning Nvidia tycks röra sig åt så blir säkert drivrutinerna en prenumerationstjänst förr eller senare. Vill man inte betala för drivarna så får man antingen nöja sig med det som kom på skivan eller någon gimpad gratis-version som släpps någon gång om året.

HP kräver supportavtal för nedladdning av firmware sedan något år tillbaks. Samma tveksamma koncept ska ha använts hos något företag i skrivarbranschen också.

Nu är det förstås inte ett sådant scenario som upptäckts nu men vore faktiskt inte helt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Själv brukar jag försöka läsa igenom faktiskt. Tycker det är en viktig del även om det ofta är tidskrävande och inte nödvändigtvis menat att man ska läsa dessa. Språket som används kan behöva en lång och dyr juristutbildning.

Det värsta är ju att man måste acceptera dessa villkor för att få använda sitt konto. Godkänner man inte kommer man inte åt kontot. Det är rätt illa i mitt tycke.

Tycker helt ärligt att dessa avtal borde göras med hårdvaran, inte mjukvaran. Du köper en hårdvara, och sen tvingas acceptera deras avtal för att kunna använda den... fel ordning. Om du inte accepterar det, så köper du inte produkten.

Så håller med att det är fel och väldigt ensidigt att släppa avtal man måste acceptera med en mjukvara som behövs för en hårdvara.

Permalänk
Medlem

Behöver inte betyda något dåligt eller fishy. Men man borde få välja som användare om man vill vara med eller inte.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Samlar de in data om mitt system för att förbättra kommande drivrutiner är de varmt välkomna att göra det och jag är bara glad över det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Lustigt att se så många acceptera Nvidias insamlande av information men när Microsoft gör det så är det jordens undergång, dubbla måttstockar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Lone:

Lustigt att se så många acceptera Nvidias insamlande av information men när Microsoft gör det så är det jordens undergång, dubbla måttstockar.

Har du sett några användare i den här tråden som är okej med Nvidias insamling men inte Microsofts?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Tycker helt ärligt att dessa avtal borde göras med hårdvaran, inte mjukvaran. Du köper en hårdvara, och sen tvingas acceptera deras avtal för att kunna använda den... fel ordning. Om du inte accepterar det, så köper du inte produkten.

Så håller med att det är fel och väldigt ensidigt att släppa avtal man måste acceptera med en mjukvara som behövs för en hårdvara.

Jag håller med om det också, och man kanske ska gå så långt att tvinga tillverkarna att lista viktiga punkter i avtalet på kartongen/produktsidan eller vad som nu är relevant.

Och som kund vill jag inte tvingas godkänna ett avtal som inte var relevant när min produkt köptes.

Skrivet av ClintBeastwood:

Har du sett några användare i den här tråden som är okej med Nvidias insamling men inte Microsofts?

Fast nog måste du hålla med om att hatet mot Microsofts insamling är rätt extrem jämfört med andra företag? Vissa blir galet paranoida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

*googlar om den där 'vårtan' som jag fått i mitt underliv*

Vi vill inte veta om ditt underliv, tror jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Eh, va? I telefonen ser den helt okej ut vad det gäller kontraster.

Kan du utveckla?

Skickades från m.sweclockers.com

Vit text på svart bakgrund gör att ögonen koncentrerar sig en hel del, sen när man återgår till t.ex. Sweclockers direkt efter så svider det till i ögonen och dom måste anpassa sig en del innan det känns "normalt" igen, läste texten i en dator och inte mobil. Är värre när det är röd text på svart bakgrund helt klart.
Var ingen kritik mot hemsidan uppbyggnad i sig utan att det är inte ögon vänligt med vit text och svart bakgrund, var intressant läsning på hemsidan i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vi vill inte veta om ditt underliv, tror jag.

Nu var inte det poängen men den gick tydligen att missa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av BoneZ87:

Vit text på svart bakgrund gör att ögonen koncentrerar sig en hel del, sen när man återgår till t.ex. Sweclockers direkt efter så svider det till i ögonen och dom måste anpassa sig en del innan det känns "normalt" igen, läste texten i en dator och inte mobil. Är värre när det är röd text på svart bakgrund helt klart.
Var ingen kritik mot hemsidan uppbyggnad i sig utan att det är inte ögon vänligt med vit text och svart bakgrund, var intressant läsning på hemsidan i övrigt.

Jag föredrar mörk bakgrund och ljus text dock

Skickades från m.sweclockers.com