Clinton eller Trump, vem vinner?

Permalänk
Medlem

Härliga nyheter.
Inte för att Trump på nått sätt är ett bra val men till skillnad från Clinton så lär iaf kongressen kunna hantera honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Elektronik tillverkas i Kina.

Och säljs i dollar, inte yuan.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Inaktiv

Nu när man lugnat sig lite har jag kolla victory speech igen, och..ta mig fan han är politisk korrekt! Inga hot eller kränkningar utan snackar om att alla ska samarbeta osv

"it is a movement comprised of americans from all races, religions backgrounds and beliefs"
PK DELUXE! Skrev Obamas talskrivare även Trumps tal?

Därefter fullt med löften om att nu ska vi bygga osv..är det inte exakt vad politiker brukar säga när dom vinner?
Vi ska investera hit o dit. Han lovar även att ta hand om krigsveteranerna, det har vi väl hört förr?
"we will double our growth and at the same time get along with all other nations willing to get along with us" "great great relationships"..yes troligen

Antietablissemanget ville ha något nytt och fick samma gamla.
Haha det här blir ingen ändring alls.

Suace:
https://www.youtube.com/watch?v=Wn9_z0e819U
Googlade upp en textvariant också:
http://www.ibtimes.com/donald-trump-full-text-victory-speech-...
Disclaimer: Ingen aning om vilka ibtimes är

bohay!

War, war never changes.
Stauts quo, god bless america!

Tror han själv blev lite chockad o tänkte "vafan ska jag göra nu". Rätta in sig i ledet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon4992:

Nu när man lugnat sig lite har jag kolla victory speech igen, och..ta mig fan han är politisk korrekt! Inga hot eller kränkningar utan snackar om att alla ska samarbeta osv

"it is a movement comprised of americans from all races, religions backgrounds and beliefs"

Därefter fullt med löften om att nu ska vi bygga osv..är det inte exakt vad politiker brukar säga när dom vinner?
Vi ska investera hit o dit. Han lovar även att ta hand om krigsveteranerna, det har vi väl hört förr?
"we will double our growth and at the same time get along with all other nations willing to get along with us" "great great relationships"..yes troligen

Suace:

bohay!

War, war never changes.

Tror han själv blev lite chockad o tänkte "vafan ska jag göra nu". Rätta in sig i ledet

Inga pussy grabs heller. Men han kanske har vett nog att låta bli när världens kameror är riktade emot honom.

Permalänk
Inaktiv

Ett litet steg för Trump, men ett stort steg för mänskligheten står det nu på Aftonbladet.

Nej det säger lite vad vi har för media i sverige som hela tiden har vinklat artiklarna så, jag tror Trump kan bli bra om han taggar ner och de andra republikanerna håller honom i schack.

Det finns dock orosmoln, men jag tror inte Clinton hade löst det bättre. Som automatiseringen som ställer om arbetsmarknaden, energikriser, miljöhotet etc. Visst Clinton skulle nog ha bättre miljöpolitik, men det skulle knappast ha räckt ändå.

Permalänk
Medlem

Alltså ska bli kul att se när jänkarna vaknar upp efter fyra år och inser vilken pajas man valt. Lite som en nationell baksmälla typ. Han kan ju omöjligt infria ett enda av sina galna vallöften. Jaja gör väl som alla idiotiska högerpopulister och skyller ifrån sig på alla andra och tar på offerkofta deluxe. Galet detta, helt galet. Skulle fan satsat pengar på Trumpen, måste vart typ galna odds...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Det jag är orolig för är hur Ryssland kommer att agera i Skandinavien nu.
Eftersom dom har redan tagit in krigsskepp i Östersjön.
Och nu när USA har en ryssvänlig president kanske Ryssland kommer att
agera i Östersjön utan att riskera att USA gör något.

Ryssland har haft en flotta i Östersjön sedan 1696 då Peter den Store grundade Östersjöflottan. 2008 hade Östersjöflottan 75 krigsfartyg under sitt förfogande, som befinner sig i en historisk lågpunkt och har faktiskt varit där sedan Sovjet föll och tog det strategiska värdet av Östersjön med sig. Att Ryssland skulle komma åter i detta område är inte den skrällen som du kanske tror att det är.

Att USA har en ryssvänlig president är nog att ta i - skulle snarare vilja skriva om meningen till "nu när USA inte har en president som är antagonistisk till Ryssland". Tror du att Ryssland vill ha en konflikt med NATO och väst så kan du nog ha en poäng där, men det säger mer om statusen på våran egen säkerhetspolitik än om Trump.

En kontrafråga, varför ska USA offra sina sjömäns liv för att främja svenska intressen på andra sidan jordklotet? Är det inte Sveriges ansvar att sopa framför den egna dörren? Ledande och retorisk fråga kanske, men jag har märkt att folk är illa sinnade till "världspolisen" USA samtidigt som man utan vidare förutsätter amerikanskt stöd. Det vill säga, vill äta kakan och samtidigt spara den (eller kanske närmare sagt; inte betala för den).

Tycker själv att det är bra att Trump förespråkar ett större europeiskt ansvar för sin egna säkerhetspolitik, även om jag verkligen inte vill se ett isolerat USA.

Permalänk
Medlem

Kan bara inte, inte länka denna bild. då jag även stödde att Trump vann, men denna bild tål att skrattas åt i alla lägen.

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är mer orolig att republikaner ha båda senaten och huset i övertall. Trump blir baa en front figur, det är de som verkligen bestämmer vad kommer hända i USA.

Staten kommer styras av personer som har ingen förankring i verkligheten, tror inte på evolutionen, globala uppvärmningen, ateismen, etc etc etc. Det blir bra det. Som sagt, Trump är det minsta problemet.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Alltså ska bli kul att se när jänkarna vaknar upp efter fyra år och inser vilken pajas man valt. Lite som en nationell baksmälla typ. Han kan ju omöjligt infria ett enda av sina galna vallöften. Jaja gör väl som alla idiotiska högerpopulister och skyller ifrån sig på alla andra och tar på offerkofta deluxe. Galet detta, helt galet. Skulle fan satsat pengar på Trumpen, måste vart typ galna odds...

5x pengarna, inte så galet

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Är det bara jag som är mer orolig att republikaner ha båda senaten och huset i övertall. Trump blir baa en front figur, det är de som verkligen bestämmer vad kommer hända i USA:

Ja detta är väl något som många missar. Att presidenten heter Trump spelar mindre roll. Han hade kunnat heta Guliani, Cruz, Sherman, etc. spelar ingen roll. Presidentens roll är att följa partiets vilja, och Trump kommer göra det till punkt och pricka utan tvekan. Hela den här anti-etablissemangskitet han har kört med är inget annat än en show för att vinna röster, och tydligen fungerade det jättebra.

Just därför vet vi också att inte mycket kommer att hända, USA kommer fortsätta ner samma väg som de gick med GW Bush. Trump kommer inte få igenom något av det han har sagt att han ska göra.

Vad innebär det då? Jo, att USA kommer få det sämre över de närmaste 4 åren, men resten av världen kan vara lugn. Domedagen är inte här, det här innebär inte någon ny världsordning etc.

Back to business as usual.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

5x pengarna, inte så galet

Vart 10x pengarna innan dock. Det är onekligen synd att man öht trodde på vänstervridna media.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon4992:

Suace:

bohay!

War, war never changes.

Du verkar sitta på mycket information! Kan du se in i framtiden? Berätta gärna mer.
Förövrigt var hans tal helt suveränt. Mycket inspirerande och bra sagt till hela den amerikanska befolkningen. Så ska en vinnare bete sig, tacka för en god match och bjuda in till samarbete. En förändring är på gång

**bort/mod***

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

@cider123: aha, sist jag såg var 5x, men bettade inte så följde inte utvecklingen

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Känns som vi lever i det där alternativa universumet där allt går åt skogen och alla är onda. Vi saknar bockskäggen bara. Något måste göras åt det.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Oavsett vem som borde ha vunnit, så kan man ju reflektera över nyhetsflödet de senaste månaderna. I svensk media så har Trump sammanfattats som en tafsande Hitler som hatar kvinnor och latinos. Punkt. Finns inget mer att säga.

Med facit i hand, från verkligheten i USA, så röstade nästan varannan kvinna och nästan var tredje latino på Trump.

Hur går detta alls ihop med bilden som har målats upp? Nej, det går inte ihop överhuvudtaget. Eftersom världsbilden som förmedlas av svensk media är snedvriden, osaklig, färgad av journalisternas egna åsikter och inte beskriver verkligheten korrekt. Det fanns mycket mer att säga till Trumps fördel. Hur kan någon, oavsett politisk åskådning, förneka detta nu?

Och nej, jag gillar inte Trump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Då har de missat ett och annat... Trump Tower? Han betalade väl sin egen presidentkampanj på 100+ miljoner dollar också, medan Clinton levde på donations och andra pengar.?

Sanning med modifikation. Han har lånat sig själv pengar, så privat har han inte satsat något.

Skrivet av Marticus:

Du tror på största allvar att det kommer smälla i världen nu? Du förstår inte att om en smäller av ett kärnvapen på fel ställe, så drar alla iväg sina kärnvapen? Kärnvapen idag är mer en mätartävling och inget man faktiskt kommer använda.

Problemet är att Trump faktiskt skulle kunna trycka på knappen, till skillnad från många före honom, som aldrig hade vågat.

Skrivet av gabriel15:

De som är emot Trump är nog emot SD.

Men Trump vann för folket vill ha trump och SD är störst för att folket vill ha SD pretty much.

Skönt att du inte generaliserar, eller så... Jag var för Trump, men mot SD. SD är kristdemokrater med lite anti invandring, och jag är hemskt ledsen, vi behöver mindre, inte mer religion i framtiden, så de kommer aldrig få min röst.

Skrivet av Fisken1986:

Grattis Trump! Hoppas han kan få ur USA sin gigantiska rekordskuld de sitter i Innan Kina köper upp alla staterna.

Som om det skulle vara ett problem? För att "lösa dem" så inställer man helt enkelt betalningarna, och förklarar skulden avskriven. Vad ska Kina göra. Invadera?
Så "lösa" det problemet är inte ett problem. Det orsakar dock en konfliktsituation, som ingen vill ha, om man ska kunna fortsätta med global handel. Men frågan är... Vill Trump det? Jag tror det, så därför kommer han se till så man fortsätter betala...

Jag tror Trump var det minst onda valet. Och jag tror att han kan göra mycket bra, om han ger sig fan på det. Men det gjorde Hitler med, så det beror lite på vad man lämnar efter sig, om man blir sedd som en bra eller dålig faktor av historiker...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jjjaaaaa.
Trump vann. Höll på honom hela vägen.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

I de läckta mailen på wikileaks ser man en hel del saker hillary sagt när hon trodde hon diskuterade med en privat krets.
Bla angrepp på iran, kina, ryssland och att sända drone på assange. Orkar du läsa igenom dem så finns infon där.

Trump kanske är oberäknelig, men verkar ju öppet säga vad han tycker (vem vet hur det kommer gå), men clinton verkar vara en riktigt sjuk, korrupt och krigshetsande människa som inte helt osannolikt kunde startat ett tredje världskrig.

Du tycker alltså att jag ska läsa igenom 30 000+ mails för att leta fram en källa för något du påstår?

Ja, han har ju öppet sagt att han skulle överväga att använda atomvapen mot ISIS bland annat.
https://www.youtube.com/watch?v=VSnVb4i_ZZ4
Det är inte sjukt då?

Jag tror inte alls att han säger vad han tycker, han säger vad folk vill höra och på ett så pass enkelt sätt att folk förstår honom. Han säger aldrig hur han ska lösa saker utan bara att han ska fixa det och det kommer vara på bästa sättet. Han är en säljare och bevisligen duktig på det.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

När tog USA över världen? Allt handlar inte om USA, möjligen bakslag för många länder men Jorden går inte under p.g.a ett land. Trump kommer bli USA värsta mardröm och förlöjligas av andra länder. En pajas som president är århundrade skratt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Oavsett vem som borde ha vunnit, så kan man ju reflektera över nyhetsflödet de senaste månaderna. I svensk media så har Trump sammanfattats som en tafsande Hitler som hatar kvinnor och latinos. Punkt. Finns inget mer att säga.

Med facit i hand, från verkligheten i USA, så röstade nästan varannan kvinna och nästan var tredje latino på Trump.

Hur går detta alls ihop med bilden som har målats upp? Nej, det går inte ihop överhuvudtaget. Eftersom världsbilden som förmedlas av svensk media är snedvriden, osaklig, färgad av journalisternas egna åsikter och inte beskriver verkligheten korrekt. Hur kan någon, oavsett politisk åskådning, förneka detta nu?

Det är samma bild i stort sätt all västvärldsmedia, det är inte Svensk media som förmedlat en perverterad bild av honom.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Snusfri

Underbart att Trump vann.

Nu får vi bara hoppas att paret Clinton utreds och åker in i flertalet år för de brott de begått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd

@lemon3:

Hela anledningen varför ryssland är mer aktiva är för ***bort/moderator*** människor som är rädda för ryssland vill gå med i nato, nato som är sjukt ryssfientligt. Varje vecka blir svensk militär inkallad för informationmöte och förberedelser inför ett eventuellt krig med ryssland. Som ryssland sa. Går sverige med i nato så kan de bli problem. Gör vi inte det så visar vi att vi inte är rädda för ryssland. Men vi har en helt PK regering som vi måste få bort snabbt som fan.... dem spottar ju på våra grannländer som danmark/norge/finland.

Men som tur är blev trump vald, en person som sagt att han vill närma sig ryssland. De här är POSITIVT för Sveriges säkerhet.

Olämpligt ordval /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon259415:

Du verkar sitta på mycket information! Kan du se in i framtiden? Berätta gärna mer.
Förövrigt var hans tal helt suveränt. Mycket inspirerande och bra sagt till hela den amerikanska befolkningen. Så ska en vinnare bete sig, tacka för en god match och bjuda in till samarbete. En förändring är på gång

Tillbaks och spela Fallout 4 med dig nu. Du kanske hittar lite fler häftiga citat att använda där.

ojojoj, inte ens när jag citerar Trump himself kommer jag undan :D. Du är med på att citaten kommer från Trump (eller telepromptern och uppdiktad i förväg men spelar mindre roll) och inget spel va? Tvekar du finns talet i sin helhet i mitt inlägg. Eller vad menar du med "häftiga citat"?

Ser inte framtiden men ser en helt annan Trump idag än för en månad sedan. Han hade lika gärna kunna stå o gapa om muren eller något annat, men istället är han inne o snuddar på helt andra områden, nämligen PK-ismen.

Lugn städad och fäller kommentarer som:
"We will seek common ground, not hostility, partnership, not conflict."
Därför tror jag nu att vi får se en lugnare Trump. Var är muren undrar jag? Igår var det snack om valfusk, idag samarbete. Vackert. Men är en dag imorgon också såklart, allt kan vara nytt då

TLDR: Ni som "vann" förlorade.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Frux:

Hur går detta alls ihop med bilden som har målats upp? Nej, det går inte ihop överhuvudtaget. Eftersom världsbilden som förmedlas av svensk media är snedvriden, osaklig, färgad av journalisternas egna åsikter och inte beskriver verkligheten korrekt. Det fanns mycket mer att säga till Trumps fördel. Hur kan någon, oavsett politisk åskådning, förneka detta nu?

Jag är inte heller högerpopulist eller särskilt imponerad av Trump alls men jag håller med om att media behöver självrannsaka sig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Underbart att Trump vann.

Nu får vi bara hoppas att paret Clinton utreds och åker in i flertalet år för de brott de begått.

haha tror du verkligen att det skulle hända i USA? har du nog med pengar kan du fan spränga månen utan att bli åtalad och blir du det så läggs det ner fort som fan. korrupt jävla sjukt land.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd

@THB:

Det får vi hoppas.

Some Trump kommenterade, imponerande att FBI lyckades gå igenom 650k mail på några dagar. De är inte bara fysiskt omöjligt, de är en redan bevisat genom wikileaks att hon är grovt kriminell. Förmodligen USA's mest etablerade gangster

Permalänk
Medlem
Skrivet av lemon3:

Det jag är orolig för är hur Ryssland kommer att agera i Skandinavien nu.
Eftersom dom har redan tagit in krigsskepp i Östersjön.
Och nu när USA har en ryssvänlig president kanske Ryssland kommer att
agera i Östersjön utan att riskera att USA gör något.

Knappast vill ryssen kriga, median har lyckats med ryssfobin. Tror handeln och relationen blir bättre mellan väst och ryssland med trump, vilket är bra för europa. Och kanse ryssland får lite mera inflytande i europa, vilket dom skulle vara nöjd med. För i dags läget när ryssland har gett förslag att lätta spänningen i östersjön, så kommer nato som en vägg emot.

Försöker vara neutral i läget. Men är inte ensamt rysslands fel att spänningen stigit.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frux:

Eller är det kanske så att varannan kvinna i USA inte röstade alls i valet? Det tror jag mer på ;).

Det där med hur rösterna fördelats är svårt att ge några bra analyser på när så liten andel av befolkningen röstar. Jag tror inte att fördelningen var så jämn mellan olika grupperingar heller. De som skulle kunna säga något närmre är i så fall opinionsinstituten men till och med de har ju tolkat läget rätt snett när de var rätt övertygade på ett annat utfall i valet.

Det jag tror är att folk i stor utsträckning varit trötta på den politiska ankdammen i USA oavsett vad alternativen var.
Det är nog svårgreppat här men det närmsta skulle väl kanske vara om vi mest fick välja att rösta på Carl Bildts barn eller Göran Perssons barn i ett gäng val. Raegans, Bushes och Clintons has been around for a while in the white house...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

Det är samma bild i stort sätt all västvärldsmedia, det är inte Svensk media som förmedlat en perverterad bild av honom.

Konstigt att folk skyller på media när det som oftast handlar om jävligt korkade grejer som han kläcker ur sig. Dessutom i sitt valkampanjande inspelat av tusentals kameror.

Men nej, det är "media" som förvränger och har fel bild av honom? Påstår man det har man verkligen noll koll.