Bluetooth headset/hörlur för gaming

Permalänk

Bluetooth headset/hörlur för gaming

Jag har en rätt konstig idé, antar att jag inte är den första men iaf, efter att mitt scullcandy plyr 1 har trillat i sär, (vänster kåpa sitter med en skruv och höger är silvertejpad) så har det snart blivit dag för att köpa nytt.
Med tanke på att i stort sätt alla mina headset med sladd har gått i sönder i sladden på ett eller annat sätt tänkte jag köpa trådlösa.
Men problemet är att trådlösa "gaming" lurar är så satans dyrt så då kom min idé, varför inte bluetooth med adaptor istället?

Hur skulle latensen se ut i ett par trådlösa lurar se ut?
Finns de modeller som är bättre på detta än andra?
Hur mycket vikt skulle man behöva lägga på adaptorn, billigast möjliga eller dyr?
Ända kravet jag har på headsetet mer än hyffsad latens är egentligen headset som man kan ladda undertiden man använder det, hade tänkt att gå över till delvis bärbart spelande och då hade detta antagligen varit smidigare med!
Jag är tacksam för alla svar och synpunkter, kom gärna med andra "galna" idéer!

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett Momentum Wireless 2.0 over ear & billigast möjliga APT-X usb adaptern jag kunde hitta.

Fungerar klockrent så länge du inte kör något som kräver minimal latens i ljudet. Jag t.ex. märker några millisekunders lagg i CS:GO och därmed valt att ha en USB kabel inkopplad när jag kör FPS istället.

Men alla MMORPG/RPG och dylikt fungerar det utmärkt för!

Har inte testat några andra bluetooth lurar så vet inte om det är mina. Dock har jag testat en "dyrare" bluetooth adapter hos en polare och det var likadant där.

Kan starkt rekommendera det oavsett för det är riktigt skönt att kunna röra sig som man vill eller t.ex. ha lurarna på när man går ut och tar en Cola ur kylskåpet

Tänk på att skaffa en extern mic. Annars om du kör "headset" via bluetooth så får du typ mono ljud då bandbredden blir för liten för stereo + mikrofon ljudet..

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Har galna problem i WOW med ett par nya QC35 och Asus BT200 adaptern.
Om jag disablar halva headsetet (ni som har denna vet vad jag menar) så funkar det hjälpligt men kan hänga sig utan anledning efter en stund.

Windows 10 känns inte särskilt bluetoothifierat...? :/

Permalänk
Skrivet av Sickly:

Jag kör på ett Momentum Wireless 2.0 over ear & billigast möjliga APT-X usb adaptern jag kunde hitta.

Fungerar klockrent så länge du inte kör något som kräver minimal latens i ljudet. Jag t.ex. märker några millisekunders lagg i CS:GO och därmed valt att ha en USB kabel inkopplad när jag kör FPS istället.

Men alla MMORPG/RPG och dylikt fungerar det utmärkt för!

Har inte testat några andra bluetooth lurar så vet inte om det är mina. Dock har jag testat en "dyrare" bluetooth adapter hos en polare och det var likadant där.

Kan starkt rekommendera det oavsett för det är riktigt skönt att kunna röra sig som man vill eller t.ex. ha lurarna på när man går ut och tar en Cola ur kylskåpet

Tänk på att skaffa en extern mic. Annars om du kör "headset" via bluetooth så får du typ mono ljud då bandbredden blir för liten för stereo + mikrofon ljudet..

Ursäkta att jag inte sätt att du inte svarat.
Tanken var tyvärr FPS bland annat, så det är "sämre" att köra bluetooth istället för vanliga trådlösa?

Skrivet av Spiffman:

Har galna problem i WOW med ett par nya QC35 och Asus BT200 adaptern.
Om jag disablar halva headsetet (ni som har denna vet vad jag menar) så funkar det hjälpligt men kan hänga sig utan anledning efter en stund.

Windows 10 känns inte särskilt bluetoothifierat...? :/

Hur fungerar det i andra spel? - gärna FPS om du testat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jappejopp:

Ursäkta att jag inte sätt att du inte svarat.
Tanken var tyvärr FPS bland annat, så det är "sämre" att köra bluetooth istället för vanliga trådlösa?

Det fungerar men jag som är extremt petig märker någon MS delay på ljudet. Det finns trådlösa alterantiv som fungerar men då går de oftast inte över bluetooth, de använder oftast någon annan teknik. (t.ex. Sennheiser RS 185 ska fungera bra)

Kan ju nämna att det är bara i CS jag kör med kabel. Bf1 fungerar utmärkt trådlöst då jag inte känner att det är lika "win/loose" med ljudet.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Skrivet av Sickly:

Det fungerar men jag som är extremt petig märker någon MS delay på ljudet. Det finns trådlösa alterantiv som fungerar men då går de oftast inte över bluetooth, de använder oftast någon annan teknik. (t.ex. Sennheiser RS 185 ska fungera bra)

Kan ju nämna att det är bara i CS jag kör med kabel. Bf1 fungerar utmärkt trådlöst då jag inte känner att det är lika "win/loose" med ljudet.

Det är bra att veta, eftersom jag försöker hålla priset nere har jag kollat på Philips SHB7150, är det något att ha eller ska man skippa det pga risken med delays?

Permalänk
Medlem

Det kommer vara samma upplevelse som jag har förmodligen eftersom det är bluetooth lurar. Sen får du lägga vikt om du vill bry dig eller köra på ändå.

(sen verkar de vara rätt dåliga rent ljudmässigt)

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Kör med Lucid Sound LS30. Fungerar bra, både i FPS eller MMO spel. kan även användas mot telefoner samt ta bort medföljande micarm. Dock märker man att skillnaden för de man pratar med. Men det är ju endast i spel vid datorn man använder den.

Dock så tycker jag att det mest negativa är att ifalla du tappar kontakten med sändaren så måste iallafall jag starta om HS för att få ljudet att funka igen. Typ ifall jag går ut i köket tex.

https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/gaming...

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi