Z97I-Plus - problem med M.2 skruv

Permalänk
Medlem

Z97I-Plus - problem med M.2 skruv

Hej!

Har ett ASUS Z97I-Plus moderkort. Jag sitter här och försöker installera en M.2 SSD på baksidan av moderkortet men märkte att skruven sitter ihop med muttern (d.v.s. skruven är "fastlödd"/ihopsmält med muttern och går inte att skruva bort):

Det syns inte så bra på bilderna men det är absolut omöjligt att ta ut skruven ur muttern (båda delarna behövs för att spänna fast M.2 SSD:n).

Jag har läst på diverse forum och det är flera som har haft problem med just dessa skruvar. Skruven i sig är 1.0mm tjock och 5.0mm lång och muttern är 3 mm lång men inga Butiker i närheten (Clas Ohlson, Kjell & Co m.fl.) verkar sälja dessa.

Har ni någon lösning på detta problem?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Tejp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Haha, det är ett alternativ ja! Blir lite eltejp nu tills jag hittat en ny skruv + standoff!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har ett ASUS Z97I-Plus moderkort. Jag sitter här och försöker installera en M.2 SSD på baksidan av moderkortet men märkte att skruven sitter ihop med muttern (d.v.s. skruven är "fastlödd"/ihopsmält med muttern och går inte att skruva bort)

Det är två delar som just nu är ihopskruvade, en vanlig skruv och en mutter med en gängad del som sticker ut. Den gängade delen som du ser på dina bilder hör alltså till muttern och inte skruven, det enda du ser av själva skruven är huvudet på den. Skruven är allltså i själva verket bara 2-3mm lång. Om du bara greppar muttern med en tång eller något så borde du kunna skruva ur skruven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är två delar som just nu är ihopskruvade, en vanlig skruv och en mutter med en gängad del som sticker ut. Den gängade delen som du ser på dina bilder hör alltså till muttern och inte skruven, det enda du ser av själva skruven är huvudet på den. Skruven är allltså i själva verket bara 2-3mm lång. Om du bara greppar muttern med en tång eller något så borde du kunna skruva ur skruven.

Ja jag förstod det nu. Har testat med att greppa med en tång och skruva bort skruven med både en skruvmejsel och en mindre tång men den vägrar - sitter helt enkelt fast. Har även testat att trycka in ett gummiband mellan skruven och skruvmejsel för att få bättre grepp men detta hjälper inte heller..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag tycker skruven ser runddragen ut, om det inte bara är en synvilla.
Om skruvskallen fortfarande är okej, lägg mutter och skruv i frysen i en halvtimme till en timme och försök sedan separera de.
Lycka till.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Det blir en liten necrobump på den här men vad fan är grejen med dessa skruvar? Ska det ens gå att få ur skruven eller är det menat att man bara ska byta ut hela fästanordningen?

Jag stötte på samma problem ikväll när jag plockade ihop min nya dator och skruven verkade inte ens vara gängad från fabrik och var helt omöjlig att få bort. Till slut fick jag ta en liten skiftnyckel och skruva ur hela muttern och som tur var medföljde det en ny mutter+skruv till moderkortet så att jag kunde byta ut den. Efter att ha googlat runt en del har jag stött på många med samma problem och det spekulerades i att Asus använder Loctite eller liknande som måste värmas upp för att kunna få ur skruven.

Jag vet inte om min var defekt eller om det helt enkelt inte är meningen att man ska kunna använda det förmonterade fästet utan att tanken istället är att man ska byta ut den helt? På det ersättningsfäste som medföljde moderkortet var skruven ordentligt gängad och det var inga som helst problem att skruva i och ur den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Du måste använda skiftnyckel, annars är det ren lögn att få loss. Satt med en liknande häromdagen. Skiftnyckel och skruvmejsel så ska det vara biff.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.