Permalänk
Avstängd

Säga upp sig från jobbet

Då var det äntligen dags, så jag har väntat på denna dagen LÄNGE! Har i snart 2 års tid jobbat på ett stort lager och jag verkligen hatar att jobba där, fullt med otrevligt folk och idioter till arbetsledare som låter en bara göra alla dem tyngsta skitjobben mm.. Inte nog med det, jag måste åka 12 mil om dagen för att komma dit och hem, alltså får jag gå upp 04.45 varje morgon för att hinna och jag är helt utbränd som person känner jag, finns ingen ork till någonting inte ens på helgerna tyvärr.. Så nu har jag beslutat för att säga upp mig i veckan och ge fan i det stället för klarar verkligen inte av att vara där längre.

Kommer utan problem att hitta ett nytt jobb då flera företag har ringt mig samt att jag känner flera som jobbar på ställen där dem behöver folk. Men jag funderar på att ligga lågt ett tag och återhämta mig genom att gå hemma året ut innan jag hoppar upp på sadeln igen och spendera tid med familjen. Fick heller ingen semester i somras så kan behövas.

Men jag undrar om någon här har koll på hur det blir med semesterdagar samt slutlönen. Hur räknar jag ut hur många semesterdagar jag har arbetat in till kommande semester 2017 än så länge? Har från förra året kvar 20 betalda dagar + dem jag jobbat in för nästa år så kommer ju bli en ganska saftig slutlön för min del.

Då jag alltid fått min lön i efterskott så antar jag att jag får denna lönen som vanligt nu den 25e och sista slutlönen samt semesterdagarna den 25e december?

Har även uppsägningstid på 1 månad men dem flesta som slutar får oftast bara jobba veckan ut om dem vill så har jag tur kanske jag kan få det jag med. Men då jag är så förbannat trött på stället så vill jag helst bara säga upp mig och ej komma tillbaka så är det möjligt att gå dit några dagar och sedan anmäla sig sjuk resten utav tiden?

Permalänk
Medlem

@Dumli: Tips rent spontant, ta ut semsterdagarna istället för att rulla tummarna hemma annars kommer du skatta en sådan hög summa på dom sparade dagarna du har, nej.

Ta ut alla semesterdagar som du kan och hitta nästa jobb under den tiden.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Vet inte om det skiljer sig ifrån andra kollektivavtal men IF Metall räknar nog ca 2 semesterdagar / månad ifrån April har jag för mig.
Får du lönen i efterskott så är det ju Oktober lönen som kommer nu i November, beroende på vart brytpunkten är så får du även lön i December om du skulle sluta idag och då borde även semester + atf & annat följa med decemberlönen.

Lycka till!

Ett tips är att hoppa på hästen direkt, att vara utanför marknaden ett tag kan göra det jobbigare att komma tillbaka. Sen tycker jag själv det är roligt att byta jobb och det ger mig motivation & energi att lära mig det snabbt och komma in i det.

Permalänk
Avstängd

Problemet är att dem vägrar bevilja mig semester nu för det är mycket att göra inför jul så inga ledigheter accepteras just nu. Tänkte med ta ut dagarna annars och säga upp mig under tiden men det var ej möjligt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Men då jag är så förbannat trött på stället så vill jag helst bara säga upp mig och ej komma tillbaka så är det möjligt att gå dit några dagar och sedan anmäla sig sjuk resten utav tiden?

Ja. Fast moraliskt förkastligt. Du måste ha intyg från läkare efter 14 7 dagar - och fram tills 14 dagar betalar företaget din sjuklön. Efter 14 dagar betalar samhället din sjuklön, dvs vi andra med vår skatt. Bara för att du inte vill jobba ska inte vi betala dig för det.

Du räknar ut hur många dagars semester du har för nästa år genom att ta antalet dagar sedan första april, och sedan multiplicerar du det med (antalet semesterdagar du har per år / 365).

Det beror ju lite på anställningsform, när du säger att du får lön i efterskott tyder det på att du jobbar timmar? Isåfall stämmer inte riktigt ovanstående resonemang. Jobbar du timmar är det stor chans/risk att du kan få gå på dagen/veckan om du säger upp dig. Har du en tillsvidareanställning så förlorar ju företaget på att låta dig gå hem direkt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Problemet är att dem vägrar bevilja mig semester nu för det är mycket att göra inför jul så inga ledigheter accepteras just nu. Tänkte med ta ut dagarna annars och säga upp mig under tiden men det var ej möjligt tyvärr.

Fast TS har rätt att ta ut 20 dagar varje år, om han inte redan har gjort det förstår jag inte hur dom ska kunna neka.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Då var det äntligen dags, så jag har väntat på denna dagen LÄNGE! Har i snart 2 års tid jobbat på ett stort lager och jag verkligen hatar att jobba där, fullt med otrevligt folk och idioter till arbetsledare som låter en bara göra alla dem tyngsta skitjobben mm.. Inte nog med det, jag måste åka 12 mil om dagen för att komma dit och hem, alltså får jag gå upp 04.45 varje morgon för att hinna och jag är helt utbränd som person känner jag, finns ingen ork till någonting inte ens på helgerna tyvärr.. Så nu har jag beslutat för att säga upp mig i veckan och ge fan i det stället för klarar verkligen inte av att vara där längre.

Kommer utan problem att hitta ett nytt jobb då flera företag har ringt mig samt att jag känner flera som jobbar på ställen där dem behöver folk. Men jag funderar på att ligga lågt ett tag och återhämta mig genom att gå hemma året ut innan jag hoppar upp på sadeln igen och spendera tid med familjen. Fick heller ingen semester i somras så kan behövas.

Men jag undrar om någon här har koll på hur det blir med semesterdagar samt slutlönen. Hur räknar jag ut hur många semesterdagar jag har arbetat in till kommande semester 2017 än så länge? Har från förra året kvar 20 betalda dagar + dem jag jobbat in för nästa år så kommer ju bli en ganska saftig slutlön för min del.

Då jag alltid fått min lön i efterskott så antar jag att jag får denna lönen som vanligt nu den 25e och sista slutlönen samt semesterdagarna den 25e december?

Har även uppsägningstid på 1 månad men dem flesta som slutar får oftast bara jobba veckan ut om dem vill så har jag tur kanske jag kan få det jag med. Men då jag är så förbannat trött på stället så vill jag helst bara säga upp mig och ej komma tillbaka så är det möjligt att gå dit några dagar och sedan anmäla sig sjuk resten utav tiden?

När du känner så, så ska du säga upp dig. Att bli utbränd är inte värt att jobba för, för blir du det så kommer du kanske inte tillbaka på läääänge. Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Fast TS har rätt att ta ut 20 dagar varje år, om han inte redan har gjort det förstår jag inte hur dom ska kunna neka.

Nja. TS har rätt att ta ut 20 dagar i följd under juni-augusti, men det är upp till företaget att bevilja när (Semesterlagen 12 §).

Och enligt sammalag, men 11 §: Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Då var det äntligen dags, så jag har väntat på denna dagen LÄNGE! Har i snart 2 års tid jobbat på ett stort lager och jag verkligen hatar att jobba där, fullt med otrevligt folk och idioter till arbetsledare som låter en bara göra alla dem tyngsta skitjobben mm.. Inte nog med det, jag måste åka 12 mil om dagen för att komma dit och hem, alltså får jag gå upp 04.45 varje morgon för att hinna och jag är helt utbränd som person känner jag, finns ingen ork till någonting inte ens på helgerna tyvärr.. Så nu har jag beslutat för att säga upp mig i veckan och ge fan i det stället för klarar verkligen inte av att vara där längre.

Kommer utan problem att hitta ett nytt jobb då flera företag har ringt mig samt att jag känner flera som jobbar på ställen där dem behöver folk. Men jag funderar på att ligga lågt ett tag och återhämta mig genom att gå hemma året ut innan jag hoppar upp på sadeln igen och spendera tid med familjen. Fick heller ingen semester i somras så kan behövas.

Men jag undrar om någon här har koll på hur det blir med semesterdagar samt slutlönen. Hur räknar jag ut hur många semesterdagar jag har arbetat in till kommande semester 2017 än så länge? Har från förra året kvar 20 betalda dagar + dem jag jobbat in för nästa år så kommer ju bli en ganska saftig slutlön för min del.

Då jag alltid fått min lön i efterskott så antar jag att jag får denna lönen som vanligt nu den 25e och sista slutlönen samt semesterdagarna den 25e december?

Har även uppsägningstid på 1 månad men dem flesta som slutar får oftast bara jobba veckan ut om dem vill så har jag tur kanske jag kan få det jag med. Men då jag är så förbannat trött på stället så vill jag helst bara säga upp mig och ej komma tillbaka så är det möjligt att gå dit några dagar och sedan anmäla sig sjuk resten utav tiden?

Du är utbränd. Gå till WC och fixa ett intyg och återhämta dig inför nästa jobb.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Nja. TS har rätt att ta ut 20 dagar i följd under juni-augusti, men det är upp till företaget att bevilja när (Semesterlagen 12 §).

Och enligt sammalag, men 11 §: Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats.

Vi vet inte om eller hur lång semester TS har tagit ut i år, om svaret är ingen bör han ha rätt till semester. Frågan är om den rätten gäller även om han säger upp sig? kanske är bäst att ansöka om semester först eftersom dom inte kan neka och efter det säga upp sig.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@Dumli: Då du är utbränd har du rätt att sjukanmäla dig. ***bort/mod*** Hitta någon nytt jobb under tiden.

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Ja. Fast moraliskt förkastligt. Du måste ha intyg från läkare efter 14 dagar - och fram tills 14 dagar betalar företaget din sjuklön. Efter 14 dagar betalar samhället din sjuklön, dvs vi andra med vår skatt. Bara för att du inte vill jobba ska inte vi betala dig för det.

Du räknar ut hur många dagars semester du har för nästa år genom att ta antalet dagar sedan första april, och sedan multiplicerar du det med (antalet semesterdagar du har per år / 365).

Det beror ju lite på anställningsform, när du säger att du får lön i efterskott tyder det på att du jobbar timmar? Isåfall stämmer inte riktigt ovanstående resonemang. Jobbar du timmar är det stor chans/risk att du kan få gå på dagen/veckan om du säger upp dig. Har du en tillsvidareanställning så förlorar ju företaget på att låta dig gå hem direkt.

"Bara för att du inte vill jobba ska inte vi betala dig för det."

Öööööh? Du bor inte i Sverige va? Detta är visserligen inte Flashback, men någon jävla måtta får det vara på pekpinnarna.....Sedan får du tolka mitt inlägg precis som du vill, jag bidar min tid till 2018

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Ja. Fast moraliskt förkastligt. Du måste ha intyg från läkare efter 14 dagar - och fram tills 14 dagar betalar företaget din sjuklön. Efter 14 dagar betalar samhället din sjuklön, dvs vi andra med vår skatt. Bara för att du inte vill jobba ska inte vi betala dig för det.

Han skrev att han känner sig utbränd, det är inte din uppgift att ställa en diagnos. Om du inte gillar dagens system så finns det möjlgihet att ställa upp politiskt/förändra.

Permalänk
Avstängd

Det handlar inte om att jag "inte vill jobba" utan jag jobbar mer än gärna, men att vara på ett ställe där du känner dig totalt meningslös och nedtryckt hela tiden samt trött 24/7 för att man ej kan slappna av och känner sig stressad är inte värt det tycker jag. Skatt betalar jag med så ser inte riktigt problemet.

Bättre att jag avslutar detta nu medans jag har något kvar innanför pannbenet och tar nya tag på mitt nya jobb när jag nu får det.

Tack för alla svar, jag ska prata med chefen imorgon så återstår det o se hur lång uppsägningstiden blir

Permalänk
Medlem

Låter som att någon jobbar på Posten

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Fast TS har rätt att ta ut 20 dagar varje år, om han inte redan har gjort det förstår jag inte hur dom ska kunna neka.

Beror på hur semesteråret är lagt, på mitt jobb är semesteråret från 1:a maj till sista april. Skulle jag sagt upp mig nu och det är hög arbetsbelastning så får de neka semester den aktuella perioden för jag har typ 4 andra månader jag kunde tagit ut semester.
Sen har vi något som kallas semesterperiod, en avtalad period mellan fack och arbetsgivare där arbetsgivaren inte kan neka semester, våran är mellan 15e maj och 15e september och då har vi rätt till 4 veckors sammanhängande semester, en femte om verksamheten tillåter.

Men i alla fall när du räknar semesterår så sträcker det sig väldigt sällan från januari till december i och med att nya fackavtal sätts till sista april allt som oftast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustenrocks:

Låter som att någon jobbar på Posten

Inte posten men en konkurrent till dem inom logistik och kör med gula lastbilar, bra gissat haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

@Dumli: Då du är utbränd har du rätt att sjukanmäla dig. Hitta någon nytt jobb under tiden.

Utbrändhet är en medicinsk diagnos. Att man är trött på jobbet, trött på sina chefer och trött på att gå upp tidigt innebär inte att man är utbränd. Att jobba hårt betyder inte heller att man per automatik blir utbränd.

Enligt lagen så har arbetsgivaren rätt att kräva sjukintyg redan från 8:e sjukdagen, men beroende på vad som står i ditt anställningsavtal kan detta krävas redan från dag 1. Om du säger upp dig för att sedan sjukskriva dig kan man misstänka att arbetsgivaren begär ett sjukintyg, oavsett om det räknas som skäl nog eller inte.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Då var det äntligen dags, så jag har väntat på denna dagen LÄNGE! Har i snart 2 års tid jobbat på ett stort lager och jag verkligen hatar att jobba där, fullt med otrevligt folk och idioter till arbetsledare som låter en bara göra alla dem tyngsta skitjobben mm.. Inte nog med det, jag måste åka 12 mil om dagen för att komma dit och hem, alltså får jag gå upp 04.45 varje morgon för att hinna och jag är helt utbränd som person känner jag, finns ingen ork till någonting inte ens på helgerna tyvärr.. Så nu har jag beslutat för att säga upp mig i veckan och ge fan i det stället för klarar verkligen inte av att vara där längre.

Kommer utan problem att hitta ett nytt jobb då flera företag har ringt mig samt att jag känner flera som jobbar på ställen där dem behöver folk. Men jag funderar på att ligga lågt ett tag och återhämta mig genom att gå hemma året ut innan jag hoppar upp på sadeln igen och spendera tid med familjen. Fick heller ingen semester i somras så kan behövas.

Men jag undrar om någon här har koll på hur det blir med semesterdagar samt slutlönen. Hur räknar jag ut hur många semesterdagar jag har arbetat in till kommande semester 2017 än så länge? Har från förra året kvar 20 betalda dagar + dem jag jobbat in för nästa år så kommer ju bli en ganska saftig slutlön för min del.

Då jag alltid fått min lön i efterskott så antar jag att jag får denna lönen som vanligt nu den 25e och sista slutlönen samt semesterdagarna den 25e december?

Har även uppsägningstid på 1 månad men dem flesta som slutar får oftast bara jobba veckan ut om dem vill så har jag tur kanske jag kan få det jag med. Men då jag är så förbannat trött på stället så vill jag helst bara säga upp mig och ej komma tillbaka så är det möjligt att gå dit några dagar och sedan anmäla sig sjuk resten utav tiden?

Vet inte vilket avtal du går på men semesterdagar räknas:
((Anställningstid hela kalenderdagar-Ej semestergrundad frånvaro hela kalenderdagar) / Årets dagar) * Semesterrätt = Betalda semesterdagar
Dagarna avrundas alltid uppåt till den anställdes fördel, 10,01 dagar blir alltså 11 semesterdagar.

En slutlön måste betalas ut senast månaden efter anställningen upphörde.

Tyvärr kommer jag inte ihåg hur det är med den betalda semesterdagarna i samband med att man slutar. Hittar inget just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Fick heller ingen semester i somras så kan behövas.

Det är ett lagbrott av arbetsgivaren. Är du med i facket är det lämpligt att ta upp den vägen.

Skrivet av zyberzero:

Du måste ha intyg från läkare efter 14 dagar - och fram tills 14 dagar betalar företaget din sjuklön.

Rent juridiskt kanske det stämmer om arbetsgivaren inte kräver det, men aldrig hört talas om en arbetsgivare som inte kräver intyg efter första veckan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tänk också på att första semesteråret man fick brukar vara i förskott och har man jobbat mindre än 5 år på företaget så kan man behöva betala tillbaka semesterdagarna du tagit ut i förskott.

Sen om du säger upp dig själv så är det 3 (?) månaders karens för att få A-kassa. Bara om man blir uppsagd som du kan få det direkt.

När du ska prata med chefen imorgon. Gör det proffsigt så du avslutar på ett bra sätt och kan få goda rekommendationer från honom. Sen är det självklart också positivt för dig gällande eventuell uttagen förskottssemester och möjligheter att ta ut kvarvarande semesterdagar nu i samband med uppsägningen.

Med andra ord är det bara positivt att agera proffsigt nu när du valt att säga upp dig!
Lycka till och se till att inte ligga på latsidan, ut och sök jobb redan nu men om du nu vill vara ledig lite, säg att du är tillgänglig från 2 januari eller liknande så har du det säkrat efter ett tags ledighet.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Dagen jag sade upp mig ifrån jobbet gick jag bara in på chefens kontor och sa: Nu är jag trött på det här, ni får hitta en ersättare. Sen gick jag hem.

Startade eget efter ett par dagar. Snart 15 år sedan.

Permalänk
Medlem

Glöm inte att det är 90 dagar karens innan du kan få a-kassa när du säger upp dig själv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Rent juridiskt kanske det stämmer om arbetsgivaren inte kräver det, men aldrig hört talas om en arbetsgivare som inte kräver intyg efter första veckan.

My bad. En vecka är det enligt FK, du har helt rätt.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det nämnts tidigare, men bäst är att byta från ett jobb back-to-back för att inte strula till det med SGI:n.
DVs gå inte arbetslös mellan jobben, se till att ha någon form av täckning, tex semester, komp/ledighet eller vad man nu kan hitta på.

https://www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedling...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Glöm inte att det är 90 dagar karens innan du kan få a-kassa när du säger upp dig själv.

Jag undrar, hur gör man då om man inte har sparpengar, går man till soc då eller får man gå den kriminella vägen för att inte svälta ihjäl?

Permalänk
Medlem

@Kaine_Uro: Hur gick det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag undrar, hur gör man då om man inte har sparpengar, går man till soc då eller får man gå den kriminella vägen för att inte svälta ihjäl?

Försörjningsstöd är sista utvägen ja. Pennalisten i mig skulle vilja att handläggaren utreder om det är rimligt att den som söker borde kunna ha sparat undan pengar och förberett sig bättre, men att straffa människor för dumhet är knappast fruktbart. Till sparpengar borde man dock också räkna prylar och andra ägodelar av värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag undrar, hur gör man då om man inte har sparpengar, går man till soc då eller får man gå den kriminella vägen för att inte svälta ihjäl?

Blev utan jobb runt -95. Ingen A-kassa (egenföretagare). Soc erbjöd mig 54kr/dag. Skakade på huvudet och bad dem behålla det.
Klarade mig galant utan att bli kriminell. Körde möbler med Myrorna (?), dagispappa andra dagar, telefonsäljare på kvällarna och på helgerna städade jag samma kontor. Allt går om viljan finns.

Ang. Ämnet. Om TS inte fått sin lagstadgade semester skulle han kunna antyda att han funderar på att anmäla företaget, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Har även uppsägningstid på 1 månad men dem flesta som slutar får oftast bara jobba veckan ut om dem vill så har jag tur kanske jag kan få det jag med. Men då jag är så förbannat trött på stället så vill jag helst bara säga upp mig och ej komma tillbaka så är det möjligt att gå dit några dagar och sedan anmäla sig sjuk resten utav tiden?

Som du beskriver att du mår så är det inte fel att säga upp sig och leta nytt, men sök en läkare först för en medicinsk bedömning (som vi här i tråden faktiskt inte är kvalificerade att göra) och se vad dom anser om sjukskrivning (se även det jag skriver nedan).

Tänk också på att vissa människor kan uppleva det som väldigt stressande att inte ha något jobb (jag är själv sån), så det är inte säkert att man kan vila upp sig och sen söka nytt jobb. Om du inte redan gjort det så fundera över om du tror att du kan vila upp dig i den situationen. Om du inte tror att du kan det så bör du nog först fixa ett nytt jobb innan du säger upp dig.

Skrivet av SunQ:

Sen om du säger upp dig själv så är det 3 (?) månaders karens för att få A-kassa. Bara om man blir uppsagd som du kan få det direkt.

Det där är inte helt sant. Om man säger upp sig pga befogade medicinska skäl så har man rätt till A-kassa från dag 1 (om man nu är med i någon A-kassa dvs). Ytterligare en anledning för TS att söka en läkare.

Skrivet av zyberzero:

Nja. TS har rätt att ta ut 20 dagar i följd under juni-augusti, men det är upp till företaget att bevilja när (Semesterlagen 12 §).

Och enligt sammalag, men 11 §: Om det inte går att komma överens om hur semesterledighet ska förläggas, bestämmer arbetsgivaren om förläggningen, om inte något annat har avtalats.

TS har även rätt att faktiskt ta ut sin semester. Ju närmare slutet på semesteråret man kommer, desto svårare är det för arbetsgivaren att neka semester. om man inte tagit ut nån. Nu är det ju troligtvis inget som TS kan utnyttja nu eftersom de allra flesta företag har semesterår 1 april till 31 mars.

Skrivet av robbankentor:

Vi vet inte om eller hur lång semester TS har tagit ut i år, om svaret är ingen bör han ha rätt till semester. Frågan är om den rätten gäller även om han säger upp sig? kanske är bäst att ansöka om semester först eftersom dom inte kan neka och efter det säga upp sig.

Om jag inte missminner mig så har företaget ingen skyldighet att godkänna semesteransökan efter man sagt upp sig. Har man däremot en godkänd semester innan man säger upp sig så har man rätt att ta ut den. Som kuriosa kan också nämnas att om man blir uppsagd så är man under uppsägningstiden inte tvungen att ta ut en godkänd semester.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"