Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det där är inte helt sant. Om man säger upp sig pga befogade medicinska skäl så har man rätt till A-kassa från dag 1 (om man nu är med i någon A-kassa dvs). Ytterligare en anledning för TS att söka en läkare.

Det räcker inte i regel med ett läkarintyg utan man måste kunna påvisa en historik att man har tagit upp problemen med sin arbetsgivare. Denna regel är dock inte så enkel att uppfylla.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Självfallet finns det undantag till 3 månaders karens. Men som det låter på TS så är han mest trött på jobbet och han blir lite "utbränd" för att han går upp tidigt och inte trivs på jobbet.

Ska nog mycket till att man får diagnosen utbränd. Jag har några bekanta som har blivit utbrända. De orkar inte ens gå upp ur sängen på morgonen, allra minst ta sig till jobbet...

Men självklart, känner man sig att man börjar få symtom som liknar utbrändhet så ska du gå till läkaren.

Tog mest upp dessa 3 mån karens då inte alla vet om det, särskilt inte om det är ens första jobb. Det lät som att TS bara ville säga upp sig och leva livet på a-kassa i några månader innan han börjar söka jobb. Många som tänker så och inte tänker på konsekvenserna.

Som jag sa i mitt förra inlägg, är man bara snäll, sakriktig och respektfull så brukar det lösa sig med chefen. Du kanske behöver lära upp någon annan på avdelningen om du gör något som inte någon annan kan och efter du gjort det 1-3v kanske du får ta ut dina semesterdagar innan du slutar. Chefen är faktiskt en vanlig människa han/hon också...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det räcker inte i regel med ett läkarintyg utan man måste kunna påvisa en historik att man har tagit upp problemen med sin arbetsgivare. Denna regel är dock inte så enkel att uppfylla.

Det kan nog stämma, sån bra koll har jag inte. Har dock en bekant som till slut sa upp sig pga just medicinska skäl och fick a-kassa från första dagen (även om det tog en väldig tid för a-kassan att handlägga ärendet).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det brukar gå igenom med t.ex. ett intyg från sin fackliga organisation. De intygar då i sin tur att problemet har lyfts.

Skrivet av Hurtigbullen:

Det kan nog stämma, sån bra koll har jag inte. Har dock en bekant som till slut sa upp sig pga just medicinska skäl och fick a-kassa från första dagen (även om det tog en väldig tid för a-kassan att handlägga ärendet).

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Hedersmedlem

Du gör rätt i att säga upp dig. Hoppas inget går snett, verkar som ett kinkigt ställe. Gör rätt för dig, jobba så länge de begär bsra det är inom vad som dtår i avtalet. Har du väntat så här länge med att säga upp dig kan du jobba en månad till.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag undrar, hur gör man då om man inte har sparpengar, går man till soc då eller får man gå den kriminella vägen för att inte svälta ihjäl?

Jag förutsätter att om man väljer att säga upp sig innan man har ett nytt jobb klart så har man sparpengar så man klarar den perioden.
Förmodligen kan man få soc, men det är fel.
Även om ett jobb är skit så får man fan bita ihop och söka nytt / utbildning och inte tro att andra ska betala för en.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Det är alltid smart att ha nästa jobb klart innan man säger upp sig.

Sen verkar det ju lite tveksamt att samla på sig massa semester och bli "utbränd". Ta ut semester istället. Tänk om alla bara samlade sin semester på hög och sjukskrev sig istället pga utbrändhet när de oundvikligen blev trötta.

Permalänk
Medlem

@Dumli: Om du säger upp dig och dom normalt låter folk gå och du ändå inte vill vara kvar så skulle jag erbjuda dom att dom kan lägga in mina semesterdagar (dom du har innestående) under uppsägningstiden. Då kan du lämna på en gång och får ändå lön året ut. Dom borde också tycka det är en bra idee då dom tjänar på att inte betala dubbel lön

Permalänk
Avstängd

Bästa är nog att sjukskriva dig om du är urbränd och leta nått annat

hade liknande scenario själv för en massa år sedan och kan vara lite spontan av mig och efter 12h pass och sovit 4h ringde arbetsgivaren och frågade om jag kunde jobba 3h åkte dit jobbade 3h så frågade han om jag ville köra 3h till för det var panik bad jag han dra åt helvete sa att jag kommer inte tillbaks nå mer och att han kunde stoppa upp sitt jobb i arslet och åkte till närmaste pizzeria hämtade en pizza åkte hem och sov som ett barn vilket känns förbannat bra

Men kan vara lite problematiskt ekonomiskt och arbetsförmedlingen/akassa är inte så förstående för sådant

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Och även om det skulle bli så att du tar ut den innestående semestern i pengar, och får betala en högre skattesats på dem.
så när du deklarerar nästa år så jämnar det ut sig, för när du sedan ser på helåret så är det bara inbetald skatt, gentemot vad du haft i inkomst, den högre skatten du betalar, är således inte senare öronmärkt som speciell semester lön skatt, utan figurerar bara som inbetald skatt...och du får då tillbaka mellanskillnaden.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Avstängd

Kan ju göra en liten update ifall någon kanske undrar.

Gick in till chefen och sa som det var, skakade hand och fick sluta på dagen. Känns kanon att äntligen slippa det stället, ringde även upp ett av företagen om vart intresserade tidigare och ska dit nästa vecka på intervju. Jag har ingen brådska då jag ekonomiskt klarar mig ett bra tag men känns lika bra att ta tag i saker direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Kan ju göra en liten update ifall någon kanske undrar.

Gick in till chefen och sa som det var, skakade hand och fick sluta på dagen. Känns kanon att äntligen slippa det stället, ringde även upp ett av företagen om vart intresserade tidigare och ska dit nästa vecka på intervju. Jag har ingen brådska då jag ekonomiskt klarar mig ett bra tag men känns lika bra att ta tag i saker direkt.

Skönt att höra!
Lycka till på intervjun!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Jag jobbar där det är 90% killar och resten tjejer. Och killarna sjukskriver sig mest och får "gått in i väggen sjukdomen". Ska jag skriva att män gör det hela tiden då?

Man kan inte utgå från det :S och sen uttrycker man sig inte så.

Jag skrev det stämmer bra där jag jobbar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Det gick jättebra. Var dock en ganska rejäl chansning jag gjorde då. Speciellt då man struntade i uppsägningstiden också och startade eget bara inom några dagar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (urspårning/§1.5)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...