Seagate tillkännager portabel hårddisk på hela 5 terabyte

Permalänk
Melding Plague

Seagate tillkännager portabel hårddisk på hela 5 terabyte

Seagate lanserar inom kort sin senaste modell i Backup Plus-serien, som med en vikt på under ett halvt kilo och 5 TB lagringsutrymme blir världens lagringsmässigt största portabla hårddisk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Överlag tycker jag priset per GB på hårddiskar ligger aldeles för högt sett till vad hårddiskar tidigare kostat och med tanke på att tekniksaker vanligtvis blir billigare och inte dyrare med tiden... Copyswede, hårddiskbrand, monopolmarknad osv, suck...

Nåväl, riktig trevligt med 5TB i det formatet. Personligen har jag verkligen tröttnat på externa klumpiga 3.5" enheter som känns sämre på det mesta annat än måhända rent sett till pris per storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Överlag tycker jag priset per GB på hårddiskar ligger aldeles för högt sett till vad hårddiskar tidigare kostat och med tanke på att tekniksaker vanligtvis blir billigare och inte dyrare med tiden... Copyswede, hårddiskbrand, monopolmarknad osv, suck...

Nåväl, riktig trevligt med 5TB i det formatet. Personligen har jag verkligen tröttnat på externa klumpiga 3.5" enheter som känns sämre på det mesta annat än måhända rent sett till pris per storlek.

5TB för 2200kr tycker jag var ett väldigt bra pris. Speciellt med tanke på att den endast är 2,5", och att det ingår ett chassi + USB3-kontroller.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

För att vara 2,5" är priset helt OK. För att få det billigare kan man alltid beställa från t.ex. Tyskland och slippa den svenska straffskatten på lagring eftersom Sverige hatar teknisk utveckling.

Håller med föregående talare om att klumpiga 3,5" enheter med separat tegelsten för strömmen inte är något att ha

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

@CopySwede gnuggar händerna.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att det priset inte är helt taget ur fablernas värld!
Stämmer priset skall man nog utöka rackservrarna med några X antal TB.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Det var inte så farligt, även om deras 4TB har ett billigare TB/kr pris. Men så var det när 4TB kom också och det är bra att utvecklingen rör sig framåt.

Angående externa 3.5" så är det frågan om efterfrågan har ökat eller ej, de känns mer som Svenssons backuplösningar som de ej använder så ofta. Medans 2.5" bär folk med sig dagligen och är lite vårdslösa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krigelkorren:

Håller tummarna för att det priset inte är helt taget ur fablernas värld!
Stämmer priset skall man nog utöka rackservrarna med några X antal TB.

Det är troligen så att disken inte har annat interface än usb så att plocka ut disken för att försöka använda den internt via sata fungerar troligen inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen så att disken inte har annat interface än usb så att plocka ut disken för att försöka använda den internt via sata fungerar troligen inte.

Det blir till att undersöka den saken, med lite tur kanske det kommer en icke-portabel 2,5'' version också, alt. kommer man över disken via import från Kina.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Undrar hur kvaliteten är. Har minst sagt tråkiga erfarenheter av Seagate...

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem

Seagate klingar negativt hos mig också trots att jag aldrig haft med de att göra
Men någon gång kommer man våga. Kan inte vara mycket sämre än molntjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

världens lagringsmässigt största portabla hårddisk

Det blir ju lagom kul när den åker i golvet...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

5TB för 2200kr tycker jag var ett väldigt bra pris. Speciellt med tanke på att den endast är 2,5", och att det ingår ett chassi + USB3-kontroller.

enda anledningen jag anser att man skulle vilja ha detta är pga formfaktorn och för att det inte kräver mer än usb power.
en 3.5" går för nästan halva priset i samma utrymmesstorlek. dock utan usb power endast

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

@CopySwede gnuggar händerna.

De gnuggar inte mycket faktiskt.
De får 1kr per GB, för ett max av 80kr. Så de "tjänar" lika mycket på en 500GB HDD som en 5000GB HDD.

Skrivet av krigelkorren:

Håller tummarna för att det priset inte är helt taget ur fablernas värld!
Stämmer priset skall man nog utöka rackservrarna med några X antal TB.

Jag undrar verkligen hur tekniken i denna ser ut. SMR? HSMR? eller vad? är det 2,5" men 2x så tjock? Senast jag kollade så var det ca 2TB per 2,5" disk de kunde trycka ut... så detta är ett skumt hopp och troligen delvis obeprövad teknik.

Men det är ändå trevligt att se att de kan göra något större.

SSDer har ju stagnerat pga tillverknings problem med 3D NAND tekniker och annat, så priserna sjunker inte längre (just nu iaf). Jag var lite rädd för detta för 1 år sedan när man började inse att långt från alla hade råd att köpa en 1TB SSD, vilket gör att intresset svalnar, och de var helt beroende på att kunna göra billigare och billigare teknik för att ens folk skulle köpa dem reda då, eftersom folk är snåla många gånger och väljer hellre sämre och billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

enda anledningen jag anser att man skulle vilja ha detta är pga formfaktorn och för att det inte kräver mer än usb power.
en 3.5" går för nästan halva priset i samma utrymmesstorlek. dock utan usb power endast

wtf. detta hade jag ingen aning om. hur kommer det sig att externa diskar är så mycket billigare än interna? borde ju vara tvärtom.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

wtf. detta hade jag ingen aning om. hur kommer det sig att externa diskar är så mycket billigare än interna? borde ju vara tvärtom.

undrat det också, men när du köper interna så får du ju alltid veta vad du köper. det får du inte på externa. ta tex denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1427016
köpte 4st sådana, vissa fick wd green, jag fick 4st seagates. så antar att intenso helt enkelt fått bäst paketpris på de hårddiskarna vid det tillfället.
annars fungerar dom precis som interna, jag använder en av dom (utan höljet) som min spelhårddisk. använder en gammal 2tb extern som min inspelningshårddisk också. så att så länge man inte bryr sig vad man får så köper jag alltid externa och plockar sönder. det leder ju också till att garantin bryts men oftast inget jag bryr mig om.

här har du 5tb för 1300kr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2550516

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen så att disken inte har annat interface än usb så att plocka ut disken för att försöka använda den internt via sata fungerar troligen inte.

Skrivet av krigelkorren:

Det blir till att undersöka den saken, med lite tur kanske det kommer en icke-portabel 2,5'' version också, alt. kommer man över disken via import från Kina.

Jag köpte samma modell i 4TB utförande för mer än ett år sedan och den var det en USB-SATA adapter i så den snurrar alldeles utmärkt i min musikserver på SATA interface. Det enda som jag inte gillar med den är att den använder SMR tekniken vilket inte alltid är det bästa om du har stor omsättning på data. Om nu även just denna disken använder SMR kan jag inte svara på men modellen är iallafall "rätt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag undrar verkligen hur tekniken i denna ser ut. SMR? HSMR? eller vad? är det 2,5" men 2x så tjock? Senast jag kollade så var det ca 2TB per 2,5" disk de kunde trycka ut... så detta är ett skumt hopp och troligen delvis obeprövad teknik.

Men det är ändå trevligt att se att de kan göra något större.

Seagate/Samsung har haft 4 TB 2.5" disk i typ 1 år, och det är inte 2 st 2TB i samma förpackning (som vissa andra har) utan det är 5 skivor i samma diskchassi (800 GB/skiva), först kom det under Samsungs logga, senare även i Seagates logga även om diskarna kommer från samma fabrik.

Att tänka på är att Samsungs HD-produktion delades när det såldes av och Seagate tog 2.5" medans WD tog 3.5"-delen då det var olika fabriker på olika platser.

Det är riktig SATA på dessa 4 TB-diskar men chassiet 15 mm tjock, vilket gör att det inte riktigt får plats i många mindre 2.5"-diskbaserade NAS.

Gissar att man i 5TB disken petat i ytterligare en skiva samt packat ännu lite hårdare på de befintliga - dvs. lite tätare mellan magnetväxlingarna (ca 10 nm idag) efter spåret och att man hyvlat lite på spårbredden ytterligare ett snäpp (förut var det runt 60 nm på 8TB 3.5"-diskarna). Shingled teknik verkar nästan ha försvunnit så man kanske har löst problemet med mer lämplig utformning på skrivhuvudet och ännu hårdare material på den tunna skrivbara lagret på skivan. HSMR är ganska osannolikt än så länge - det vi ser idag är fortsatt 'polering' på existerande teknik.

Den sista externa 4TB 2.5" disk jag köpte nyligen så ingick 2 års dataräddning i köpet (dvs. motsvarande IBAS-jobb) om den mot förmodan skulle haverera inom den tiden.

Idag är det så hårdpackat både på snurrdiskar och på SSD att man inte längre kan köra på att ha sin data på bara ett ställe och att det är säkert - man måste ha backup på annan media eller molntjänst - dvs. datat på minst 2 fysiskt skilda ställen så fort det är praktiskt möjligt. SSD havererar också - ofta väldigt plötsligt och ofta helt omöjligt att rädda data, medans en mekaniska snurrdisk går nästan alltid att rädda stora delar data ur den om den stängs av snabbt vid problem/haveri eller aldrig startas efter att man tex. tappat denna från högre höjd.

Sedan att man säger att HD är mer ömtåliga idag än förr så håller jag inte med, de gamla mekaniska diskarna när det fortfarande var på 10 - 40 MB storlek hanterades i stort sett som heliga reliker och ganska så omfattande förberedelse gjordes innan man tex. skulle spränga i fastighetens närhet.

Sedan att hårddiskar är dyra... - nja, själv har jag en gammal miniscribe (SCSI1) på 1.6 GB som kostade 10 papp vid den tiden DOOM var nylanserad och man tyckte att 1.6 GB var enormt stor hårddisk och bräckte alla i bekantskapskretsen just då, och innan dess så var det helt normalt på 80-talet att största disken vid rådande år kostade runt 7-10 papp även om de på den tiden bara höll 70 MB...

Kort sagt HD är skitbilliga idag räknad kostnad per MB

Citat:

SSDer har ju stagnerat pga tillverknings problem med 3D NAND tekniker och annat, så priserna sjunker inte längre (just nu iaf). Jag var lite rädd för detta för 1 år sedan när man började inse att långt från alla hade råd att köpa en 1TB SSD, vilket gör att intresset svalnar, och de var helt beroende på att kunna göra billigare och billigare teknik för att ens folk skulle köpa dem reda då, eftersom folk är snåla många gånger och väljer hellre sämre och billigare.

De har enorma problem - att gå under 10 nm 'feature resolution' är verkligen en vägg att stånga huvudet blodig emot rent litografiskt (de verkliga strukturerna är betydligt större, med 10 nm feature resolution så är 10 nm typ den minsta detalj man kan göra i hörn, radie i böjar etc. och det finns knappt några strukturer speciellt mycket mindre än 20 nm på en flashminne ) - problemet är att den UV-strålnings som används litografiskt för 10 nm feature resolution är nära att räknas som röntgen - och det är inte bara problemet att det börja lysa rakt igenom saker (dvs. dom delar som skall vara skuggande på masken) - sannolikheten att fotonerna träffar fotoresistens aktiva molekyler minskar med kortare våglängd vilket gör allt fler fotoner missar helt och att man måste öka på intensiteten ordentligt, vilket i sin tur ger att fotonerna som missar kan ge påverkan djupare ned i strukturerna, men samtidigt om det träffar en fotoresistmolekyl så blir det sekundäremissioner med ytterligare fotoner/elektroner som triggar omgivande fotoresist molekyler och detaljen blir suddigare i kanten sas. Samma sak bildas när UV-strålningen träffar ytan på kislet/kiseloxiden/metallagret och det ökar inte upplösningen alls som det var tänkt...

Att tillverka den här kortvågiga UV-ljuset är också en utmaning. Kort sagt hela litografin-kedjan bakom med de olika stegen samverkande för IC-tillverkning är i stort sett på grundforskningsnivå när man går mot och under 10 nm... - fysiken börja hinna ifatt, ordentligt...

Att man inte får framgångar inom segmentet i den takt som dess investerare tänkt sig och hoppas på inom minnesteknologin har sina orsaker...

Så, nej 3D-minnen kommer nog inte bli billigare i framtiden på läge än - ens om alls som många hoppas på...

Ett problem till vid 3D-tillverkning är att man måste köra samma bricka med fotoresist, belysning, tvätt påläggande av joner/etsande bort kisel/kiseloxid/lägga på ny polykisel, tvätta av fotoresist - lägga på ny fotoresist etc. - för en 48 lagers minne så är det förmodligen minst 200 varv med fotoresist. Problemet med detta är att det börja bli nedlagt väldigt mycket arbete per cm^2 kiselbricka samt att sannolikheten för misslyckade exemplar ökar hela tiden ju fler lager och att lägga in extra utrymmer för att kunna kompensera för tillverkningsfel går att göra bara till en viss del - Det är det lätt att den delen som tillkommer för att kompensera för tillverkningsfel snart blir större än den minne man ursprungligen var ute efter om man inte har extrem god sannolikhet att tillverka helt felfri lager per lager som läggs på.

Detta resulterar att kiselbrickorna blir väldigt dyra (gentemot 'vanliga' plana minnes-layouter) och var hamnar brickorna som inte är tillräckligt bra för att användas i SSD - eller lyckas kränga ut på spotmarknaden till SSD-'märken' utan egna kiselfabriker, jo i USB-pinnar och SD-kort och även den delen har olika grader av helvete - en kinesiskt på plats inköpt SD/USB-pinne är med största sannolikhet mycket sämre med en 64 GB-bricka nedspärrad (i bästa fall...) till 2-8 GB (för att resten är värdelöst) än den du köper i affär i Sverige, och de ännu mindre hederliga 'förpackarna' spärrar inte av den dåliga delen... och fotografen upptäcker att gårdagens bilder börja bli korrupta redan dagen efter eller att det tog stopp när man skrev mer än 32 GB av 64GB brickan/USB-pinnen...

Kort sagt när det gäller flash-minne chip så skrotas inget - man sänker priset på de sämre chipen tills någon är villig att köpa hur skum den köparen än är då den annars inte ens är värd den sanden är gjord av en gång i tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

undrat det också, men när du köper interna så får du ju alltid veta vad du köper. det får du inte på externa. ta tex denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1427016
köpte 4st sådana, vissa fick wd green, jag fick 4st seagates. så antar att intenso helt enkelt fått bäst paketpris på de hårddiskarna vid det tillfället.
annars fungerar dom precis som interna, jag använder en av dom (utan höljet) som min spelhårddisk. använder en gammal 2tb extern som min inspelningshårddisk också. så att så länge man inte bryr sig vad man får så köper jag alltid externa och plockar sönder. det leder ju också till att garantin bryts men oftast inget jag bryr mig om.

här har du 5tb för 1300kr: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2550516

En anledning att externa diskar, speciellt från no-name märken som Intenso, är billigare än interna är just att tillverkaren kan välja den HDD som är absolut billigast för stunden och förhandla sig till bra paketpriser. Man utlovar ingen särskild prestanda eller specifikation, utan säljer bara en "2TB extern hårddisk", så det är fritt för tillverkaren att byta om tillgång eller pris förändras.
Köper du däremot en specifik intern disk förväntar du dig att få rätt märke och modell, och inget annat, oavsett hur pris och tillgång ser ut. Dock tror jag Intenso säljer även interna diskar, som kan vara lite vad som helst.

En annan anledning är att efterfrågan på interna 3.5" diskar inte är lika stor. De flesta har laptops, och även om de har stationär dator kanske inte alla vågar skruva upp den och montera en disk. Vem som helst kan däremot plugga in en USB-disk...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Snurrdisktillverkarna har mer eller mindre förlorat hela desktop-segmentet - den första disken oavsett slag (laptop som stationär) är numera en SSD. Det 'enda' det kan konkurrera med och gör det ganska bra är volymlagring/bulklagring till betydligt lägre pris per MB och större storlek per enhet . dvs. man satsar på disk nr: 2 för användaren samt som backup-media i form av extern disk då snurrdiskarna har i regel betydligt bättre hållbarhet vid ej spänningssatt långtidslagring än SSD.

(förvisso finns det >10 TB SSD via SAS-gränssnitt numera, men till en prislapp lång bortom privatpersoners horisont och dessutom är det inte bygga för långtidslagring utan för massiva I/O-operationer, databasuppslagningar etc.)

För de mer avancerade användarna i form av olika NAS-lösningar, ibland tillsammans med SSD som diskcache i lite större NAS-lösningar.

Mängden data som produceras är idag ofantlig - även lagringsbehovet, en del av behoven har flyttats från att det köps på användarnivå till istället hamnar på molnföretag och mot företag som Facebook, Instagram, Spotify etc. där man kan vara ganska säker på att alla aktiviteter loggas, sedan har vi våra olika kära nationella myndigheter som lägger näsan i blöt, och också sökföretag som google...

---

Idag så är nog främsta förbrukaren av 3.5"-diskar förmodligen NAS och annan nät-accessbar lagring (molnlagring).

De har ofta lite snabbare dataöverföringshastighet än 2.5"-diskar samt de i regel är byggda för 24/7-drift och ganska tung drift (typ 180 TB/år).

2.5" var avsedda för just laptop och även om de idag börja närma sig 3.5" i diskstorlek och överföringsprestanda så var de förr inte direkt kända för någon lysande snabbhet och 'flygtiden' var heller inte tänkt 24/7 utan snarare parkera och sedan stänga av spindelmotorn tämligen fort.

Att dylika diskar ofta snabbt parkerar sig vid inaktivitet (och ger hög load/unload-count om man försöker använda dem i NAS-liknande användning) är inte för att spara på strömmen - utan för att minska läshuvudenas flygtid - och då speciellt på laptop och externa HD då sannolikheten är stor att råka ut för stötar och mekaniska chock under användning och då vill man gärna ha huvudena på rampen och inte flygande över skivan och den vägen minska sannolikheten för diskhaveri väsentligt.

De flesta av (alla?) moderna diskarna har stöt/rörelsesensorer i sig för rycka upp huvudena på rampen så fort den uppfattar risk för annalkande stöt och den vägen försöker skydda huvudena från att krascha mot skivytan när stöten kommer. Dock är fallet 'vältande hårddisk' svår att tackla - vilket är största risken med en extern 'stående' HD då G-krafterna blir väldigt stora när den sedan gör en flat-träff mot underlaget och halva uppsättningen läshuvuden kommer att trycka hårt mot skivorna under stöten och är flyghöjden redan innan ca 3 nm över skivytan så... (därför hittar diskräddningsföretag ofta repor på ena sidan och inte den andra efter en vältningsolycka)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Seagate/Samsung har haft 4 TB 2.5" disk i typ 1 år, och det är inte 2 st 2TB i samma förpackning (som vissa andra har) utan det är 5 skivor i samma diskchassi (800 GB/skiva), först kom det under Samsungs logga, senare även i Seagates logga även om diskarna kommer från samma fabrik.

Att tänka på är att Samsungs HD-produktion delades när det såldes av och Seagate tog 2.5" medans WD tog 3.5"-delen då det var olika fabriker på olika platser.

Det är riktig SATA på dessa 4 TB-diskar men chassiet 15 mm tjock, vilket gör att det inte riktigt får plats i många mindre 2.5"-diskbaserade NAS.

Gissar att man i 5TB disken petat i ytterligare en skiva samt packat ännu lite hårdare på de befintliga - dvs. lite tätare mellan magnetväxlingarna (ca 10 nm idag) efter spåret och att man hyvlat lite på spårbredden ytterligare ett snäpp (förut var det runt 60 nm på 8TB 3.5"-diskarna). Shingled teknik verkar nästan ha försvunnit så man kanske har löst problemet med mer lämplig utformning på skrivhuvudet och ännu hårdare material på den tunna skrivbara lagret på skivan. HSMR är ganska osannolikt än så länge - det vi ser idag är fortsatt 'polering' på existerande teknik.

Den sista externa 4TB 2.5" disk jag köpte nyligen så ingick 2 års dataräddning i köpet (dvs. motsvarande IBAS-jobb) om den mot förmodan skulle haverera inom den tiden.

Idag är det så hårdpackat både på snurrdiskar och på SSD att man inte längre kan köra på att ha sin data på bara ett ställe och att det är säkert - man måste ha backup på annan media eller molntjänst - dvs. datat på minst 2 fysiskt skilda ställen så fort det är praktiskt möjligt. SSD havererar också - ofta väldigt plötsligt och ofta helt omöjligt att rädda data, medans en mekaniska snurrdisk går nästan alltid att rädda stora delar data ur den om den stängs av snabbt vid problem/haveri eller aldrig startas efter att man tex. tappat denna från högre höjd.

Sedan att man säger att HD är mer ömtåliga idag än förr så håller jag inte med, de gamla mekaniska diskarna när det fortfarande var på 10 - 40 MB storlek hanterades i stort sett som heliga reliker och ganska så omfattande förberedelse gjordes innan man tex. skulle spränga i fastighetens närhet.

Sedan att hårddiskar är dyra... - nja, själv har jag en gammal miniscribe (SCSI1) på 1.6 GB som kostade 10 papp vid den tiden DOOM var nylanserad och man tyckte att 1.6 GB var enormt stor hårddisk och bräckte alla i bekantskapskretsen just då, och innan dess så var det helt normalt på 80-talet att största disken vid rådande år kostade runt 7-10 papp även om de på den tiden bara höll 70 MB...

Kort sagt HD är skitbilliga idag räknad kostnad per MB

Måste börja med att säga: Vilket underbart detaljerat svar Tackar.

Nu trodde jag inte det var 2 st separata diskar, utan en 2,5" med 2x så stor höjd, och det stämmer ju. Normalt är de 7mm, och denna är 15mm (U.2 standarden).

Det är oavsett mycket kul att se dem gå på höjden istället för SMR eller liknande, då den teknikens nackdel är ofta mindre intressant för allt annat än ren backup/offline lagring.

Men jag tar gärna diskar med mer höjd, om det ger mer plats. Såg en video från Linus Tech där han monterade 10TB Seagate 3,5" HDD och tusan vad de såg packade ut. Normalt är där en grop i chassit på disken där plattorna är, men denna var banne mig helt platt, så de måste ha byggt in motorn i centrum av skivorna, samt tryckt in allt de någonsin kan mellan. Det märks mao att de har lite fysikaliska problem, men det är kul att se dem pressa gränsen.

Skrivet av xxargs:

De har enorma problem - att gå under 10 nm 'feature resolution' är verkligen en vägg att stånga huvudet blodig emot rent litografiskt (de verkliga strukturerna är betydligt större, med 10 nm feature resolution så är 10 nm typ den minsta detalj man kan göra i hörn, radie i böjar etc. och det finns knappt några strukturer speciellt mycket mindre än 20 nm på en flashminne ) - problemet är att den UV-strålnings som används litografiskt för 10 nm feature resolution är nära att räknas som röntgen - och det är inte bara problemet att det börja lysa rakt igenom saker (dvs. dom delar som skall vara skuggande på masken) - sannolikheten att fotonerna träffar fotoresistens aktiva molekyler minskar med kortare våglängd vilket gör allt fler fotoner missar helt och att man måste öka på intensiteten ordentligt, vilket i sin tur ger att fotonerna som missar kan ge påverkan djupare ned i strukturerna, men samtidigt om det träffar en fotoresistmolekyl så blir det sekundäremissioner med ytterligare fotoner/elektroner som triggar omgivande fotoresist molekyler och detaljen blir suddigare i kanten sas. Samma sak bildas när UV-strålningen träffar ytan på kislet/kiseloxiden/metallagret och det ökar inte upplösningen alls som det var tänkt...

Att tillverka den här kortvågiga UV-ljuset är också en utmaning. Kort sagt hela litografin-kedjan bakom med de olika stegen samverkande för IC-tillverkning är i stort sett på grundforskningsnivå när man går mot och under 10 nm... - fysiken börja hinna ifatt, ordentligt...

Att man inte får framgångar inom segmentet i den takt som dess investerare tänkt sig och hoppas på inom minnesteknologin har sina orsaker...

Dock är faktiskt inte NAND <15nm största problem att tillverkas, utan att det du tillverkar är i sig nästan värdelöst. Du får strömläckage, extremt kort livslängd och små toleranser pga där helt enkelt inte är nog med elektroner i dem för att fungera. Visst, du kan göra 10nm SLC eller kanske halvdan MLC... men det är inte ekonomiskt. Tror det minsta jag sett i produktion är 14nm, vilket i sig är rätt fantastiskt, men jag vill inte ha det.

Så även om de löser alla problemen med tillverkningen, så är det de får... inte värt jobbet.

Skrivet av xxargs:

Så, nej 3D-minnen kommer nog inte bli billigare i framtiden på läge än - ens om alls som många hoppas på...

Ett problem till vid 3D-tillverkning är att man måste köra samma bricka med fotoresist, belysning, tvätt påläggande av joner/etsande bort kisel/kiseloxid/lägga på ny polykisel, tvätta av fotoresist - lägga på ny fotoresist etc. - för en 48 lagers minne så är det förmodligen minst 200 varv med fotoresist. Problemet med detta är att det börja bli nedlagt väldigt mycket arbete per cm^2 kiselbricka samt att sannolikheten för misslyckade exemplar ökar hela tiden ju fler lager och att lägga in extra utrymmer för att kunna kompensera för tillverkningsfel går att göra bara till en viss del - Det är det lätt att den delen som tillkommer för att kompensera för tillverkningsfel snart blir större än den minne man ursprungligen var ute efter om man inte har extrem god sannolikhet att tillverka helt felfri lager per lager som läggs på.

Håller dock inte helt med dig på denna punkt.

Detta för att man idag tillverkar 3D NAND på runt 30-40nm (det minsta jag sett var ca 34nm). Detta är en nivå som är enkel att tillverka i sig och inte påverkas av fysikens gränser på storleken. Det är dock, som du säger, tillverkningsproblem med att man har svårt att få konsistent kvalité, men detta går att jobba på och förbättra. Det är ganska ny teknik och där finns mycket att utveckla.

Toshiba insåg en hel del av detta och deras 3D NAND har (i deras egna ord) inte några direkta problem att skala på höjden som tex Samsungs teknik har, och de siktar redan på 100TB SSDer och ska börja med 64-lager. Så det går att lösa, men det kräver så klart tid och pengar.

Det du också kan göra är att gå ner i litografi, till tex 28-32nm. En väldigt liten förändring här ger ändå enorma vinster då du har 32-48-64 lager. Så denna teknik är långt från död, eller oekonomisk, problemet är att endast en enda tillverkare har erfarenheten här, och det är Samsung. Alla andra jobbar nu hårt för att komma ikapp dem...

Tittar man på Intels 600p/Crucial MX300 så vågar jag säga att priset inte är så farligt, när du inte har överflöd med behov från marknaden på chippen. I Samsungs fall är problemet snarare att de inte kan tillverka dem fort nog för att mätta marknaden, så priserna stiger. Samtidigt så är inte andra tillverkare klara med sin teknik, så de kan ta högre pris. Lite som Nvidia kan ta hutlöst betalt för 1080/1070, då inget kan konkurrera.

Den närmaste 2D konkurrenten till tex Samsung 950/960 är ju Intel 750, och den är verkligen inte ekonomisk att göra. Så 3D NAND har helt klart en framtid, både billigare och snabbare än idag.

Skrivet av xxargs:

Detta resulterar att kiselbrickorna blir väldigt dyra (gentemot 'vanliga' plana minnes-layouter) och var hamnar brickorna som inte är tillräckligt bra för att användas i SSD - eller lyckas kränga ut på spotmarknaden till SSD-'märken' utan egna kiselfabriker, jo i USB-pinnar och SD-kort och även den delen har olika grader av helvete - en kinesiskt på plats inköpt SD/USB-pinne är med största sannolikhet mycket sämre med en 64 GB-bricka nedspärrad (i bästa fall...) till 2-8 GB (för att resten är värdelöst) än den du köper i affär i Sverige, och de ännu mindre hederliga 'förpackarna' spärrar inte av den dåliga delen... och fotografen upptäcker att gårdagens bilder börja bli korrupta redan dagen efter eller att det tog stopp när man skrev mer än 32 GB av 64GB brickan/USB-pinnen...

Kort sagt när det gäller flash-minne chip så skrotas inget - man sänker priset på de sämre chipen tills någon är villig att köpa hur skum den köparen än är då den annars inte ens är värd den sanden är gjord av en gång i tiden...

Visst är det så, och det är ju därför man ofta måste säga till folk som sitter och kämpar med ett trasigt USB minne eller SD-kort... ge upp. Det är skräp. Köp en ny...

Man ser även detta i Kina SSDer, där de kan använda "kvalitets NAND", men det är så klart överblivet skräp av det som ingen ville ha (dvs defekta moduler). Dock ser man det du säger mycket tydligt på 2D TLC marknaden. Tittar man på Crucial BX200 och Sandisk Ultra II tex så har dessa SMART info som tydligt markerar rätt många dåliga sektorer från fabrik redan. Man köper egentligen skräp NAND till premium pris.

Men oavsett hur trasigt NANDet är, så länge de märker av de defekta delarna så har jag inget emot det. Ser det som återvinning eller iaf väl använda resurser. Allt som slängs är ju bortkastat.

Men samtidigt så är det lite retsamt att man trycker på kvalitén så mycket att det blir så dåligt att man tvingas kasta alla dessa flashceller efter så kort användning. Hade hellre sett 20nm+ och högre pris, där man vet att det håller, för det blir ju inte billigare om man måste köpa en ny hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag köpte samma modell i 4TB utförande för mer än ett år sedan och den var det en USB-SATA adapter i så den snurrar alldeles utmärkt i min musikserver på SATA interface. Det enda som jag inte gillar med den är att den använder SMR tekniken vilket inte alltid är det bästa om du har stor omsättning på data. Om nu även just denna disken använder SMR kan jag inte svara på men modellen är iallafall "rätt".

Ah, just det Shingled Magnetic Recording, "stående block". Trodde det bara användes på de stora 3,5'' 8TB Archive diskarna.
Makes sense att ha det på 2,5'' också om man skall få plats med hela 5TB på snurr-disk.
De skall ju ha rätt usel Write performance vad jag hört. Fast om man har disken som en WORM-device så lär det funka hyffsat bra.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.