Öppenfiber, Vilken operatör har bäst och flest utbud av HD kanaler

Permalänk
Medlem

Öppenfiber, Vilken operatör har bäst och flest utbud av HD kanaler

Hej

Har öppenfiber från Telia. Har också Bredband och TV från Telia idag.

Har Mixat 16 kanaler. Men saknar Tv4 HD, Tv3 HD, Tv5 HD Och alla andra HD kanaler som kanske finns?!
De jag har är typ SVT och Nat geo wild och någon discovery i HD. För övrigt tycker jag bilden på HD från Telia suger.
Knappt märkbar skillnad från vissa kanalers SD sändningar. Ja min box är inställd på 720P

Köpte en ny oled tv så det vore ju kul med lite bättre bild. Just nu är den ju sämre än min 50 tums plasma från 2008.

Har kollat runt en del, men det ser ganska tunt ut tycker jag vad gäller hd utbud hos alla. Någon som har bra koll och kan guida en?

Det är alltid någon HD kanal som saknas hos någon leverantör. Skulle gärna bli av med telia också eftersom jag tycker att kvaliten är dålig. Dock så vill jag ha kvar fibertv då man inte orkar hålla på med någon parabol. i och för sig så verkar det vara parabol som gäller, vilket är helt sjukt.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Varför har du din box inställd på 720p? Det är ju steg ett att ändra.. HD är 1080p

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@MoNkeY-05:

Asså vette fan varför jag skrev 720p boxen är ju inställd på 1080p50 :/

Men största problemet är utbudet av HD kanaler.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Tyvärr har jag inget bra input där, Bahnhof kanske? Jag tittade mest efter råd, då jag ska skaffa fibertv till våren, och gärna också skaffar lite hd-kanaler. Inväntar någon mer kunnig som kan komma med råd.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Tyvärr har inte tekniken kommit så långt så det finns väldigt få HD-kanaler i fibernätet..
Bästa sättet att få mycket kanaler i HD-kvalitet (som även den är lite halvtaskig) är att skaffa parabol.

Man tycker ju att vi i Sverige som ändå har ett högklassigt och välutbrett fibernät borde kommit längre..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

@SunQ:

Men det sjuka är ju att 1,2,3,4,5,6 finns ju i HD, men ingen leverantör har alla i HD.

Telia har faktiskt 1,2,4,5 i HD men inte 3 och 6. Så märkligt att ingen leverantör har alla.

Hur svårt kan det vara att ta in alla HD kanaler och göra ett paket av det?

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

@Ljunki : Svårt är det nog absolut inte. Men det kostar pengar och man måste ha rättigheter osv.

Tex på Com Hem så i medium-paketet eller silver eller vad det heter nuförtiden så följer 1, 2, 3, 4, 6 med i HD. Men Kanal 5 måste man lägga till för 59kr/månad eller gå upp i högsta paketet.

Så för att få mest kompletta HD utbud är det antingen dubbelt abonnemang på parabol med både Viasat + Canal Digital alternativt Com Hem och deras största paket.

Men det är långt ifrån gratis och det är inte i fibernätet

Kollade lite till och hittade detta: https://www.sappa.se/tv/kanalpaket/sappa-mest-hd
Det är inte gratis men om du har så du kan beställa från Sappa så har det där paketet 1-6 +9 i HD och några till i HD.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Står själv inför i princip samma situation då jag snart flyttar in i ett nytt hus som har telia öppen fiber. Sappa verkar inte fungera har dock inte undersökt ordentligt än.
Just nu lutar det åt Viasat men då missar man 4 som HD. Viasat har 4:an men inte i HD. Övriga verkar dock finnas i HD utförande.
Hyfsat attraktiv kostnad ifall man vill ha flera boxar, verkar dock vara begränsat till max 4 st.
Fullpris för första, ca 130:- för andra och ca 40 för box 3 samt ca 40 för box 4.

Permalänk
Medlem

@loffis:

Jag vet inte, 379 i månaden för silver och hd kanaler plus 2200 för inspelningsbar box och startavgift.

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

Sitter väl i samma båt om val av fiber-tv eller ej och har Telia öppen fiber kör just nu bara internet 250/100 på den.

Tv går idag på Viasat parabol guldpaketet men tänker byta då jag inte är så sportintresserad och då är det onödigt dyrt paket.

Har också retat mig på att man inte kan få TV4 i HD (marksänt funkar dåligt här så det är ej alternativ) hos Viasat samt att det är dyrt alldeles särskilt som giriga Viasat också vill ha 129kr extra i månaden för HD något som borde vara standard nu för vem vill ha sunkigt lågupplösta SD-kanaler om de finns att få i HD.

Kollat alla erbjudanden på fiber-tv hos Öppen fiber men det verkar helt enkelt inte möjligt att få alla svenska kanalerna 1-6 i HD, alltid är det något som saknas som TV3 eller TV4 i HD.

Då många också rapporterat om sämre bild pga lägre bitrate/sämre kodning än parabol samt att boxarna många gånger är ett skämt där funktionen är sämre än parabolboxar med restriktioner som att det bara går att spela in en kanal i taget inte två samtidigt och annat dumt så behåller vi parabolen tillsvidare.

Det vi tänker göra nu i december när bindningen går ut är att byta till Canal Digital för just nu är dom de enda som erbjuder alla 1-6 i HD. Att de har sämre sport gör mig inget då jag tittar lite på sport vilket väl annars är fördelen Viasat har över CD.

Att CD dessutom ger HD utan extra avgift och har ett humant pris på filmpaketet gör att de verkar mest intressant nu.

Visst Viasat har sin nya UHD kanal, men är man inte sportintresserad ger det inget då kanalen i stort sett bara är sport.
Och så länge de inte ens har alla sina egna filmkanaler i HD kan de börja där tycker jag. Tyvärr går inte SF i HD hos Canal Digital men deras egna filmkanaler gör det.

PS en annan fördel att inte ha fiber-tv box är om fibern/internet går ned eller börjar hacka pga överbelastning någonstans så funkar fortfarande teven med parabolen. Har man tv över fiber och internet är nere är man utan tv också.

Permalänk
Medlem

Viasat HD

Viasat vill att jag ska byta till dem från Telia. Har fått erbjudande via posten att deras bredband 100/100 är 31kr billigare i månaden.
Jag frågade viasat om de hade ett likvärdigt tv-paket som Telias Stor, för där ingår ganska många HD-kanaler och hos er måste jag betala extra för HD. Jag fick detta som svar:

"Det kanalpaket som vi har som motsvarar kanalpaket STOR är vårat Silver-paket.
Se kanalutbud här : https://www.viasat.se/produkter

Vi visat alla våra kanaler i HD (720p) vill man däremot lägga till Full-HD (1080p) så tillkommer en kostnad på 129.- / månaden.
Hojta till om det dyker upp fler frågor/funderingar
Ha en fin dag,
/ Hanna Linder"

Stämmer de att de har alla sina kanaler i 720P? Och att de är den riktiga HD-kanalen för specifik kanal? Tycker de låter konstigt att man betalar 129kr extra för att de ska ändra upplösningen från 720p till 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av he4Ler:

Viasat vill att jag ska byta till dem från Telia. Har fått erbjudande via posten att deras bredband 100/100 är 31kr billigare i månaden.
Jag frågade viasat om de hade ett likvärdigt tv-paket som Telias Stor, för där ingår ganska många HD-kanaler och hos er måste jag betala extra för HD. Jag fick detta som svar:

"Det kanalpaket som vi har som motsvarar kanalpaket STOR är vårat Silver-paket.
Se kanalutbud här : https://www.viasat.se/produkter

Vi visat alla våra kanaler i HD (720p) vill man däremot lägga till Full-HD (1080p) så tillkommer en kostnad på 129.- / månaden.
Hojta till om det dyker upp fler frågor/funderingar
Ha en fin dag,
/ Hanna Linder"

Stämmer de att de har alla sina kanaler i 720P? Och att de är den riktiga HD-kanalen för specifik kanal? Tycker de låter konstigt att man betalar 129kr extra för att de ska ändra upplösningen från 720p till 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter otroligt att de skulle ha alla i 720p.

Frågade på deras facebook sida nu

Jag frågar. Sänds alla kanaler på 720p. De svarar ja på den frågan. Skickar då en bild på att man kan köpa till hd kanaler. Då svarar de att alla hd kanaler sänds i 720p eller 1080i.

Är är deras svar i alla fall.

HD-kanalerna är ett tillägg som gör att du får tillgång till 720p och 1080i, utan HD-paketet går sändningen inte i någon av dessa upplösningar. 720p används om du har en HD-ready TV och 1080i används om du har en TV i full HD. Hänger du med på hur jag menar?

Mvh Andreas
Viasat Kundservice

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Medlem

@he4Ler:

Nej de har inte koll hos kundtjänst för utan HD tillägget på 129kr får man bara SD 576P egentligen men däremot kan man bara ställa in boxen på 720P eller 1080i utgångssignal till teven vilket gör att man får signalen uppskalad i boxen till teven.(via HDMI, Scart-kontakten ger givetvis bara 576i analogt ut).

Detta gör nog att kundtjänsten inte riktigt klarar av att hålla isär skillnaden på uppskalad och äkta upplösning då boxen alltid ger ut en uppskalad 720P eller 1080i signal till teven även om man inte har HD-tillägg.

Har man däremot HD-tillägg får man äkta 720P eller 1080i när HD kanalerna sänder HD vilket de inte alltid gör heller då det också sänds en mängd SD material även i HD kanalerna.

Det som då händer är att SD 576P bilden skalas upp till den upplösningen som boxen ställts in på så boxen ger 720P eller 1080i ut till teven.

Har man HD-tilläget så får man då istället för uppskalad 576P en riktig 720P eller 1080i på de HD-kanaler som faktiskt för stunden sänder ut HD, men alla övriga lågupplösta icke HD 576P kanaler skalas bara upp precis som det också görs för de utan HD-tillägg.

(att märka är att HD-kanalen kan sända ut en HD-signal fast det bara är uppskalat SD material, skillnaden är att uppskalningen sker innan sändning och sker inte i boxen som på SD-kanalerna och resultatet blir inte mer äkta HD för det.)

Exempelvis Tv4 guld med gamla serier i kass 70tals kvalitet från gammalt NTSC 480i material skickas då ut från boxen i 720P eller 1080i men bilden är lika dålig oavsett och eftersom det inte är en HD kanal så blir bilden från denna kanal likadan vare sig man har HD-tillägget eller ej.(även om det varit en HD-kanal så hade det dåliga grundmaterialet inte tillgodogjort sig nyttan av HD)

Har man HD-tillvalet så är det bara på de kanaler som sänder HD man får bättre bild och ibland inte ens det eftersom det också sänds material i vanlig SD upplösning även i HD kanalerna och då blir det lika som på de vanliga icke HD kanalerna.

(syns tydligt på Viasats SeriesHD kanal där de ibland har snålat och sänt SD varianten av en serie som finns i HD)

Har man inte HD-tillvalet så skalas allt upp från 576P vilket är sämre än att ha den riktiga upplösningen. (man sätter dit extra bildpunkter som "gissas fram" av systemet på mer eller mindre bra sätt.

Man skulle verkligen kunna tycka att idag borde man få riktig 1080P Full-HD men det får man alltså inte trots tillägget, Och nej 1080i är inte Full-HD(standarden kräver 1080P) eller detsamma som 1080P.

Detta då bildfrekvensen halveras pga 1080(i) som står för interlace i motsats till P för Progressive.
Den ritar bara upp halva bilden i taget och sedan den andra halvan i tät följd så ögat ser det som en bild. Därav blir 50Hz i praktiken 25Hz. Detta halverar dyr sändningsbandbredd så det är en kostnadsfråga främst.

Lite Kuriosa:
NTSC det amerikanska färg-tv systemet benämdes i folkmun "Never The Same Color" då det fanns ett reglage på teven att justera färgen med eftersom det systemets färger inte var stabila. Något som hade lösts i det Europeiska PAL systemet vi har och som också hade lite högre upplösning och gav en bättre bild av de båda gamla analoga systemen.