Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag tror faktiskt jag har en gammal Strv 74 i närheten av mig som står ute vid en gård som jag tror militären har till utbildning. Ska försöka få ett kort på den någon gång!

https://www.youtube.com/watch?v=B5VqMMq9fVA - SÅ JÄVLA NICE

Hah `de försöker inte ens uttala namnet på vagnen vid 2:47 "pvlvv fm42" vad står det för?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av livsnjutaren:

Har själv den och man skrattar gott ibland när man one hitar mediums eller sätter en 1500 + på en e100 men att ta sig dit tyckte i alla fall inte jag om. Tier 9 kan jag tycka var okey. Men resten var en pina!

Själv är jag ganska så missnöjd med deathstar :-/

Tort som är tier 9 tycker jag är mycket roligare.

Permalänk
Medlem

http://wotreplays.com/site/3100738#el_halluf-scienta-kv-2 - trevlig runda. KV-2 kan vara riktigt troll.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Hahahha! 10 skott avfyrade, 3k dmg.. Såååklaaaaart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Loffemega:

QB sitter just nu och går igenom de svenska tanksen som precis kommit på PTR. Kolla in dem! https://www.twitch.tv/quickybaby

De svenska heavy tanksen verkar ju helt underbara, nerf inc?

Hehehe, ska bli mycket kul att spela dem

Permalänk

@scienta: Kan vara.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

Ganska så mycket pay-to win med nya 49L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trump_For_Life:

Ganska så mycket pay-to win med nya 49L

Om den hamnar i T8 battles.
Annars är den ganska medelmådig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@Slaktardej: Ja, inte om du kör den då - då är den kanonmat.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt en t26e5 som har några första intryck av att köra med den? Själv kommer jag nog att vänta tills någon gång efter Den svenska linjen har kommit. Om det ens blir det köp. Skulle vilja byta den mot min super pershing...

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

AMX 49 är den enda tier 9 som kan bounca tier 9 HT kanoner på hela fronten utan guld, förutom kupolan. Det finns ingen annan tier 8 HT som har så pass stark armor gent emot andra tier 8 HTs. Och t26e6 är också obalanserad. Den har mycket bättre dpm än caernarvon och hull armor likt tiger II och en turret som är i likhet med T32. Dööh. Det är en medium med bättre armor och pen. Powercreep på tier 8 är inte roligt längre. Allt började med mutz och panther 8.8 vilka var lika bra eller bättre än indien pz och panther II. Sedan har det gått utför. Igår var spelet fylld med amx 49 och t26e5 och det är inte roligt, de har bra armor och bra pen så de kan äga ut i princip alla andra tier 8 HTs vilka har betydligt fler weakspots. AMX 49 har fasen bättre mobilitet än tiger II och mycket bättre armor och bättre AP pen, och liknande dpm. Så sjukt kasst att de släpper premiums som är så pass starka. AMX 49 har till och med bättre frontal armor än kv4 och bättre gun handling till och med.

Permalänk
Medlem

@VideoyGTX: Ärligt talat tror jag det hela har och göra med en ombalansering utav spelet som WG är på väg att göra. Att de t.o.m. buffar befintliga premiums för tyder på att något är i görningen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Mysko balans Wg har när de buffar tanks så som is3, e5 och is6 då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Mysko balans Wg har när de buffar tanks så som is3, e5 och is6 då också?

Som om en IS3 eller e5 skulle vara OP ? De är ju inte direkt svåra att slå ut Och is6 har ju sin värdelösa kanon.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Klart de är OP. Tanks som tidigare balanserades utefter sin armor, fick armor buffad utan att andra aspekt nerfades. WG har tappat bollen totalt gällande tankbalans, och det värsta är att istället för att nerfa tanks kommr de buffa dem. Spelet blir kasst, alla tank borde tas tillbaka till dess ursprungliga form och sedan utgå efter det. Problemet med att buffa armor är så klart att folk tvingas använda mer guld, och genom att ta bort weakspots och 3-caliber reglen så dummar de ner spelet til lden grad att man "måste" trycka 2 för att penna områden kan kunde penna innan med AP. Armor buff fungerar endast om guldammo tas bort helt, och i så fall måste alla tank ombalanseras grovt. En tank med både armor, alpha, pen och mobiliter (is3) måste nerfas markant gällande moblitet om den ska vara balanserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som om en IS3 eller e5 skulle vara OP ? De är ju inte direkt svåra att slå ut

Om inte dessa är OP bland heavy tanks vet jag inte vad som är.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som om en IS3 eller e5 skulle vara OP ? De är ju inte direkt svåra att slå ut Och is6 har ju sin värdelösa kanon.

Kranvagn tycks vara helt uppåt väggarna OP dock, den verkar ha den enda turreten som konsekvent kan bounca alla guldskott hela tiden, som dessutom har 12 graders depression

Permalänk
Medlem

@SuperOlsson: Ja det var inte direkt svårt att bestämma vilken del av det svenska trädet jag ska dumpa all min free xp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

Om inte dessa är OP bland heavy tanks vet jag inte vad som är.

Visst de är bra tanks. Men kör du motsvarande från en annan nation har du absolut inga problem att slå ut dom. Ex kan ju en 50 100 slå ut en is3 på ett mag med lite tur.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Det är ju klart att det går att slå ut dom med vilken annan tank som helst, men det är ingen slump att båda dessa är "Go-to"-tanksen för CW för T8 och T10 när det kommer till heavies. Nu har jag ingen källa men jag är rätt övertygad att dessa två ligger i den absoluta toppen för sina klasser när det kommer till snittresultat över spelarbasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xizten:

@jOnÄTÄn: Det är ju klart att det går att slå ut dom med vilken annan tank som helst, men det är ingen slump att båda dessa är "Go-to"-tanksen för CW för T8 och T10 när det kommer till heavies. Nu har jag ingen källa men jag är rätt övertygad att dessa två ligger i den absoluta toppen för sina klasser när det kommer till snittresultat över spelarbasen.

Emedan jag förstår frågan så ligger IS-3 och E5 på 32a och 33e plats på vb sett till WR bland de absolut mest spelade (>9999 matcher) heavies. Man kan där ställa sig frågan huruvida 45%arna presterar överlägset bättre i snitt i IS-3 och E5 än i deras övriga spelade tanks.
När man kollar på motståndet i turneringar samt en och annan random stetpedder och/eller noob så tycks IS-3 och ibland E5 ligga ganska på snittet.
Kollar man vidare på stats som t.ex. genomsnittlig skada och övrigt så ligger dessa tanks även där på snittet, om inte under. vb skvallrar om att mina aningar kan stämma. Experience undantaget, vilket skvallrar om att tanksens helhet är vad som bestämmer dess prestation. IS-3 och E5 presterar bra för att deras helhet har en hög lägstanivå, "förlåtande" som andra uttrycker sig. Detta stämmer överens med vad man ser i andra spelare i turneringar och i randoms, sällan ligger de förlåtande tanksen som t.ex. IS-3 eller E5 speciellt långt under genomsnittet.
Huruvida de är OP eller ej behöver mätas i mer än enbart genomsnittliga stats i förhållande till spelarens övriga tanks.

Vad jag vill komma fram till är att vi förmodligen ser fel på tanksen när vi säger att de är OP. Jag skulle hellre vilja säga att de är "enkla", "förlåtande" eller helt enkelt bara välbalanserade i sig själva.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Emedan jag förstår frågan så ligger IS-3 och E5 på 32a och 33e plats på vb sett till WR bland de absolut mest spelade (>9999 matcher) heavies. Man kan där ställa sig frågan huruvida 45%arna presterar överlägset bättre i snitt i IS-3 och E5 än i deras övriga spelade tanks.
När man kollar på motståndet i turneringar samt en och annan random stetpedder och/eller noob så tycks IS-3 och ibland E5 ligga ganska på snittet.
Kollar man vidare på stats som t.ex. genomsnittlig skada och övrigt så ligger dessa tanks även där på snittet, om inte under. vb skvallrar om att mina aningar kan stämma. Experience undantaget, vilket skvallrar om att tanksens helhet är vad som bestämmer dess prestation. IS-3 och E5 presterar bra för att deras helhet har en hög lägstanivå, "förlåtande" som andra uttrycker sig. Detta stämmer överens med vad man ser i andra spelare i turneringar och i randoms, sällan ligger de förlåtande tanksen som t.ex. IS-3 eller E5 speciellt långt under genomsnittet.
Huruvida de är OP eller ej behöver mätas i mer än enbart genomsnittliga stats i förhållande till spelarens övriga tanks.

Vad jag vill komma fram till är att vi förmodligen ser fel på tanksen när vi säger att de är OP. Jag skulle hellre vilja säga att de är "enkla", "förlåtande" eller helt enkelt bara välbalanserade i sig själva.

Håller med, visst är IS-3 och IS-5 jobbiga när man möter dom i tier 6 vagnar, men då är de flesta tier 8 rätt dryga att möta, vad gör man t ex mot hulldown T32 eller Pershing, eller sidescrapande Tiger II när man kommer med sin vk 30.02 med 150 pen (19x med guld)? Och E5 är bara op om man lyckas gömma sin lfp eller är tillräckligt nära så motståndaren måste skjuta den i hög vinkel. Med samma logik kan man säga att IS-7 är OP för att den i hulldown har den bästa turreten i spelet (innan Kranvagn iaf), eller STB-1 om den lyckas flanka för den har så hög DPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperOlsson:

Håller med, visst är IS-3 och IS-5 jobbiga när man möter dom i tier 6 vagnar, men då är de flesta tier 8 rätt dryga att möta, vad gör man t ex mot hulldown T32 eller Pershing, eller sidescrapande Tiger II när man kommer med sin vk 30.02 med 150 pen (19x med guld)? Och E5 är bara op om man lyckas gömma sin lfp eller är tillräckligt nära så motståndaren måste skjuta den i hög vinkel. Med samma logik kan man säga att IS-7 är OP för att den i hulldown har den bästa turreten i spelet (innan Kranvagn iaf), eller STB-1 om den lyckas flanka för den har så hög DPM.

Du gör här en distinktion mellan prestanda och situation. En IS-7 _är_ OP hulldown. En IS-7 _är inte_ OP. _Ingen_ kan penna en hull down IS-7 (inte helt sant men mycket realistisk i en 1v1-situation). _Alla_ (icke SPG, samma tier) kan slå en IS-7 1v1.
IS-3 och E5 har fantastiska möjligheter att nyttja sitt hull down samtidigt som de inte är sämst i andra kategorier. De är dock inte openetrerbara och kan således förlora mot annan tank trots sitt starkaste läge.

Liknande när vi talar om dpm, alpha, burst och trade. En 50 100 vinner alltid över en IS-3 förutsatt att båda parter spelar perfekt. 50 100 är således OP i scenariot. Det är få som skulle säga att 50 100 är en bättre tank än IS-3 och vem som än ser två lag där det ena består av IS-3 och det andra av 50 100 kan säkert gissa sig till vinst redan inom första minuten.
Jag går alltid 50 100 mot IS-3 i 1v1-turnering för att jag vet att jag förlorar bara om jag själv fuckar up. Resultatet är helt oberoende av motspelarens och hans tanks prestationer. Jag förlorar dock för att jag inte är en perfekt spelare och därför inte kan ta tillvara på varje situation. IS-3 kan ta tillvara på något fler situationer, även om varje situation inte innebär fullständigt säker vinst.

Frågan kvarstår dock, är en tank OP om den kan ta tillvara på fler situationer än en annan tank?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Du gör här en distinktion mellan prestanda och situation. En IS-7 _är_ OP hulldown. En IS-7 _är inte_ OP. _Ingen_ kan penna en hull down IS-7 (inte helt sant men mycket realistisk i en 1v1-situation). _Alla_ (icke SPG, samma tier) kan slå en IS-7 1v1.
IS-3 och E5 har fantastiska möjligheter att nyttja sitt hull down samtidigt som de inte är sämst i andra kategorier. De är dock inte openetrerbara och kan således förlora mot annan tank trots sitt starkaste läge.

Liknande när vi talar om dpm, alpha, burst och trade. En 50 100 vinner alltid över en IS-3 förutsatt att båda parter spelar perfekt. 50 100 är således OP i scenariot. Det är få som skulle säga att 50 100 är en bättre tank än IS-3 och vem som än ser två lag där det ena består av IS-3 och det andra av 50 100 kan säkert gissa sig till vinst redan inom första minuten.
Jag går alltid 50 100 mot IS-3 i 1v1-turnering för att jag vet att jag förlorar bara om jag själv fuckar up. Resultatet är helt oberoende av motspelarens och hans tanks prestationer. Jag förlorar dock för att jag inte är en perfekt spelare och därför inte kan ta tillvara på varje situation. IS-3 kan ta tillvara på något fler situationer, även om varje situation inte innebär fullständigt säker vinst.

Frågan kvarstår dock, är en tank OP om den kan ta tillvara på fler situationer än en annan tank?

Inte nödvändigtvis skulle jag säga, å andra sidan går jag inte till typiska brawlingplatser särksilt ofta, där förmodade op-vagnar som IS-3 och E5 har sin största fördel, så jag kanske inte är rätt person att bedöma det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperOlsson:

Kranvagn tycks vara helt uppåt väggarna OP dock, den verkar ha den enda turreten som konsekvent kan bounca alla guldskott hela tiden, som dessutom har 12 graders depression

Jag antar att guldälskarna är lite nervösa nu då, när de tvingas lära sig spela.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jag antar att guldälskarna är lite nervösa nu då, när de tvingas lära sig spela.

Eller så hoppar guldälskarna in i den här vagnen och struntar i att lära sig spela?

Permalänk

Vad tycker ni om nya overmatchmekaniken? En nerf till alla 122 mm ryska kanoner, men en buff till alla turret roofs, och franska vagnar överlag kommer njuta av det. Största buffen tror jag dock går till object 140, som nu inte behöver byta bort turret armor för den extra depression och lilla mobilitetsövertaget den hade mot t-62a. Det bästa med det här dock tycker jag är att artilleriet kommer få svårare att penetrera med AP, så det blir färre oneshots i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperOlsson:

Vad tycker ni om nya overmatchmekaniken? En nerf till alla 122 mm ryska kanoner, men en buff till alla turret roofs, och franska vagnar överlag kommer njuta av det. Största buffen tror jag dock går till object 140, som nu inte behöver byta bort turret armor för den extra depression och lilla mobilitetsövertaget den hade mot t-62a. Det bästa med det här dock tycker jag är att artilleriet kommer få svårare att penetrera, så det blir färre oneshots i alla fall.

Har inte provat den på testservern, men spontant ogillar jag den. Viss balansering blir galen. Typexemplet är T-62a vs Obj 140 som du säger, 140 blir nu strikt bättre. IS-3 blir starkare också, något den inte behövde. Och nu kommer det gå att side scrapea med pappersmediums så som Leo 1 och Batchat. Vi får se hur det blir live men det är en stor buff till papperstanks som tidigare blev overmatchade väldigt ofta.

Artilleriet kommer penetrera lika mycket som innan då HE inte har någon overmatchfunktion sedan tidigare och de få gånger man blir träffad av AP gör varken till eller från. Så antalet dynamiska one shots från denna underbara och spelförbättrande klass kommer kvarstå.

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jag antar att guldälskarna är lite nervösa nu då, när de tvingas lära sig spela.

Apropå guldälskare:

Vad man gör för att ligga på 3k+ wn8 recent (bland annat):

-Positionerar sig korrekt relativt övriga lagmedlemmar (kort och gott: gå inte till en flank om du inte har ~5-6 lagmedlemmar med dig).
-Tar ingen onödig damage tidigt i spelet.
-Har kännedom om weakspots för att utnyttja det.
-Ompositionerar sig när det går dåligt för flanken, ser till att ha övertaget gentemot fiender vid strid.
-Håller lagkamrater vid liv.
-Läser av minikartan konstant med några sekunders mellanrum åt gången för att se hur matchen utvecklar sig (och agerar därefter).
-Utnyttjar sidescraping/hulldown/terrängpositionering/buskar/spotting mechanics/tailbaiting/overmatch.
-Skjuter guld när det behövs.

Vad noobs tror att man gör för att nå 3k+ wn8 recent:

-Skjuter guld.
-Använder aimbot.

Edit: Kan bara tala för tier 6+, på lägre tiers har jag ingen aning om hur det är för jag spelar det nånting mellan sällan och aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperOlsson:

Eller så hoppar guldälskarna in i den här vagnen och struntar i att lära sig spela?

Det är helt klart också en möjlighet.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather