Kan jag ändra bildinställningar utan att förstöra kalibreringen?

Permalänk
Medlem

Kan jag ändra bildinställningar utan att förstöra kalibreringen?

Köpte ny TV idag. Den är kalibrerad. Vad exakt är kalibrering? Har de bara ställt in inställningarna så de blir optimala eller har de typ använt instrument och grejer? Om jag t.ex. skulle gå in och ändra bildläge, skärpa osv skulle detta "röra ihop" det igen så man måste kalibrera teven igen? Eller kan jag ändra på inställningarna hur mycket jag vill utan att det påverkar? Om man trycker t.ex. återställ till fabriksinställningar försvinner kalibreringen då?

Jag kan ingenting om sånt här, är osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroo:

Köpte ny TV idag. Den är kalibrerad. Vad exakt är kalibrering? Har de bara ställt in inställningarna så de blir optimala eller har de typ använt instrument och grejer? Om jag t.ex. skulle gå in och ändra bildläge, skärpa osv skulle detta "röra ihop" det igen så man måste kalibrera teven igen? Eller kan jag ändra på inställningarna hur mycket jag vill utan att det påverkar? Om man trycker t.ex. återställ till fabriksinställningar försvinner kalibreringen då?

Jag kan ingenting om sånt här, är osäker.

De har ändrat bildinställningarna och gör du fabriksåterställning så försvinner de inställningarna. Nyttan med återförsäljarnas optimering kan ifrågasättas.

Permalänk
Medlem

@daroo
Det finns ju även förinställda som är anpassade för tex film, de kan även finnas olika profiler för kalibreringen.

Men ett sätt är att skriva upp vad de står på nu och om de nu inte skulle bli bra är det följa mallen av de värdena du skrev upp.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Säljtrick skulle nog en hel del kalla det, en ordentlig kalibrering görs i hemmet efter rådande omständigheter typ ljus och annat

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har inte ändrat något speciellt, bara typ mellan spel och filmläge. Så länge jag inte återställer till fabriksinställningarna och skriver upp vad det stod på innan jag ändrade det så är det lugnt alltså?

Permalänk
Medlem

Det är bara en av många intetsägande marknadsföringsknep som tv-branschen pysslar med.

Som en jämförelse med en annan bransch så äre som skräddarsydda kläder.... som är sydda efter standardmått... Eller arkitektritade standardhus...

Nej kalibrering ska utföras, slm flashtex nämner, i den miljö som TVn ska befinna sig i. Precis som skräddarsydda kläder ska vara efter din kropps mått för att ha någon betydelse....

Permalänk
Medlem

Såg att det fanns ett dyrare alternativ för kalibrering i hemmet, kanske borde kört på det då. Men skitsamma. Är väldigt nöjd med teven.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Det är bara en av många intetsägande marknadsföringsknep som tv-branschen pysslar med.

Som en jämförelse med en annan bransch så äre som skräddarsydda kläder.... som är sydda efter standardmått... Eller arkitektritade standardhus...

Nej kalibrering ska utföras, slm flashtex nämner, i den miljö som TVn ska befinna sig i. Precis som skräddarsydda kläder ska vara efter din kropps mått för att ha någon betydelse....

Gamman kan väl tamefan kalibreras vart som helst?

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem