Fredagspanelen 125: VR-jul, AMD Zen i januari och SweClockers vinterdator 2016

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 125: VR-jul, AMD Zen i januari och SweClockers vinterdator 2016

Emil och Jonas tar en paus från den svarta fredagens shoppinghets för att istället diskutera årets virtuella julklapp, den nybyggda vinterdatorn och de senaste händelserna i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tjohooo!!! Radarparet tillbaka!

Här har man laddat upp med pizza, bärs och chips och så möts man av detta...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hjälpsam

Ni ser mycket värdiga ut, med era VR-glasögon.
edit Emil är väldigt duktig framför kameran, men jag har även varit nöjd med de andras insats.
Hoppas se mer även av dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kul att se Emil i rutan igen.

Permalänk
Medlem

Nej men.... Titta vem som är tillbaka
Fae'n va glööö ja bliiirrrr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Hederliga Youtube utan konstigheter.

Permalänk
Avstängd

Nej men dra åt helvete vad kul!! <3

Permalänk
Medlem

Julmust + Fredagspanel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

No way. Nyinstallerad processor på mörkaste timmen av black friday och det första man ser är en gammal god classic panel.

Tummen upp!

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Inte samma sak utan Jacob. Bäst att han är tillbaka nästa fredagspanel, annars bojkottar jag detta

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

EMIL ÄR TILLBAKA!!!! *Andas häftigt i en brun påse* #fanboy

Alltså, jag tycker ju om Jonas också...

Edit: behöver jag hashtaga #firmafest eller är det redan uppenbart att chefen lagt kortet i baren?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid bättre "bombelibom" när Jonas & Emil kör panelen!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Yeah! Blir o spara till söndagsbkaffet😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

korWWW

Permalänk

Grym panel och kul med lite "Old school" med Emil i rutan
Håller med att VR inte känns som det är årets julklapp även om det är bland det mest intressanta som kommit på senare tid.

Permalänk

Kuuuuul att beundra Emils vackra ansikte igen.
Jag har verkligen saknat dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen inte philips är så dåliga som ni påstår. Beställde en philips 55put6401 till föräldrarna. Enligt AVforums så verkar den bra... men man kanske inte ska lita på dem?
https://www.youtube.com/watch?v=T5Slq5cQPUE

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hoppas verkligen inte philips är så dåliga som ni påstår. Beställde en philips 55put6401 till föräldrarna. Enligt AVforums så verkar den bra... men man kanske inte ska lita på dem?
https://www.youtube.com/watch?v=T5Slq5cQPUE

Jag har lärt allt (?) jag vet från @Laxpudding. Slår BESTÄMT ifrån mig all form av ansvar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag har lärt allt (?) jag vet från @Laxpudding. Slår BESTÄMT ifrån mig all form av ansvar.

Då hoppas jag han har fel. Farsan är pensionerad gammal grafiker och han tål inte onaturliga färger. I värsta fall får jag hållas ansvarig som inte tittade på fredagspanelen innan köpet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Ska dubbelkolla men tror att just den modellserien (64xx-serie, Android, 2-sidor ambilight etc) har jag bekräftat är en av Philips citron-modeller. Du kan ha korrekt vitbalans men då blir färgerna helt fel. Eller viceversa. Alltså omöjlig att kalibrera, ifall man nu är ute efter den precisionen.

Är man ute efter färger som följer standard är Philips inte det självklara valet. En del modeller kan ställas in väldigt bra, men det är omöjligt att veta innan man testat. Annars är deras Koncept och inställning till det här med att följa färgstandard gärna lite "kreativ" om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Chris_Kadaver: Ska dubbelkolla men tror att just den modellserien (64xx-serie, Android, 2-sidor ambilight etc) har jag bekräftat är en av Philips citron-modeller. Du kan ha korrekt vitbalans men då blir färgerna helt fel. Eller viceversa. Alltså omöjlig att kalibrera, ifall man nu är ute efter den precisionen.

Är man ute efter färger som följer standard är Philips inte det självklara valet. En del modeller kan ställas in väldigt bra, men det är omöjligt att veta innan man testat. Annars är deras Koncept och inställning till det här med att följa färgstandard gärna lite "kreativ" om man säger så.

Vad tycker du om Sony Bravia KD-55XD8005B ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

haha jag kan inte låta bli och tycka de är väldigt lika

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Bildexpert 📺

@skog1s: XD85xx hör till de bästa IPS-apparaterna från år där jag sett många exemplar. Oklart var och hur just X80xx-modellerna skiljer sig, till exempel vilken panel det är. Generellt brukar Sonys apparater i årets 8- och 9-serie vara konsekventa i hur de fungerar och beter sig. Kliver man ned till 7-serierna är det något sämre och 6-serien är snarare budgetklass hos Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Chris_Kadaver: Ska dubbelkolla men tror att just den modellserien (64xx-serie, Android, 2-sidor ambilight etc) har jag bekräftat är en av Philips citron-modeller. Du kan ha korrekt vitbalans men då blir färgerna helt fel. Eller viceversa. Alltså omöjlig att kalibrera, ifall man nu är ute efter den precisionen.

Är man ute efter färger som följer standard är Philips inte det självklara valet. En del modeller kan ställas in väldigt bra, men det är omöjligt att veta innan man testat. Annars är deras Koncept och inställning till det här med att följa färgstandard gärna lite "kreativ" om man säger så.

Oj så rätt du hade Som vanligt har jag hunnit försöka mig på kalibreringen innan jag läste det du skrev. Jag har spenderat de senaste två dygnen med olika kalibreringar fram och tillbaka, men aldrig hittat en kompromiss som fungerar. Jag har därför försökt kalibrera från olika scener ur olika filmer istället för referensmaterial, men så fort jag är hyfsat nöjd och byter över till annat material så blir jag lika missnöjd igen. Du har alltså helt rätt i att den är omöjlig att kalibrera tråkigt nog... Personligen tycker jag inte att den är värd de 4990:- som den kostade. Hade hellre köpt en gammal samsung LCD på blocket. Svärtan är sämre än på min gamla samsung från 2010. Även fast jag kalibrerat svärtan och stängt av alla dynamiska funktioner, så ser det fortfarande ut som dynamisk svärta är igång vid filmtittande. Det värsta av allt är att mina föräldrar ändå blev rätt nöjda med tvn. Vilket innebär att jag alltid kommer behöva titta på den när jag väl är här, vilket också innebär att jag kommer sitta och försöka kalibrera den enda in i fördärvet. Och ambilight endast på sidorna?! Det ser ut som att det borde finnas en övre, men att den gått sönder.

Är det bara samsung ks7000 eller LGs oled modeller som har bra bild om man är kräsen både med svärta och färger? Finns det någon modell i de lägre prisklasserna som håller måttet?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chris_Kadaver: Just den Philips-modellen tenderar att växla mellan pastellfärger eller jordfärger. Rött är antingen självlysande eller ser ut som levrat blod. Mittemellan finns liksom inte. De har också mängder med "förbättrare" igång som inte går att stänga av.

Samsungs modeller i 6-serien beter sig ungefär som sina dyrare modeller. Även 5-serien kan fungera. Du har alltid LG:s 6-serie om du vill hålla nere priserna och vill köra IPS. Även dessa serier kan ha en del halvbra/halvdåliga modeller. Men det är sällan lika bångstyrigt som den där Philipsen.

Permalänk

Angående ljudet med Netflix och Edge. Edge stödjer HE-AAC men inte Netflix i webbläsaren så därför tyvärr bara 5.1 ljud i deras app (som inte kommer stödja 4K vad jag läst). Slår bara Netflix på stöd för HE-AAC så kan vi få 5.1 ljud i Edge och Google Chrome. Testslinga om man vill testa om ens ljudkort stödjer funktionen:
https://www2.iis.fraunhofer.de/AAC/multichannel.html
Själv kör jag DD Live över optisk kabel till förstärkaren. Har inte testat ljudet över HDMI då det inte finns på min förstärkare.