Permalänk
Medlem

@v1lle: Eric Dubay: "A magical force called gravity holding us to the underside of this spinning ball. It's all just brainwashing..."

*Alla astrofysiker är del av hemlig "psykopat-klubb" (Dubays ord) som vill förslava världen...*

Vilken lirare.

Edit: Efter att tittat på hela videon, som bara är en lång rad av korkade argument som enkelt kan motbevisas även av mig själv som lekman (vars högsta utbildning i fysik är två kurser på gymnasiet för 15 år sedan) så förbehåller jag mig rätten att säga: Idioti.

Jag förvånades, genom nästan hela videon, av hur korkade argumenten var. Jag tänkte hela tiden; "han kan ju inte tro på det här själv!" I slutet av videon avslöjade han sig dock som en religiös dåre, vilket förklarade saken.

Kollade på hela videon. Avråder starkt från att slösa en timme på det.
Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Den här tråden ger mig sådana jäkla justice boners! När människor i den upplysta delen av världen argumenterar och resonerar såhär blir jag ledsen och förvånad.
Men när de blir uppläxade till tusen av andra, utbildade människor med BEVIS, KÄLLOR, UNDERSÖKNINGAR och FAKTA så kittlar det mig på helt rätt sätt. Jag fnissar för mig själv över vilka... jäkla stollar(!) det finns här i landet.

Permalänk
Medlem

Springer ofta på folk online försöker vrida och vända på Einsteins citat för att passa deras ateistiska världsbild och göra sig lustiga över troende samtidigt som dom verkar försöka framstå som visa, något man ofta springer på i trådar när man gör research, men kan inte hlälpa atttänka på Romans 1:22 (KJV).

"Professing themselves to be wise, they became fools"

Säger inte att alla ska springa och bli helt bibliska, nej inte alls bara att man kanske ska försiktig när man får för sig att göra sig lustig över någon, speciellt i vrede då ens egna världsbild blivit ifrågasatt?

Tänker på tex Richard Dawkins som inte kan öppna truten utan att i sitt typiskt brittiska överklass beteende alltid måste försöka göra sig lustig på andras bekostnad och konstant svamlar och gör återupprepade fel igen och igen och igen..

“The more I study science, the more I believe in God.”

–Albert Einstein

“The gift of mental power comes from God, Divine Being, and if we concentrate our minds on that truth, we become in tune with this great power.”

–Nikola Tesla

"Atheism is so senseless. When I look at the solar system, I see the earth at the right distance from the sun to receive the proper amounts of heat and light. This did not happen by chance."

- Isaac Newton

“The question of whether there exists a Creator and Ruler of the Universe has been answered in the affirmative by some of the highest intellects that have ever existed.”

–Charles Darwin

“God [is] the author of the universe, and the free establisher of the laws of motion.”

- Robert Boyle

“Astronomers who do not draw theistic or deistic conclusions are becoming rare, and even the few dissenters hint that the tide is against them. Geoffrey Burbidge, of the University of California at San Diego, complains that his fellow astronomers are rushing off to join ‘the First Church of Christ of the Big Bang.”

- Hugh Ross

“Astronomers now find they have painted themselves into a corner because they have proven, by their own methods, that the world began abruptly in an act of creation to which you can trace the seeds of every star, every planet, every living thing in this cosmos and on the earth. And they have found that all this happened as a product of forces they cannot hope to discover…. That there are what I or anyone would call supernatural forces at work is now, I think, a scientifically proven fact.”

- Robert Jastrow

"I don’t understand evolution, and I will confess that to you. Is that OK, for me to say, “I don’t understand this”? Is that all right? I know that there’s a lot of people out there that don’t understand anything about organic synthesis, but they understand evolution. I understand a lot about making molecules; I don’t understand evolution. And you would just say that, wow, I must be really unusual."

- James Tour

“Both religion and science require a belief in God. For believers, God is in the beginning, and for physicists He is at the end of all considerations… To the former He is the foundation, to the latter, the crown of the edifice of every generalized world view.”

“There can never be any real opposition between religion and science; for the one is the complement of the other. Every serious and reflective person realizes, I think, that the religious element in his nature must be recognized and cultivated if all the powers of the human soul are to act together in perfect balance and harmony. And indeed it was not by accident that the greatest thinkers of all ages were deeply religious souls.”

—Max Planck

Inte direkt några spån till lekmän va? Kan hålla på hur länge som helst dessa verkar aldrig ta slut och ju djupare man gräver, ju mer man läser, men avrundar med en personlig favorit.

“The fanatical atheists are like slaves who are still feeling the weight of their chains which they have thrown off after hard struggle. They are creatures who – in their grudge against traditional religion as the ‘opium of the masses’ – cannot hear the music of the spheres.”

—Albert Einstein

Poängen är inte att bevisa en världssyn el en annan, bara att vi fortfarande har mycket att lära, så långt att gå innan vi har en full förståelse för vilka vi är, vad vi gör här, hur vi uppstod osv.. Darwinism tex har ersatt religion på många fronter idag och minst lika fanatisk om inte mer, när man bryter ner hur mycket bevis som faktiskt saknas börjar det bli skrämmande att vi dogmatiskt tvingar på en enda världsbild i skolorna idag istället för att uppmana ungdomarna att bli fria tänkare, "outside the box" så att säga och jaga sanningen vart den än tar dom.

Just saying..

Permalänk
Medlem

Is it propaganda or not listan?

"Fake news" överallt!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av v1lle:

Med tanke på att det finns så lite (inget) bevis för heliocentriska världsbilden och att jorden är rund, från en vanlig människas perspektiv, väljer jag att betrakta det hela som mina ögon ser det.

...

Det skadar inte att vara lite öppensinnad.[/b]

De bevis jag har sett för den heliocentriska världsbilden har alla kunnat förklara diverse fenomen, t.ex. varför dygnets längd varierar över året, varför det är is på Arktis och Antarktis, eller varför övriga planeter befinner sig där de gör, detta med så få antaganden som möjligt. Alla bevis gällande "flat earth" som jag har sett kommer från lekmän vars argument verkar vara baserade på "jag tror inte på vetenskap". De brukar dessutom inte lägga fram en förklaring för hur de har testat sin teori och varför de anser sin teori förklara världen bättre än den vetenskapliga teorin.

Varför ska jag välja att tro på några fåtal lekmän med en hobby framför sekel av vetenskapliga studier från tusentals vetenskapsmän vars jobb är att utreda precis dessa saker, som dessutom kan förklara exakt hur de gått till väga för att komma till sina slutsatser? Vad är det som gör att antaganden är ett bättre sätt att förklara världen än detta?

Skulle man inte kunna lära sig av de upptäckter som ens förfäder gjort så skulle vi vara kvar på stenåldern där varje ny människa skulle vara tvungen att uppfinna hjulet på nytt.

“The Universe is under no obligation to make sense to you.” - Neil deGrasse Tyson

Skrivet av fark:

“The fanatical atheists are like slaves who are still feeling the weight of their chains which they have thrown off after hard struggle. They are creatures who – in their grudge against traditional religion as the ‘opium of the masses’ – cannot hear the music of the spheres.”

—Albert Einstein

"It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."

Einstein var inte religiös, dock andlig. Jag kan erkänna att jag känner mig liknande när jag t.ex. stirrar upp i en stjärnklar himmel, eller står på balkongen mitt i ett åskoväder, man är liten och obetydlig men ändå en del av kosmos. Det betyder inte att jag ser någon anledning att klämma in en övernaturligt förklaring så fort jag upplever något som jag inte kan förklara. Det betyder bara att jag inte kan förklara den aktuella saken, varken mer eller mindre.

Skrivet av fark:

Poängen är inte att bevisa en världssyn el en annan, bara att vi fortfarande har mycket att lära, så långt att gå innan vi har en full förståelse för vilka vi är, vad vi gör här, hur vi uppstod osv.. Darwinism tex har ersatt religion på många fronter idag och minst lika fanatisk om inte mer, när man bryter ner hur mycket bevis som faktiskt saknas börjar det bli skrämmande att vi dogmatiskt tvingar på en enda världsbild i skolorna idag istället för att uppmana ungdomarna att bli fria tänkare, "outside the box" så att säga och jaga sanningen vart den än tar dom.

Just saying..

Menar du att religion kan förklara arters utveckling bättre än evolutionsteorin? Evolutionsteorin, och alla andra vetenskapliga teorier har uppstått för att man har tänkt "outside the box", d.v.s. man accepterade inte den indoktrinerade världsbilden som fanns förr där kyrkan hade den enda sanna förklaringen av hur världen fungerade. Om man inte visste hur något fungerade sa man "Guds vägar äro outgrundliga", vilket flera av dina andra citat i princip säger. Bara för att man inte kan förklara vissa delar eller saknar ett specifikt bevis betyder det inte att man måste fylla dessa hål med en 2000 år gammal världsbild.

Just saying..

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

De bevis jag har sett för den heliocentriska världsbilden har alla kunnat förklara diverse fenomen, t.ex. varför dygnets längd varierar över året, varför det är is på Arktis och Antarktis...

Det är bara för att vi fått höra det i skolan. Om du hade växt upp helt avskärmad från allt modernt "vetande", skulle du troligen inte anta att du bodde på ett klot som snurrar runt den lilla lysande saken som du ser uppe på himlen.
Flat Earth-teorins svar på detta:

Skrivet av superpwnguin:

Den här tråden ger mig sådana jäkla justice boners! När människor i den upplysta delen av världen argumenterar och resonerar såhär blir jag ledsen och förvånad.
Men när de blir uppläxade till tusen av andra, utbildade människor med BEVIS, KÄLLOR, UNDERSÖKNINGAR och FAKTA så kittlar det mig på helt rätt sätt. Jag fnissar för mig själv över vilka... jäkla stollar(!) det finns här i landet.

Du gör narr av personer som vågar använda sig av kritiskt tänkande samt ifrågasätta saker och ting som vi alla bara tagit för givet utan anledning.
Det vi kallar bevis och fakta är bara sådant vi fått höra av andra, sett på TV, läst i böcker osv. Vi har inte sett dessa fakta och bevis med egna ögon.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av v1lle:

Det är bara för att vi fått höra det i skolan. Om du hade växt upp helt avskärmad från allt modernt "vetande", skulle du troligen inte anta att du bodde på ett klot som snurrar runt den lilla lysande saken som du ser uppe på himlen.

Nej det skulle jag förmodligen inte. Det är därför den vetenskapliga metoden finns så man faktiskt kan testa vad som är sant istället för att anta.

Vetenskapens svar på detta:

Tyvärr säger en bild inte särskilt mycket om den inte har en förklaring.

Skrivet av v1lle:

Du gör narr av personer som vågar använda sig av kritiskt tänkande samt ifrågasätta saker och ting som vi alla bara tagit för givet utan anledning.
Det vi kallar bevis och fakta är bara sådant vi fått höra av andra, sett på TV, läst i böcker osv. Vi har inte sett dessa fakta och bevis med egna ögon.

Ögonvittnesmål är väldigt opålitliga bl.a. för att den mänskliga synen är långt ifrån perfekt samtidigt som personliga fördomar och åsikter förvränger analysen av det vi ser, vilket gör att en objektiv iakttagelse kan leda till en subjektiv slutsats.

Med bara de mänskliga sinnena skulle vi dessutom inte veta att vissa av de små prickarna på himlen är andra planeter som har egna månar, eller att det finns små organismer mindre än bredden på ett hårstrå, eller att det finns ljud utanför frekvenserna 20-20 000 Hz. De må vara osynliga för oss, men det betyder inte att de inte existerar.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hd_Jehu:

I slutet av videon avslöjade han sig dock som en religiös dåre, vilket förklarade saken.

Då gäller fan inga regler längre.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Först måste jag säga att jag absolut inte vet något om vad som stämmer eller inte i denna frågan och att den är naturligtvis ett mycket jobbigt ämne att prata om. Förr trodde jag, likt alla andra helt på det hela. Men, låt oss kolla lite på det hela.
För det första ska man veta att i krig, så är det av intresse att demonisera fienden. Det gör att dina egna trupper kämpar hårdare emot fienden. Sedan skriver segraren historien. Sedan ska man inte glömma att det också ofta finns både ekonomiska och politiska motiv bakom att vilja driva en viss linje. Addera sedan att segrarna själv i detta fallet, också troligen har saker som är mindre snygga som de gjort. Vi vet att de allierade samt främst ryssarna både stal, våldtog och mördade oskyldiga människor, även efter kriget var slut.

Om man kollar på varför man skulle vilja använda gas? Vad skulle poängen vara. Det har tydligen aldrig använts tidigare och inte senare heller. Som jag ser det, om jag som amatör kollar på det. Så dels är gas knappast gratis, det är farligt och krångligt att hantera. Om jag gasar någon, så måste jag sedan vädra ut denna gasen helt. Före jag kan gå in och hämta de som ligger där inne. Hur lång tid tar det? Dels så riskerar jag att få gas i övriga lägret, som kan ge problem eller tom långsiktigt döda vakterna osv. Nej, att hänga någon är betydligt billigare och snabbare.
Sedan säger de som pratar emot detta med gasning i massor, att du ändå har problemet med kropparna. De måste brännas i ugnar. Hur många kan du bränna per dag? Börja räkna lite och de hela blir inte så många som de påstår, på långa vägar. Tydligen finns det också databaser som är upprättade på döda. Och det är samma sak där. Långt mindre i antal än vad som hävdas.

Olika sorters gas användes under förintelsen. Allt från Zyklon B som slängdes in genom luftschakt in i först improviserade gaskamrar till dödsbilar som hade avgassystemet inkopplat till baksidan av lastbilen. Dessa dödades av koldioxid. Varför använde man gas frågar du? För att Gas är väääldigt effektiv och samtidigt inte dyr att producera. Att gas användes mot mänskliga mål tidigare är bara ren fakta. Det användes av båda sidorna under första världskriget på västfronten och antagligen på Östfronten också. Angående gas som sipprar ut så är det inget problem om du förseglar rummet och låter gasen bryta ned sig själv alt. pumpa ut den via en fläkt. Att du skulle börja räkna och samtidigt själv menar att du inte vet vad du håller på med är faktiskt ganska komiskt ändå. De flesta kropparna begravdes på stora fält. Dessa grävdes senare upp och brändes med hjälp av bensin på tiotals meter improviserade bål gjorda av järnräls och betongblock. Dessa improviserade bål fanns kvar när lägren intogs av de allierade. Dessutom finns det så mycket dokument, så många vittnen (både tyska och överlevare), så många byggnad, så många kroppar etc. så att förneka förintelsen eller vara skeptisk till att den existerat är toppen av okunnighet.

Jag har bekanta vars far och morföräldrar dödades i Auschwitz. Jag är dessutom historielärare i grunden och denna typen av kommentarer är ganska hemska att se. Att indirekt förkasta något som vissa gör bara för att okunniga människor gör som dig och gissar hej vilt och för fram det som fakta är skrämmande i sig men gör det mer hemskt med tanke på ALL DEN FAKTA som existerar kring förintelsen. Så ditt "Segraren skriver historien" argument faller på sig själv med tanke på att både den "förlorande" och "den vinnande" sidan har vittnat att denna överträdelse har skett.

PS. Folkbokföringen över antal "Judiska" personer i världen gjorde en rådipp på kring 6 miljoner människor mellan 1942 och 1950. Så antingen har digerdöden mystiskt dykt upp och skördat nya offer eller så är denna massutrotning av etniciteter (som faktiskt inkluderar mer än bara judar som Romani och Sinti plus homosexuella etc.) som ligger bakom.

Skrivet av Valiumballong:

Konspirationsteoretiker är idioter, bli inte en idiot.

Riksbanken ägs inte av Rothschild.

Ja, pengar i Sverige, och om inte hela så åtminstone i stora delar av världen, handlas till en rörlig växelkurs och värdet styrs alltså inte av värdet på guld/olja/silver/skog utan på hur mycket någon med dollar är villig att betala för en krona.

Pengar i sig har inget värde. En hundralapp är på sin höjd värd några ören, sett till material, utan det är förtroendet vi har för valutan som gör att sedeln är avsevärt mer värd än materialet den är tillverkad utav. Vilket inte på något sätt är orimligt. Är det bättre att få betalt i guld, salt eller sprit? Pengar är ett medium för att underlätta utbyte av varor och tjänster.

Ge dig in på hur pengar skapas genom lån så kommer du få en riktig huvudvärk, speciellt om du redan är på väg ner för taket, så att säga.

Samtidigt så har även papper ett fiktivt värde. All ekonomi är fiktiv i grund och botten även om den kan bindas till naturresurser och därför få ett mer "fast" värde.

Skrivet av Sandia:

Hej. Jag har börjat kollat runt på just New World Order. Men när jag började läsa på mer och mer om det så blir jag mer och mer foliehatt. Men nu har jag kommit in på Rothschild familjen. Och börjat sett att Riksbanken är ägt av just Rothschild. Tror ni det stämmer? Sen har jag alltid trott att pengarna har vart basserat på något som typ av råmatrial. Men så verkar det inte vara utan det basserat på vad vi tycker vad papper med tryck på är värt.

Så nu vill jag höra vad ni vet om all den här korruptionen samt vad ni tycker.

Foliehatt börjar krypa sakta men säker till mig

Det är samma crypto-antisemitiska skitsnack som dyker upp då och då.. oftast påhejad av folk med sympatier närmare NRM än något annat. Som svar på frågan. Nej Rothschilds äger inte Riksbanken. Staten äger Riksbanken eftersom den inte får säljas ut till privata aktörer enligt svensk lag.

Så du kan börja slänga psalmer mot Foliehatten och genom detta göra en exorcism.

Skrivet av Thomaseron:

Det är så man kan undra ibland. Medicin mot depression har många möjliga biverkningar, till exempel.
Skulle man vända sig till naturen finns det en ört/växt som också hjälper, men den är olaglig i Sverige
i dagsläget. Min gissning är att eftersom den är legaliserad i större delen av USA kommer snart mer
forskning om den, och då får vi se vad som händer. Jag tror ju att de flesta människor vill andra människor väl, men
om pengar är inblandade är det inte ovanligt att man tänjer på sina principer. Den/de som har pengarna styr världen.

Gällande växten, så ser detta väldigt intressant ut om det stämmer:
http://caregiversforlife.net/wp-content/uploads/2015/08/cannaboind-wheel.jpg

Du skulle vara förvånad vad folk påstår att denna "mirakelört" kan bota. Såg en seriös "forskare" påstå att "örten" kan bota cancer.. Till vilket jag bara skakade på huvudet och hoppas att denna person inte är en seriös forskare.

Skrivet av MBY:

Få se nu. Det finns något som heter "kvävets kretslopp". Det finns något som heter "kolets kretslopp". Det finns något som heter "fotosyntesen" och det finns något som heter "cellandning". Du vet, vatten och atmosfär interagerar! Pedosfären och atmosfären och hydrosfären interagerar.

Idéer om "global konspiration för att kontrollera vädret" kan alltså precis lika gärna postulera manipulation av havsvatten, vattenreservoarer, dricksvatten, etc. Eller plantera träd. Eller skövla träd. Är det inte lustigt att man måste lära konspirationsjönsarna hur man hittar på finurliga konspirationsteorier?

Edit: _Försök_ att fundera på hur nedbrytningen skulle gå till av de ämnen du tror släpps ut. Är det katalytiska processer vi talar om? Vad tjänar man på att släppa ut ungefär lika mycket överallt där man flyger? Bland alla konspirationsteorier så är "chemtrails" den klart dummaste, tätt följd av månlandningsförnekelse. Vi är på en nivå av humbug som bara kan mäta sig med homeopati och kreationism i enfaldighet.

Det roliga är att "chemtrailsmyten" faller på sig själv i det faktum att man inte kan kontrollera vilka ämnen som hamnar var. Bara en sådan sak borde ju få folk att se över sina tankegångar men tydligen inte..

Skrivet av lolight:

Låt se. Du söker ett sätt att kunna visa, att så inte är fallet. Dvs att ingen form av hemlig besprutning sker?

Ditt inlägg har vissa poänger, men det fattas också lite i ditt, resonemang. Som vi redan har visat lite så, beror det ju på vad man menar med begreppet "sprayar" och en konspiration kring chemtrails.
Ur synvinkeln vädermanipulation, för OS, så fakta, bevisen, uttalanden, patent, mm ganska entydliga. De har den tekniken och den har använts. Hur mycket som det sker fortsatt. Blir då nästa steg. Men redan där skulle man kunna säga att "ja, det finns chemtrails". Men det är ju inte det alla menar. Det finns flera varianter av det hela är.

Den andra faktorn är, vad det skulle kunna användas, till. Om det hela bara var av typen "ja, vi adderade 1% av ämnet X i bränslet, vid vissa tidpukter för att göra lite exerimet. Men de har ingen påverkan på människor eller natur". Och det även skulle vara sanningen. Då är hela konspirationsgrejen, inte så dramatisk längre.
Då har de flesta lite lättare att tro på konspirationen. För jag misstänker att oviljan att tro, är pga att man vill tro det bästa om människor och man vill då inte tro att det finns människor som gör dessa ondsinta sakerna.

Det jag försöker förklara för dig att verkligheten inte är binär. Dvs sant eller inte sant. Verkligheten är grå, eller en flytande skala mellan sant och inte sant. Så om chemtrails finns, blir då en fråga om perspektiv eller synvinkel. Om man ska gå på den mest troliga förklaringen. Men observera, det är inte alltid så att det som är mest sannolikt är det som verkligen är sanningen. Sanningen kan vara extremt osannolik.

Min personliga uppfattningen är dock att chemtrails sanning ligger en bit över, vanligt väder mixtrande. Men kanske inte så mycket över det. En del dock.
Din lista visar på att det ja. Är svårt att veta vad sanningen är. Folk ljuger pga massor av orsaker.
Vet inte. Det är svårt.

Dina argument är klassiska cirkelargument. Påstående -> Kan inte bevisas för att folk döljer sanningen - > Folk döljer sanningen -> därför måste påståendet vara sant. Ett klassiskt cirkelargument helt enkelt där du tar brist på bevis som belägg för att så skulle vara fallet.

Skrivet av lolight:

Som vanligt är det mest en massa BS. Och du vet inte vad du pratar om. Jag är övertygad om att stora delar av månlandningen är fejkad. Homeopati tror jag starkt på. Och jag förstår tanken kring och dras till kreationism. Problemet är att varken de som skrattar åt kreationism eller nästan ens de som förespråkar kreationism, har förstått konceptet så bra. Jag håller dock det under taggen "intressant tanke". Detta då jag inte tror på det mekaniska universum, så som gudsförnekare som du gör.

Du vet väl att det "Mekaniska universum" är en samling teorier som få (om ens någon) seriös forskare tror på va? Den härstammar från Hobbes m.fl som under upplysningen behandlade universum som ett mekaniskt ur som styrdes av magnetism. Du använder alltså begrepp helt felaktigt. Gudsförnekare? Det var ju ett starkt påstående från din sida.

Skrivet av Alakai:

Djeebus vad roligt jag haft senaste timmen med den där sidan som bilden länkades ifrån.

"Try to Google for the answer. You'll find nothing. But 100's of websites suggest that it was just done."
"E=mc². It is evidently a stupid, unscientific interpretation."
"Atomic physics is just a big laugh."
"Note that no matter is transformed into pure energy à la Einstein here. Only one atom is split into two other atoms - fragments - and some neutrons and gamma rays and as they are moving they represent kinetic energy."

Och det bara på ämnet atombomben. Ska senare skratta mig igenom alla andra ämnen men nu måste jag vila skrattmusklerna.

EDIT: Nu månlandningen.

"If you ask Google or any search engine, it will direct you to plenty of nonsensical sites and web pages apparently supported by NASA. Why is that?"
"Do not ask me what the Local Group is."
"[...] I are mainly interested in peaceful, maritime transportation safety and fuel consumed at sea and, therefore, also in space travel. Difference is not big!"
"Imagine if you accelerated too early or late and in the wrong direction and ended up at Venus! It is not easy to pilot a space ship in 3D-space as training and test flying with rocket modules on Earth is ... not available."
"No fuel at all was used to decelerate the Apollo 11 descent on Earth. Only friction and turbulence were used ... which is simply impossible."

Jag börjar här förstå att författaren inte behärskar differentialkalkyl, samt övrig matematik och fysik på samma nivå.

"If you try to contact Terrence, you will probably not get through. It would appear Terrence W. Wilcutt is part of the NASA hoax ... and does not exist."
"If you miss the Moon, there is no way back because you cannot possibly turn around in space due to lack of fuel."
"If the brake force was applied a little too much left or right or up or down, they could easily crash on the Moon or fly off into Universe. "
"How did they know what was up/down/right/left and the directions of velocity and the force. How was the steering done? Assisted by 1969 made computers and instruments?"
"Actually all the 534+ astronuts or kosmocrauts of many countries claiming having been travelling in space between 1960 and 2013 are simple liars paid to keep up the hoax. We are living in a world of liars."
"Evidently the car also heated up to 250°C in the sunshine when subject to perpendicular radiation. It was left behind and is still there today! The rubber tyres didn't melt. What a joke!"
"Anyone can send a laser signal to it on the Moon and the signal will bounce back - ergo - the cosmokrauts were on the Moon. However, in 1969 they forgot to tell anybody about it. Imagine that! A whole or half silica cube with a diameter that bounces light!"

Och då är jag bara halvvägs gällande månlandingen.

Med andra ord ännu en nöt som tar brist på bevis som bevis för att så är fallet. Angående atombomben så är det skrattretande.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av v1lle:

Du gör narr av personer som vågar använda sig av kritiskt tänkande samt ifrågasätta saker och ting som vi alla bara tagit för givet utan anledning.
Det vi kallar bevis och fakta är bara sådant vi fått höra av andra, sett på TV, läst i böcker osv. Vi har inte sett dessa fakta och bevis med egna ögon.

Att jorden är rund är inget "alla bara tagit för givet". Det är ett faktum som bevisats om och om igen, efter att "alla" faktiskt tagit för givet att jorden är platt.

"Det vi kallar bevis och fakta" är bevis och fakta så länge det följer vedertagen vetenskaplig metod. Om du själv studerat så borde du i alla fall ha grundläggande kunskaper om det här. Eller kastade dina lärare alla dina bevis i soporna när du själv presenterade resultat, med en kommentar om "det här tror inte jag på, det har jag inte sett med mina egna ögon"?

Edit: http://ju.se/hlk/utbildning/kurser.html?courseCode=LVMR27&sem...
En sådan här liten kurs skulle kanske kunna vara bra att titta närmre på.

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av v1lle:

Det är bara för att vi fått höra det i skolan. Om du hade växt upp helt avskärmad från allt modernt "vetande", skulle du troligen inte anta att du bodde på ett klot som snurrar runt den lilla lysande saken som du ser uppe på himlen.
Flat Earth-teorins svar på detta:
https://1.bp.blogspot.com/-Hg_eB7cl1iA/VsHnxK2IJUI/AAAAAAAAQwA/s_8bWv-ZRDE/s1600/Sun-MoonSmall.png

Du gör narr av personer som vågar använda sig av kritiskt tänkande samt ifrågasätta saker och ting som vi alla bara tagit för givet utan anledning.
Det vi kallar bevis och fakta är bara sådant vi fått höra av andra, sett på TV, läst i böcker osv. Vi har inte sett dessa fakta och bevis med egna ögon.

Och hur förklaras de olika omloppsbanorna?

Permalänk
Skrivet av hd_Jehu:

Att jorden är rund är inget "alla bara tagit för givet". Det är ett faktum som bevisats om och om igen, efter att "alla" faktiskt tagit för givet att jorden är platt.

"Det vi kallar bevis och fakta" är bevis och fakta så länge det följer vedertagen vetenskaplig metod. Om du själv studerat så borde du i alla fall ha grundläggande kunskaper om det här. Eller kastade dina lärare alla dina bevis i soporna när du själv presenterade resultat, med en kommentar om "det här tror inte jag på, det har jag inte sett med mina egna ögon"?

Edit: http://ju.se/hlk/utbildning/kurser.html?courseCode=LVMR27&sem...
En sådan här liten kurs skulle kanske kunna vara bra att titta närmre på.

Bara för att man följer vetenskaplig metodik är det inte bevis och fakta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheLastStory:

Bara för att man följer vetenskaplig metodik är det inte bevis och fakta.

Finns det någon metodik som gör ett bättre jobb att ta fram bevis än den vetenskapliga metoden? Det är genom den vi har fått internet med all tillhörande utrustning som möjliggör den här diskussionen.

Permalänk
Medlem

@v1lle:
Jag gör inte narr av någon alls. Jag ifrågasätter bara hur det kommer sig att bevisbördan aldrig ligger hos den som påstår något som strider helt emot konsensus.

Man kan inte bara godtyckligt slänga ur sig argument och sen vänta sig att världen skall acceptera dem som sanningar. Det är det tänket jag vänder mig emot. Ge mig ett enda bevis, granskat av oberoende experter som visar att tex. jorden är platt, att illuminati styr och ställer i världen eller att svenska staten och myndigheter hjärntvättar oss, ETT ENDA bevis, så ska jag direkt acceptera att det är så världen ser ut. Det är nämligen så en rationell människa ska och måste reagera.

Men det är här alla konspirationsstollar brister.
Jag tycker det är lika intressant som vem som helst att läsa om olika hemliga sällskap, spännande samband eller oförklarliga naturfenomen, men tills jag får bevis är det just inte mycket mer än teorier. Källkritik är någonting som tydligen är väldigt svårt för en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

*TEXT*

PS. Folkbokföringen över antal "Judiska" personer i världen gjorde en rådipp på kring 6 miljoner människor mellan 1942 och 1950. Så antingen har digerdöden mystiskt dykt upp och skördat nya offer eller så är denna massutrotning av etniciteter (som faktiskt inkluderar mer än bara judar som Romani och Sinti plus homosexuella etc.) som ligger bakom.

Med tanke på trådens titel , så sök på "six million jews" , sex millioner judar har dött/varit hotade ett flertal gånger under historien , läser man lite till så betyder antalet 6 millioner nåt speciellt.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

@mr_sQuinty:
Så vad menar du? Du insinuerar alltså att det inte dog sex miljoner judar i koncentrationsläger?
Ännu ett exempel på att bara slå ifrån sig. Ditt motargument är kort och gott att "sex miljoner nämns ofta i historien och betyder något speciellt". Vad menar du? Betyder något för vem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

@mr_sQuinty:
Så vad menar du? Du insinuerar alltså att det inte dog sex miljoner judar i koncentrationsläger?
Ännu ett exempel på att bara slå ifrån sig. Ditt motargument är kort och gott att "sex miljoner nämns ofta i historien och betyder något speciellt". Vad menar du? Betyder något för vem?

Jag menade exakt det jag skrev , det här är en tråd om konspirationsteorier så ta och tagga ner lite....

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

@Casgar jo absolut och jag känner till att Einstein inte var religiös i den meningen, min poäng var mer riktad åt skaran som så ofta använder just Einstein för att backa upp sina påståenden som ofta är missvisande om hur inga seriösa forskare tror på Gud/en större kraft av något slag. Även många så kallade "andliga" tror på något mer än våra ögon ser i vardagen, det gör jag med för den delen oavsett vad man än kallar det? Behöver inte nödvändigtvis leda till blind tro på en gammael skäggig gumme bland molnen om du förstår vad jag menar, bara en sån sak som tex dubbelspaltsexperimentet och kvantmekanisk sammanflätning är ju sjukt fascinerande oavsett vad som ligger bakom ett sånt fenomen?

Men tillbaka till tråden, på tal om konspirationer (vare sig teorier el fakta), lyssna på vad president Obama säger här.
Så ljuger Obama el talar han faktiskt sanning, vilket isf skulle innebära att alla attacker hittills varit iscensatta "false flags" vilket jag finner smått otroligt?

Sen finns det ju faktisk fortfarande folk som envist håller fast med att 9/11 hände exakt så som officiellt återgivet, spelar ingen roll vilken temperatur som behövs för att smälta stål, att ingen skrapa före el efter någonsin har rasat så där efter varken brand el krash (småflyg), att där fanns en 3:e byggnad som ramlade ihop av några spridda kontorsbränder, att brandmän vittnat om explotioner, att tusentals ingenjörer ihop konstaterat det uppenbara osv.. osv.. Det är bara för många sammanträffanden för att iaf jag ska kunna smälta det, att Hillary drar 6 myntkast på raken mot Bernie är nästan lättare att tro på men även det känns långsökt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Med tanke på trådens titel , så sök på "six million jews" , sex millioner judar har dött/varit hotade ett flertal gånger under historien , läser man lite till så betyder antalet 6 millioner nåt speciellt.

Summan är över 6 miljoner idag.

Närmare 7,5. Tar man med alla offer så är summan närmare 10 miljoner (Judar, politiska motståndare, sovjetiska POW, Homosexuella, Roma-Sinti, Jehovas vittnen, präster etc).

Din kommentar är som mest ett sammanträffande. Den officiella siffran är närmare 7,5 miljoner men vissa menar att den är för hög.. vissa för låg. Problemet är att enorma mängder kroppar brändes och spreds ut (Aska man hittat). Samtidigt så brändes det enorma mängder dokument.

Jag rekommenderar att du läser Potsdamtalet som Himmler höll. Talet gör det klart att en förintelse håller på att ske.

Skrivet av mr_sQuinty:

Jag menade exakt det jag skrev , det här är en tråd om konspirationsteorier så ta och tagga ner lite....

Det betyder inte att folk inte ska få kritisera ens kommentarer.

Skrivet av fark:

@Casgar jo absolut och jag känner till att Einstein inte var religiös i den meningen, min poäng var mer riktad åt skaran som så ofta använder just Einstein för att backa upp sina påståenden som ofta är missvisande om hur inga seriösa forskare tror på Gud/en större kraft av något slag. Även många så kallade "andliga" tror på något mer än våra ögon ser i vardagen, det gör jag med för den delen oavsett vad man än kallar det? Behöver inte nödvändigtvis leda till blind tro på en gammael skäggig gumme bland molnen om du förstår vad jag menar, bara en sån sak som tex dubbelspaltsexperimentet och kvantmekanisk sammanflätning är ju sjukt fascinerande oavsett vad som ligger bakom ett sånt fenomen?

Men tillbaka till tråden, på tal om konspirationer (vare sig teorier el fakta), lyssna på vad president Obama säger här.
Så ljuger Obama el talar han faktiskt sanning, vilket isf skulle innebära att alla attacker hittills varit iscensatta "false flags" vilket jag finner smått otroligt?

Sen finns det ju faktisk fortfarande folk som envist håller fast med att 9/11 hände exakt så som officiellt återgivet, spelar ingen roll vilken temperatur som behövs för att smälta stål, att ingen skrapa före el efter någonsin har rasat så där efter varken brand el krash (småflyg), att där fanns en 3:e byggnad som ramlade ihop av några spridda kontorsbränder, att brandmän vittnat om explotioner, att tusentals ingenjörer ihop konstaterat det uppenbara osv.. osv.. Det är bara för många sammanträffanden för att iaf jag ska kunna smälta det, att Hillary drar 6 myntkast på raken mot Bernie är nästan lättare att tro på men även det känns långsökt.

Just temperaturen för smältning av stål är ungefär 1300 c. Jetbränsle brinner kring dessa temperaturer och samtidigt så var stålbalkarna skadade ganska kraftigt. Att brandmän vittnar om explosioner är inte direkt ofattbart.. De hade för tusan en brinnande enorm byggnad över sig som i sin tur höll på att rasa. Att 9/11 skulle vara ett insidejobb är en av dessa konspirationsteorier som är minst troliga tillsammans med månlandningen. Visst finns det vissa frågetecken men samtidigt hur vitala är dessa? Snacket om den tredje byggnaden är snarare utfyllnad än något annat.. de behövde fylla ett hål i sin teori och byggnaden var lämplig. Tusentals ingenjörer? Det är ju ett roligt påstående. Belägg för detta?

Skrivet av TheLastStory:

Bara för att man följer vetenskaplig metodik är det inte bevis och fakta.

Delvis korrekt men samtidigt så kan man inte skippa vetenskaplig metodik bara för att man känner för det. Fram tills denna metodik har förändrats så är det ett måste för att något ska räknas som belägg. För annars kan jag ju dra till Armenien och börja påstå att "Arken" som folk påstår ha hittat där är äkta och därför är jag bäst..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fark:

... min poäng var mer riktad åt skaran som så ofta använder just Einstein för att backa upp sina påståenden som ofta är missvisande om hur inga seriösa forskare tror på Gud/en större kraft av något slag. ...

Då är vi på samma blad!

Gällande konspirationer:

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

@Tumnus: Det var inte det totalat antalet offer som var ämnet , och jag har inte ifrågasatt förintelsen , eller är det så att vissa konspirationsteorier är för känsliga att i överhuvudtaget nämnas ? den finns en liknande om muslimer men den ska väl inte nämnas heller då

Sen är det en väldig skillnad på kritik och att sparka rätt ut bara för att ett specifikt ämne nämns , allra helst som om man inte läst nåt om konspirationsteorin om ämnet jag tog upp.

Sen det där med 9/11 , om ni inte redan läst det här så sök på "911 architects and engineers"

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Just temperaturen för smältning av stål är ungefär 1300 c. Jetbränsle brinner kring dessa temperaturer och samtidigt så var stålbalkarna skadade ganska kraftigt. Att brandmän vittnar om explosioner är inte direkt ofattbart.. De hade för tusan en brinnande enorm byggnad över sig som i sin tur höll på att rasa. Att 9/11 skulle vara ett insidejobb är en av dessa konspirationsteorier som är minst troliga tillsammans med månlandningen. Visst finns det vissa frågetecken men samtidigt hur vitala är dessa? Snacket om den tredje byggnaden är snarare utfyllnad än något annat.. de behövde fylla ett hål i sin teori och byggnaden var lämplig. Tusentals ingenjörer? Det är ju ett roligt påstående. Belägg för detta?

Visst inga problem, http://www.ae911truth.org/

Jo rostfritt stål ligger kring 1360c, men det finns inga vanliga bränslen som brinner där dom antänds långt innan, lästa på någon popular mechanics sida att det är runt 400-800c, men det säger sig självt att bränslet evaporerade ganska omgående eften att ha smetat in i tornen i den hastigheten.
Inte direkt så att någon stod och sakta hällde ut bränsle pö om pö, mer likt hur det ser ut i en cylinder skulle jag tro.

Byggnad 7 föll i nästan 9.8m/s och träffades aldrig av något objekt alls, ifall du gjort din reseach vet du att ingen skrapa tidigare el efter har fallit pga av kontorsbränder, inte ens totalt övertända skrapor under ett helt dygn i brand faktiskt.

Jag tror inte det är fakta som får en del att vägra kika på vad som kan ha hänt utan snarare att deras världsbild skulle raseras totalt vilket kan vara skrämmande till en början? Mycket lättare att hoppa på mainstream tåget oavsett hur absurd informationen än må låta, det är ju tryggt iaf och ingen försöker göra sig lustig över en el gapa konspiration typ igen och igen.

Skrivet av Casgar:

Då är vi på samma blad!

Gällande konspirationer:
https://www.youtube.com/watch?v=xkyhQS9yNng

Yep, intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fark:

Visst inga problem, http://www.ae911truth.org/

Jo rostfritt stål ligger kring 1360c, men det finns inga vanliga bränslen som brinner där dom antänds långt innan, lästa på någon popular mechanics sida att det är runt 400-800c, men det säger sig självt att bränslet evaporerade ganska omgående eften att ha smetat in i tornen i den hastigheten.
Inte direkt så att någon stod och sakta hällde ut bränsle pö om pö, mer likt hur det ser ut i en cylinder skulle jag tro.

Byggnad 7 föll i nästan 9.8m/s och träffades aldrig av något objekt alls, ifall du gjort din reseach vet du att ingen skrapa tidigare el efter har fallit pga av kontorsbränder, inte ens totalt övertända skrapor under ett helt dygn i brand faktiskt.

Jag tror inte det är fakta som får en del att vägra kika på vad som kan ha hänt utan snarare att deras världsbild skulle raseras totalt vilket kan vara skrämmande till en början? Mycket lättare att hoppa på mainstream tåget oavsett hur absurd informationen än må låta, det är ju tryggt iaf och ingen försöker göra sig lustig över en el gapa konspiration typ igen och igen.

Yep, intressant.

Förutom när man tillsätter fotogen vilket görs i flygbränsle. Då antänds bränslet och brinner i närmare 1300 grader.

Skrivet av mr_sQuinty:

@Tumnus: Det var inte det totalat antalet offer som var ämnet , och jag har inte ifrågasatt förintelsen , eller är det så att vissa konspirationsteorier är för känsliga att i överhuvudtaget nämnas ? den finns en liknande om muslimer men den ska väl inte nämnas heller då

Sen är det en väldig skillnad på kritik och att sparka rätt ut bara för att ett specifikt ämne nämns , allra helst som om man inte läst nåt om konspirationsteorin om ämnet jag tog upp.

Sen det där med 9/11 , om ni inte redan läst det här så sök på "911 architects and engineers"

Jag påstod inte heller att du gjort det.

Skrivet av mr_sQuinty:

@Tumnus: Det var inte det totalat antalet offer som var ämnet , och jag har inte ifrågasatt förintelsen , eller är det så att vissa konspirationsteorier är för känsliga att i överhuvudtaget nämnas ? den finns en liknande om muslimer men den ska väl inte nämnas heller då

Sen är det en väldig skillnad på kritik och att sparka rätt ut bara för att ett specifikt ämne nämns , allra helst som om man inte läst nåt om konspirationsteorin om ämnet jag tog upp.

Sen det där med 9/11 , om ni inte redan läst det här så sök på "911 architects and engineers"

Googlade det snabbt och antalet som dök upp var en ganska bra bit från "Tusentals". De flesta "hits" som kom upp var folk som refererade till andra som påstod att 9/11 var ett "insidejobb".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fark:

Jo rostfritt stål ligger kring 1360c, men det finns inga vanliga bränslen som brinner där dom antänds långt innan, lästa på någon popular mechanics sida att det är runt 400-800c, men det säger sig självt att bränslet evaporerade ganska omgående eften att ha smetat in i tornen i den hastigheten.

Antändningstemperaturen är inte samma sak som flamtemperaturen. Jetbränsle når sin flampunkt (där tillräckligt mycket gaser bildas för att skapa en explosiv blandning med luften) runt 40 grader och den kan självantända (antändningstemperaturen) vid drygt 200 grader. Själva lågans temperatur kan däremot bli en bra bit över 1000 grader om förbränningen matas med tillräckligt mycket luft och bränsle, oavsett bränsle. Gasformiga bränslen brinner för övrigt lättare än fasta eller flytande bränslen. Flytande jetbränsle nära en låga kommer att värmas upp och avdunsta och därigenom öka mängden brännbara gaser, vilket ökar brandens intensitet som i sin tur ökar produktionen av ännu mer brännbara gaser, och så vidare.

Dessutom så behöver inte stål smälta för att tappa sin styrka, det brukar räcka med att värma det till några hundra grader. En stålbalk tappar dessutom större delen av sin styrka om den blir skadad i form av böjningar och dylikt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Visst inga problem, http://www.ae911truth.org/

Jo rostfritt stål ligger kring 1360c, men det finns inga vanliga bränslen som brinner där dom antänds långt innan, lästa på någon popular mechanics sida att det är runt 400-800c, men det säger sig självt att bränslet evaporerade ganska omgående eften att ha smetat in i tornen i den hastigheten.
Inte direkt så att någon stod och sakta hällde ut bränsle pö om pö, mer likt hur det ser ut i en cylinder skulle jag tro.

Byggnad 7 föll i nästan 9.8m/s och träffades aldrig av något objekt alls, ifall du gjort din reseach vet du att ingen skrapa tidigare el efter har fallit pga av kontorsbränder, inte ens totalt övertända skrapor under ett helt dygn i brand faktiskt.

Jag tror inte det är fakta som får en del att vägra kika på vad som kan ha hänt utan snarare att deras världsbild skulle raseras totalt vilket kan vara skrämmande till en början? Mycket lättare att hoppa på mainstream tåget oavsett hur absurd informationen än må låta, det är ju tryggt iaf och ingen försöker göra sig lustig över en el gapa konspiration typ igen och igen.

Yep, intressant.

Det är faktiskt inte så svårt att förstå hur och varför tornen rasade som dom gjorde.
Möjligt att ingen byggnad rasat så innan, men någon måste vara den första... Eller hur?

Balkarna skadades allvarligt av flygplanet, tänk på hastigheten och allt bråte som träffade dom. Brandskyddet slets av på sina ställe, tillräckligt för att värmen skulle påverka balkarna. Många balkar var totalt förstörda vilket innebär att påfrestningarna på resterande och skadade balkar blev för stor.
Ett våningsplan föll på ett annat, de också med skadade balkar, som nu ska stötta upp dubbla vikten, som vidare trillar på nästa våningsplan... Ja du fattar.

Och innan du kommer med klassiska argumentet "Ja men man ser rutorna explodera efter hand som tornet rasar".
Ja afan.... Det är GANSKA mycket luft som trycks neråt, för mycket att "sippra ut naturligt", rutorna smäller därför.

Ja den 3 byggnaden, som helt mystiskt rasar...NEJ! Konspirationsteoretiker väljer att alltid visa byggnaden från ett håll, där det är oskadat.
Kolla andra bilder så kommer du se att byggnaden faktiskt var väldigt skadad, detta tillsammans med andra olyckliga faktorer gjorde att även denna byggnaden rasade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Det är faktiskt inte så svårt att förstå hur och varför tornen rasade som dom gjorde.
Möjligt att ingen byggnad rasat så innan, men någon måste vara den första... Eller hur?

Balkarna skadades allvarligt av flygplanet, tänk på hastigheten och allt bråte som träffade dom. Brandskyddet slets av på sina ställe, tillräckligt för att värmen skulle påverka balkarna. Många balkar var totalt förstörda vilket innebär att påfrestningarna på resterande och skadade balkar blev för stor.
Ett våningsplan föll på ett annat, de också med skadade balkar, som nu ska stötta upp dubbla vikten, som vidare trillar på nästa våningsplan... Ja du fattar.

Och innan du kommer med klassiska argumentet "Ja men man ser rutorna explodera efter hand som tornet rasar".
Ja afan.... Det är GANSKA mycket luft som trycks neråt, för mycket att "sippra ut naturligt", rutorna smäller därför.

Ja den 3 byggnaden, som helt mystiskt rasar...NEJ! Konspirationsteoretiker väljer att alltid visa byggnaden från ett håll, där det är oskadat.
Kolla andra bilder så kommer du se att byggnaden faktiskt var väldigt skadad, detta tillsammans med andra olyckliga faktorer gjorde att även denna byggnaden rasade.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt ignorerar de helt den enorma kraft som de övre våningarna (som är hyfsat oskadda) lägger på skadade balkar. Ett tanke experiment är att man tar fyra pinnar... ställer dem i vart hörn av en platta... lägger en träplatta på dessa pinnar.. sågar igenom två av dessa pinnar till hälften och lägger hela din tyngd på. Du kommer snabbt att inse att de två hela pinnarna helt plötsligt får ta HELA tyngden när de andra två ger upp... Alltså kommer de att gå av pga. att de inte är byggda för den sortens tyngd. Därför rasar hela tornet.

Och varför konspirationsteoretiker fokuserar på "den oskadda delen" av byggnaden är för att de är tendensiösa och söker bara förklaringar som stämmer överens med deras tes istället för att ha sanningen som mål. Detta gäller inte bara konspirationsteoretiker iof. utan de flesta som pga. ideologisk eller annan orsak söker "belägg" för en tes de redan bestämt är sann.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Antändningstemperaturen är inte samma sak som flamtemperaturen. Jetbränsle når sin flampunkt (där tillräckligt mycket gaser bildas för att skapa en explosiv blandning med luften) runt 40 grader och den kan självantända (antändningstemperaturen) vid drygt 200 grader. Själva lågans temperatur kan däremot bli en bra bit över 1000 grader om förbränningen matas med tillräckligt mycket luft och bränsle, oavsett bränsle. Gasformiga bränslen brinner för övrigt lättare än fasta eller flytande bränslen. Flytande jetbränsle nära en låga kommer att värmas upp och avdunsta och därigenom öka mängden brännbara gaser, vilket ökar brandens intensitet som i sin tur ökar produktionen av ännu mer brännbara gaser, och så vidare.

Dessutom så behöver inte stål smälta för att tappa sin styrka, det brukar räcka med att värma det till några hundra grader. En stålbalk tappar dessutom större delen av sin styrka om den blir skadad i form av böjningar och dylikt.

Just rostfritt stål deformeras väldigt lätt av hög värme och tappar helt sin ursprungliga hållfasthet så det behöver definitivt inte uppnå smältpunkt för att det ska ge vika.

Permalänk
Medlem

Jo sant att temperaturer kan gå högre under vissa omständigheter, tom atmosfär spelar in har läst det där redan, skillnaden är att jag inte bara tar för givet att vad jag matats med är sanningen med så sjukt många parametrar som inte stämmer, med så många vittnen som går tvärt emot officiella versionen.
Men återigen jag vänder på steken, allt förbrändes under en bråkdel, så hur kan något stanna kvar och brinna då det redan förbränts och är borta? Det antänder visserligen möbler och inredning i processen men knappast ett segt pissande av bränsle i stadig ström tills max temperaturer är uppnådda, mer likt en flash eld.

Tumus du må ha rätt men får gärna länka för jag kan inte hitta något alls under några omständigheter som påvisar att det kan nå ens tillräckligt nära för att börja smälta dessa tjocka stålbalkar och jag har sökt. Har iofs avstått från löst internet prat jag menar en serlös källa man kan lita på? Med Flygbränsle så menar jag såklart färdigblandat precis som det som det som fanns i vingarna på dessa 757 och 767's

För varje slag i ansiktet den officiella versionen får så kommer självklart ett motslag som tex stålbalkar som tappar sin struktur, när folket kräver en förklaring och trycket öker så svarar regeringar iaf i påstådda demokratier även om USA må vara en konstitutionell republik, något politikerna själva i USA helt verkat ha glömt bort 2016? Vad man däremot till varje pris försöker hårt att bortse ifrån är det faktum att när såna byggnader sätts upp så har dom först ritats och när dom ritas så tar man såna saker som flygkrasher med i beräkningen, ni vet väl att att en ev flygkrash togs med i beräkningen och att dom designats för att stå emot det men ändå lyckades 2 av 2? Men det är inte bara strukturella frågor det är hela paketet ihop, vem som tog över WTC strax innan, försäkringar som ändras innan, vad som fanns i torn 7 som inte ens träffades men ända ramlade ihop av ett fåtal kontorsbränder och jag fortfarande inte hör en förklaring till varför den bara dammade i backen in i sin egna grund i nästan 9.8m/s, kriget som bröt ut efteråt och Gen Wesley Clarks "protetia" strax efter händelserna. Något som också förnekas av officiella källor, men som sagt jag ser till vad som händer i världen inte vad som nekats av politiker och rättar min världssyn efter det även när den är obekväm.

Flyg 97 in i Pentagon är minst lika skumt, vittnen där pratar om en explosion (tänk missil) och kamerorna utanför lyckat ta ett par snapshots på ingeting men absolut inget flyg, för att inte tala om att erfarna piloter påstår att den inflygningen och längs med marken så där är omöjlig i en 757:a, jag menar snälla ta en ordentlig till på inflygningen gick till enligt officiella källor och tänk efter en stund, jag är knappast någon erfaren pilot själv så kan inte tala i detalj men jag har iaf några timmar i enmotorigt Cessna och fattar heller ingeting av förklaringarna vi fått, makes no sense som Amerikanerna säger.

Så vi har påstådda araber som lärarna säger inte kunde flyga en Cessna för @#!% men dom kunde minsann utföra extrema manövrar erfarna piloter påstår är nonsens i ett tungt flyg dom aldrig varit i närheten av tidigare, jag menar vid nåt tillfälle måste man bara fråga vad försigår här och tvinga sin egna världsbild att ev släppa in något man inte ens vill ta i men tång.

Sen har vi något som är smått komiskt, skulle ha skrattat om det inte vore så allvarligt och folk fått sätta livet till. Men jag misstänker att en del kommer fortsätta hitta ursäkter och säga att det igen är ytterligare en tillfällighet bland alla andra under som bara fortsätter ske igen och igen.. Den här fick vi iaf inte se på nyheterna, bara Bush hållandes boken The Pet Goat (lite lustigt i sig självt men knappast bevis för något alls):

https://www.youtube.com/watch?v=yTjz7rfPjfQ

Ohh bara för nyfikenhets skull, hur många tror att an president skulle sitta kvar som ett spån efter efter något i stil med: "Amerika är under attack" vare sig han är Bush jr el inte? En ledtråd, läs på om Secret Service handlande i liknande situationer, det är inte bara en enda sak utan hela paketet och så många upprepade tillfälligheter. Jag trodde själv fullt ut på officiella versionen under ett tag men efter research som jag först förkastade igen och igen så tvingades jag att erkänna att något står fel till här, alternativet är att gå runt och ljuga för mig själv under resten av liven och det är något jag inte kan göra mot själv.

Ytterligare en tillfällighet säkerligen, som sagt ens världssyns parametrar påverkar hur man ser allt i sin omgivning och har man en väldit officiell trygg världsbild så måste man rationalisera bort mycket som strunt för annars hotas den världsbilden och ens trygga omgivning förvandlas till något helt annat. Men det måste inte vara ett el det andra, man kan faktiskt vara stabil och inte se konspirationer bakom varje hörn,, bära foliehatt och allt det andra men samtidigt vara öppen för något som inte alls stämmer, allt man behöver göra är att vara är att välja ett ämne och spendera några hundra timmars reseach och som sagt vara öppen annars kan inte ta in informationen alls och snälla undvik kommentarer som "för öppen, hjärna ramla ut" m.m det sä så sjukt uttjatat och varken roligt längre el sanningsenligt. Precis som lastbilar med sandkorn och alla dom andra är det gammalt nu, något nytt riktigt vitsigt kan jag ta med ett leende på läpparna inga problem.

Permalänk
Medlem

@fark: Problemet är väl vad man väljer att tro på. Officiella rapporter och undersökningar eller egna tankar eller andras.

Konspirationsteorier finns och kommer alltid att finnas då inte alla kan vara på plats när en speciell händelse inträffar.

Om man väljer att strunta i allt som inte passar ens egna uppfattning så kommer man aldrig att tro på annat.

Om du är öppen för andra möjligheter så finns svar på dina funderingar tex här: http://www.popularmechanics.com/military/a2043/4220721/

Permalänk
Medlem

Gällande 9/11 finns det många källor, jag gillar http://www.ae911truth.org/ för att den är fristående, ofta under attack av etablissemanget + upplevs mer neutral och koncentrerar sig mer på bevisen snarare än att försöka förklara bort dom till varje pris.

Nästan helt bestående av ingejörer som startade helt utan att ifrågasätta men som ändrat sin inställning efter att ha gått igenom bevisen av vilka många hade svårt att acceptera den nya synen på det hela (se intervjuer). Kommer hela tillbaka till biten gällande ens världssyn, alla har någon form av kognitiv bias det går inte att komma runt det bara att erkänna och acceptera och så gäller det mig med, men jag kommer aldrig ta en sida för att passa in el vara som alla andra om det känns fel på alla sätt, ända in i benmärgen så att säga.
Kommer heller aldrig tor att någon kan kasta tärning och hela tiden få inget annat än bara 6:or såvide inte tärningen är en fusk tärning

För att officiella förklaring vi fått skall stämma så måste alla pusselbitar passa in i pusslet helt perfekt, för att något skall vara fel behövs bara att en enda bit inte lägger sig på plats.
Hillary vann 6 myntkast på raken mot Bernie, knappast troligt men vad som hände rent officiellt likförbannat, jag frågar mig kan någon kasta samma mynt 100ggr och få samma resultat? Jag säger inte att jag vet exakt vad som hände under 9/11, bara att jag ifrågasätter mycket av informationen och inte kan köpa allt jag skedmatats med, ingen rök utan eld och passar inte den sista pusselbiten så rasar som sagt hela pusslet.

Att mainstream media mest läser teleprompter och inte gör journalism längre kan ju iaf delvis förklaras med tex Opertaion Mockingbird och extremt långsökt för mig att tro att självaste George H.W. Bush stoppade det hela i mitten av 70 talet någon gång, kontrollera informationsflödet och du kontrollerar vad befolkningen tar in. Föreslår faktiskt Edward Bernays bok propaganda + Saul Alinskys bok Rules for Radicals, ja dom och många fler folk läser alldeles för lite böcker idag och förlitar sig för mycket på annat i min mening.

EDIT: Ifall någon är intresserad av Propaganda, Rules for Radicals el andra intressanta böcker skicka pm, alt jaga rätt på dom online många är helt gratis.