Intel kan börja använda teknik från AMD för grafik i sina processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Skippa grafiken bara... Jag vill ha en cpu ingen jävla gpu i min cpu som jag aldrig använder.

99% av alla på mina kollegor på mitt jobb klarar sig utmärkt på den interna grafiken och har inte behov av något bättre.
Ska man kolla till intels kundsegment så till hör du till en väldigt liten grupp.

Intel har medvetet satsat på CPUer till bärbara datorer där de säljer mest. Med en inbyggd GPU som klarar office use så får man även ner priset.

Att ha kraftfull grafik och låg energiförbrukning är tyvärr en omöjlig ekvation.

Vi vet inte vad detta avtal innebär i detalj än men det låter spännande och som att det gynnar AMD.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

INGET NYTT UNDER SOLEN !

Intel Och AMD har en " God old tradition of love and hate" med varandra. 40 år gammal!

Man har samarbetat och lånat/licenserat varandras patent ända sedan mitten på 70-talet. Under samma tid har man också bråkat och stämt varandra.

För att förstå detta så måste deras gemensamma historia. Båda startades av avhoppare från Fairchild Semiconductor under slutet av 60-talet. Och har sedan dess varit bästa vänner och värsta fiender med varandra.

Och under de senaste åren har Nvidia ofta rört om i grytan. Och gissar att de kommer att göra det nu också. Dvs skrika om monopol och olagliga karteller.

Långtråkigt lär det inte bli.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av guos89:

Och i den dära 10" supertunna 2 i 1 datorn med touch och 7mm tjocklek hade du alltså tänkt dig att tillverkare ska tvingas montera in ett separat strömhungrigt grafikkort bara för att "Integrerad grafik är dålig" eller vadå?

Nej även om integrerad grafik kanske inte är något för datorspel i 4K ultra så finns det absolut en poäng och fördel med att ibland ha integrerad grafik.

Skrivet av Slaktardej:

@Garderoben: Du kanske, men för de allra flesta är integrerad grafik det absolut mest praktiska att ha då den största användningen för datorer inte är spel.

Skrivet av Herr Kantarell:

99% av alla på mina kollegor på mitt jobb klarar sig utmärkt på den interna grafiken och har inte behov av något bättre.
Ska man kolla till intels kundsegment så till hör du till en väldigt liten grupp.

Intel har medvetet satsat på CPUer till bärbara datorer där de säljer mest. Med en inbyggd GPU som klarar office use så får man även ner priset.

Att ha kraftfull grafik och låg energiförbrukning är tyvärr en omöjlig ekvation.

Vi vet inte vad detta avtal innebär i detalj än men det låter spännande och som att det gynnar AMD.

Som sagt, integrerad grafik är jätte bra. Jag använder det själv på min laptop när 970 inte behövs och på jobbet.

Men på min speldator nej tack. Släpp cpuer utan integrerad grafik tack. Vill inte betala för skit jag inte använder, ge mig mera cpu i stället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Skippa grafiken bara... Jag vill ha en cpu ingen jävla gpu i min cpu som jag aldrig använder.

Håller med totalt. Känns totalt värdelöst med en grafikdel på high end CPUs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Som sagt, integrerad grafik är jätte bra. Jag använder det själv på min laptop när 970 inte behövs och på jobbet.

Men på min speldator nej tack. Släpp cpuer utan integrerad grafik tack. Vill inte betala för skit jag inte använder, ge mig mera cpu i stället.

Skrivet av xcluzive:

Håller med totalt. Känns totalt värdelöst med en grafikdel på high end CPUs.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara att köpa X99 då, de har inte iGPU.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Men på min speldator nej tack. Släpp cpuer utan integrerad grafik tack. Vill inte betala för skit jag inte använder, ge mig mera cpu i stället.

Du hade sannolikt fått betala en bra slant extra för att slippa gpu'n.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Har svårt att tro på detta faktiskt.

Möjligtvis att Intel fått till en deal på patent från AMD men att de skulle använda AMD teknik i sina egna processorer verkar riktigt konstigt minst sagt!

Ironiskt nog vill jag minnas att de redan använder teknik från just AMD, 64-bitars tekniken.
Vill minnas att AMD lade grunden med AMD K8 och AMD64, och att Intel sedan tog vid och utvecklade Intel 64 bl a.

Någon mer insatt får gärna felförklara/rätta mig då jag bara spånar och inte har så bra koll på detta som jag kanske kan ge sken av.

Intressant läsning här bland svaren även f ö: http://superuser.com/questions/383711/whats-the-difference-be...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

@RazerBlader
Finns en hel del att läsa här https://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

@GilbertG: Tack för länken, blev dock inte klokare, verkar som att de körde två skilda race och sneglade på varandras instruktionsuppsättningar vad jag kunde utläsa, och att de började ungefär samtidigt med att utveckla 64-bitsinstruktionerna i princip

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Jag är kluven i frågan, samtidigt som jag gillar framgångar för AMD så är det inte bra om ngn mer eller mindre får monopol på arkitektur på cpu integrerad gfx, fördelen dock är ju det underlättar för mjukvaru utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av propellerhatt:

Detta kommer slå hårt mot amds egna APUer som varumärke men visst rullar det väl in pengar för dom ändå med tanke på hur många intelprocessorer som säljs. Sen återstår det väl att se i vilken utsträckning det handlar om och ifall det ens blir av.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle det göra det? Tror knappast det handlar om att intel kommer använda amds grafikdelar i sina CPUer, de vill förmodligen bara betala licensavgift på patent så de slipper stämningar från nvidia. Intel kommer med all förmodan fortsätta med sina egna gpuer och fortsätta vara lika långt efter amd på den fronten.

Skrivet av backfeed:

Intel fick gärna ha två varianter av varje konsument-cpu: med eller utan gpu-del. Jag skulle alltid välja den senare.

I praktiken en enda poäng: som nödlösning om grafikkortet slutar fungera.

Med tanke på att marknaden för APUer är mycket större än utan så blir det bara dyrare att börja tillverka några få CPUer utan gpu vid sidan om. I slutändan hade alltså APUerna varit billigare än CPUerna utan integrerad GPU. Tror nog de flesta hade valt den lika snabba men billigare APUn och glatt tagit grafikdelen som reserv-gpu, varför betala mer för mindre?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av RazerBlader:

@GilbertG: Tack för länken, blev dock inte klokare, verkar som att de körde två skilda race och sneglade på varandras instruktionsuppsättningar vad jag kunde utläsa, och att de började ungefär samtidigt med att utveckla 64-bitsinstruktionerna i princip

AMD designade instruktionsuppsättningen för 64-bitars x86. Just att designa instruktionsuppsättningen AMD64 är det enda jag med säkerhet hittat att Jim Keller gjorde under sin tid på AMD då, han var en av två huvudpersoner kring detta.

Givet hur man gjorde detta lär man aldrig ha kunnat neka Intel access till detta då x86_64/AMD64/Intel64 inte är något nytt (vilket är fallet för t.ex. ARMs 64-bitars stöd samt Intels IA64) utan en utökning av 32-bitars x86 (vilket är fallet för de flesta 64-bitars ISA).

Vidare är SSE2 en del av grundläggande AMD64 och SSE/AVX är Intels teknik.

Det positiva med x86_64 är att AMD och Intel har beroenden i båda riktningarna, så enda rimliga är att låta den andre använda sakerna fullt ut. Något man också gjort, finns till och med ett kontrakt skrivet på detta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

[quote postid="16536445" userid="94052" name="Defeat^"]
Varför skulle det göra det? Tror knappast det handlar om att intel kommer använda amds grafikdelar i sina CPUer, de vill förmodligen bara betala licensavgift på patent så de slipper stämningar från nvidia. Intel kommer med all förmodan fortsätta med sina egna gpuer och fortsätta vara lika långt efter amd på den fronten.

Vid närmare inspektion så låter det mer realistiskt. Läser artiklar fort ibland, so little time..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skylake CPU+iGPU+64 GB eDRAM

Va? Är inte det orimligt mycket?

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: Skull Canyon nuc:arna har CPU:er med 128MB eDRAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

@s0sdaf: Skull Canyon nuc:arna har CPU:er med 128MB eDRAM

Ja, är det inte lite konstigt med 512ggr mer då?

Permalänk
Medlem

Jag kör en intel laptop med broadwell och jag klarar mig gott och väl med det inbyggda HD5500 för att spela dom spelen jag kör Stellaris,Crusader Kings 2 mfl. Behöver inget starkare för dessa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Intel fick gärna ha två varianter av varje konsument-cpu: med eller utan gpu-del. Jag skulle alltid välja den senare.

I praktiken en enda poäng: som nödlösning om grafikkortet slutar fungera.

antagligen skulle priset för den sista varit detsamma som om den inte hade igpu av anledningen till att dom måste finanisera utvecklingen av den.
i7 med upplåst multiplier kan jag tänka mig inte skulle behöva igpu, men jag har använt igpu i i5 med upplåst multiplier massvis av gånger och går du längre ned i stegen så finns de ännu mer anledning till att ha en.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Oyes:

Absolut, men varför inte utelämna det i entusiastprocessorer, åtminstone K-modellerna?

Skrivet av Garderoben:

Som sagt, integrerad grafik är jätte bra. Jag använder det själv på min laptop när 970 inte behövs och på jobbet.

Men på min speldator nej tack. Släpp cpuer utan integrerad grafik tack. Vill inte betala för skit jag inte använder, ge mig mera cpu i stället.

Skrivet av xcluzive:

Håller med totalt. Känns totalt värdelöst med en grafikdel på high end CPUs.

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle bli dyrare. Som det är nu tillverkas alla Intels 115x processorer egentligen bara i två varianter. En tvåkärnig och en fyrkärnig. Sen ändrar man frekvensen, mängden cache och slår av/på hyperthreading beroende på hur bra varje chip klarar sig i valideringen och hur stor andel defekta kluster den har.
Skulle de ha en modell till utan inbyggd GPU skulle de behöva bygga upp en till helt egen produktionslina bara för den. Det kommer att kosta betydligt mer.

Det är så med i princip all industriell produktion idag. Det är mycket billigare att tillverka massvis av en produkt än att tillverka lite färre av flera modeller.
Ett typexempel på detta är Volvo V70 med sina 5 dieselmotoralternativ som samtliga bestod av exakt samma motor, med exakt samma komponenter. Det enda som skillde var programvaran i motorstyrningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Datavetare
Skrivet av s0sdaf:

Va? Är inte det orimligt mycket?

Ah, my bad. Menade ju naturligtvis 64 MB eDRAM vilket är vad U-serien har.

64 GB är den kommande XXX-serien, Holodeck Edition, som har kvantpricksbaserad Heisenberg Ultra-Gaming Turbo.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Som jag förstod det så ska Intel inte använda AMD teknik i sig, utan betalar licensavgift då deras egna teknik inkräktar på något/några patent som AMD/ATi och nVidia har.

Genom att betala AMD (Tror det var $86M/kvartal) så kan Intel hålla ryggen fri från stämningar från nVidia. Om detta gäller patent på själva grafikarkitekturen, iGPU funktionalitet eller något annat framgår inte då det inte är klart vilka patent som ingår i avtalet.

Men som så många andra större företag så inkräktar nVidia säkert på något av AMD's patent och vise versa, och det är därför dom inte stämmer varandra då dom vet att dom inte håller sig innanför andra företagets linjer till 100% själv.

Kan ha helt fel, men det är så jag uppfattade det i alla fall.

Det stämmer rätt bra.

Det som dock fick företag att börja täcka sina ryggar var ju hela Apple/Samsung stämningarna, där plötsligt denna balans av "ta du lite av oss, så tar vi lite av dig" slog slint. Huruvida det är bättre eller sämre kan man ju vända på båda håll, men det verkar helt klart så att företagen är klart med försiktiga med sånt idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Varför skulle det göra det? Tror knappast det handlar om att intel kommer använda amds grafikdelar i sina CPUer, de vill förmodligen bara betala licensavgift på patent så de slipper stämningar från nvidia. Intel kommer med all förmodan fortsätta med sina egna gpuer och fortsätta vara lika långt efter amd på den fronten.

Med tanke på att marknaden för APUer är mycket större än utan så blir det bara dyrare att börja tillverka några få CPUer utan gpu vid sidan om. I slutändan hade alltså APUerna varit billigare än CPUerna utan integrerad GPU. Tror nog de flesta hade valt den lika snabba men billigare APUn och glatt tagit grafikdelen som reserv-gpu, varför betala mer för mindre?

Skrivet av Christley:

antagligen skulle priset för den sista varit detsamma som om den inte hade igpu av anledningen till att dom måste finanisera utvecklingen av den.
i7 med upplåst multiplier kan jag tänka mig inte skulle behöva igpu, men jag har använt igpu i i5 med upplåst multiplier massvis av gånger och går du längre ned i stegen så finns de ännu mer anledning till att ha en.

Jodå, jag är medveten om detta, men önska sig saker kan man ju alltid göra.

Av ren princip skulle jag definitivt kunna tänka mig att betala mer för att slippa funktioner i diverse produkter (som app-stöd i tv-apparater), men självklart skulle marknaden för detta vara väldigt liten. Liten men naggande god.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Låter ju fantastiskt! Vågar mam drömma om intel muskler i cpu-intensiva uppgifter kombinerat med t.ex A10 grafikprestanda? Vore nice! Oerhört imponerad över A10 7870k som jag hade ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det skulle bli dyrare. Som det är nu tillverkas alla Intels 115x processorer egentligen bara i två varianter. En tvåkärnig och en fyrkärnig. Sen ändrar man frekvensen, mängden cache och slår av/på hyperthreading beroende på hur bra varje chip klarar sig i valideringen och hur stor andel defekta kluster den har.
Skulle de ha en modell till utan inbyggd GPU skulle de behöva bygga upp en till helt egen produktionslina bara för den. Det kommer att kosta betydligt mer.

Det är lite fler varianter än så, eftersom de har olika stora grafikdelar - GT2, GT3e, GT4e osv - och när Intel börjar göra Pentium och Celeron av en ny design brukar de dessutom ta fram en som har mindre L3-cache i masken (annars stänger de bara av defekta delar av cachen, som du säger). Dessa processorer går i så stor volym att det lönar sig att göra så.

På den stora hela har du dock rätt. Intel gör precis tre processordesigner varje generation. En är de som tidigare hetter Atom, en är "de vanliga LGA 115x", och en är E-klassen. En fullständig Skylake har 3 GPU kluster, 4 CPU-kärnor och 8 MB L3. Sedan kan man klippa i masken och ta bort kärnor, GPU-kluster och naturligtvis L3. En fullständig Broadwell-E har tre grupper om 8 kärnor, och sedan klipps den i tre olika storlekar (HCC, MCC och LCC). All övriga varianter har en eller flera kärnor avstängda. Detaljer om någon är intresserad:

http://www.anandtech.com/show/10158/the-intel-xeon-e5-v4-revi...

Veleron => Celeron
Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pwntato:

Låter ju fantastiskt! Vågar mam drömma om intel muskler i cpu-intensiva uppgifter kombinerat med t.ex A10 grafikprestanda? Vore nice! Oerhört imponerad över A10 7870k som jag hade ett tag.

Vi är ju redan där. A10 7870K har en TDP på 95 W, grafikmässigt verkar Iris Graphics 540 ligga på och ibland ganska mycket över i prestanda (~50 % högre i SW:Battlefront, ~75 % högre i JC3 och ja, vi pratar "1280x720 low" då det krävs för det överhuvudtaget ska gå att spela), den kretsen hittar man i U-serien med 15 W TDP.

Jämför man grafikprestandan i de senaste mobila APUerna är de ofta i nivå med HD 520/530/620. Problemet för både Intel och AMD här är att grafikprestanda dikteras nästan uteslutand av bandbredd mot RAM, för att nå högre måste man göra något likt eDRAM som sitter i Iris Graphics och Iris Pro kretsarna.

Skillnaden i GPU-prestanda mellan Kaveri, Carrizo och Bristol Ridge (Excavator) är minimal, parametrar som TDP och bandbredd mot RAM har större påverkan än vilken generation kretsen är.

Fallen som helt begränsas av RAM-bandbredd ser man en rejäl skillnad i prestanda med och utan eDRAM, 40-60 % är inte alls ovanligt. Är däremot uppenbart att Iris Graphics kretsarna i sin tur är begränsade av 15 W TDP, men det får man leva med.

En annan fördel som eDRAM verkar ge är ett rejält lyft för GPGPU-prestanda (något Intels GPUer alltid varit relativt starkare jämfört med AMD och framförallt Nvidia). Problemet är att GPGPU knappt används

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ah, my bad. Menade ju naturligtvis 64 MB eDRAM vilket är vad U-serien har.

64 GB är den kommande XXX-serien, Holodeck Edition, som har kvantpricksbaserad Heisenberg Ultra-Gaming Turbo.

Haha

Ja, jag ville bara dubbelkolla. Har inte järnkoll på eDRAM direkt, HBM verkar ju ha många liknande egenskaper och därför vet jag inte om HBM kan räknas som eDRAM på något sätt (antagligen inte?) men HBM går ju att få i rätt stora mängder redan så det verkade inte helt omöjligt, men relativt orimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Skippa grafiken bara... Jag vill ha en cpu ingen jävla gpu i min cpu som jag aldrig använder.

Jag håller med, man skulle tillverka CPU med och utan iGPUN. 4790k, 4790 och 4790A (Utan gpu).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guos89:

Och i den dära 10" supertunna 2 i 1 datorn med touch och 7mm tjocklek hade du alltså tänkt dig att tillverkare ska tvingas montera in ett separat strömhungrigt grafikkort bara för att "Integrerad grafik är dålig" eller vadå?

Nej även om integrerad grafik kanske inte är något för datorspel i 4K ultra så finns det absolut en poäng och fördel med att ibland ha integrerad grafik.

Du menar den som kräver en större väska med adaptrar? A ju, den skulle nog må bra av lite extra volym för anslutningar och batteri/GPU

Permalänk
Avstängd

@Yoshman: Tack för svaret, blev lite klokare även nu, är kul att läsa kring, och det var roligt att läsa kontraktet du länkade till.
Kan bara instämma med dig att det är positivt att låta den andre använda sakerna fullt ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Bara att köpa X99 då, de har inte iGPU.

Känns inte så bra för gaming som 6600k/6700k för pengarna.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR