Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Router till switch - ingen internetanslutning

Permalänk
Medlem

Router till switch - ingen internetanslutning

Hej, håller på att koppla upp allt i mitt hem, då jag bara har 4 utgående portar från min router, så behöver jag koppla in en switch med för att få fler portar.

Jag har nu kopplat Fiberconverter WAN > Router WAN därefter Router LAN1 > Switch port 1.

Sedan har jag kopplat in Dator på Switch port 2, Värmepumpen Switchport 3 och Larmdosan Switchport 4. Problemet nu är att jag inte får någon internet anslutning på utrustningen jag har anslutit. Skall det verkligen vara så?

Permalänk
Medlem

Nej, det skall inte vara så.

Vad tycker routern om tillvaron? Alltså, när du loggar in på den och kontrollerar under status mot internet, ser allt ok ut då? Har du fått DHCP-tilldelad adress med gateway + dns, lyser liksom allt grönt där?

I övrigt låter det som du har gjort en korrekt installation, du ska kunna känna dig trygg med att det ska fungera bra så som du har kopplat det.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

Ibland kan det vara bra om man skriver vilken switch man har, om man köpt den på stan eller på blocket, om den har någon typ av config, eller man har gjort en reset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Nej, det skall inte vara så.

Vad tycker routern om tillvaron? Alltså, när du loggar in på den och kontrollerar under status mot internet, ser allt ok ut då? Har du fått DHCP-tilldelad adress med gateway + dns, lyser liksom allt grönt där?

I övrigt låter det som du har gjort en korrekt installation, du ska kunna känna dig trygg med att det ska fungera bra så som du har kopplat det.

Skrivet av studiox_swe:

Ibland kan det vara bra om man skriver vilken switch man har, om man köpt den på stan eller på blocket, om den har någon typ av config, eller man har gjort en reset.

Hej tack för svaren! Det jag misstänkte.

Ursäkta att jag inte skrev vad jag har för hårdvara.

Router > ASUS RT-AC87U AC2400

Switch > D-Link DES-1005D

Får enbart "Begränsad anslutning" på enheterna som är kopplade till switchen.

Permalänk
Medlem

Gör en factory reset på switchen om den har den funktionen.
Koppla in en sak i taget o se om det funkar. Börja förslagsvis med datorn.
Funkar det inte efter det så får du ta en titt på dinna dhcp-inställningar i routern. Se om det är så att det inte finns tillräckligt med ip adresser.

Glöm inte el-kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlAxXx:

Hej tack för svaren! Det jag misstänkte.

Ursäkta att jag inte skrev vad jag har för hårdvara.

Router > ASUS RT-AC87U AC2400

Switch > D-Link DES-1005D

Får enbart "Begränsad anslutning" på enheterna som är kopplade till switchen.

Kan du inte koppla en dator direkt till routern och bara logga in och läsa på den första överblickssidan som asus-routern har?
192.168.1.1 inlogg: admin / admin (om du inte bytt lösen) ... första sidan du kommer till.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Kolla först om du kommer ut på internet dator direkt i fiberkonverter.
Sen med router och sen med switch så hittar du vart det felar.
Jag gissa routerinställningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

@Gurk:

Använder du rak kabel alltså vanlig tp kabel. ska den inte gå in i nummer port utan i MDI-II uplink porten till routern.
Ska du koppla på dom andra portarna måste du ha en kors kopplad kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

@Gurk:

Använder du rak kabel alltså vanlig tp kabel. ska den inte gå in i nummer port utan i MDI-II uplink porten till routern.
Ska du koppla på dom andra portarna måste du ha en kors kopplad kabel.

Har för mig att det är ca 10 år sedan man slapp balta med korsad eller inte korsad kabel på dom där burkarna, (auto MDI-X) på RJ45:orna men jag kan missta mig såklart. Hur som helst menade jag att skippa switchen och sätta datorn (som garanterat klarar av båda varianterna) rakt i en LAN-port på routern och logga in för att se vad som står på första sidan när man kommer in. Där i översta bubblan står det i klartext om man har internetåtkomst eller inte.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Switchen kommer inte ha med saken att göra, eftersom det bara är en helt vanlig dum switch, så länge du inte kopplat in switchen i WAN-porten.

Har du nyköpt routern också eller? Om den kommer ut på nätet så ska resten fungera med.
Jag tänkte om du har t.ex. bahnhof så måste du registrera varje ny MAC-adress bahnhof känner av och det fungerar inte alltid klockrent.

Edit: I fallet att du nu skulle ha bahnhof, testa att gå in på https://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Permalänk
Avstängd

@Gurk: Står så i manualen för switchen. Det var det jag gick på. Kanske ska följa det som står i manualer ibland också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

Switchen kommer inte ha med saken att göra, eftersom det bara är en helt vanlig dum switch, så länge du inte kopplat in switchen i WAN-porten.

Har du nyköpt routern också eller? Om den kommer ut på nätet så ska resten fungera med.
Jag tänkte om du har t.ex. bahnhof så måste du registrera varje ny MAC-adress bahnhof känner av och det fungerar inte alltid klockrent.

Edit: I fallet att du nu skulle ha bahnhof, testa att gå in på https://dhcp.bahnhof.se/cgi-bin/macmanager.cgi

Skrivet av lordzehn:

@Gurk: Står så i manualen för switchen. Det var det jag gick på. Kanske ska följa det som står i manualer ibland också.

Jag tror problemet är i switchen efter att också ha läst manualen nu. Helt korrekt observerat av lordzehn.
Det är en 4 portars hub med en switchport, där switchporten faktiskt ska ha en rak kabel för upplänk.

Det är en 10/100mbit burk från 1999.

@FlAxXx
Förslagsvis, gå och köp en ny switch, det kostar ca 200kr.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Okej jag insåg inte att det var en så gammal switch, när jag googlade den hamnade jag på L2-versionen såg jag i efterhand, som har auto-MDI.
Har han använt en rak kabel i uplinkporten är det ju inget problem hur som helst.

@lordzehn: Du har som inte svarat om du kan komma åt internet enbart via routern än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

@Gurk: Okej jag insåg inte att det var en så gammal switch, när jag googlade den hamnade jag på L2-versionen såg jag i efterhand, som har auto-MDI.
Har han använt en rak kabel i uplinkporten är det ju inget problem hur som helst.

@lordzehn: Du har som inte svarat om du kan komma åt internet enbart via routern än?

Det är @FlAxXx som är TS... (man blir förvirrad av citeringarna imellanåt)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T