Tvist om ångerrätt - faktura

Permalänk
Medlem

Tvist om ångerrätt - faktura

Köpt en mobiltelefon, som jag packade upp, satte igång och inte trivdes med efter en stunds testande. Mailade kundservice på nätfirman där jag köpt telefonen och sa att jag ville utnyttja min ångerrätt. Det fick jag inte för telefonen var uppackad skrev kundtjänsten. Jag svarade att jag skulle i så fall låta ARN bedöma ärendet och då kunde jag plötsligt skicka tillbaka telefonen. Skickade in telefonen för över en vecka sedan och inte hört ett ljud. Däremot fick jag inkassokrav av Sergoria. Nu kommer jag anmäla till Arn, vilket jag mailat till dem också (vilket jag inte fått svar på), men hur gör jag med fakturan? Måste jag betala den? Jag har ju inte telefonen? Samtidigt vill jag ju inte få betalningsanmärkelse...

Permalänk
Avstängd

Det står klart och tydligt på inkasso fakturan du fått vad du bör göra.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

@museo12:
Du måste skriftligen bestrida fakturan.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

För att vara säker på att inte dra på dig en betalningsanmärkning så betala inkasso och bestrid sedan. Då kan du inte få någon anmärkning men du kommer att få ligga ute med pengar. Inkassoföretagen lyssnar inte på dig utan endast den som lämnat över ärendet till dem.
Du har dock lite tid på dig att försöka få dem att dra tillbaka ärendet från inkassobolaget. Om du lyckas med det innan tiden går ut på lappen du har fått från inkassobolaget så måste du få det bekräftat från inkassobolaget att ditt ärendet är återtaget. Begär även det skriftligt från inkasdobolaget, först då kan du låta bli att betala. Annars är det bara att betala och ta striden i efterhand. Om det går bra så kommer du få tillbaka allt, även påslag.

Permalänk
Medlem

Du ska skriftligt bestrida inkassokravet, och se till att spara all korrespondens du har med inkassobolaget (det är också bra att se till att spara undan alla mail du skickat och mottagit från företaget du köpte telefonen från).
Ange namn, adress, telefonnummer, epostadress, belopp, fakturanummer och förfallodatum. Gärna också personnummer. Samt anledning till varför du bestrider den. Läs vad som står på inkassokravet för att veta detaljerna, kontakta konsumentvägledningen om något känns oklart.

Permalänk

Om jag hade råkat ut för detta hade jag gjort så här.. Vilket bolag är det?
Låter som dålig inkassosed att överlämna det till inkasso direkt, behövs mer info vem som skickar deras fakturor i normalfallet.

Skriva till kundtjänst att man får öppna och småprova den utan ångerrätt försvinner..
Skrivit på faturan: Bestrider fordran i sin helhet (ta kopia eller helst scanna in den, då får man ju datum på pdf:3n i datorn alt ta en mobilbild)
Hålla allt skriftligt

Bra forum för mycket mer info är http://fattiga-riddare.se/forum/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

För att vara säker på att inte dra på dig en betalningsanmärkning så betala inkasso och bestrid sedan. Då kan du inte få någon anmärkning men du kommer att få ligga ute med pengar. Inkassoföretagen lyssnar inte på dig utan endast den som lämnat över ärendet till dem.
Du har dock lite tid på dig att försöka få dem att dra tillbaka ärendet från inkassobolaget. Om du lyckas med det innan tiden går ut på lappen du har fått från inkassobolaget så måste du få det bekräftat från inkassobolaget att ditt ärendet är återtaget. Begär även det skriftligt från inkasobolaget, först då kan du låta bli att betala. Annars är det bara att betala och ta striden i efterhand. Om det går bra så kommer du få tillbaka allt, även påslag.

Nej, du skall inte betala. Bestrid fakturan från inkasso, och lämnar de över den till kronofogden bestrid även där. Om du inte bestrider hos kronofogden så fastställs skulden genom ett s k utslag. Bestrider du så måste motparten ta det till domstol för att skulden skall fastställas. En betalningsanmärkning är (vad gäller fall av denna typ) en notering hos ett kreditupplysningsföretag om att du har ett utslag (eller en tredskodom) emot dig.

När det gäller skulder till det offentliga (myndigheter etc.) så skall de betalas innan man bestrider, i annat fall skall man undvika att betala innan ärendet är avgjort.

Se följande länkar för mer information:
https://www.kronofogden.se/Forelaggandeombetalning.html
https://www.kronofogden.se/Forelaggande3.html
https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.htm...

https://www.kronofogden.se/Utslag2.html

https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning2.html
https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kreditupplysn...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det inte rimligt att i första läget ta kontakt med butiken och påtala att varan är återsänd, och att de rimligtvis ska avskriva skulden?
Därefter ta kontakt med inkassobolaget, och göra samma påtalande, samt att skulden är avskriven.

Det känns som om man försöker göra för mycket, utan riktig anledning. Butiken har ju inte skickat ärendet till inkassobolag, för att de tror att de ska både få pengarna, och sälja telefonen igen. Något har helt enkelt blivit fel, och butiken kommer lösa det om man tar kontakt med dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tänkte berätta hur det gått. Fick mailkontakt med kundtjänst på Intropris igen. De påstod först att de inte mottagit mitt paket. Fick sedan kollinummer och då plötsligt hittade de paketet. De skulle senare meddela Sergoria att ta bort inkassot. Allt detta skedde i måndags.
Sedan inte ett ljud. Fakturan är inte borttagen. Mailat tre gånger igen utan svar eller att något har hänt. Igår bestred jag också inkassokravet från Sergoria. Inget svar från dem heller.

Jag är förvånad att ett företag som Intropris med så mycket positivt omdöme på Prisjakt beter sig så. Har inte gjort många ångerrättsärden i mitt liv, men aldrig att jag har blivit så illa behandlad. Jag borde fått telefonen som kompensation. Kan inte handla en julklapp på faktura via Klarna för att att jag är spärrad där via Sergoria. Strunt samma kan ju handla via kort, men föredrar faktura.

Vad hade ni tipsat mig om nu? Vad kan jag göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vänta.
Ha tålamod.
Yoga och eller meditera.

Skrivet av museo12:

Tänkte berätta hur det gått. Fick mailkontakt med kundtjänst på Intropris igen. De påstod först att de inte mottagit mitt paket. Fick sedan kollinummer och då plötsligt hittade de paketet. De skulle senare meddela Sergoria att ta bort inkassot. Allt detta skedde i måndags.
Sedan inte ett ljud. Fakturan är inte borttagen. Mailat tre gånger igen utan svar eller att något har hänt. Igår bestred jag också inkassokravet från Sergoria. Inget svar från dem heller.

Jag är förvånad att ett företag som Intropris med så mycket positivt omdöme på Prisjakt beter sig så. Har inte gjort många ångerrättsärden i mitt liv, men aldrig att jag har blivit så illa behandlad. Jag borde fått telefonen som kompensation. Kan inte handla en julklapp på faktura via Klarna för att att jag är spärrad där via Sergoria. Strunt samma kan ju handla via kort, men föredrar faktura.

Vad hade ni tipsat mig om nu? Vad kan jag göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

Har du läst på länken jag skickade? Annars gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kortleken:

Har du läst på länken jag skickade? Annars gör det.

Menar du att jag ska gå med i forumet för Fattiga riddare?
Jag har kollat runt på det och det ser bra ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Jag är förvånad att ett företag som Intropris med så mycket positivt omdöme på Prisjakt beter sig så.

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar som om den största majoriteten av omdömen på prisjakt är via "omdöme lämnat i webbshop". Även om det inte är säkert att det är så i detta fallet så är det många mindre seriösa butiker som själva lagt dessa "omdömen" för att verka bra på prisjakt och eftersom att det finns väldigt få vanliga recensioner på prisjakt på denna butik skulle iaf jag avstå från att handlat på den.

Nu hjälper det kanske inte dig i detta fallet som redan har handlat i butiken men det kanske gör att du bättre förstår vilken sorts typ av butik du eventuellt har att göra med...suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Det verkar som om den största majoriteten av omdömen på prisjakt är via "omdöme lämnat i webbshop". Även om det inte är säkert att det är så i detta fallet så är det många mindre seriösa butiker som själva lagt dessa "omdömen" för att verka bra på prisjakt och eftersom att det finns väldigt få vanliga recensioner på prisjakt på denna butik skulle iaf jag avstå från att handlat på den.

Nu hjälper det kanske inte dig i detta fallet som redan har handlat i butiken men det kanske gör att du bättre förstår vilken sorts typ av butik du eventuellt har att göra med...suck.

Jag borde kollat upp det bättre innan så klart, men det är lätt att vara efterklok. Tack ändå för ett positivt svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har nu äntligen fått svar från Intropris och hävdar att jag ska betala 20% av nypriset. Det är den värdeminskning de hävdar telefonen fått under den korta stund jag testade telefonen.

Jag låter nu Arn avgöra ärendet. Intropris meddelade också att de kommer fortsätta att driva in inkassot via Sergoria om jag inte betalar.

Vad händer om jag fortsätter neka betala (vilket jag inte tänkt)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Vad händer om jag fortsätter neka betala (vilket jag inte tänkt)?

Jag TROR att du bör betala. Men ARN har ju all vana där, så prata med en lokal representant, och få info från dem om vad de tycker är rätt väg att gå.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Men kan man verkligen köpa en mobil som oftast har försluten förpackning och bara öppna upp och använda den och därefter hävda att man vill returnera den? Jag trodde att så fort man bröt förslutningen dvs. plasten så får man inte returnera varan?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Har nu äntligen fått svar från Intropris och hävdar att jag ska betala 20% av nypriset. Det är den värdeminskning de hävdar telefonen fått under den korta stund jag testade telefonen.

Jag låter nu Arn avgöra ärendet. Intropris meddelade också att de kommer fortsätta att driva in inkassot via Sergoria om jag inte betalar.

Vad händer om jag fortsätter neka betala (vilket jag inte tänkt)?

Skickades från m.sweclockers.com

Alltid betala krav från Inkasso, de skruvar upp priset hela tiden och skickar vidare till kronofogden ganska snabbt. Väl där så får du en betalningsanmärkning som tar 36 månader att bli av med, även om du betalar. Under dessa 36 månader så kommer du få problem med alla krediupplysngar, telefon, avbetalning, lägenhet. T.om. att skaffa el-abbonemang. Ofta så kan du få igenom avtal, krediter och liknande men det efter en massa strul.
Får du istället rätt efter att du har betalat så får du pengarna tillbaka.

Permalänk
Skrivet av museo12:

Har nu äntligen fått svar från Intropris och hävdar att jag ska betala 20% av nypriset. Det är den värdeminskning de hävdar telefonen fått under den korta stund jag testade telefonen.

Jag låter nu Arn avgöra ärendet. Intropris meddelade också att de kommer fortsätta att driva in inkassot via Sergoria om jag inte betalar.

Vad händer om jag fortsätter neka betala (vilket jag inte tänkt)?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade kontaktat min konsumentvägledare innan jag gick till ARN, de kan svara inom några dagar och säga om det är lönt att gå vidare eller inte, tror inte någon som svarat i den här tråden är mer än lekman på området så vi kan inte ge några säkra svar egentligen... Konsumentvägledaren kan då även säga vad du ska göra gällande fakturan om de nu skulle rekommendera att du går vidare.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Har nu äntligen fått svar från Intropris och hävdar att jag ska betala 20% av nypriset. Det är den värdeminskning de hävdar telefonen fått under den korta stund jag testade telefonen.

Rent spontant låter det inte som att 20% är något abnormt för en telefon som nu måste säljas som fyndvara, men det är naturligtvis bra att få utslag i ARN om vad som gäller med den nya lagstiftningen.

Det som slår mig med vad du skrivit i dina inlägg är dock att du är väldigt snabb på att dra allt till högre instans istället för att försöka lösa det med företaget, de blir knappast mer samarbetsvilliga om kunden väljer att hota istället för att eftersöka en lösning.

  • Du påtalar att du vill nyttja din ångerrätt varpå företaget säger nej. Du hotar med ARN. (Istället för att påtala att du har lagen på din sida.)

  • Du får ett inkassokrav och bestämmer att skicka ärendet till ARN. (Istället för att kontakta inkassoföretaget och avvakta lösning från säljaren.)

  • Företaget ger ett lösningsförslag du inte är nöjd med. Du skickar ärendet till ARN (istället för att förklara för företaget att deras förslag inte är godtagbart.)

Du kanske utelämnar en del detaljer i det du skriver och du faktiskt har försökt föra en mer lösningsorienterad dialog med företaget?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Ej Kronofogden som ger anmärkning.

Något förenklat.
Om han bestrider fakturan så är den tvistig och skickar de ändå den till Kronofogden så bestrider man där med och påtalar att man redan har bestridit den.
Om Inkasso vill ha sina pengar får de ta det till domstol som enkelt mål och se om de får rätt där..

Som sagt skicka tillbaka lite länkar på lagar etc
Eftersom bolaget helt plötsligt går med på 20 % i stället för hela beloppet så vet de att de är fel på det.

Skrivet av Celebmir:

Alltid betala krav från Inkasso, de skruvar upp priset hela tiden och skickar vidare till kronofogden ganska snabbt. Väl där så får du en betalningsanmärkning som tar 36 månader att bli av med, även om du betalar. Under dessa 36 månader så kommer du få problem med alla krediupplysngar, telefon, avbetalning, lägenhet. T.om. att skaffa el-abbonemang. Ofta så kan du få igenom avtal, krediter och liknande men det efter en massa strul.
Får du istället rätt efter att du har betalat så får du pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Man bör inte betala om tvist föreligger. Bestrid företagets krav. Skickar de fakturan vidare till inkasso, bestrid även där. Att som inkassobolag skicka en fodran som bestridits till kronofogden anses inte vara i linje med god inkassosed (det skall istället tas direkt till domstol), men skulle detta ändå ske är det bara att meddela kronofogden att fakturan bestridits. Om kronofogden får in ett bestridande kommer de meddela inkassobolaget att de får ta det till domstol. Väl i domstol måste de bevisa att skulden är riktig.

Då det rör sig om en skuld på ett belopp som ena parten bestämt utan överenskommelse med den andra parten så måste de troligtvis även visa att beloppet är skäligt i förhållande till den värdeminskning som skett p.g.a. ett användande utöver fastställandet av varans egenskaper och funktion.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Och bestrida fakturor skall alltid göras skriftligt. Dvs returnera originalfakturan tillsammans med ett brev (kopia till dig såklart med tydligt datum). Gör samma sak med inkassokravet tillsammans med det du skicka till första företaget.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bestrid fakturan till inkassobolaget.
ARN prövar inte ärenden som redan gått till domstol.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Och bestrida fakturor skall alltid göras skriftligt. Dvs returnera originalfakturan tillsammans med ett brev (kopia till dig såklart med tydligt datum). Gör samma sak med inkassokravet tillsammans med det du skicka till första företaget.

Skicka brevet rekommenderat. Annars kan företaget eller vem det nu är hävda att just ditt brev inte har kommit fram. Har själv varit med om den när det gällde parkeringsböter. Denna avgift kan du kräva tillbaka om det är så att ärendet går till tingsrätt och du vinner.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest