Permalänk
Medlem

Internminnen

Hej!
Håller på att sätta ihop en liten server av överblivna delar och behöver köpa till internminnen. Eftersom jag har lite dåligt med pengar så känner jag att jag inte vill lägga så mycket pengar men jag vill ändå ha något som funkar.
Jag har detta moderkortet.
Har kollat på två olika internminnen. Team och Corsair Har inte hört talas om Team innan så vet inte om det är nått bra. Dessutom är väl Asus-moderkort lite kinkiga med internminnen. Så vad ska jag välja?

Nu blir det ju inget fartmonster direkt, men jag hoppas det räcker till för att köra FreeNAS på den.

Tacksam för svar.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Ska du inte köra Virtuella klienter så räcker det med 4GB minne. Kör själv Ubuntu på min server men vad är skillnaden att köra med FreeNAS istället?

Permalänk
Inaktiv

Inget av dem!
FreeNAS behöver minst 8 GB RAM och dessutom ska det vara ECC.

Permalänk

Du ska inte försöka hitta en begagnad server då? En server byggs på ECC-minnen. Väljer du begagnat kan du ofta hitta bra prestanda och lära dig mycket nyttigt på vägen.
/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

FreeNAS är väl ett OS byggt på FreeBSD om jag inte tar fel. Tänkte även köra med Owncloud som plugin. De rekommenderar 8 gig minne och det är även max för det moderkortet jag har tror jag. De rekommenderar Intel processor, men jag har en AMD. Hoppas det funkar ändå, annars får jag väl hitta på något annat.

Frågan kvarstår vilket av minnena i första inlägget jag ska välja. Har beslutsångest

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244184:

Inget av dem!
FreeNAS behöver minst 8 GB RAM och dessutom ska det vara ECC.

Minnena jag länkade till är 2X4 så blir det väl 8 gig? Mitt moderkort stödjer inte ECC minnen. FreeNAS rekommendera ECC men är väl inte ett krav?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Du ska inte försöka hitta en begagnad server då? En server byggs på ECC-minnen. Väljer du begagnat kan du ofta hitta bra prestanda och lära dig mycket nyttigt på vägen.
/D

Jag har som sagt inte så mycket pengar och känner att jag vill använda mig av de delar jag redan har liggandes. Sakar endast internminne så kan jag köra. Tänkte testa FreeNAS just för att lära mig lite om det. Jag har kört Linux i 15 år som mitt prima OS så jag har åtminstone lite förkunskaper hoppas jag.

Är det superviktigt med ECC-minnen just med FreeNAS så kanske jag ska köra Debian och installera Owncloud bara.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Jag har som sagt inte så mycket pengar och känner att jag vill använda mig av de delar jag redan har liggandes. Sakar endast internminne så kan jag köra. Tänkte testa FreeNAS just för att lära mig lite om det. Jag har kört Linux i 15 år som mitt prima OS så jag har åtminstone lite förkunskaper hoppas jag.

Är det superviktigt med ECC-minnen just med FreeNAS så kanske jag ska köra Debian och installera Owncloud bara.

Skulle nog vilja lyfta frågan ännu högre; hur pass viktig data ska du spara på din maskin? Är det viktig data (utgår från att det inte rör sig om en produktionsmiljö) för dig personligen, skulle jag ändå inte välja lägga dem på en maskin utan ECC. Naturligtvis kan du få det att fungera på en vanlig PC, men är du rädd om ditt data skulle en riktig server vara bra.
Hur ska du säkerhetskopiera ditt data?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag har som sagt inte så mycket pengar och känner att jag vill använda mig av de delar jag redan har liggandes. Sakar endast internminne så kan jag köra. Tänkte testa FreeNAS just för att lära mig lite om det. Jag har kört Linux i 15 år som mitt prima OS så jag har åtminstone lite förkunskaper hoppas jag.

Är det superviktigt med ECC-minnen just med FreeNAS så kanske jag ska köra Debian och installera Owncloud bara.

ECC minnen fungerar inte med det moderkort du har, så det ska du inte försöka med.
Vill du köra ECC behöver du moderkort som har support för det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Skulle nog vilja lyfta frågan ännu högre; hur pass viktig data ska du spara på din maskin? Är det viktig data (utgår från att det inte rör sig om en produktionsmiljö) för dig personligen, skulle jag ändå inte välja lägga dem på en maskin utan ECC. Naturligtvis kan du få det att fungera på en vanlig PC, men är du rädd om ditt data skulle en riktig server vara bra.
Hur ska du säkerhetskopiera ditt data?

Idag har jag en rätt gammal dator med Ubuntu Server på som jag vill pensionera. På den kör jag LuckyBackup som synkar den ena disken (2 st 1 TB diskar) till den andra vid ett visst klockslag på natten.Utöver det har jag en disk med OS'et på. I denna "server" har jag inga ECC-minnen heller. Än så länge har det funkat utan korruption (sedan 2008), men jag kanske bara haft tur? Det vi sparar på servern är våra filer som typ bilder, filmer, dokument och annat vi vill backa upp. Jag synkar diskarna med varandra bara för utifall en disk skulle haverera. Kanske har jag varit naiv att tro att detta varit en "säker lösning"...

Jag har ännu inte läst på hur det funkar med FreeNas och jag är lite orolig för hur jag ska gå tillväga när jag flyttar över våra 2 diskar. Jag vill ju inte förlora det som finns på dem i installationen av FreeNAS. Tänkte installera FreeNAS på en SSD och sedan installera diskarna efteråt. Läste någonstans att det var bökigt att lägga till diskar efteråt, men jag är osäker. Kanske hela projektet är en dålig idé :/

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

ECC minnen fungerar inte med det moderkort du har, så det ska du inte försöka med.
Vill du köra ECC behöver du moderkort som har support för det.

Jo, jag skrev det i ett inlägg högre upp

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Idag har jag en rätt gammal dator med Ubuntu Server på som jag vill pensionera. På den kör jag LuckyBackup som synkar den ena disken (2 st 1 TB diskar) till den andra vid ett visst klockslag på natten.Utöver det har jag en disk med OS'et på. I denna "server" har jag inga ECC-minnen heller. Än så länge har det funkat utan korruption (sedan 2008), men jag kanske bara haft tur? Det vi sparar på servern är våra filer som typ bilder, filmer, dokument och annat vi vill backa upp. Jag synkar diskarna med varandra bara för utifall en disk skulle haverera. Kanske har jag varit naiv att tro att detta varit en "säker lösning"...

Jag har ännu inte läst på hur det funkar med FreeNas och jag är lite orolig för hur jag ska gå tillväga när jag flyttar över våra 2 diskar. Jag vill ju inte förlora det som finns på dem i installationen av FreeNAS. Tänkte installera FreeNAS på en SSD och sedan installera diskarna efteråt. Läste någonstans att det var bökigt att lägga till diskar efteråt, men jag är osäker. Kanske hela projektet är en dålig idé :/

Datakorruption är ett otroligt otrevligt scenario. Det kan ibland också vara sent upptäckt, vilket resulterar i restore och sedan en åtgärd av själva grundproblemet. Fördelen med ECC är att skydda det som oftast är viktigast, dvs själva datat. Inte hårdvaran i sig. Datorer kan tuffa på hur länge som helst (nästan) utan varken ECC eller annat som annars skyddar mot diskrelaterade problem (typ UPSer).
Det är som mycket annat en plånboksfråga, men är datat så pass värdefullt är ECC ett "billigt" skydd mot RAM-relaterade problem.

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Ja kör Freenas på i5-3470, 16Gb ddr3-1600, 2x2tb lagring, 120gb ssd som "slask" och operativet på ett 8Gb USB minne, Har kört så i nästan ett år nu, Och har hittils inte haft nån korruption..

Visst, De rekommenderar 8Gb ECC som lägst, Men de e inget måste.. Har kört samma operativ + samma plugins på en C2D T7200, 4Gb 800Mhz och 2x1Tb utan problem, Lite slött, Men de gick..

Vad ja hört/läst, så rekommenderar Freenas 2Gb ram per Tb disk dock..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Tycker man att servern ska ha ECC bör ju klienterna också ha det. Kan ju lika gärna bli bitfel i den änden innan datan når servern.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Tycker man att servern ska ha ECC bör ju klienterna också ha det. Kan ju lika gärna bli bitfel i den änden innan datan når servern.

En ren plånboksfråga

I regel sparar man viktiga datat på sin säkra plats. Det är ju oftast inte bara på en klientPC.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Idag har jag en rätt gammal dator med Ubuntu Server på som jag vill pensionera. På den kör jag LuckyBackup som synkar den ena disken (2 st 1 TB diskar) till den andra vid ett visst klockslag på natten.Utöver det har jag en disk med OS'et på. I denna "server" har jag inga ECC-minnen heller. Än så länge har det funkat utan korruption (sedan 2008), men jag kanske bara haft tur? Det vi sparar på servern är våra filer som typ bilder, filmer, dokument och annat vi vill backa upp. Jag synkar diskarna med varandra bara för utifall en disk skulle haverera. Kanske har jag varit naiv att tro att detta varit en "säker lösning"...

Jag har ännu inte läst på hur det funkar med FreeNas och jag är lite orolig för hur jag ska gå tillväga när jag flyttar över våra 2 diskar. Jag vill ju inte förlora det som finns på dem i installationen av FreeNAS. Tänkte installera FreeNAS på en SSD och sedan installera diskarna efteråt. Läste någonstans att det var bökigt att lägga till diskar efteråt, men jag är osäker. Kanske hela projektet är en dålig idé :/

Givetvis är det trevligt med ECC, men det viktiga är ju att testa servern ordentligt innan man tar den i drift. För att minska risken för problem så ta bort eventuell överklocning och om det går så underklocka gärna med 10% eller så.

Fyll servern med oviktiga filer och kör sen tex md5sum (lokalt) på alla filerna och kör sen verify för att se att de är samma. Kör sen även verify på en klient för att kolla att det även är ok via nätverket.

Själv har jag råkat ut för av os ej detekterad datakorruption pga överlast på pci-bussen när det var många diskar som gjorde i/o samtidigt, minnesproblem, trasigt nätverkskort, marginell HDD mm.
Men ovanstående test hittade problemen.

Jag har inte själv kört FreeNas men med slackware och inga extrema krav på snabbhet så räcker en 500GB gott, har själv kört en 3TB server (8 x 500GB raid 6 + os disk) med 128+64MB minne men då blev det lite slött. (numera pensionerad)

Räkna med att du måste ta backup på diskarna innan du flyttar, gärna på två ställen. Räcker med ett litet misstag eller nåt hårdvaruproblem så kan allt vara borta.

Sen testa alltid nya diskar med smartctl -t long eller motsvarande innan du tar dem i drift, fick skicka tillbaka tre diskar av åtta pga transportskada när jag byggde senaste servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Givetvis är det trevligt med ECC, men det viktiga är ju att testa servern ordentligt innan man tar den i drift. För att minska risken för problem så ta bort eventuell överklocning och om det går så underklocka gärna med 10% eller så.

Fyll servern med oviktiga filer och kör sen tex md5sum (lokalt) på alla filerna och kör sen verify för att se att de är samma. Kör sen även verify på en klient för att kolla att det även är ok via nätverket.

Själv har jag råkat ut för av os ej detekterad datakorruption pga överlast på pci-bussen när det var många diskar som gjorde i/o samtidigt, minnesproblem, trasigt nätverkskort, marginell HDD mm.
Men ovanstående test hittade problemen.

Jag har inte själv kört FreeNas men med slackware och inga extrema krav på snabbhet så räcker en 500GB gott, har själv kört en 3TB server (8 x 500GB raid 6 + os disk) med 128+64MB minne men då blev det lite slött. (numera pensionerad)

Räkna med att du måste ta backup på diskarna innan du flyttar, gärna på två ställen. Räcker med ett litet misstag eller nåt hårdvaruproblem så kan allt vara borta.

Sen testa alltid nya diskar med smartctl -t long eller motsvarande innan du tar dem i drift, fick skicka tillbaka tre diskar av åtta pga transportskada när jag byggde senaste servern.

Tack för tipsen! Ska göra detta.
Tror jag lugnar mig med FreeNAS. Det verkar rätt komplicerat och jag har inte diskar nog för att backa upp allt jag behöver. Vågar heller inte när jag inte vet vad jag håller på med. Tror det får bli som jag har det nu med Ubuntu Server och Owncloud. När ekonomin tillåter börjar jag om från början. Köper ordentliga diskar och kör med FreeNAS då istället. Ska i alla fall spara den gamla servern och installera FreeNAS på den med en liten diska jag har över och labba lite. Jag har svårt för att läsa instruktioner och behöver "göra" för att lära mig.

Haha, frågan kvarstår ändå. Vilket av minnena jag länkade till ska jag köpa? Om ingen har någon invändning, tar jag och köper Corsair-minnena

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

En ren plånboksfråga

I regel sparar man viktiga datat på sin säkra plats. Det är ju oftast inte bara på en klientPC.

Precis, och oftast inte bara en server

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Precis, och oftast inte bara en server

Att lagra sitt data på en server är vanligt, däremot är det naturligtvis önskvärt att ha det på flera ställen/hårdvara ur både ett säkerhets- och redundansperspektiv. Däremot ska det alltid säkerhetskopieras på annat medie och helst annan fysisk lokation.

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon244184:

Inget av dem!
FreeNAS behöver minst 8 GB RAM och dessutom ska det vara ECC.

Jag kör en FreeNAS installation på vanliga DDR minnen och har gjort i flera år utan problem.
Säger inte att man borde göra det, men det har funkat bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Däremot ska det alltid säkerhetskopieras på annat medie och helst annan fysisk lokation.
/D

Ja naturligtvis

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

ECC är en mycket bra idé i en server. Man kan absolut köra utan problem utan ECC, men det är starkt rekommenderat att ha det ändå. 2GB/TB är det inte de rekommenderar, om de inte ändrat rekommendationen på senare tid, utan 1GB/TB OM man kör ZFS, och inte ens då är det ett absolut krav, utan det är bra för att undvika att det segar när det är mycket jobb och fulla diskar typ, om jag minns rätt.

På tal om minne så räcker 1GB/TB inte om du kör med deduplication, men det känns som om det inte är något du tänker göra ändå

Prova med fördel dig fram på en labburk som du säger, det låter som en superb idé. När du ska köra skarpt rekommenderar jag dock du skaffar serverhårdvara (det betyder inte du måste köra Xeon eller AMDs motsvarighet), antingen ny eller beg., bara det inte är gammal avdankad speldatorhårdvara du har liggande så

För din egen skull då. Du gör såklart som du vill

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2