Permalänk
Medlem

Uppgradera eller ny dator? 8-10k

Har för nuvarande en i5 2500k, 8 GB ram, MSI 7870 och 3 hårddiskar som alla är SSDer, en på 120 typ, och dom andra på runt 250 och känner att datorn börjar sega lite, så frågan är om jag köper nya delar bara, kommer det snabba upp eller är det några år på nacken på hårddiskarna som börjar göra sitt?

Så frågan är vad borde jag köpa och har ni tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Har för nuvarande en i5 2500k, 8 GB ram, MSI 7870 och 3 hårddiskar som alla är SSDer, en på 120 typ, och dom andra på runt 250 och känner att datorn börjar sega lite, så frågan är om jag köper nya delar bara, kommer det snabba upp eller är det några år på nacken på hårddiskarna som börjar göra sitt?

Så frågan är vad borde jag köpa och har ni tips?

Uppgradera säger jag. Byt mobo, cpu och gpu. om du kan tänka dig att behålla chassi och nätagg.
Det tror jag du skulle tjäna mest på

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Har för nuvarande en i5 2500k, 8 GB ram, MSI 7870 och 3 hårddiskar som alla är SSDer, en på 120 typ, och dom andra på runt 250 och känner att datorn börjar sega lite, så frågan är om jag köper nya delar bara, kommer det snabba upp eller är det några år på nacken på hårddiskarna som börjar göra sitt?

Så frågan är vad borde jag köpa och har ni tips?

Vad är det som är segt? I spel eller i allmänt användande som surf, film eller dylikt?
Med ny CPU kommer du att få en prestanda ökning men ingen super skillnad. Tro att ett nytt grafikort hade gjort större effekt. Eller rensa på SSDerna och ominstallera Windows.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

1. överklocka cpu
2. köp ny gpu
Tror du kan få en bra boost med nytt grafikkort typ gtx 970

Eller rensa på SSDerna och ominstallera Windows som de andra säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Vad är det som är segt? I spel eller i allmänt användande som surf, film eller dylikt?
Med ny CPU kommer du att få en prestanda ökning men ingen super skillnad. Tro att ett nytt grafikort hade gjort större effekt. Eller rensa på SSDerna och ominstallera Windows.

Känns bara som att den har blivit lite segare helt enkelt, och tror också att jag skulle kunna formatera om...

Permalänk
Medlem

Hade jag vart dig hade jag gjort en clean install av Windows samt bytt GPU. Sedan en lite OC på din CPU och du lär klara dig en stund till.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

BUMP, behöver fortfarande hjälp!

Permalänk
Medlem

Överklocka CPU.
Formatera SSD:erna och installera nytt och rent OS.
Gör hastighetstest på SSD:erna för att se om de fortfarande presterar som de ska, mycket möjligt att de blivit slitna och behöver i så fall bytas ut.
När du gjort detta bör burken kännas rapp och som vilken ny dator som helst.