Hjälp! Får inte min andra skärm att fungera.

Permalänk
Medlem

Hjälp! Får inte min andra skärm att fungera.

Tjena, jag försöker koppla min andra skärm till mitt gtx 960 med HDMI men får ingen signal, har main skärmen kopplat via DVI. Det fungerade när jag kopplade en laptop till skärmen, men inte från min dator, några idéer/tips? skriv gärna.

Permalänk
Medlem

@Riks kanske denna video kan hjälpa dig
Kolla från 5 minuter in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=rKOglobS7Y8

Permalänk
Medlem

@thomson: Hjälpte mig ingenting, läste du ens tråden? jag kan inte identifiera skärmen, ser bara 1 skärm i kontrollpanelen.

Permalänk
99:e percentilen

Du måste ge fulla specs i en sån här tråd, annars är det omöjligt att hjälpa till.

Vad har du för skärmar och vilket 960 har du?

Är du säker på att du kopplar den andra skärmen till grafikkortet och inte till moderkortet? (Vet att det är en dum fråga, men en del har ingen koll överhuvudtaget på detta.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Moderkort: Gigabyte Technology Co. Ltd. P67A-D3-B3 (Socket 1155)
Skärmen som jag använder nu: acer predator GN246HL
Andra skärmen: HP x2301
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 960 4gb
Och yes, har kopplat skärmen till grafikkortet, inte till moderkortet^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riks:

@thomson: Hjälpte mig ingenting, läste du ens tråden? jag kan inte identifiera skärmen, ser bara 1 skärm i kontrollpanelen.

Du jag läste tråden, men vart någonstans stod det att du bara såg 1 skärm i kontrollpanelen?

Permalänk
Medlem

@thomson: i NVIDIA kontrollpanelen, där han i videon var inne i, bara 1 skärm visas för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riks:

Tjena, jag försöker koppla min andra skärm till mitt gtx 960 med HDMI men får ingen signal, har main skärmen kopplat via DVI. Det fungerade när jag kopplade en laptop till skärmen, men inte från min dator, några idéer/tips? skriv gärna.

Vet du att det HDMI-uttaget fungerar på grafikkortet? Har du en annan HDMI-sladd? Om inte så testa uttaget med en annan skärm. Fungerar det bra så testa skärmen med en annan dator för att se ifall det fungerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Riks:
https://www.komplett.se/product/839636#
https://www.komplett.se/product/839640#

Kollar man länkarna så har kortet 5 portar men kan max ha 4 skärmar. Ofta är det HDMI och DVI porten som inte kan köras samtidigt för att de delar krets eller nåt (som en inbyggd HDMI adapter till DVI porten).

Skärm 2-4 kopplas via displayportarna.

Edit:
Menar när det inte funkar så är det dom portar som har problem.

Permalänk
Medlem

@Staz: Har ingen annan HDMI kabel, men testade att koppla in en laptop med skärmen och det funkade, så det ska inte vara något fel på sladden.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Alright, så hur ska jag göra? är tyvärr ingen expert på detta^^ så all hjälp uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem

Provat att rycka ur skärmen med DVI och kört endast HDMI?

Permalänk
Hedersmedlem

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Riks: Jag skulle välja en displayport till DVI adapter.

Förr behövde man en aktiv adapter om man senare ville koppla ytterligare skärmar men jag är osäker hur det är nu med Nvidia kort. Ordet aktiv ska stå nånstans när man letar letar bland adaptrar på butikers hemsidor. Står inte ordet så är det troligen passiv.

stavning
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Riks:

@panpo98: Alright, så hur ska jag göra? är tyvärr ingen expert på detta^^ så all hjälp uppskattas verkligen.

Nu vet jag inte när du köpte din gamingskärm, men här har vi ett ypperligt exempel på varför man inte ska köpa en skärm som är beroende av DVI Dual Link. Hade den haft DisplayPort hade du inte haft något problem just nu.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling: Acer skärmen är sprillans ny, den andra är några år, några tips på hur jag ska lösa det?

Permalänk
Medlem

Testade det Reves skrev "Provat att rycka ur skärmen med DVI och kört endast HDMI?" och kom fram till att det funkar att koppla med hdmi kabeln men bara när DVI kabeln inte är ikopplad och vice versa, så de slår ut alltså ut varandra.

Permalänk
Medlem

@panpo98: Så jag borde köpa en dvi adapter? Löser det sig då?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Riks:

@Alling: Acer skärmen är sprillans ny, den andra är några år, några tips på hur jag ska lösa det?

Skicka tillbaka skärmen och köp en med DisplayPort istället.

Jag tjatar om detta varenda gång dessa billiga 144 Hz-skärmar utan DP diskuteras.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riks:

@panpo98: Så jag borde köpa en dvi adapter? Löser det sig då?

Ja, om du köper en Displayport till DVI adapter så kan du köra med 2 skärma. Man sätter den på på displayporten på grafikkortet och använder sen en separat kabel till skärmen.

Om adaptern behöver vara aktiv när används med nyare Nvidia grafikkort är jag som sagt osäker på. Med en aktiv adapter vet man åtminstone att det funkar om man senare lägger vill ytterligare skärmar, byter grafikkort, vill använda adaptern med en annan dator mm.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, men fick det att fungera efter att jag uppdaterade grafikkortets drivrutiner haha, borde gjort det tidigare så jag slapp detta men funkar nu iaf:)

Permalänk
Medlem

Om du får problem senare med skärmarna så vet du åtminstone vad felet kan vara. 1 av 3 saker bruka hända om kortet egentligen inte klarar båda samtidigt.

1 skärm utan bild.
2 skärmar utan bild.
Bild på alla skärmar men inställningarna buggar.