Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

3d produkt design

Tjenare!

Jag har en liten iden som jag skulle vilja förverkliga med en 3d modell som man helst skulle kunna återskapa i verkligheten med maskiner senare.

Vilken mjukvara skulle ni rekommendera för detta? Och vad är de vanligaste filformaten?

Mvh
H

Permalänk
Medlem

Ett enkelt program att börja med är www.tinkercad.com. filerna går att använda i 3D-skrivare (eller importera till Minecraft).

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Inaktiv

@Henrik-W:

Tack för ditt svar! Jag kommer behöva skära ut materialet och inte 3d printa det. Ska skära ut en mould som sedan ska användas för att gjuta produkten är tanken!

Permalänk
Proffsmoddare

Skulle säga att det kräver två olika programvaror. Om du bara vill visualisera det räcker det säkert med sketchup eller något liknande. Om du ska tillverka det får du rita det i en cam-mjukvara som solidedge/solidworks eller typ Gibbscam. Det finns kanske gratisprogg eller plugins till sketchup som fungerar dugligt, men inget jag har testat.

Är detaljen såpass komplicerad att det verkligen behövs cam?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

@Henrik-W:

Tack för ditt svar! Jag kommer behöva skära ut materialet och inte 3d printa det. Ska skära ut en mould som sedan ska användas för att gjuta produkten är tanken!

Du kan skapa gjutformen med en 3d skrivare som skriver ut en vaxform som du sedan använder för att skapa själva gjutformen i betongmassa eller liknande... som i sin tur värms upp så att vaxformen smälter och rinner ut ur gjutformen.

Eller så tar du kanske kontant med din lokala firma och frågar om och hur det kan gjuta åt dig och vad för format de vill ha. Oftast brukar det vara STL formatet som önskas.

Permalänk
Medlem

Du ska ha ett CAD-program såsom solidworks, Creo, Inventor, Catia etc..
CAM behöver du inte bekymra dig om då det är till för beredningen inför tillverkning, detta görs av verkstäderna själva då du inte vet vad de har för maskiner.
Filer som en verkstad vill ha är .step för 3D-modeller och .dxf/.dwg för 2d(tänk om du ska vattenskära en plåt).
Skadar aldrig att ha en pappersritning heller då det kan vara snabbare att programmera efter den kontra CAM.
STL som nämndes ovan är ett skräpformat, använd ej.
Utan att veta vad du ska göra så räkna med att det kommer att kosta(om du inte har kontakter).

Om det är en enkel grej som du kan skissa på papper så kan jag rita upp det åt dig och fixa i rätt format etc.. då jag har tillgång till rätt program.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Inaktiv

@SolidReactor:

kanon tackar tackar

jo jag vet men ville bara ha lite kött på benen innan jag skrider till verks.

solidworks verkar vara ganska stort och standardiserat. Är det nåt som kan vara passande? Läste nånstanns att det inte var till för 3d skrivare.

Permalänk
Medlem

Solidworks är stort och ett professionellt verktyg samt att det fixar alla format du eventuellt behöver skapa. Hyffsat snällt program att starta med om du inte har någon CAD-vana.
Att det inte skulle vara något för 3d-skrivare är bara struntprat, fungerar utmärkt till det då du kan exportera till rätt format för slicer-mjukvarorna(STL oftast).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...