Går det att koppla 2.1 med 2.0

Permalänk

Går det att koppla 2.1 med 2.0

Om jag nu köper ett 2.1 med 2 små och en subwoofer men sedan köper 2 st högtalare och kopplar in dom med en split aux funkar det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakgurra:

Om jag nu köper ett 2.1 med 2 små och en subwoofer men sedan köper 2 st högtalare och kopplar in dom med en split aux funkar det bra?

Det kommer fungera fint. Men kolla efter splittar med lite kvalitét eftersom det handlar om analoga signaler.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det kommer fungera fint. Men kolla efter splittar med lite kvalitét eftersom det handlar om analoga signaler.

/Lifooz

Okej hur mycket kostar en sådan split?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakgurra:

Okej hur mycket kostar en sådan split?

Skickades från m.sweclockers.com

Egentligen borde en starkare förstärkare vara viktigare än kablaget i sig. Det sker relativt små förluster i kabeln i sig, problemet blir att signalen delar upp sig i två och därmed blir den svagare. För att komma runt det här problemet kan en förstärkare vara nödvändig. Det bästa vore om du provade med en enkel y splitter för att se om kraften från din ljudkälla räcker till att driva båda systemen.

Y-splitter

För att läsa mer om det eventuella problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakgurra:

Okej hur mycket kostar en sådan split?

Skickades från m.sweclockers.com

Det varierar finns hur dyrt som helst, men jag gjorde en groda och glömde att vi snackar om lågnivå.
Med andra ord, denna fungerar utmärkt.

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...

Högnivå, t.ex till passiva högtalare, där kan man satsa lite mer för att slippa eventuell signalförlust.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det varierar finns hur dyrt som helst, men jag gjorde en groda och glömde att vi snackar om lågnivå.
Med andra ord, denna fungerar utmärkt.

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/TV-ljud-och-bild/Kab...

Högnivå, t.ex till passiva högtalare, där kan man satsa lite mer för att slippa eventuell signalförlust.

/Lifooz

Detta ska ju kopplas in i en dator via aux

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakgurra:

Detta ska ju kopplas in i en dator via aux

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, och eftersom du skall koppla in 2 extra högtalare VIA rca utgångarna på din baskagge så blir det två st rca splitter du behöver för att förvandla 2 rca utgångar till 4 st.

Eller har jag missförstått ditt första inlägg?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakgurra:

Detta ska ju kopplas in i en dator via aux

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det går att koppla ihop MEN beroende på hur filtren fungerar så kan det bli underliga effekter så utan att specifikt veta vad du vill koppla ihop och hur det ska användas så går det inte att säga nått säkert om det är lämpligt att göra det eller inte.
(och aux säger inget alls om hur du kopplar.)

Om du tar ut fullregistersignal i stereo (2.0) ur datorn via line ut och all delning sker externt i ljudsystemen kommer det att fungera bra att förgrena.
Om du använder filterfunktioner i ljudkortet (tar ut 2.1) så är signalen delad före ljudsystemen och då kommer det system som inte har en basmodul inte heller att få någon bas från ljudkortet att jobba med och det kommer alltså att låta tunt i basen, systemen kommer alltså att dela basmodul i det läget och står de i samma rum är det nog inget problem men är de i olika rum så är det antagligen ett problem.
Det blir även ett problem om det är skiljer för mycket i kvalitet mellan systemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Precis, och eftersom du skall koppla in 2 extra högtalare VIA rca utgångarna på din baskagge så blir det två st rca splitter du behöver för att förvandla 2 rca utgångar till 4 st.

Eller har jag missförstått ditt första inlägg?

/Lifooz

Tänke mer att jag skulle köpa bas med sateliter och dem högtakare båda 2 systemen har separata aux sladdar som jag sötter in i en split och sätter in i datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går att koppla ihop MEN beroende på hur filtren fungerar så kan det bli underliga effekter så utan att specifikt veta vad du vill koppla ihop och hur det ska användas så går det inte att säga nått säkert om det är lämpligt att göra det eller inte.
(och aux säger inget alls om hur du kopplar.)

Om du tar ut fullregistersignal i stereo (2.0) ur datorn via line ut och all delning sker externt i ljudsystemen kommer det att fungera bra att förgrena.
Om du använder filterfunktioner i ljudkortet (tar ut 2.1) så är signalen delad före ljudsystemen och då kommer det system som inte har en basmodul inte heller att få någon bas från ljudkortet att jobba med och det kommer alltså att låta tunt i basen, systemen kommer alltså att dela basmodul i det läget och står de i samma rum är det nog inget problem men är de i olika rum så är det antagligen ett problem.
Det blir även ett problem om det är skiljer för mycket i kvalitet mellan systemen.

Inte säker vad för högtalare och bas jag sks köpa men om ni har något bra svar på vad jag borde ha tack isf för hjälpen ska spela mycket musik och rätt så mkt bas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funkar bra till vad?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakgurra:

Inte säker vad för högtalare och bas jag sks köpa men om ni har något bra svar på vad jag borde ha tack isf för hjälpen ska spela mycket musik och rätt så mkt bas

Skickades från m.sweclockers.com

Ljudsystemen bör matas med fullregistersignal i stereo om du ska förgrena signalkällan till 2 olika system.
Om du inte har ljudsystemen redan varför ska du då ha 2 i stället för ett som sköter om allt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakgurra:

Tänke mer att jag skulle köpa bas med sateliter och dem högtakare båda 2 systemen har separata aux sladdar som jag sötter in i en split och sätter in i datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Ååh mitt klappträ, då är du ute efter

1st

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/ljud/rca-ka...

Plus 2st

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/ljud/rca-ka...

Sen köper du 2st

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/ljud/rca-ka...

Den sista kabeln drar du isär för att få en enskild kabel till varje högtalare.

Ledsen om det låter krångligt men förutom min första lösning så är detta enda vägen för att få 4st utgångar rca från datorn

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ljudsystemen bör matas med fullregistersignal i stereo om du ska förgrena signalkällan till 2 olika system.
Om du inte har ljudsystemen redan varför ska du då ha 2 i stället för ett som sköter om allt ?

Hade inte tönk att lägga mycket på ett ljud system

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

http://www.mytrendyphone.se/shop/genius-sw-g-2-176482p.html?g... är detta något bra som jag sedan kan lägga till 2st andra högtalare??

Permalänk

@drakgurra: som jag sedan köper till 2 andra högtalar och kopplar in

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakgurra:

http://www.mytrendyphone.se/shop/genius-sw-g-2-176482p.html?g... är detta något bra som jag sedan kan lägga till 2st andra högtalare??

De har iallafall rätt typ av anslutning, däremot så undrar jag varför du vill ansluta ett ljudsystem till, ska du ha det i samma rum ?
Varför inte köpa en beg stereo för det ger bättre ljud för pengarna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

De har iallafall rätt typ av anslutning, däremot så undrar jag varför du vill ansluta ett ljudsystem till, ska du ha det i samma rum ?
Varför inte köpa en beg stereo för det ger bättre ljud för pengarna ?

Skulle jag snälla kunna fö ett bra förslag på ett bra 2.1 system för max1.5k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Blir ju enklare att komma med förslag om man vet vad det är du tänker göra, för verkar tämligen ologiskt.
Men OM du nu vill ha 2st separata aktiva högtalar-system till din dator, varför inte bara använda 2 olika 3.5mm utgångar från datorn? Då kan du i ditt OS välja vilket system du vill spela på, går ju även att spegla ljud om man skulle vilja det, men risk för eko-effekt då

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drakgurra:

Skulle jag snälla kunna fö ett bra förslag på ett bra 2.1 system för max1.5k

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade letat på en secondhandbutik i första han för en 80 tals stereo för några hundra låter bättre än "datorsystem" för 1500.
Sedan kollat den vanliga begmarknaden.
Handlar det om nya delar hade jag letat ett par normala aktiva högtalare och inget 2.1 system, om du tvunget ska ha 2.1 så kanske Edifier 330 Men 1500 kr nypris är alldeles för lite för att ett 2.1 system ska kunna bli bra i nån objektiv mening.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Elgiganten har ju mellandagsrea och ganska bra deals, detta 2.0 system finns ju för 1900 http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/ADDONT14... Verkar vettiga och har inbyggd dac med optisk ingång

vill du ha mer bas så finns även ett 2.1 för 2200 http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kompaktstereo/FX55...

Att få något nytt system att spela musik med bra resultat på för 1500:- blir nog svårt, bättre då att gå på beggat. Försöka hitta några bra begagnade studiomonitorer och en förstärkare om de inte är aktiva

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Elgiganten har ju mellandagsrea och ganska bra deals, detta 2.0 system finns ju för 1900 http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hogtalare/ADDONT14... Verkar vettiga och har inbyggd dac med optisk ingång

vill du ha mer bas så finns även ett 2.1 för 2200 http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/kompaktstereo/FX55...

Att få något nytt system att spela musik med bra resultat på för 1500:- blir nog svårt, bättre då att gå på beggat. Försöka hitta några bra begagnade studiomonitorer och en förstärkare om de inte är aktiva

Är corsair SP2500 bra gör att spela musik??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att göra det väldigt enkelt så finns det inget ljudsystem för datorer som är bra, än mindre om man mestadels ska spela musik. Visst det går, men sen går det också att äta soppa med gaffel...

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk

@weedad89: jag vill ha okej 2.1 system bara jag vill ha ett 2.1 ljud syste som är likvärdigt eller bättre än http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=514189 och i sånna fall kan jag jag gärna få förslag

Permalänk
Medlem

@drakgurra:

I den prisklassen blir det svårt och jag kommer inte på något att tipsa om på rak arm. Men mitt tips är att slopa 2.1 helt och hållet och köra på två ordentliga högtalare och sen komplettera med sub om/när du känner att det behövs och du sparat ihop pengar till det.

Utav egen erfarenhet så låter alla billiga 2.1 system förskräckligt, speciellt till musik.

Sen ska också tilläggas att ljud är ganska subjektivt, så vad någon säger är bra kan du uppfatta som värdelöst. Så det bästa tipset är att gå runt och försöka lyssna på ett antal olika högtalare.

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200