AMD säljer sämre även när de är bättre

Permalänk
Medlem

Vad man har lärt sig inom chip marknaden är att marknadsföring spelar en extrem stor roll.

Folk här klagar på att AMD har inget på laptopmarknaden men missar att inse att varje konsol där ute (Xbox och PS) så sitter ett AMD chip i det. Tror nog att konsolmarknaden slår Nvidias gaminglaptops andel.

De AMD dock missat är att de borde slagit på en liten klisterlapp med "Powered by AMD" på varje konsol tror jag average Svensson hade tänkt att AMD är ett bra köp än att bara tänka på att GPU så ska det vara Nvidia. Men konsol kontrakten skedde under en desperat tid så jag tror inte AMD hade så många val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

En enda gång? RX 480 då som bränner alla andra komponenter i burken?

Har du nån statistik på hur många det hänt för? Att man kan teoretiskt drunkna i duschen avskräcker inte så många från att duscha?

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

det har aldrig bekräftats. Var i princip nån som påstådde det och postade bilder "på det" men det kom aldrig verkligen nån bekräftelse vad det faktiskt hade utlösts av och om det verkligen stämde.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Jag tillhör inte de som byter ofta och inte heller till de som skall ha det bästa. Jag har däremot en lång erfarenhet av datorer.
Min förklaring till mitt beteende ligger i detta, jag har blivit bränd av egna och andras inköp vad det gäller produkter som inte är Intel och nVidia. Då jag inte behöver det bästa och byter sällan så bryr jag mig inte om priset eller vad som för tillfället är det bästa. Jag är inte heller intresserad av att läsa tester. Jag vet däremot av erfarenhet att Intel och nVidia levererar trygg prestanda, något som, historiskt sett, inte AMD har gjort. De kanske skulle förtjäna att jag testar igen men jag är helt enkelt inte intresserad.

Ungefär samma sak som för mig. Jag gillar AMD's tänk och strategi men jag har helt enkelt haft för mycket problem med AMD.
Senast jag körde AMD var 290X och jag fick SÄMRE prestanda än med mitt GTX 670 som var från generationen innan, det slutade med att jag lämnade tillbaka det för ett 780Ti och det var natt och dag. Sedan dess har jag inte ens sneglat mot rött.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

Skrivet av Bernd_P1:

det har aldrig bekräftats. Var i princip nån som påstådde det och postade bilder "på det" men det kom aldrig verkligen nån bekräftelse vad det faktiskt hade utlösts av och om det verkligen stämde.

Användaren ovan har redan besvarat detta, problemet var i bästa fall teoretiskt och extremt överdrivet. Och långt ifrån det enda kortet där problemet också fanns.

Bra dock att risken för problem minskats då AMD ändå valde att korrigera problemet. De var nog så illa tvungen med tanke på all negativ publicitet de fick.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

@_Merc_ förutom att starta ett krig mellan Nvidia och AMD-fanboys, vad är ditt syfte med denna tråden?

jag vill se hur folk tänker.

och jag förväntar mig inte allt för många Nvidia ägare ska posta här, även om jag själv har ägt alla kombinationer av Nvidia,AMD,Intel.

de riktiga AMD fanboysen är dem som köpte bulldozer. refreshen Vishera kan jag förstå den var okej, men ett år försent.

2011 socket CPUn 3820 var överlägsen alla i prisprestanda. jag går i stort sett alltid för prisprestanda.

Största blundern var när jag köpte ATI 2900, Tur för mig så funkade det så dåligt att jag kunde byta in den knappt ett år senare för 3870.

Jag blir irriterad på folk som inte kan erkänna när de har köpt något som är sämre än vad som finns/fanns på marknaden utan någon anledning än att jag har alltid köpt det så jag kommer alltid köpa det.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jag vill se hur folk tänker.

och jag förväntar mig inte allt för många Nvidia ägare ska posta här, även om jag själv har ägt alla kombinationer av Nvidia,AMD,Intel.

de riktiga AMD fanboysen är dem som köpte bulldozer. refreshen Vishera kan jag förstå den var okej, men ett år försent.

2011 socket CPUn 3820 var överlägsen alla i prisprestanda. jag går i stort sett alltid för prisprestanda.

Största blundern var när jag köpte ATI 2900, Tur för mig så funkade det så dåligt att jag kunde byta in den knappt ett år senare för 3870.

Jag blir irriterad på folk som inte kan erkänna när de har köpt något som är sämre än vad som finns/fanns på marknaden utan någon anledning än att jag har alltid köpt det så jag kommer alltid köpa det.

Nej, det låter inte alls som att du är en fanboy.

Skrivet av _Merc_:

Efter AMDs uppvisning av ZEN + Vega så vem vill ha intel eller nvidia efter de ? de vinner med 10% över båda med oslipade produkter.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Nej, det låter inte alls som att du är en fanboy.

om AMD blir 10% bättre vilket de har visat att de minst är. med en produkt som inte är färdig är det fanboy att säga varför välja något annat ? eller kan det vara så att jag pekar ut det uppenbara.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

om AMD blir 10% bättre vilket de har visat att de minst är. med en produkt som inte är färdig är det fanboy att säga varför välja något annat ? eller kan det vara så att jag pekar ut det uppenbara.

Hur kan du veta att de är 10% bättre utan att ha någon fakta?
Vi har inte sett något test av Vega.
Vi har sett ett jävigt test av RyZen och kanske ett oberoende. Enligt det oberoende så verkar Broadwell-E vara aningen bättre.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

De har inte absolut inte visat någonting sådant. De har valt ut ett spel som Vega presterar väldigt bra i och låtit folk testa det. Jag vågar nästan lova att det inte kommer se lika bra ut i de flesta andra spel. Jag tippar på en prestanda strax under 1080 i genomsnitt men med bättre DX12 prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

@_Merc_ förutom att starta ett krig mellan Nvidia och AMD-fanboys, vad är ditt syfte med denna tråden?

Vem va det som kasta ???

Jag är ett fan av all sorts hårdvara, att snöa in sig på ett märke passar inte mig. köper helt enkelt vad jag känner för.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Har sett nåt som kallas FineWine Technology som finns i AMD korten. Blir AMD bättre med åren?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon12433:

De har inte absolut inte visat någonting sådant. De har valt ut ett spel som Vega presterar väldigt bra i och låtit folk testa det. Jag vågar nästan lova att det inte kommer se lika bra ut i de flesta andra spel. Jag tippar på en prestanda strax under 1080 i genomsnitt men med bättre DX12 prestanda.

Du har så mycket på fötterna att du kan "nästan" lova något som ingen annan än AMD vet? Låter lite som att tro att något är som inte finns..... precis som i kyrkan.....

Innan vi vet något så kanske vi skulle hålla oss borta från en massa troenden och tyckanden.....
Det spinner annars iväg och blir otympligt för alla inblandade.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

När man börjar se AMD i toppen på prestandatesterna av dom spel man vill köra och det klockar minst lika bra då kanske jag skulle fundera på att byta lag om jag bygger en ny dator nån gång. Håller tummarna för röda laget om inte annat. Vill verkligen se att det blir jämnare match.

Permalänk
Medlem

Folk är bekväma med Nvidia, det "fungerar" för dem, fungerar för kompisar, och man betalar gärna lite extra för något man är bekväm i. Så ser det ut överrallt. (titta bara på Apple)

Det innebär oftast även betydligt mindre problem att sälja samma märke till någon som är av samma märke de redan gillar.

Okej, min bil står på verkstad var tredje månad, men det är en Volvo så jag åker säkert, bara jag som haft otur. Min förra Volvo fungerade perfekt.
Min telefon behöver jag starta om två gånger om dagen för att kunna surfa, men det är en Samsung och alla telefoner har problem, jag har finast skärm iaf. Och min galaxy S2 var grym.
Mitt grafikkort strular med drivrutiner, men det är ett Nvidia kort, och det kommer ordnas.
etcetcetc

Att gå från t.ex Nvidia till AMD, så har så som jag upplevt det iaf, folk betydligt mindre tålamod med fel, än om de haft samma fel på Nvidia.

---

Fanboyism är tråkigt, och just marknadsandelar som gränsar till "monopol" gör att jag gärna tittar åt ett annat håll, En orsak till att jag aktivt undviker Samsung, Apple, Global (köksknivar) och även numera till viss del ASUS.
(har förövrigt jobbat med representation av Samsungs produkter)

Fanboyism kommer alltid finnas, det är samma oavsett branch, bilar, telefoner, datorer, köksknivar etc etc.

----
ps

Jag körde ett 6850 tills nu i våras då det var dags för byte, (spelen var ospelbara, GTA drogs runt fint, Doom och Dirt inte)

6850 var ett helpassivt grafikkort, och en stor anledning till att jag inte bytte tidigare hade att göra med kyllösningar.
Hade gärna fortsatt med AMD om det hade varit det bästa alternativet för mig, men temperatur+ljud och prestandamässigt så kändes ett 1070 som ett framtidssäkert och ljudmässigt bra val.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

har kollat tillbaka på diverse Reviews och det är bara när 600 serie kom som Nvidia närmade sig AMD i Temperaturer och energi effektivitet. Som vi vet så slår alla Nvidia fanboys så sig själv på bröstet nu och säger att det spelar stor roll, men innan så verkade de inte spela någon roll då var det FPS allt, även om de skiljde någon enstaka FPS och AMDs pris var hälften av Nvidia. AMD sålde ändå sämre är det Helt OEM marknaden och laptops som gjort detta eller är det sekt beteendet ifrån Nvidia köpare som har vägrat att inse att de har köpte en sämre produkt till dubbla priset ? (5870 Crossfire = ett GTX 480 i pris).

Drivrutinerna har varit upp o ner ifrån båda och övergång perioden till CGN 1.0 efter 6000 serien tog ett tag innan det blev helt optimalt det var ju inte förens sommaren 2012 ett halvår efter när de gjorde om dem ifrån grunden som de blev bra och De har ju bara blivit bättre sen dess och nu gått om Nvidia. Själv aldrig sett någon fördel för Nvidia förutom under den tiden med drivrutiner. annars så har Nvidias Multiskärm system varit hemsk och jag fortfarande tycker den är skit, de gillar att bränna kort med dem när de släpper en ny upplaga kort, nu senast så var de inte så många som dog men många hade problem.

Någon som har en annan syn på det hela, något som jag har missat som är en sol klar anledning för Nvidia ?

Sist jag köpte AMD crossfire var 4850 och det fungerade kasst, efter det har det blivit nvidia för min del, men skulle kunna tänka mig AMD igen om de är prisvärda.. Har ett 970 nu så är inte lönt att uppgradera till ett 480,men får se vad de kommer med framöver

Generellt känns det som att nvidia har fungerat ganska bra i spel som släppts medans AMD behövt fila på drivers vilket hade varit frustrerande för mig, vill kunna spela nya spel direkt inte efter nån vecka... Sen är det mycket snack om att AMD blir bättre med tiden, jojo men jag spelar igenom de flesta singleplayer spel på en vecka eller två så rör jag det inte mer, så om de är 100% bättre än nvidia en månad efter är skit samma för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Du har så mycket på fötterna att du kan "nästan" lova något som ingen annan än AMD vet? Låter lite som att tro att något är som inte finns..... precis som i kyrkan.....

Innan vi vet något så kanske vi skulle hålla oss borta från en massa troenden och tyckanden.....

Det jag gör är kvalificerade gissningar då jag vet hur marknadsföring fungerar. Jag var en av de få som gjorde en korrekt bedömning av Polaris prestandan långt innan release, samma med Bulldozer. Du som å andra sidan inte vet någonting kanske inte borde yttra dig om detta. Det är på grund av uttalanden som dina som hype skapas och folk blir besvikna vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det jag gör är kvalificerade gissningar då jag vet hur marknadsföring fungerar. Jag var en av de få som gjorde en korrekt bedömning av Polaris prestandan långt innan release, samma med Bulldozer. Du som å andra sidan inte vet någonting kanske inte borde yttra dig om detta. Det är på grund av uttalanden som dina som hype skapas och folk blir besvikna vid release.

Att tillverkare överdriver prestandan på sina egna produkter är ju en rätt så säker gissning

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon12433:

Fast var har jag nämnt något om den ena eller andra sidan, som skulle skapa en hype vet jag inte?
Att folk skulle bli besvikna vid release är ju inte för att man tar fakta först eller hur?
Huruvida du är den som får "rätt" i detta fall lär väl visas med tiden...

God fortsättning på dig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

För mig var det enkelt, jag köpte det kort som hade högst prestanda för de pengar jag var redo att lägga (GTX1080, 6500kr)

Hade amd haft det högst presterande kortet så hade jag köpt det ist. Behöver inte vara så komplicerat

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då hade ju Sweclockers varit jättetråkigt.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Just nu är Nvidia bäst på snabba energisnåla grafikkort.
Om en månad kan AMD vara det. Varför bry sig?
Köp det bästa du har råd med, spela och var lycklig.

Permalänk
Medlem

Många har nog sett detta klippet redan men tycker det är värt att länka i en tråd som den här:

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag väntar på något från AMD som har alla fördelar som Nvidia har länge haft såsom, bättre referens kylare, lägre temps, bättre ljudnivå och bättre stöd för Linux. Först då kan jag tänka mig byta till en GPU från AMD och det säger väl sig själv att fram till vi har ett hum om hur Zen presterar så fortsätter jag köra Intel.

***bort/mod***

§1/trams /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att det är lite av en ond cirkel. Vad har dom flesta datorerna i sig? Nvidia GPUer, ser väldigt sällan en AMD GPU i en färdig dator. Ännu värre är det för AMD i laptopmarknaden där du nästintill måste köpa en med en Nvidia gpu om det ska vara dedikerat.

Vad tänker då helt vanligt folk när dom ser Nvidia överallt? Att dom är bäst, varför annars skulle AMD sälja så dåligt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _Merc_:

per prisklass så vinner AMD i prestanda RX480 har förbättras så mycket sedan de släpptes med några optimeringar att det slår GTX 1060 6gb. Skillnaden i DX11 är nu så att de drar lika, men 480 är 5-10% snabbare i DX12.

Det man får komma ihåg i den här jämförelsen är att DX12 ofta ger sämre resultat än DX11 för Nvidia så om du jämför ett spel med RX 480 och GTX 1060 där RX 480 presterar 5% bättre med DX12 än med DX11 så kanske GTX 1060 presterar 10% sämre än med DX11, alltså borde man inte använda DX12 på GTX 1060't ändå.
Så de där 5-10% i DX12 är egentligen inget märkvärdigt då ett GTX 1060 ofta presterar bra i DX11-läget i samma spel.

Och utöver det så överklockar GTX 1060 lite bättre än RX 480 vilket är väldigt välkommet, kör själv mitt kort i 2126MHz.
Det är inte nog med att RX 480 i jämförelse klockar väldigt dåligt utan strömförbrukningen ökar något oerhört så fort man går förbi stockfrekvensen vilket leder till ännu sämre akustik/temperaturer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Vad man har lärt sig inom chip marknaden är att marknadsföring spelar en extrem stor roll.

Folk här klagar på att AMD har inget på laptopmarknaden men missar att inse att varje konsol där ute (Xbox och PS) så sitter ett AMD chip i det. Tror nog att konsolmarknaden slår Nvidias gaminglaptops andel.

De AMD dock missat är att de borde slagit på en liten klisterlapp med "Powered by AMD" på varje konsol tror jag average Svensson hade tänkt att AMD är ett bra köp än att bara tänka på att GPU så ska det vara Nvidia. Men konsol kontrakten skedde under en desperat tid så jag tror inte AMD hade så många val.

Fast vad konsolerna har spelar ingen roll för konsumenten, då det är en konsol och inte en dator. Datorer finns i större utsträckning och det är mer att välja mellan, fler konkurrenter. Någon som kollar efter vad dom ska ha för konsol tittar knappast på hårdvaru specifikationer, dock gör man det om man tittar efter en dator.

Permalänk
Medlem

För mig väger tysta komponenter lika mycket som prestanda, så mer fps per watt betyder mer fps utan att behöva gasa på fläktar lika mycket. Då jag även har datorn som HTPC är saker som HDMI 2.0 också viktigt, vilket Nvidia hade men inte AMD när jag skaffade GTX970.

Till mitt förra bygge för en väldans massa år sedan skaffade jag ett passivt HD 4670 (före det hade jag ett 9500 Pro som pajade) vilket under load kunde gå upp till 95C vilket var helt bisarrt med tanke på hur dåligt kortet presterade. Slutade med att jag ändå var tvungen att ghetto-modda fast en 120mm-fläkt med plaststrips. Drivrutinerna var riktigt jobbiga också då custom resolutions bara gick att addera via hex-editing i Regedit och de försvann varje gång drivrutinerna uppdaterades.

Så för mig handlar det dels om den faktiska tekniken där AMD alltid ligger steget efter för mina behov, dels om någon slags känslomässig relation där de förlorat mig helt p.g.a. tidigare dåliga erfarenheter. Kommer krävas något alldeles utomordentligt för att jag ens ska orka undersöka något från AMD i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ifall det du säger verkligen stämmer så kan det ju hellre varit så att nVidia är bättre på att marknadsföra sig själva. Jag har kört med båda tillverkarna, och det bästa kort jag haft är mitt fd. R9-280X (mitt nuvarande är för nytt, men jag är inte besviken)

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast vad konsolerna har spelar ingen roll för konsumenten, då det är en konsol och inte en dator. Datorer finns i större utsträckning och det är mer att välja mellan, fler konkurrenter. Någon som kollar efter vad dom ska ha för konsol tittar knappast på hårdvaru specifikationer, dock gör man det om man tittar efter en dator.

Tror han menar att medelidiotsvensson som representerar en ganska stor del av marknaden och försäljningsstatistiken sannolikt hade blivit influerad av tanken att "aha playstation 4 pro har ett AMD-chip i sig då är det säkert bra, playstation strular ju aldrig" och liknande liksom associationstänk kopplat till varumärket. Hårdvarunördar hade antagligen tänkt tvärt om, att "hahah konsollgrafik LOL" även om förhoppningen är att de som är intresserade också är kapabla att kolla tester i 10 minuter före de sprätter 5 lax. Vi som gärna jämför testresultat och bildar egen uppfattning är nog en hyfsad minoritet på marknadens helhet.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!