Intel Core i7-7700K och i5-7600K "Kaby Lake"

Permalänk
Avstängd

Tack för att ni har med 5775C, SweC!

Ja, vad ska man säga? Tre processorer från Intel nu med väldigt snarlik IPC. Den stora skillnaden är prisutvecklingen. Jösses, säger jag bara om 7700K verkligen kostar 4290kr. Dyr potatis det där.

Hur mycket bättre än Broadwell skulle Kaby vara nu igen @Yoshman? Du får gärna påminna mig. Eller 6800K.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Inaktiv

Dekaltrimmad Skylake som väntat, vart ansöker jag om nya dekaler till mitt system?

Medioker "generation" som ärligt talat inte tillför något. Men så finns den för att Intel misslyckades med att lansera den riktiga generationen också. Så länge Skylake finns på marknaden eller inget speciellt händer som börjar ställa högre processorkrav så finns det ingen anledning att välja denna produkt. Trist ökning på strömförbrukningen med, men var väntat då det är en överklockad Skylake.

Permalänk
Datavetare

Är något lurigt med att mäta prestanda vid samma frekvens...

Grundfrekvensen har ökat från 4,0 GHz till 4,2 GHz, d.v.s ökat 5,0 %.
Turbofrekvensen har ökat från 4,2 till 4,5 GHz, d.v.s ökat 7,1 %.

När man kör Cinebench på 2,8 GHz får man exakt samma resultat, men när man kör 6700K och 7700K på sina standardfrekvenser så är enkeltrådfallet 7,7 % högre (d.v.s. i princip skalat med frekvens) medan multitrådfallet så presterar 7700K 10,4 % högre.

I genomsnitt över alla helt CPU-bundna tester (d.v.s. speltesterna undantagna då dessa till större eller mindre grad också begränsade av GPU) så presterar 7700K 9,1 % bättre än 6700K.

Även laptops ser samma sak, d.v.s. prestandaökningen från i7-6500U till i7-7500U är absolut större än frekvensökning och marginalen är så pass stor att det inte går att förklara med osäkerhet i mätning (där är även skillnaden i iGPU prestanda betydligt större än vad som var fallet för i5-7600K mot i5-6600K).

Sedan har jag lite svårt att se hur man kan klaga på prestanda eller pris.

Priset är i dollar exakt samma för 7700K som för 6700K. Priset i dollar har ökat marginellt över inflation sedan i7-2600K. Tyvärr har vi en riksbank som gör allt för att säkna förtroendet för SEK...

Prestanda. För majoriteten är i7-7700K och kommer vara den i genomsnitt snabbaste CPU man kan köpa detta år. På skrivbordet äger prestanda per CPU-kärna och inget kommer vara snabbare än detta.

Vill man ha Skylake med eDRAM finns det faktiskt i form av Xeon E3 och Kaby Lake är på ingång. Skylake/Kaby Lake har en mycket bättre eDRAM implementation jämfört med Haswell/Broadwell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kanske brister hos mig men jag ser denna uppdatering som väldigt underligt utfört och tänkt av Intel. (konkurrensbrist?)

I regel brukar Intels "Tick" ha samma arkitektur men gå ner till en bättre krympt tillverkningsteknik och på så vis i princip enbart öka clock, som i sin tur leder till lägre tillverkningskostnad (förutsatt bra yield).
Detta brukar balanseras med att öka clocken ytterligare med en snabbare cpu vid en senare release när yield:en blir bättre; Om konkurrensen finns annars har intel (antagligen) sparat/håvat in pengar

När Intel har en "Tock" så brukar vi istället se en förbättrad arkitektur t.ex. högre IPC, bättre cache prediction m.m. och på så vis få en bättre prestanda vid samma clock, och hunnit få en aning mognare yield på samma nanometers-tillverkningsteknik. Intel brukar (brukade) vid "Tock" öka cache, register, antal kärnor också och på så vis resulterar med att öka antalet transistorer i samband med ny arkitektur, att cpu:n fysiskt blir större, då det ekonomiskt fungerar vid högre yield att tillverka större kretsar.

Nu är det helt omvänt och intels "Tock" har enbart blivit en clockbump, d.v.s. vad en "Tick" innebär utan att krympa tillverkningstekniken.

Förvisso har Intel gått ifrån "Tick-Tock" modellen men både Tick och Tock kvarstår. Vi ser fortfarande en "tillverknings-krympning" och en "arkitektonisk-förändring", rytmen däremot är mer som Tick-Tock-Tock.

Då är frågan, har Intel medvetet satt käppar i hjulet på skylake med sämre heat spreader strategiskt?
Om vi skulle jämföra överklockningen hos en nytillverkad/senaste stepping:en av en Delid:ad skylake 6700K mot både en normal och en delid:ad kaby lake 7700K, presterar dessa 3 då typ lika?

Mina funderingarna kommer ifrån testet angående prestanda vid samma clock, där det inte finns någon skillnad.

Min (bristande?) iakttagelse är att kaby lake är egentligen en refreshad skylake som bäst eller en ny stepping av skylake där den stora förändringen är kanske en bättre head spreader med då en överklockning som har lagts till på en mognare fabrik jämfört vid skylake releasen.
Helt enkelt att denna CPU borde egentligen heta något som 6750K kanske?

Prestandan ökades med 10,3% medan strömförbrukningen 21% från 6700K till 7700K (cinebench flertrådat) enbart skillnad i clock så det är ingen fråga om en bättre strömförbrukning vid dessa hastigheter; Kanske en annan historia för bärbart och lägre hastigheter.
Prestanda / watt är inte linjärt vid högre klock på samma arkitektur så detta vi ser, ser ut som en traditionell överklockning.

Sammanfattat så som jag ser det så kan det vara så att maskinerna har fått bättre yield och intel kan bumpa upp clocken en aning, precis som de skulle kunna ha gjort med en upphottad skylake "6750K"
Om min fundering om delid:ad "hjulkäppen"-historian skulle stämma så ser det ut för mig som att:
1) Intel har medvetet och strategiskt väntat med att öka prestandan, att "portionera" ut förbättringarna över tid genom att ha sämre head spreader på skylake.
2) Intel har en annan arkitektur som de väntar med att också "portionera" ut, vilket helt styrs av Zen och dess försäljning när denna skall komma.

Om det stämmer, och om Zen blir bra så kommer en ny CPU från Intel ganska tätt inpå denna som är en riktigt "Tock", vad Kaby Lake borde ha varit, så kanske att Cannonlake blir 14nm istället.

Teorier teorier teorier =P Detta är bara en massa lösa påstående från mig så hoppa över eldkastaren om du är en intel fanboy =P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av chipw00t:

Tack för att ni har med 5775C, SweC!

Ja, vad ska man säga? Tre processorer från Intel nu med väldigt snarlik IPC. Den stora skillnaden är prisutvecklingen. Jösses, säger jag bara om 7700K verkligen kostar 4290kr. Dyr potatis det där.

Hur mycket bättre än Broadwell skulle Kaby vara nu igen @Yoshman? Du får gärna påminna mig. Eller 6800K.

Kolla in lägsta FPS, 7700K är minst lika bra som 5775C i alla lägen utom Civ. Rest my case...

I "normal" program har tyvärr 5775C lite lägre IPC än 4790K (stoppa in i excel och kolla), så det är verkligen en CPU med ett väldigt smalt användningsområde. Och till de som undrar: har själv en i7-5775C och är jättenöjd då mitt användarfall är maximal prestanda med låg TDP. DÄR är det bara Skylake E3 som är bättre (men den kostar $400-500).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Ville bara påpeka att du hade fel @Yoshman men det kan du antagligen inte ta till dig.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Var det här Sweclockers eller SweSvenssons?!
5GHz på endast 1.32V utan delid är ju OC-himmelen! Med tanke på att temperaturen låg på 60C vid belastning med en Noctua NH-U14S bäddar ju för frekvenser en bit över 5GHz för gemene man.

Vem bryr sig om IPC? MORE GIGAHURTZ!

Om du tänker så... köp en AAMD FX eller en Sandybridge, och du har 5Ghz där med.
Håller med att överklocknings potentialen är bra... men det är inget mer än en OCad Skylake, som kostar som fan.

Den jag fortfarande skrattar åt är:

Den DDR3 drivna 5775c som ingen ville ha, fortfarande ligger i toppen OCH den är på 65W, samt "Intel Core i7-5775C (3,3–3,7 GHz)" Mao... 30W lägre och nästan 1Ghz lägre frekvens, och ändå top klass spelprestanda.

PS @Yoshman ingen förutom du kör excel hela dagen på max CPU last.... något jag försökte påpeka för dig tidigare men du vägrar höra det.

Permalänk
Inaktiv

Inte för att skryta men återigen så gissar man rätt. 5GHz OC på Kaby Lake var precis det jag sade för ett halvår sedan eller så
Får se om jag siat rätt om Zen och Vega också.

Hade köpt en 7700k så fort priset stabiliserats om det inte vore för att Zen var så nära. Bara att hålla i plånboken lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

"Om det inte brinner i knutarna skulle vi dock råda att invänta AMD:s lansering av Ryzen-processorerna i början av nästa år"

Ah, vafan. Har du flyttat fram lanseringen ett helt år?

För att förtydliga så att alla förstår: Ironi i mängder

Jo gäller att tänka till när artikeln får presenteras, antar att den skrevs förra året.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Ville bara påpeka att du hade fel @Yoshman men det kan du antagligen inte ta till dig.

Läser vi samma test? 7700K ligger ovanför 5775C i alla test med grafikkort utom Civ 6, precis som Yoshman sade.

Civ 6 spottar ur sig tämligen konstiga resultat också, finns det någon som helst logisk anledning till att 4790K ligger såpass mycket högre?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Läser vi samma test? 7700K ligger ovanför 5775C i alla test med grafikkort utom Civ 6, precis som Yoshman sade.

Civ 6 spottar ur sig tämligen konstiga resultat också, finns det någon som helst anledning till att 4790K ligger såpass mycket högre?

Är ju en viss (ganska stor) skillnad i frekvenser mellan de två cpu:erna och ändå konkurrerar 5775C. Det är ju inget vidare betyg för en betydligt nyare CPU.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Du!! Kasta inte sten i glashus

Kan du ta till dig, att du hade fel (?) isåfall, be ödmjukt om ursäkt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Om du tänker så... köp en AAMD FX eller en Sandybridge, och du har 5Ghz där med.
Håller med att överklocknings potentialen är bra... men det är inget mer än en OCad Skylake, som kostar som fan.

Den jag fortfarande skrattar åt är:
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12463?key=cce333dbb18e04f650c5c6ccf79d5302
Den DDR3 drivna 5775c som ingen ville ha, fortfarande ligger i toppen OCH den är på 65W, samt "Intel Core i7-5775C (3,3–3,7 GHz)" Mao... 30W lägre och nästan 1Ghz lägre frekvens, och ändå top klass spelprestanda.

PS @Yoshman ingen förutom du kör excel hela dagen på max CPU last.... något jag försökte påpeka för dig tidigare men du vägrar höra det.

Ja, men 7700K går ju upp i 5GHz!!!!!!!!!!!!!!

Vad sker om man knuffar upp en 5775C med 600MHz och eDRAM med ~200MHz?

7700K är bra men inte alls prisvärd. Skulle jag vara på väg att uppgradera skulle jag ta en 6800K istället. Går nog att hitta för snarlik peng. Den klockar inte till 5GHz men den har 6 kärnor och HT.

Nu bygger ju inte jag tre datorer eller mer och köper så smart det går så man får se det ur den synvinkeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du!! Kasta inte sten i glashus

Kan du ta till dig, att du hade fel (?) isåfall, be ödmjukt om ursäkt

Varför får inte han (eller vemsomhelst för den delen) påpeka att Yoshman hade fel?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför får inte han (eller vemsomhelst för den delen) påpeka att Yoshman hade fel?

Undrar jag med faktiskt.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är ju en viss (ganska stor) skillnad i frekvenser mellan de två cpu:erna och ändå konkurrerar 5775C. Det är ju inget vidare betyg för en betydligt nyare CPU.

Ja, det väl inte riktigt det som var poängen i mitt meddelande.

Men tittar man på övriga tester utom iGPU är det ganska bra skillnad mellan de två.

Skrivet av chipw00t:

Skulle jag vara på väg att uppgradera skulle jag ta en 6800K istället. Går nog att hitta för snarlik peng. Den klockar inte till 5GHz men den har 6 kärnor och HT.

Det finns inte många anledningar för mig som har mer och mer gått över till att bara spela på min dator att välja något annat än 7700K. Min överklockade 5960X får ju stryk i allt vad spel heter så varför skulle man välja X99?
(Det gör redan min 6700K)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk

Jag ser inte problemet. 7700K presterar bättre än 6700K enligt vad jag kan se. Att det beror på högre klockfrekvens har väl ingen direkt betydelse för användarna? Samma sak som med Pascal vs. Maxwell. Pascal presterar betydligt bättre än Maxwell för att den körs på betydligt högre frekvens och inget annat har väl ingen betydelse för användarna?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Helt klart värt att köpa 7700k för oss som sitter på gammal plattform. Ca 10% bättre råprestanda och högre överklockning än 6700k plus framtidssäker för 4k och hardwareencoding gör den till ett givet val.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, det väl inte riktigt det som var poängen i mitt meddelande.

Men tittar man på övriga tester utom iGPU är det ganska bra skillnad mellan de två.

Det finns inte många anledningar för mig som har mer och mer gått över till att bara spela på min dator att välja något annat än 7700K. Min överklockade 5960X får ju stryk i allt vad spel heter så varför skulle man välja X99?
(Det gör redan min 6700K)

Hur många grafikkort kör du då? Svårt att flaska singelkort med moderna processorer.

Försöker mest förmedla att 7700K inte är prisvärd och att en fyndig entusiast kan hitta roligare hårdvara att pilla med.

7700K skulle ha varit det bästa sedan skivat bröd enligt vissa i en annan tråd.

Själv tycker jag meh men det är ju bara en åsikt.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Hur många grafikkort kör du då? Svårt att flaska singelkort med moderna processorer.

Försöker mest förmedla att 7700K inte är prisvärd och att en fyndig entusiast kan hitta roligare hårdvara att pilla med.

Håller med. Skulle man mot förmodan även köra med fler än ett high-end grafikkort hade ju jag personligen valt Haswell-E eller Broadwell-E alla dagar i veckan. Speciellt med tanke på priset.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chipw00t:

Jag har kört X79 och X99 som huvudplattform under väldigt lång tid. (i7 3820, 3960X, 4960X och 5960X) Både med singelgrafikkort och SLI/Crossfirelösningar.

Vad är roligare hårdvara enligt dig? X99 är inte mer spännande.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Håller med. Skulle man mot förmodan även köra med fler än ett high-end grafikkort hade ju jag personligen valt Haswell-E eller Broadwell-E alla dagar i veckan. Speciellt med tanke på priset.

Vilket man inte ska göra mer än av entusiastskäl. SLI eller Crossfire är inget att hänga i granen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Serzarian: 600 MHz för mig är inte ngt att hurra för, det har det aldrig varit.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag har kört X79 och X99 som huvudplattform under väldigt lång tid. (i7 3820, 3960X, 4960X och 5960X) Både med singelgrafikkort och SLI/Crossfirelösningar.

Vilket man inte ska göra mer än av entusiastskäl. SLI eller Crossfire är inget att hänga i granen.

Tycker inte jag heller, men poängen är att det är ganska ovanligt att en modern i5:a eller 7:a skulle agera flaskhals i spel. Vid SLI eller CF däremot kan den göra det och då är fler kärnor ofta att föredra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

@Serzarian: 600 MHz för mig är inte ngt att hurra för, det har det aldrig varit.

Men 5Ghz på en 14nm's process är inte det?

Att sätta det i sitt perspektiv är viktigare. Det är ju som (framförallt) eftermarknadskort av 1080 där du "bara" får ut ~5% högre klockfrekvens då kretsen och arkitekturen redan är så pass finslipad och det sista är redan utklämt från fabrik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag fick med mig från dessa tester är hur stilla det har stått och att vi behöver fler kärnor.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

6 kärnor och 12 trådar är lite roligt, ja.

7700K är så vanilla det kan bli.

Håller dock med om SLI och CF.

Visa signatur

flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men 5Ghz på en 14nm's process är inte det?

Att sätta det i sitt perspektiv är viktigare. Det är ju som (framförallt) eftermarknadskort av 1080 där du "bara" får ut ~5% högre klockfrekvens då kretsen och arkitekturen redan är så pass finslipad och det sista är redan utklämt från fabrik.

Och även 1080 tycker jag är en tråkig klockare, jag tyckte det var roligare förr helt enkelt.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tycker inte jag heller, men poängen är att det är ganska ovanligt att en modern i5:a eller 7:a skulle agera flaskhals i spel. Vid SLI eller CF däremot kan den göra det och då är fler kärnor ofta att föredra.

...Vilekt är precis det som gör mig förvånad av reaktionerna att man förväntar sig enorma prestandavinster i spel. Det kommer inte hända på länge och det är absolut inget Ryzen kommer ändra på heller.

Kikar man på andra arbetslaster är det tydlig skillnad och det är där förbättringarna kommer märkas.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Till min vetskap så var/är den CPU:n eftertraktad av just "gamers" med Z97-plattformen, men eftersom att processorn är halvt omöjlig att få tag på så lägger folk hellre slantarna på annat håll. Sen att den är urtråkig att överklocka är en annan diskussion, vi är trots allt på SweClockers.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonssown:

Till min vetskap så var/är den CPU:n eftertraktad av just "gamers" med Z97-plattformen, men eftersom att processorn är halvt omöjlig att få tag på så lägger folk hellre slantarna på annat håll. Sen att den är urtråkig att överklocka är en annan diskussion, vi är trots allt på SweClockers.

Finns mer att hålla på med i BIOS med broadwell samt att den skalar ganska fint. Hur är detta tråkigt?

Menar du för att den inte klockar till 5GHz? Bulldozer klockar också till 5GHz och hur rolig är den?

Visa signatur

flow är lek