Permalänk
Medlem

4 linuxfrågor...

Hej. Jag har dessa problem.

1. Hur gör jag för att det ska visas äÄåÅöÖ när jag monterar c: d: etv (vfat och udf) genom att ställa in det i fstab. Som det är nu raderas fstab varje gång jag loggar in och dessa tecken funkar inte. utf8 verkar inte heller funka. Detta är ett problem i både RedHat 8 och RedHat 9.

2. I RedHat 9 får jag en tråkig fyrkant som har konstig färg vid muspekaren och grafiken verkar hänga sig ibland runt pekaren.
Har Intel740 8mb grafik.

3. Har Apache och php installerat för att kunna skapa mina hemsidor och provköra dom hemma före jag lägger ut dom. Men... Php funkar men inte funktionen mail(). Den funkar på nätet men inte lokalt på datorn hemma. Vad ska jag göra för att den ska fungera?

4. Jag vill kunna läsa mailen som skickas med medföljande mailprogram (och de distribueras med sendmail) lokalt mellan användare på samma dator. De mail jag skickar från en användare till tec. root@localhost.localdomain kommer inte fram. Varför? Det funkade i RH8 men inte i RH9.

Hoppas ni förstod frågorna.
Tack för ett bra forum.

//magseg

Visa signatur

// Magseg

Permalänk
Medlem

1. Redan svarat på den frågan sök efter den tråden.

Permalänk

2. Möjligt att det är KDE:s musikon som spökar. Kolla i KDE:s kontrollcenter, går att stänga av den där.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

3. Du måste editera SMTP i php.ini om du inte kör egen mailserver. Standard är localhost, tror jag. Sätt in den SMTP du förhoppningsvis har fått med din internetuppkoppling eller kör igång en.

Visa signatur

Old math teachers never die, they just tend to infinity.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
2. Möjligt att det är KDE:s musikon som spökar. Kolla i KDE:s kontrollcenter, går att stänga av den där.

Det blir samma i alla de andra fönsterhanterarna/desktoparna. Gnome, Windowmaker, Fluxbox...

//Magseg

Visa signatur

// Magseg